Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Verbaasd

Verbaasd

09-11-2010 om 15:28

Groep 7

Mijn zoon zit nu in groep 7 en kwam vorige week thuis met z'n engels werkboek want hij had een toets van Engels. Ok, dus ik keek wat hij zoal moest leren en de een na de andere fout stond in zijn schrift. Ik ben hiermee naar de juf gegaan, maar zegt ze, het is zijn eigen verantwoording, hij moet zelf alles nakijken, maar het blijkt dat de meerheid fouten in zijn/haar schrift heeft staan, dus ouders hebben alles verbeterd.
Ik vind dit zo raar ? Gebeurd dit op meerdere scholen zo ? Mijn kind heeft geen rugzakje of dyslexie, maar heeft wel veel duidelijkheid en structuur nodig, het lijkt er nu op alsof ie een doe-het-zelf pakketje krijgt.
Ik vind ook vreemd dat de andere groep 7 geen toets krijgt, daar wil de leerkracht de leerl. eerst laten wennen aan Engels. Dus heb ik vanochtend gevraagd of deze toets meetelt, maar dit wist de juf me nog niet te vertellen, dan moest ik naar de directeur.
Dus vandaar mijn vraag, gebeurt dit vaker ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ooievaar

Ooievaar

09-11-2010 om 15:50

Ja vaker

Op het vo ook gezien. Werkboek invullen. Zelf nakijken. Fouten laten staan/over het hoofd gezien (slordige leerling). Vervolgens fouten leren voor een toets. Matig cijfer voor toets.
Discussie per email met leerkracht(en) of dit nu handig is. Zelfde antwoord als jij kreeg. Alleen stonden twee van de antwoorden die ik kreeg, vol taalfouten. Zeker ook hun spelling vroeger zelf na moeten kijken, die leerkrachten. Ik heb het dus bij meerdere vakken gezien en ik vind het bezopen. Dat je eens iets zelf na moet kijken kan gebeuren. Dat cruciale toetsstof ook niet wordt gecontroleerd is idioot. Geen wonder dat er alom wordt geconstateerd dat het onderwijs achteruit gaat. Het zijn straks allemaal autodidacten als dat zo door gaat.

Jesse_1

Jesse_1

09-11-2010 om 15:52

Zelf nakijken

Hier in groep 7 kijken de leerlingen ook vaak hun eigen werk na, maar daarna moeten ze hun werk bij juf op het bureau leggen - dus ze kijkt wel of er goed nagekeken wordt. Als een kind veel fouten heeft, of fouten maakt bij het nakijken, wordt er met het kind gepraat (bij veel fouten dus of de stof wel beheerst wordt).
Jesse

Hetzelfde maar dan al in groep 6

Onze jongste zoon van 9 zit in groep 6. Bij het leren van zijn eerste toets geschiedenis had hij alleen zijn werkboek bij zich. Tekst boek blijft op school. Zoon kwam vertellen dat hij goed geleerd had en ik vroeg of hem moest over horen. Dat vond hij wel een goed idee. Ik was erg verbaasd over zijn werkboek, de meeste antwoorden die er in stonden waren niet goed, ook al waren ze verbeterd.Wij hebben dus eerst samen alle goede antwoorden opgezocht Bij de 2de toets van aardrijkskunde idem ook weer verkeerde antwoorden. Zoon gaf aan dat ze het klassikaal hadden nagekeken en dat dit echt de goede antwoorden waren.
Bij navraag bij de juf gaf zij ook het antwoord dat het de eigen verantwoording van de kinderen was dat zij de goede antwoorden in hun werkboek hadden staan. De stof werd klassikaal nagekeken en daarnaast konden de kinderen de goede antwoorden opzoeken in het antwoorden boek wat in de kast stond.
Mijn mond viel open van verbazing.
Op de vraag wat haar taak in het geheel dan was heb ik nog geen duidelijk antwoord, dat hoop ik te krijgen volgende week bij de rapport bespreking. Dan heeft ze tijd genoeg gehad om er over na te denken.

makakos

makakos

10-11-2010 om 18:32

Hier in groep 5

Hier moet zoon in groep 5 moet al zelf oefeningen nakijken. De juf schrijft dan de goede antwoorden op het bord en bij de oefening schrijven de kinderen dan "verbeterd mbv bord". Als ik dat zie staan kijk ik er zelf ook altijd nog even naar en bespreek dan eventuele foutjes die zijn blijven zitten. Komt overigens niet zo vaak voor.

Hier ook ja...

Hier ook dezelfde ervaring. Compleet met 't verhaal dat het de verwantwoordelijkheid is van de kinderen. Er komt een moment dat ik ook de antwoorden niet meer weet, denk ik dan... zo wordt er wel heel veel verantwoordelijkheden bij de ouders gelegd. Ook mijn zoon (10, groep 7) krijgt voor aardrijkskunde en geschiedenis een werkschrift mee om uit te leren. Niet alleen staan daarin foute of onvolledige antwoorden, het is ook erg onoverzichtelijk. Ik maak dan vaak een samenvatting. Maar denk dan wel... zouden meer ouders dit doen? Lekker inefficiƫnt, 32 ouders van 32 leerlingen? En is dit niet gewoon het werk van de leerkracht, die zo'n samenvatting dan gewoon 32 x kopieert?

Wat moeten ze leren

Ik vraag me af wat de kinderen hier moeten leren. Gaat het om de feiten? Dan lijkt me een gecentraliseerde vorm van gegevensverstrekking handig. Gaat het om de attitude, verantwoordelijkheid, etc. Dan likt het me onwenselijk dat ouders het gebrek daar aan helpen maskeren. Hebben ze de stof niet Gied bijgehouden, dan hebben ze een onvoldoende
Sterker nog. Als ouders dit maskeren, dan krijgt de leerkracht de verkeerde informatie uit de toets...
Afijn. Afhankelijk van het doel dus...

Ja, hoor

Bij geschiedenis en aardrijkskunde moeten de kinderen in groep 7 zelf de antwoorden invullen en het is me al een paar keer opgevallen dat dit inderdaad niet helemaal vlekkeloos gebeurd. Wat helemaal raar is hier op school, ze krijgen een samenvatting mee op 1 (soms 2 ) a4-tjes en dat moeten ze leren. Vervolgens krijgen ze een aardige moeilijke toets, want er worden ook vragen gesteld die NIET in die samenvatting staan, maar bv wel behandeld zijn in de les middels het boek en werkboekje.
Ik heb de juf gevraagd of ze beiden van tevoren kan meekrijgen naar huis om te leren, nee want er is maar 1 boek voor 3 klassen. Wel het werkboekje, dat neemt ze nu wel mee, maar het blijft waardeloos. Een samenvatting met vnl. op zichzelf staande zinnen, wordt je niet vrolijk van als je dit moet leren. Met boek en werkboek wordt het veel leuker en leerzamer voor het kind .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.