Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaringen met gym in Utrecht gezocht

Hier iemand die een kind op een gymnasium in Utrecht heeft. (Gehad)?
Mag ook op scholengemeenschap. Ik vind het zo moeilijk om dochter advies te geven.
Ben heel benieuwd naar ervaringen.

mirreke

mirreke

19-05-2016 om 15:08

Lang, lang geleden

zat ik in de gymnasiumklas van het Boni (Bonifaciuscollege) in Utrecht.
Als ik je een tip mag geven. Ga daar eens kijken. Het was toen, echt jaren terug een fantastisch fijne school, en volgens mij is het dat nog steeds. De website (onlangs keek ik er eens op) spreekt me erg aan, het is een heel actieve school, en ook hoe de leerlingen begeleid worden klinkt goed (kan natuurlijk per geval verschillen, maar dat is op elke school).

Een vroegere jeugdvriendin en schoolgenoot van mij is daar nu concrector, en ook zij zegt dat het nog steeds een hele fijne school is.

Verder zat ik toevallig vanmorgen nog te denken wat nou toch het nut van het gymnasium is. Latijn en Grieks, och...

Ik zou nu niet meer voor het gymnasium kiezen. Maar wel voor het Boni

bloemetje

bloemetje

19-05-2016 om 15:21

advies?

"Ik vind het zo moeilijk om dochter advies te geven."

Moet je ook helemaal niet willen. Ga gewoon samen open dagen bezoeken, vaak wordt het dan vanzelf duidelijk!

Bramsa

Bramsa

19-05-2016 om 15:50

wat bedoel je

Net als Bloemetje vraag ik me af wat je wil, want je hoeft je dochter toch geen advies te geven? Meestal is het zo dat de ouders wat voorwerk doen (welk niveau wordt het waarschijnlijk of zeker, en de inspectierapporten worden gecheckt, je kijkt alvast op de websites) en je laat je kind alvast wat weten. Vraagt of zij al een idee heeft. En dan ook nog naar de open dag, waarbij kind en ouders zich er bewust van moeten zijn dat dat lang niet alles zegt.

Mijn dochter is een paar jaar geleden uitgeloot op het Stedelijk gymnasium. Mij leek dat een erg fijne school. Goede resultaten (maar ja wat zegt dat, met zo'n instroom), op de open dag prettige docenten, we zagen het zitten. Het was op 8 km afstand fietsen, dus goed te doen. Christelijk gymnasium hoorde ik nóg betere verhalen over. Dat was toch wel ver (11 km) - ook heus wel te doen (en dat fietsen veel meer kinderen in NL), maar met erg veel scholen in de omgeving en daarbij veel kans op uitloting hebben we daar toen niet voor gekozen. Er zitten erg veel kinderen van het jeugdorkest in Utrecht op het Christelijk gym. Ook wel wat vanuit stedelijk gym, Bonifatius (met een t, Mirreke), Werkplaats in Bilthoven en natuurlijk nog wat scholen in Utrecht of omgeving.
Maar opvallend veel van het Christelijk gym, waar de fijne en persoonlijke sfeer geroemd wordt.

Wij moesten voor dochter snel een andere school zoeken. St.Bonifatiuscollege is het toen geworden. Daar hadden we niet gekeken want als niet-Utrechter kom je in principe niet op een niet-Utrechtse school (tenzij het een zelfstandig gymnasium is)- na uitloting mocht dat wel.
Bovendien hebben we liever geen school met geloof, zelfs als ze er nauwelijks iets aan doen.
Maar we werden in die dagen hartelijk ontvangen en daar doet dochter nog steeds gymnasium. Dat bevalt prima. Behalve dat het enorm wennen was, omdat ik zelf (25 jaar eerder) op een veel modernere school had gezeten. Het is wel een school van de bankjes twee-aan-twee, gewoon luisteren naar de docent die voor de klas staat, je krijgt je huiswerk op en dat heb je de volgende les af, soms krijg je een proefwerk op, je zegt meneer en mevrouw en u. Ja, heel gewoon voor de meeste lezers hier misschien, maar niet zoals ik dat in de 80er en 90er jaren had gehad en ook niet zoals het gaat bij de school waar mijn andere kind zit (Werkplaats). Ze zijn er soms ook duidelijk trots op dat ze zo ouderwets zijn.
Ik vind het dus eigenlijk nogal een standaardschool. Heeft meerdere goede docenten tot nu toe, en natuurlijk ook mindere. Heeft gezellige kanten en ook minder gezellig (alleen kerstviering in de 1e, weinig extra's in het algemeen). Van sommigen, ook oud-leerlingen, hoor ik dat het lastig kan zijn als er een uitzondering is, bijvoorbeeld als je een niet-standaard vakkenpakket wil, of als je iets ander hebt. Anderen hoor ik zeggen dat het echt een goede sfeer heeft. Mijn dochter is erg blij met haar klas.
Tot nu toe dus echt een prima school en volgens mij leert dochter wel echt veel.

Hebben je dochter en jij hier iets aan? Ik hoop het.

