Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Emmawee

Emmawee

25-06-2010 om 22:15

Hoe help ik hem met rekenen?

Stoffer (7) gaat na de zomer naar groep 4. Het gaat allemaal wel aardig met hem, een dromer, slordig, moeite met concentratie, duidelijke voorkeur voor leeswerk... maar hij gaat nu zonder gemopper en vaak zelfs met goede zin naar school en dat is heel wat!
Maar rekenen gaat niet goed. Hij vindt het echt moeilijk en op school legt hij het weg en ik wil hem deze vakantie graag wat bijspijkeren, of in elk geval niet verder laten afzakken. Het lukt hem nog niet om te automatiseren en als hij dan gaat 'doortellen' maakt hij ook nog flink wat fouten. Daarna gaat hij gokken en dan merk je echt dat hij geen clou heeft. 4 plus 7 kan dan gewoon 14 zijn, of oh nee!! 6 natuurlijk!

Ik heb laatst een Ambrasoft cd-rom gekocht, maar die krijg ik niet op de laptop geïnstalleerd (verouderd systeem??). Ik weet dat velen hier daar wel enthousiast over zijn. Maar ik zoek liever nog wat niet-computer materiaal en manieren om te oefenen met hem. Do's en don'ts.

Ik ben het optellen nu al een beetje aan het oefenen alsof het tafels zijn. De tafel van plus 3 hebben we vandaag gedaan (daarvan had hij er eerst 5 goed, later 8). Hij doet dan wel met me mee (boven verwachting), maar ik zie de frustratie oplopen.

Heeft iemand nog andere reken-tips? Hij leest goed en makkelijk. Bestaat er niet een leuk boek over rekenen?

Groeten, Maw.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
LaMama

LaMama

25-06-2010 om 23:15

Lees gretig mee!

Hier een dochter van 7 (die naar groep 5 gaat) waarbij het rekenen duidelijk de zwakke plek is. Tafels gaan goed, maar optellen en aftrekken niet. Het is gewoon niet logisch voor d'r.
We hebben al wat bijspijkerwerk gedaan, maar we worden er allebei niet vrolijk van. Ik merk dat ik pusherig word en zij wordt steeds dromeriger. Dan kijkt ze me aan met die prachtige blauwe ogen van d'r en zegt ze, na een minuut of 5 nadenken: gek joh, ik weet helemaal niet meer hoe rekenen gaat!
Kortom: hoe we het tot nu toe deden, werkt niet. Ik smacht naar tips, dus lees gretig met je mee, Maw!
LaMama

Emmawee

Emmawee

25-06-2010 om 23:25

Lamama

Jep, daar ben ik bang voor, dat ik teveel ga pushen. De andere kant is dat ik er redelijk van overtuigd ben dat hij er zonder druk niet gaat komen. Zo'n opmerking als die van jouw dochter zou van mijn zoon kunnen komen en daarnaast kan hij heel eigenwijs zijn. Hij was vandaag echt ervan overtuigd dat 8 plus 3 tien is. "Weet je mam, laten we er maar over ophouden. Jij zegt dat het 11 is en ik zeg dat het 10 is. Dat maakt toch niet uit?!"
Groeten, Maw.

Guinevere

Guinevere

25-06-2010 om 23:26

Spelletjes

Spelletjes zijn een leuke en gezellige manier om rekenen te oefenen. Bijvoorbeeld het spel "regenwormen".
Verder kun je deze site eens proberen: http://www.onlineklas.nl/

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-06-2010 om 23:47

Ambrasoft online

http://kids.ambrasoft.nl/

Lietje

Lietje

26-06-2010 om 07:54

Vakantie

Het is nu vakantie, ik zou zelf echt niet met boekjes ed aan de slag gaan. Juist nu heb je tijd om 'speels' aan de slag te gaan. Rekenen oefenen kan de hele dag door,zonder te laten merken dat het rekenen is. Met eten, met steentjes met van alles in en rond het huis of op vakantie. Veel plezier!
Lietje

Halli galli

Bij ons vinden ze halli galli een leuk spel.

groetjes
hoofje

Hermiena

Hermiena

26-06-2010 om 11:23

Spelletjes

Als je zoon van spelletjes houdt, dan is er 'eerste rekenen' van Ravensburger, super5.
Er zijn ook allerlei kleurboeken, waarbij je de kleur weet door het sommetje te maken. Komt ut de som 10, dan moet het rood gekleurd worden.
Daarnaast zou ik ook gewoon rijtjes sommen uitprinten en elke dag 10 min. rekenen. Kijken hoeveel rijtjes hij in 10 minuten kan maken . Er dus een wedstrijdje van maken.

