Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Examenresultaten openbaar!


Jippox

Dat gebeurt wel eens met draadjes, dat naar aanleiding van de openingspost aanverwante zaken ter sprake komen. De één vind het zielig voor gezakten dat vanwege de lijst van geslaagden kan blijken dat zij gezakt zijn en dat een aantasting van hun privacy is. Ik vind dat die hele lijst een aantasting van de privacy is want het zijn privégegevens die zonder toestemming van de eigenaar gepubliceerd worden.

skik

Jamie

Jamie

03-02-2016 om 14:27

skik

Ik had nog geen internet in 1998 en daarbij was er toen nog geen Meertenslijst

Verder geloof ik niet dat als jij niet wil dat jouw naam in de krant komt dat je er dan ook niets tegen kunt doen. Jij wel?

Marie

Marie

03-02-2016 om 15:01

Tarole - zelf nooit in krant gestaan?

Volgens mij is het plaatsen van lijsten in de plaatselijke krant van geslaagden iets wat al jaren gewoonte is.
Ten minste, dat was in 1984 al zo.
Hier in de omgeving komt elk jaar een speciale "geslaagden" bijlage uit bij de plaatselijke krant van alle scholen in de omgeving.
Zie niet in wat daar vreemd aan is.

Tarole - heb je zelf nog nooit als geslaagde in de krant gestaan?

Marie

Marie

03-02-2016 om 15:11

1935

Gewoon even gezocht op Delpher en in 1935 stonden geslaagden ook al in de krant (oké toen nog niet met voornaam).

http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=Geslaagden+1935&coll=ddd&page=1&facets%5Bspatial%5D%5B%5D=Regionaal%7Clokaal&facets%5Btype%5D%5B%5D=artikel&identifier=ddd%3A010762326%3Ampeg21%3Aa0060&resultsidentifier=ddd%3A010762326%3Ampeg21%3Aa0060

Dus Tarole, ik begrijp dus niet helemaal dat je hier helemaal niet bekend mee bent (of heb je nog nooit van je leven een krant gelezen?)

misschien

Verwacht Tarole niet te gaan slagen dit jaar?

Jamie

"Ik had nog geen internet in 1998 en daarbij was er toen nog geen Meertenslijst " Dat hoeft ook niet, want je wil nú kijken welke namen er 16/18 jaar geleden in waren.

"Verder geloof ik niet dat als jij niet wil dat jouw naam in de krant komt dat je er dan ook niets tegen kunt doen. Jij wel?"

Als je niks gevraagd wordt kan het je zomaar overkomen. Ik ken die lijsten in de krant trouwens niet, heb vroeger zelf niet in het sufferdje gestaan en mijn dochter nu ook niet, die zat op een school die dat niet doet. Op haar vorige school had ik op het aanmeldingsformulier aangekruist dat foto's van haar niet gepubliceerd mochten worden. Ze zat nog geen maand in de brugklas of haar gezicht prijkte op de homepage. Twee jaar later stond een foto van haar alleen over een halve pagina van het sufferdje, genomen tijdens een dramaproject op school. Zonder mijn en haar medeweten. De illusie dat iemand je überhaupt iets vraagt en dat als dat al gebeurt je bezwaar gerespecteerd wordt koester ik niet.

skik

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-02-2016 om 16:06

2 kwesties

In deze draad spelen geloof ik twee kwesties.
De eerste is dat vermelding in de krant sneu is voor kinderen die zijn gezakt. De tweede is privacy.

Dat het sneu zou zijn voor de gezakten: daar heb ik dus helemaal niets mee. Ja, het is triest als je bent gezakt. Heel triest. Maar het leven gaat door. En het wordt er echt niet beter van als de geslaagden stilletjes en anoniem moeten blijven. Idem voor sport. Natuurlijk is er aandacht voor de winnaars, hoe zuur dat ook is voor de verliezers.

