Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Goedkeuring geven voor NIO toets?

Ik kreeg vandaag een brief van school dat ze naast de reguliere LVS toetsen in oktober, óók in oktober een nio toets bij alle groep 8 kinderen willen afnemen. Ter ondersteuning van het schooladvies. Wel moet je hier als ouder toestemming voor geven middels ondertekening van een toestemmingsformulier. Mij lijkt zo'n toets nuttig en prima.
Maar ik wil niet zómaar tekenen. Ik ben erg benieuwd naar de meningen op dit forum!
Grt femke

bieb63

bieb63

08-10-2016 om 12:45

femh

Een LIO toets is inderdaad anders dan het LVS. De LIO toets is meer een intelligentietoets.
Ik zou aan school vragen wat ze met die uitslag doen (die uitslag kan natuurlijk beide kanten op: óf hoger óf lager niveau dan de LVS toetsen). Dus ik zou wel willen weten of ze het in de beoordeling mee nemen (maar van te voren weet je natuurlijk niet of dat gunstig of juist ongunstig uitpakt). Bij ons heeft die LIO toets wel een bepaald inzicht gegeven, die bij de LVS toetsen niet specifiek worden getoetst of naar voren komen. Dat was bij haar haar grote ruimtelijke inzicht en daardoor 'technisch oog'. En nu blijkt, dat ze inderdaad ook erg technisch is, iets wat we op de bs niet echt hebben opgemerkt, niet aan de orde geweest, ook niet in het dagelijks leven. Heeft (postieve) invloed gehad op vakkenkeuze e.d.

Lente

Lente

08-10-2016 om 14:50

Bieb bedoelt waarschijnlijk NIO en niet LIO

Ben je tevreden over de LVS resultaten? Zijn die consequent?
Zo ja, dan heb je de NIO niet nodig om die resultaten te bevestigen.
Je loopt wel de kans dat de NIO lager uitvalt en dan werkt de NIO je tegen.

Verder duurt de NIO vrij kort en wordt die in een groep afgenomen. Dat is soms een nadeel.

Als je niet tevreden bent over de LVS resultaten, dan kan de NIO juist helpen. En zoals Bieb hierboven zegt, kan het extra inzicht geven in sterke en minder sterke kanten.

Hemf

Hemf

08-10-2016 om 16:59 Topicstarter

Lente

Na het plaatsen van mijn topic, heb ik flink wat info verzameld. En we neigen nu naar een nee. Haar lvs wijst naar havo, wat wij idd bij haar vinden passen. Als de nio lager uitvalt krijgt ze misschien een lager advies terwijl ze al haar hele bs periode hoger dan gemiddeld presteert. Mocht die hoger uitvallen dan betwijfel ik of ze op basis daarvan naar het vwo moet. Ze is niet bepaald gemotiveerd nl.
We gaan dus denk ik dat risico niet lopen. Als ze er toch op staan dan zal ik voor een individuele nio op eigen kosten kiezen. Ze is nl behoorlijk snel afgeleid, dus een intelligentietest in groepsverband... ik weet het niet.

Marina

Marina

08-10-2016 om 17:07

Goede beslissing

Hele goede beslissing, mijn beide kinderen scoorden lager op de NIO dan verwacht en dat heeft zeker bij één van mijn kinderen grote problemen veroorzaakt. Bij de ander had het waarschijnlijk niet anders gelopen maar ik denk wel dat er een hoger advies uit was gerold en dat had wel meer mogelijkheden gegeven.

Ludo Holleman

Ludo Holleman

08-10-2016 om 17:14

Lange termijn

Even los van de vraag of je moet tekenen of niet: de NIO-toets geeft vaak een goed beeld van de mogelijkheden (en onmogelijkheden) op de langere termijn. Dus niet zo zeer hoe je kind er op dit moment voor staat, maar hoe het zal gaan in de loop van zijn of haar middelbareschooltijd. Bij onze eigen kinderen bleek die voorspelling heel goed te kloppen.

Marina

Marina

08-10-2016 om 17:20

Ludo

Bij mijn ene kind is het gedaan omdat de hele klas in groep 7 bar weinig en slecht les had gehad en dat was niet het eerste jaar. Een ouder had er om gevraagd. Ik dacht ook: nu testen ze niet wat hij heeft geleerd (cito) maar wat hij kan maar dat viel toch tegen.
Bij mijn andere kind was het nodig om LWOO te krijgen en werd de test gedaan op de beoogde middelbare school in een ruimte waar constant joelende pubers voorbij een glaswand liepen. Mijn zoon kon precies navertellen welke grappen ze hadden gemaakt maar ik vond het niet meer grappig toen de score bekend werd.

Ludo Holleman

Ludo Holleman

08-10-2016 om 17:47

Marina

Elke test kan verkeerde resultaten geven als hij niet goed wordt afgenomen, of als de omstandigheden niet optimaal zijn. Dat zegt verder niets over de kwaliteit van de NIO zelf.