Pippin

Pippin

26-06-2010 om 14:04

Mijn neefje

Mijn neeftje had een hele leuke bloem van zijn juf gekregen. Dit hielp hem enorm met automatiseren.
Ik moest even denken, maar volgens mij ging het zo:
In het hart van de bloem staat de uitkomst. Bijvoorbeeld 10. Op de blaadjes erom heen schrijf je aan de ene kant bijvoorbeeld 8 en dan aan de achterkant 2. Dan pakt het kind het blaadje, noemt de som, vouwt het blaadje om en controleert gelijk of het klopt. 8+2=10. Zo zeggen ze het en zien ze het ook. Snap je het?
Je kunt dit natuurlijk met heel veel uitkomsten maken, maar ik denk dat 10 het belangrijkste is, omdat ze met sommen boven de 10 ook steeds weer naar tien moet rekenen.
Dit lijkt mij leuker dan rijtjes maken )

Pippin

Pippin

26-06-2010 om 23:53

Pelle (beetje ot)

Ook wij oefenen in de vakantie door. Juist, want zo kan dochter een beetje inhalen wat ze het afgelopen jaar niet op haar harde schijf heeft gekregen.
En we kijken alvast naar de woordpakketten van volgend jaar, zodat ze het al een beetje gezien heeft en er tijdens de les hopelijk meer blijft hangen.
Bedankt voor die Belgische link. Die kon ik nog niet en daar staan veel bruikbare spellingswerkbladen op!

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

27-06-2010 om 12:48

Flitsen

Het meest handig is om te gaan flitsen. Je maakt een heleboel even grote kaartjes. Aan de éne kant schrijf je (met iets grotere cijfers) de som EN het antwoord, de andere kant enkel de som.
Je laat eerst alle sommen met antwoord uit een categorie zien, daarna sommen zonder antwoord en dan moet Stoffer het antwoord geven. Je kan eventueel ook een 'weet'- en een 'zweet'doosje maken: sommetjes die hij weet gaan in het weetdoosje, op de andere moet nog even worden geoefend.
De categorieën die je moet maken voor automatiseren tot 10:
1 erbij (1+1, 2+1, 3+1 enz)
2 erbij
dubbelen (1+1 2+2, + 3+3)
bijna dubbelen (4+5)
1 eraf
2 eraf
0 eraf
0 erbij
verdwijnsommen (10-10, 9-9)
Dan blijven er een paar sommen over, zo uit mijn hoofd moet je dan nog kaartjes maken met:
7+3, 6+3, 5+3
Wat ook handig is zijn flitspalen: verdeel een blaadje in tweeën en zet bovenaan een getal, bijvoorbeeld 8. Stoffer schrijft links en rechts een getal dat samen 8 is. Doe dit meerdere keren totdat de mogelijkheden op zijn. Als het goed is heeft hij dit al heel vaak gedaan, loopt hij vast ga dan een stapje terug door concreet materiaal te pakken. Neem dan 8 voorwerpen (bijvoorbeeld schelpen) en laat links en rechts van de lijn steeds wat schelpen leggen. Schrijf de uitkomst op en laat het verwoorden (7 en 1 is samen 8, 6 en 2 is samen 8 enz.) Dit heeft hij straks in groep 4 nodig wanneer hij over het tiental heen gaat.
Als hij dit al kan, vraag hem dan alle splitsingen bij een getal.
Ook handig om te oefenen zijn de 'vriendjes van 10': twee getallen die samen 10 zijn.
Twee keer per dag maximaal 5 minuten oefenen.
Voor volgend jaar: vraag de juf wat je kan doen aan preteachen, dat is zoveel handiger dan achteraf bijspijkeren.

