Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ayla

ayla

02-12-2010 om 11:00

Extra opdrachten en rapport

2 weken terug had ik rapportbespreking van oudste en op zich was ik daar heel tevreden over. Er viel mij echter 1 ding op. Dochter besteedt iedere week minimaal 2 uur aan een verrijkingsopdracht. Dit was het zelf maken van een boek en dat boek heeft ze afgelopen week ook aan diverse klassen gepresenteerd. Bij die rapportbespreking heb ik gevraagd of deze verrijkingsopdracht ook terugkomt in haar rapport en dat was niet zo. Nadat ik daar even over nagedacht heb ben ik het daar eigenlijk niet helemaal mee eens, vooral gezien de moeite die ze hieraan besteed heeft. Hoe zit het normaal met dit soort opdrachten, worden die op het rapport erbij geschreven? En kan ik van de juf vragen dat ze dat toch vermeld op het rapport.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

02-12-2010 om 11:22

Iedere orthopedagoog...

Iedere orthopedagoog etc zal zeggen dat het wel wenselijk is om dit te doen. Alleen al om het door te laten dringen tot het kind dat het geen stof is voor erbij. Het is gewoon verplichte kost waar voor gewerkt zal moeten worden. Maar je kunt het natuurlijk niet afdwingen. Zou ik ook niet doen. Maar misschien kun je met de juf afspreken dat het project wel wordt beoordeeld (geen idee hoe het op jullie school gaat) met een cijfer oid. Dat is dan alvast een eerste stap.

Van mij zou het niet hoeven

Hier staan ook alleen de resultaten in het rapport wat ieder kind gemaakt heeft. Dus wel de werkstukken en spreekbeurten.
Geen extra vermeldingen bij "meerwerk". Ik zou het boek van je dochter gewoon bewaren, leuk voor later. Tenslotte krijgt de uitblinker bij gymnastiek ook geen eervolle vermelding bij een gymopdracht. Of het kind wat glansrijk de hoofdrol speelde in de musical. Je dochter mocht het boek ook aan de andere klassen presenteren, dat is wel erg leuk.
Waarschijnlijk vind je wel iets terug in het rapport, tussen de regels door. Zelfstandig werken, doorzettingsvermogen en netheid zullen vast hoog genoteerd staan.
Vond je het zelf ook een leuk boek? Misschien kan je een kopie opsturen naar een uitgever, wie weet wordt het uitgegeven?

Als juf zou ik het zelf absoluut wel doen

ja ik zou het zelf wel doen als juf, zo weinig moeite en zoveel blije gezichten!

Annet

Annet

02-12-2010 om 16:28

Gebeurde hier ook niet

terwijl zoon veel extra werk deed.
Ik heb er wel eens om gevraagd maar zonder resultaat.
Zonde van de energie.
In ieder geval heeft jouw dochter haar erkenning wel gehad. Dat was op oude school vaak niet zo. Extra werk werd niet eens altijd nagekeken.

Eerlijk gezegd

heb ik mijn slimme kinderen nog nooit in een rapport echt herkend.

Maar ik denk dat dat niet voorbehouden is aan ouders van slimme kinderen.
Ik weet niet of het ooit anders is geweest. Maar zo'n rapport vol lettertjes (ik bedoel v, g, m, enzovoort) en wat korte opmerkingen "Pietje is een leuke leerling"... wat moet je ermee?

Ik ga dan nog naar een 10 minutengesprek en daar valt soms nog wat info uit te peuren, maar oha is het zonde van je tijd om daar de rare dingen uit het rapport te bespreken want dan is je tijd al om voordat je bij de interessante vragen bent. Er staan zoveel bezopen rare niet te begrijpen dingen in.