Utrechtse

Utrechtse

19-05-2016 om 19:08

Cgu

Zoon doet nu eindexamen CGU. Heel tevreden over, elke school heeft wel eens wat, maar ik ben blij dat hij hier zijn middelbare heeft afgerond. Ik zie zeker de meerwaarde, maar ben dan ook een alfa-en gamma type, dus mij hoor je niet zeggen dat de klassieke talen maar beter begraven kunnen worden . Mijn indruk: iets minder mainstream, wat losser in de omgang (voornaam van docent gebruiken is standaard), merkkleding etc is niet zo'n ding op school. Leerlingen worden zeker uitgedaagd om echt na te denken en hun mening te vormen. Ik heb al die jaren kennis gemaakt met voor het overgrote deel goede en betrokken docenten, soms ook wat mindere natuurlijk.
Wat hierboven staat over het Boni herken ik wel van verhalen van ouders met kinderen daar. Goede degelijke school, maar recht toe recht aan. Weinig extra's, ook met reizen etc. Maar goed, op die sjeu zit niet iedereen te wachten. Wat ik daar weleens als een punt van aandacht hoor is als het wat minder gaat met een kind, dan is afstromen daar eerste hulp bij ongelukken.

Loes3

Loes3

19-05-2016 om 23:41 Topicstarter

Advies

Misschien is advies niet het juiste woord, maar wel duidelijk maken wat de verschillen zijn. We zijn dit jaar wel naar open dagen geweest, maar dat is voor haar toch vooral 'ziet de kantine er gezellig uit' enzo. Ik geef haar graag wat extra informatie en ik kijk zelf ook mee.

Herkenbaar verhaal van het Boni. Veilig en gezellig denk ik, maar ik twijfel of dochter daar goed past.

Is op het CGU afstromen niet zo snel aan de orde als op het Boni?

Angela67

Angela67

19-05-2016 om 23:44

cgu

daar kan je niet afstromen, is alleen gymnasium.
gr Angela

mirreke

mirreke

20-05-2016 om 01:44

boni (met een t) en werkplaats

Twee uitersten inderdaad...

evenzo

evenzo

20-05-2016 om 11:15

amadeus

eb je bij het Amadeus gekeken in leidsche rijn/utrecht?
Heeft ook weer een ander profiel.
Wat denk je dat past bij je dochter? rechttoe, rechtaan klassikaal, directief? of eerder zelfstandig, anders dan anders, en alles wat er tussenin zit.
Ik heb zoon destijds gezegd goed om zich heen te kijken bij de proeflessen. WATVOOR type kinderen zitten daar nou?
1 school viel daardoor echt af. TE apart. Daar voelde hij zich niet goed bij. Een andere rechttoe rechtaan viel daardoor ook af. Teveel hockey rode broekenachtige types. Ach ik zet het hier heel erg kort door de bocht neer omdat ik even iets duidelijk wil maken ... Ja ik scheer over 1 kam. Niet iedereen past in een hokje. Maar snap je mijn punt. Zoon kon dat heel goed benoemen en doorvoelen. En hij zit nu als een dikke vis in het water.
ALLE scholen zijn goed, maar wat past bij je kind? en toch: die kantine is belangrijk. Dat zegt nl OOK veel en kinderen voelen en ervaren sferen heel anders dan wij.
Onze zoon was niet gevoelig voor argumenten dat beta profiel op andere school ons erg aansprak omdat wij denken dat hij een beta is. Ik kreeg het er niet in bij hem dus ze moeten echt zelf kiezen en daar hoort ook die kantine bij.

Sanne

Sanne

20-05-2016 om 21:27

Sfee

Ja, daar heb je ontzettend gelijk in evenzo, dank voor die blik.

Dochter hoeft geen kunst, sport etc, geen vernieuwing en geen groepjes; het is echt een kind wat graag 'ouderwets' leert. Houdt van structuur.

Maar wel iemand die duidelijk een eigen mening heeft en ook graag ruimte voor eigen inbreng; op eigen manier plannen en aanpakken. Geen u vraagt wij draaien.

Volgens mij maakt het haar niet veel uit of het rode broeken of alternatieven zijn. Ze gaat haar eigen gang en selecteert waar zij mee om wil gaan en de rest doet maar.

Ik vind het belangrijk dat ze wel de kans krijgt om veel te leren, maar niet in een omgeving die alleen om presteren draait.

rosa

rosa

23-05-2016 om 09:23

Ook CGU

Twee kinderen op het CGU gehad (jongste is er nu 2 jaar af) en we waren er heel erg tevreden over. Veel aandacht en zorg inderdaad, fijne school. Als het niet lukt, moet je er af dat is het nadeel van zo'n gymnasium, maar ze doen hun uiterste best om dat te voorkomen.
De leerkrachten bij de voornaam noemen vond ik ook wel prettig.

Leuk schooltoneel, muziekavonden meegemaakt. En bij de diplomauitreiking heel persoonlijke praatjes, dat is blijkbaar ook niet overal zo. Geeft wel aan dat de docenten daar moeite voor willen doen en tijd in willen steken.

Succes, het blijft een lastige keuze!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.