Succes, Rosa

Guinevere

Guinevere

27-06-2010 om 22:27

Yahtzee

Vergeet voor het speelse oefenen vooral ook Yahtzee niet.
Wij oefenen overigens wel door in de vakantie. Keiharde noodzaak. Bovendien, wat is nou 20 minuutjes oefenen op een vrije dag van 24 uur?

Emmawee

Emmawee

27-06-2010 om 22:56

Ha, geweldig!

Bedankt voor jullie antwoorden.
@ Lietje: ik wil het inderdaad speels aanpakken. De pest is dat er veel minder rekenen is dan taal en dat hij taal en lezen gewoon heerlijk vindt. Met rekenen kan hij nog zo weinig. Zodra het op rekenen lijkt, haakt hij gewoon af. Het ontbreekt hem te veel aan basis om ermee te kunnen spelen. Sterker nog: hij houdt ook niet van spelletjes waarbij gerekend moet worden. Als ik met hem probeer uit te rekenen hoeveel hij nog moet sparen voor zijn felbegeerde DS, dan haakt hij ook af. "Is goed hoor mam" zegt hij dan.
@ Pippin, leuk idee, die bloem! Ik zal er een monster of robot van maken, maar het klinkt goed.
@ Pelle, we hebben de laptop van mijn man, maar die is vaak met hem mee naar zijn werk. En we hebben mijn pc, maar die begeeft het steeds als we er iets op installeren (moet nodig vervangen worden) en tot slot hebben we een laptop gekregen, die we juist voor de kinderen hadden om dit soort spelletjes op te doen. Maar hij pakt de ambrasoft cd-rom niet... helaas en ik kan er niet mee online.
Verder snap ik de antipathie tegens schools werken tijdens de vakantie juist heel goed. Het is gewoon lekker om die 6 weken lekker te dwalen, je te verliezen in pluisjes blazen, zwemmen en fietsen. Wat taal betreft ga ik echt niet zitten oefenen met hem, omdat dat zo natuurlijk gaat bij hem. Rekenen is gewoon een ander verhaal en ik vind het daarom niet verstandig om het te laten liggen. Noodzaak dus, maar ik vind het geen vanzelfsprekendheid.
Groeten, Maw.

billie

billie

28-06-2010 om 10:13

Nog basaler

Rekenen is leuk! En moet dus ook vooral leuk gevonden worden, maar dat is mijn mening. Op het moment dat je merkt dat een kind af haakt bij schools rekenen, kun je wel doorduwen, en misschien wordt het leuker omdat zelfvertrouwen vergroot wordt etc, maar ik zou het risico niet nemen. Juist op deze leeftijd niet. Je hebt veel meer mi aan de basis *rekenen leuk vinden* dan aan een aantal basisregels rekenen onder de knie hebben.
Het punt is Emmawee, dat je zoon je pogingen om hem te laten rekenen blijkbaar al doorheeft. Er moet dus minder druk. En waarschijnlijk is zo´n ds vraag een veel te hoge berg voor hem, hij heeft geen overzicht en haakt bij voorbaat af. Ik denk dat je bij hem veel basaler, veel simpeler moet beginnen. Juist té simpel misschien, juist om hem succes ervaringen te laten krijgen. Mogelijk heeft hij zich al in zijn hoofd gezet dat hij niet kán rekenen. (ik weet niet hoe zijn leerkracht ermee omgaat) Ik ben het niet met je eens dat er minder materiaal is dan voor taal, eigenlijk is het hele leven net zo goed doorspekt met rekenen. Je moet maar net even vinden waar je zoon gevoelig voor is. Doe zo ´normaal`mogelijk. Ook als je hem bijv de tafel laat dekken, moet hij rekenen. Of als hij snoepjes verdeelt tussen hem en zijn vriendjes. Speel met alles wat hij leuk vindt. ´geef me 4 chipjes dan krijg je er van mij 6´. Fouten maken is dan helemaal niet erg, want het moet leuk zijn. Ik ben ervan overtuigd dat als je er veel mee bezig bent, kwartjes toch wel gaan vallen. Laat hem zelf zijn ijsje betalen, of tel samen munten. Hoeveel bladzijdes hebben we al gelezen en hoeveel gaan we vandaag lezen. Laat hem ook zien (indirect) waar je rekenen allemaal voor nodig hebt, misschien ontbreekt hem het zicht op de noodzaak ervan.

jan

jan

28-06-2010 om 10:22

M en m's?