Mijn Pietje had net een uitgebreid testcircuit achter de rug waaruit bleek dat zijn woordenschat ruim 2 jaar voorliep op zijn leeftijdgenoten. Krijgt hij een rapport met een v voor woordenschat. Doorgevraagd. Blijkt er 1 toets te zijn geweest waar hij een v voor scoorde. Prima. Maar dan zegt zo'n rapport dus niets over mijn kind, alleen over het beeld van de leerkracht van het kind.
Later heeft die leerkracht alle 10 minuten gesprekken gevuld met uitleggen hoe zeer de kinderen nog moesten leren om toetsen te maken... hoezo vooruitstralend effect van de toetsgekte?

Ondertussen haalde ik dus niets uit het rapport.

Kortom ayla, pick your battles carefully. Heb je een goed gevoel bij deze school? Begin dan niet over het rapport. Lekker laten gaan.

Eerlijk gezegd snap ik niet eens waarom er nog rapporten worden uitgedeeld. Bij het laatste rapport, vorige week, had zoon een vriendin te spelen. Bij hem stond dus "Pietje is een leuke leerling". Ik vraag of ik even achterin mag kijken.... jawel hoor "Trientje is een leuke leerling".

Als ik het niet dacht.

Sancy

Sancy

02-12-2010 om 19:57

Ach rode beuk

toch jammer hoor, dat je je kind niet herkent in zijn rapport. Hier herken ik de kinderen wel, en al is misschien de beschrijving van mijn kind dezelfde als die van andere kinderen, ik herken ze er wel heel duidelijk in. Bij dochter had ik ooit een reactie gepend naar de juf: "zo is *** precies! Je hebt haar heel goed door, wat fijn!". De juf was er helemaal blij mee want ze schreef inderdaad bij ieder kind een persoonlijk verhaal maar kreeg er nooit feedback op

Maylise

Maylise

02-12-2010 om 20:54

Eens met rodebeuk

Ik vind veel rapporten ook redelijk nietszeggend. Vooral de omschrijvingen. Die zijn redelijk generalistisch. Dat snap ik ook wel want het is nou eenmaal een rapport. Bij mijn jongste zoon stond er standaard iets van X is een leuke leerling die altijd gezellig mee doet maar soms wel wat te druk is. Dat drukke klopt ook heel goed (understatement) maar voor een rapport vind ik dat soort omschrijvingen niet echt nuttig. Bij mijn jongste dochter stond er Y is een leuke leerling die altijd gezellig mee doet. Uiteraard in variaties per rapport maar dat was altijd de boodschap.

Het liefst heb ik een rapport met harde cijfers. Gewoon zodat ik precies weet hoe de kinderen er voor staan. Dat vind ik wel nut hebben. Die omschrijvingen verder zeggen me niet zo veel.

De kinderen vinden het overigens vaak wel weer leuk om dat te lezen dus uit dat oogpunt vind ik het prima. Voor hun zouden harde cijfers weer niet zo leuk zijn. Als ouder vind ik dat fijner want nu is het vaak zo dat je aan de hand van een rapport toch heel slecht kan bepalen hoe het kind er nou echt voorstaat.

Maylise

Maylise

Maylise

02-12-2010 om 20:58

En ayla

Ik zou het voorlopig laten gaan. Het is inderdaad jammer dat haar werk zo niet erkend wordt. Ik vind ook eigenlijk dat het beter zou zijn om dat wel te doen. Echter na het school wisselen en eindelijk een fijn plaatsje gevonden hebben zou ik me hier nu niet te druk over maken. Waarschijnlijk komen er nog wel situaties voor de komende jaren die meer strijd vragen en ik denk dat het beter is om de kleinere dingen te laten gaan. Pick your battles en zo. Dat heb ik ook altijd geprobeerd. Ik wil voorkomen dat de school mij als zeur ouder ziet dus ik breng alleen dingen naar voren die echt belangrijk zijn. Anders luisteren ze op een gegeven moment echt niet meer naar me. Begrijpelijk hoor. Ik zou als ik juf was ook niet al te dol zijn op ouders die altijd van alles te zeggen hebben over alles. Over de rest zeur ik dus alleen hier op het forum

Maylise

Nasha 1st

Nasha 1st

02-12-2010 om 21:34

Jammer

dat er niet een bepaalde waardering van school tegenover staat, juist voor ayladochter zou dat wel een stimulans kunnen zijn (lazen we niet onlangs dat ayladochter soms een beetje met de pet er naar wil gooien?) dus een beloning zou zeker op zijn plaats zijn!