Lente

Lente

08-10-2016 om 17:56

Ludo, dat klopt

maar ik heb al veel verhalen gehoord over afname-omstandigheden die niet ideaal zijn. En daarvoor is die toets nou net te belangrijk.
Vandaar dat Femh de toets zelf laat afnemen in plaats van via school, als de toets toch noodzakelijk is. Dan heb je de omstandigheden in de hand. En kun je er ook voor kiezen om de uitslag niet te delen met school.
Er gaan legio kinderen naar het VO zonder NIO, dus zo'n probleem kan dat niet zijn.

Hemf

Hemf

08-10-2016 om 22:50 Topicstarter

veel info verzameld inmiddels

Maar onderstaande link was de druppel. We gaan niet tekenen voor een klassikale NIO. Als ze hem nodig hebben, dan laten we hem individueel afnemen (wel duur trouwens).

https://www.edumax.nl/edumax/schoolkeuze/

Lente

Lente

08-10-2016 om 22:58

Als je toch individueel gaat toetsen, zou ik voor de echte gaan

Een persoonlijke intelligentietest dus, en geen NIO.
Hoewel dat waarschijnlijk nog duurder is. Maar dan heb je wel een echte.

Hemf

Hemf

08-10-2016 om 23:01 Topicstarter

Lente

Waarom is die beter denk je?

Lente

Lente

08-10-2016 om 23:12

Omdat de NIO geen echte IQ test is

Ik schrik erg van de site van Edumax, vooral hiervan:
"Veronderstel het volgende: een leerling behaalt op de NIO een Totaal IQ van 105; een Verbaal IQ van 118 en een Symbolisch IQ van 92. We zien hier een verschil/kloof tussen Verbaal en Symbolisch van 26 IQ-punten en spreken daarom van een disharmonisch intelligentieprofiel. Volgens de NIO zou deze leerling naar het HAVO kunnen. Op Verbaal niveau kan deze leerling inderdaad ruim HAVO aan (zelfs VWO!), maar op Symbolisch niveau scoort dezelfde leerling slechts tussen de schoolniveaus VMBO-BBL en VMBO-KBL! Het moge duidelijk zijn, dat deze leerling op HAVO-niveau zeer waarschijnlijk heel veel problemen gaat krijgen met vakken als wiskunde, economie, natuurkunde, scheikunde e.d. Conclusie: het HAVO-niveau is te hoog gegrepen.
Het intepreteren van de NIO-resultaten is dus (individueel) maatwerk!!"'

Dit is onzin. Ook op een IQ test kan er een verschil zijn tussen verbaal en perfomaal. Maar onderzoeken hebben aangetoond dat het verbale iq het meest bepalend is voor het schoolsucces. En dat wordt op deze site genegeerd. Zij leveren dus helemaal geen maatwerk.

De NIO is geen echte IQ test. Ik zou dan liever een test hebben die echt persoonlijk is met een goede rapportage over de uitslagen maar ook over de interpretaties en aanbevelingen voor het onderwijs.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-10-2016 om 23:20

waarom zou je testen?

Je kunt wel gaan discussiëren over welke test het meest geschikt is, maar waarom zou je überhaupt gaan testen? Voor wie is die test nodig? Ik kan mij bijna niet voorstellen dat een middelbare school een IQ-test eist. Nou ja, misschien wel als je als ouders je kind op een hoger niveau wil hebben dan de basisschool adviseert. Maar daar is nog helemaal geen sprake van. En als dat wel zo is, dan is het nog maar de vraag of een school zich laat overtuigen met een IQ-test.

Vergeet voorlopig gewoon dat hele test-gebeuren.

Sanne

Sanne

09-10-2016 om 00:34

Wat zegt school?

Heb je al een voorlopig advies of baseer je je nu alleen op het LVS? Ik ken hier verhalen waarbij er bv werkhouding werd aangevoerd om met een ander advies dan verwacht te komen en dan kan een NIO wel handig zijn. En die slechte omstandigheden gelden voor iedereen.

Marina

Marina

09-10-2016 om 07:35

maar

Niet ieder kind heeft in dezelfde mate last van die slechte omstandigheden. Ik schrik ook van die site maar dan vooral van die afneemmethode die dus niet zo mag. De begeleider die bij mijn kind was kon ook al geen orde houden.

Bal

Bal

09-10-2016 om 10:46

Klopt niks van

Als ik de info van de site lees snap ik niet dat zoveel scholen gebruik maken van de NIO. Alleen al dat stukje over een hoog verbaal en een lager symbolisch iq slaat nergens op. Mijn oudste heeft een hoog verbaal iq en een gemiddeld symbolisch iq. Volgens dat stukje zou hij dus op het VO mavo moeten doen. Hij zit echter in drie gymnasium met een 7,5 gemiddeld. En raadt eens wat zijn beste vakken zijn: wiskunde, natuurkunde en scheikunde.