Mijn dochter is nogal fantasievol dus wist ik dat ik haar hiermee moest verleiden. Het was ons M en M's moment (en nog steeds trouwen in bep. perioden). Met sommen onder de tien of twintig, rekenden we met M en M's. Had ze een som goed mocht ze er een paar opeten. Maar ook rekenden we, terwijl we M ern M's zaten te eten, met tekeningen. Er zitten zeven poppetjes in de bus, er stappen 4 bij...e.d. Zij ging natuurlijk die poppetjes een gezicht geven + een verhaal dat-ie heel hard had moeten lopen om de bus te halen en dat-ie daarom zo'n vermoeid gezicht had met zweetdruppels enzo, en dit een vader was die was wezen tennissen, vandaar dat-ie een racket bij zich had e.d., dus er stappen 4 kinderen bij, die allemaal een zwembroek aan hebben want ze zitten bij een club, maar die ene had geen droge onderbroek bij zich dus vandaar die natte jurk wat niet best is voor de stoelen van de bus dus de chauffeur kijkt erg chagrijnig...dat soort dingen. In het begin verzon ik zelf ook lekker mee omdat ik haar vertrouwen moest winnen want ze had inmiddels een hekel aan rekenen en was bovendien faalangstig geworden. Ze wilde me eigenlijk helemaal niet tonen dat ze er geen bal van begreep. Later werd het een gezellig moment en was ze die schaamte voorbij. Door de jaren heen begreep ik ook dat het een meekijkertje was en dat als er een nieuw soort som kwam, b.v. een staartdeling, dat ik die zelf gewoon een paar keer voor moest doen i.p.v. uitleggen en vragen stellen. Daar werd ze maar ongemakkelijk van. Een paar keer voordoen en ze begreep het systeem, waarna ze ze zelf foutloos kon maken. Het cijferen gaat hier dus inmiddels prima. Het blijven de verhaaltjessommen uit de cito die problemen geven. Ik zal nooit begrijpen hoe het kan dat een talig kind met 90 percentiel voor begrijpend lezen, het verhaaltje van een som niet begrijpt/niet voor zich kan zien. Of er gedeeld moet worden of juist keer. Of meerdere bewerkingen, b.v als een broek 10% korting heeft en ze uit moet rekenen hoeveel die dan nu kost. Volgend jaar groep 8. Misschien vinden we er nog iets op of valt opeens het kwartje?
Misschien heb je er niks aan en houdt Stoffer niet van fantaseren, maar misschien houdt hij wel van M en M's?

Groet Jan

reina

reina

28-06-2010 om 12:09

Computer

Een kind wat niet zo dol is op rekenen, maar wel op de computer vindt het vaak prima om elke dag een poosje rekenen te oefenen op de pc. Er zijn veel leuke sites, kijk bijv. eens op www.kinderpleinen.nl (bij rekenen uiteraard , http://nt2.kennisnet.nl/oefenen/rekenen , http://www.fi.uu.nl/rekenweb/rekenmaar/leerlingen/index.html

jan

jan

28-06-2010 om 13:43

Pelle

Ik heb het wel eens vereenvoudigd en het begrip is dan inderdaad groter. Misschien moet ik dat meer gaan doen. Je som illustreert overigens heel mooi dochters probleem want hoewel de 10 euro eenvoudiger gaat, moet ze toch 'zien' dat ze eerst moet delen door vijf(deelsom) ,dan keer 3(keersom), dan dat aftrekken (minsom) van dat tientje om dat wat je overhoudt (2/5 deel) weer te delen (deelsom) door 4 om dat dan weer af te trekken (minsom) van dat bedrag wat 2/5 deel was zodat ik 3/4 deel overhoud en dat moet moeder dan betalen.