Het privacy-aspect vind ik meer verdedigbaar. De krant zal de gegevens gewoon aangeleverd krijgen van de scholen. As je iets wil, dan zal je dus bij de school moeten zijn. Concreet: tijdig melden dat je niet wil dat de naam van je kind wordt doorgespeeld. Ik kan mij trouwens niet voorstellen dat hier nooit gedoe mee is geweest.... Ben benieuwd of er (online) iets over te vinden is.

Iemand vroeg waarom kranten lijstjes publiceren. Dat zullen kranten doen omdat ze de inschatting maken dat hun lezers dat op prijs stellen, dat het nieuwswaarde heeft. We hebben in Nederland (gelukkig) een vrije pers, dus iedereen redactie mag daar zijn eigen afweging in maken.

bieb63

bieb63

03-02-2016 om 21:34

grappig ijsvogeltje

"Het privacy-aspect vind ik meer verdedigbaar. De krant zal de gegevens gewoon aangeleverd krijgen van de scholen. As je iets wil, dan zal je dus bij de school moeten zijn. Concreet: tijdig melden dat je niet wil dat de naam van je kind wordt doorgespeeld. Ik kan mij trouwens niet voorstellen dat hier nooit gedoe mee is geweest.... Ben benieuwd of er (online) iets over te vinden is."
Dat zou je kunnen doen (school manen dat geslaagde dochter niet met naam in de krant mag....) en school zou zich daar aan moeten houden. Maar wat voor voordeel levert dat die gezakte leerling op? Die staat nog steeds niet in krant (en dus, zouden mensen denken dat...?) Maar ook die 10 geslaagden van de 1000 leerlingen van een school staan er niet in. Zet niet zoveel zoden aan de dijk lijkt mij. Het punt dat een gezakte niet tussen de geslaagden prijkt, blijft. En dan wordt ook nog eens zijn privacy niet geschonden, want hij staat er niet in......

Tarole

Tarole

08-02-2016 om 13:31 Topicstarter

Slechts één reden!

Ik geloof dat het niet helemaal duidelijk is in deze discussie dat het erom gaat dat namen ongevraagd op internet worden geplaatst. Voor het plaatsen van foto's moet tegenwoordig ook toestemming gevraagd worden, terwijl dat eerst ook zomaar gedaan werd. En blijkbaar, zie voorbeeld skik, helpt een bezwaar niet eens. Dat het voor gezakten waarschijnlijk niet leuk is, is uitsluitend een voorbeeld om aan te geven dat in dergelijke situaties de privacy van mensen wordt geschonden. Ik zat en zit niet in een dergelijke situatie, dus het betreft mij niet persoonlijk, maar ik vind het wel een vreemd fenomeen, dat waarschijnlijk ergens is begonnen en pas weer wordt afgeschaft wanneer de gevolgen blijken. Evenals de toestemming voor het plaatsen van foto's op internet van je kinderen. Realiseer je eens hoe dat voor bekende Nederlanders is om altijd maar ongevraagd gefotografeerd te worden en gepubliceerd zonder toestemming, bijv. geeuwend, make-uploos in ochtendjas ofzo. Of als je beschuldigd wordt van iets crimineels, maar het blijkt helemaal niet waar te zijn. Wie wil dat nou? Privacy betekent dat niet alles iedereen aangaat. Dat iedereen het recht heeft zelf te bepalen wat openbaar gemaakt wordt.
En laten we wel wezen. De meeste scholen zijn groot, veel leerlingen. Het is natuurlijk onzin ervanuit te gaan dat je van al die leerlingen zou weten hoe die ervoor staan en of die wel of niet gaan slagen, terwijl je wel veel leerlingen kent en mee omgaat, maar niet close bevriend bent.
Eigenlijk vind ik dat diegenen die dergelijke lijstjes in de krant en op internet zo leuk vinden, al jaren bekijken en zelfs uitknippen, voor dit privacyprobleem zorgen. Ik zelf ben mij er nooit eerder van bewust geweest dat dit fenomeen überhaupt bestond.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.