Hemf

Hemf

09-10-2016 om 11:33 Topicstarter

Sanne

We hebben al een voorlopig advies idd.
Die slechte omstandigheden gelden idd voor iedereen, maar daardoor heb je nog steeds een mindere uitslag. Zonde.

Sanne

Sanne

10-10-2016 om 00:10

Voorlopig advies binnen

Dan heb je niks te winnen en alles te verliezen dus...

Niet doen

Mijn dochter had op alles een A+ score voorlopig advies was vwo hoog. Ze had de scholen voor het uitkiezen. De nio werd afgenomen, kinderen hadden nooit geoefend want de nio mag je niet oefenen. De mevrouw die het afnam zei tegen de kinderen goedbedoeld doe rustig aan, als je iets niet weet sla je het over etc. Fout fout!!!! Mijn dochter is een trage werker en de nio gaat juist op tijd. Kortom ze had lekker rustig zitten werken (nou rustig.... Er werd flink verbouwd in het pand naast hen dus de ramen trilden bijna uit de voegen) en scoorde foutloos maar niet af en dus HAVO advies. De ellende die we gehad hebben daarna... Dit was voor het advies van leerkracht leidend was. Ineens hadden scholen zo hun vraagtekens bij dochter. Van een A+ leerling naar eentje waar je mee moet leuren. Ze is uiteindelijk wel gymnasium gaan doen omdat juf naar school is gegaan om haar te "verkopen". Ze zit nu in 5 gym en is nog steeds een van de betere leerlingen maar die nio had wel haar zelfvertrouwen beschadigd. Zou het nooit meer doen als
Ik eenmaal advies al in m'n zak had.

Li

Li

11-10-2016 om 10:23

Dat had de mijne met de CITO. Ze is al niet overijverig, dus de geruststellende mededeling van de juf dat dit heus niet je toekomst bepaalde en dat ze maar rustig aan moesten doen, nam ze letterlijk. Inmiddels is ze wel opgestroomd, maar dat had wel wat voeten in de aarde.

Dank voor jullie berichten/reacties, interessant om de ervaringen van andere ouders te lezen.

Ik heb destijds geweigerd en een andere intelligentietest individueel laten afnemen. Een intelligentietest die wordt afgenomen in een groep (de NIO dus) vond ik geen betrouwbaar beeld geven.

Hier ook een negatieve ervaring met de NIO, ten behoeve van LWOO-indicatie. Dat zogenaamde IQ zat nog net boven  de grens voor praktijkonderwijs. Ook hier verhalen dat die en die zo grappig was en die andere met gummetjes gooide.
Was overigens 15 jaar geleden, maar als ik het zo lees is er niets veranderd. Als je het kan betalen kan je beter individueel een IQ test laten afnemen. Maar als dat niet nodig is omdat iedereen het er over eens is dat je kind een havo kind is, zou ik helemaal niet testen. Een goede school zoeken die een kind kansen geeft  is belangrijker.

Hier ook ervaring met NIO, maar dan afgenomen door de middelbare school waarvoor zoon was aangemeld. Hij had kader advies, was al aangenomen op de school van zijn keuze maar deze school vond zijn Cito-scores wat grillig en ver uit elkaar liggen (BL 2 en RE 5 bij de eindtoets maar in de jaren ervoor ook af en toe 1 of 3 bij BL en soms een 4 bij RE). Er is een NIO afgenomen, achteraf meldde hij dat hij niets snapte van het antwoordenblad en niet om uitleg durfde te vragen. Had dus ‘zomaar’ wat ingevuld… Ik kan me niet herinneren dat we een schriftelijke terugkoppeling hebben gekregen maar telefonisch is met ons besproken dat hij helemaal niet goed gescoord had en dat ze op basis van de rekenscores LWOO gingen aanvragen voor hem. Wat ons betreft prima, dus dat is gebeurd. Verder is die (slechte) NIO score niet meegenomen en is zoon gewoon gestart in een kaderklas en daar gaat ie prima. Nu al drie jaar. Wél nog steeds stevige problemen met rekenen maar daar tillen ze op deze school stukken minder zwaar aan dus langzaam maar zeker groeit zijn zelfvertrouwen op dit vlak. Hij heeft sinds begin van dit schooljaar de diagnose ADHD  en medicatie hiervoor. Dit heeft duidelijk een positieve invloed op zijn aandacht en concentratie, of zijn prestaties er ook van verbeteren zien we binnenkort (net toetsweken gehad). Hij was altijd (op kaderniveau) een gemiddelde leerling, ben benieuwd hoe hij de afgelopen weken gepresteerd heeft. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.