Annet

Annet

02-12-2010 om 21:42

Die beloning was er wel

Dochter van Ayla heeft haar boek mogen presenteren in meerdere klassen. Het is alleen niet terug te zien op haar rapport. Als juf bij de opmerkingen had gezet dat ze goed gewerkt heeft aan haar eigen boek, was het helemaal goed geweest. Maar de erkenning die er nu al is, is al een heel eind op de goede weg.
Op de (oude) school van mijn kinderen worden wel harde cijfers gegeven. Ik vind het ideaal en onze kinderen en familieleden ook. Die snappen ze tenminste. De citotoetsen staan ook apart vermeld voor zover van toepassing.
Maar helaas geen aandacht voor extra werk. Bij jongste stond zelfs niets gemeld over het versnellen van groep 4 naar 5 na de herfstvakantie. Daar ben ik voor teruggegaan en daar is een regeltje over toegevoegd. Geen woord over de spelling van groep 4 die hij in 8 weken heeft ingehaald, de schrijfmethode van groep 4 die hij in 8 weken heeft ingehaald. Wel heel weinig cijfers omdat die resultaten er in groep 5 nog niet waren (2-3 weken na de herfstvakantie).
Nu zit jongste in een Leonardoklas. Daar hebben ze geen rapport maar een portfolio. Daar gaan werkjes waar hij trots op is. Wat er verder in gaat weet ik nog niet, nog niet aan de orde geweest. Kind mag ergens in het voorjaar zijn portfolio presenteren aan de ouders.
Wel jammer voor zijn rapportengeld van de opa's en oma's.))) Ach ja, zo blijft er altijd wat te mopperen.
Ik ben het eens met mijn voorgangers, een rapport is niet belangrijk genoeg om je druk te maken.

Montessori (ot)

Dat vond ik als kind zijnde fijn aan het Montessori; geen cijfers, maar per vak hóe je als leerling deed, in een verslag. Het maakte het heel persoonlijk en gewoon duidelijk

ayla

ayla

03-12-2010 om 08:59

Reactie

Omdat ik gisteren toch een gesprek had heb ik even tussendoor gevraagd hoe het zit met pluswerk en het vermelden op het rapport. Normaal wordt het via een opmerking op het rapport vermeld. Probleem nu was echter dat normale juf ruim twee weken geleden een maand uit de running is gegaan, zij de rapporten heeft gemaakt voordat ze wegging en het boek toen nog niet klaar was. Nu is het klaar maar kan de eigenlijke juf het niet meer erbij schrijven en de vervangster doet dat liever niet. Dit kan ik ook wel begrijpen. Ik ga er verder ook geen probleem van maken. Zoals iedereen al zei, ze heeft in principe erkenning gehad, en ik ben tot nu toe heel blij hoe de school het aanpakt

Hier ook niets

Hier ook geen enkele reactie op het extra werk op het rapport. Wel wordt het nagekeken. Zoon heeft nu nog veel plezier in het extra werk, maar ik vraag me af op welke leeftijd hij besluit dat hij voor die ene krul dat extra werk niet meer gaat doen. Pas als ze gaan puberen?

Vic

Vic

03-12-2010 om 12:00

Voor het eerst

Bij oudste stond op het laatste rapport (groep 8) voor het eerst iets over haar extra werk. De opmerking dat de plusklas goed te combineren is met de rest, en aangegeven dat de RV voor rekenen op basis van het pluswerk is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.