Dat zijn dus vijf sommen in één verhaaltje! Met die tien euro gaat het wellicht gemakkelijker, maar het kost enorm veel tijd en om de één of andere reden kan het met de volgende som weer helemaal mis gaan want die is net even anders. Het is inzicht en daar valt geloof ik niet zoveel aan te oefenen. Behalve dan om ze toch maar regelmatig te maken in de hoop...

Groet Jan

Logisch

Pelle, ik heb nooit moeite met redactiesommen gehad op school, maar ik verslikte me bijna in die tv-vraag. Logisch zou zijn geweest: 3/5 bij de eerste termijn en 1/5 bij elk van de twee volgende termijnen.
Dat levert natuurlijk minder spannende sommen op, maar logisch kan ik de door jou geschetste som in elk geval niet noemen

Meester Wouter heeft kennelijk nooit ergens een afbetalingsregeling getroffen.

Groeten,

Temet

Polly Shearman

Polly Shearman

28-06-2010 om 14:52

En bedankt

nu heb ik het idee dat ik vreselijk dom ben, want die som van die tv en in termijnen betalen daar kwam ik zelfs zo gauw niet uit... en nu heb ik ook nog eens een vreselijke zin in m&m's !!!! grrrrr

Waarom leer je rekenen: om in het leven dingen uit te kunnen rekenen.
Dus wij laten zoons alles wat hier in huis uitgerekend moet worden uitrekenen, dan zien ze ook hoe vaak ze rekenen nodig hebben in hun leven en zijn ze meer gemotitveerd om het te leren.
greot, polly
*op zoek naar m&m's

Polly Shearman

Polly Shearman

28-06-2010 om 19:42

Puh!

hier waren de impulZen zo hevig, dat die met recht met een Z mogen worden geschreven....

la la la maar ik had wel lekker ned-slo goed!!!!!!!!

Emmawee

Emmawee

30-06-2010 om 00:06

Te moeilijk...

Poeh... ik denk inderdaad dat ik Stoffer al die tijd veel te hoog heb ingeschat wat rekenen betreft. Ik val met hem echt van de ene verbazing in de ander. Hij is best een slim kind, verbaal vooral, dus het is voor mij lastig te begrijpen dat hij niet weet dat de helft van 6, 3 is.

We hebben een leuk spel gedaan met m&m's, met een beker over een deel van 10 m&m's. Hoeveel liggen er op tafel en hoeveel liggen er dan onder de beker? Erg leuk.

Stoffer weet dat we meer gaan oefenen met rekenen en vindt dat ook prima. Hij weet dat de rekenmachine in zijn hoofd dan beter gaat werken.

Van zijn juf kreeg ik de rekentoets E3 mee om te bekijken welk soort opgaven voor problemen zorgt. Hij heeft deze toets dramatisch slecht gemaakt (14 goed van de 50). Voor een deel denken we door gebrek aan concentratie, voor een deel keert hij nog van alles om (en dan is 19 kilo wel zwaarder dan 23 kilo...) en dan zijn er nog fouten waar ik gewoon niets van begrijp.

Nou goed, het heeft de aandacht. Tot nu: bedankt voor jullie input. Uitrekenen hoeveel je nog moet sparen voor je DS in inderdaad veel te hoog gegrepen!

Groeten, Maw.

vlinder72

vlinder72

30-06-2010 om 09:47

Hier ook zo'n kind

Wij zijn ooit opnieuw met de basis begonnen. Plus sommen tot 5. Daarna min sommen tot 5. Etc. En wij hebben het ambrasoft programma gekocht en dat is echt perfect. Leuke manier om getallen te herkennen en sommetjes te maken. Bijvoorbeeld: doe 3 prei in de soep en 2 wortels. En daarna krijg je de som hoeveel is 3 + 2. En doe je het fout dan mag je gewoon nog een keer. Het programma biedt ook verschillende stappen aan. Sommen tot 10, sommen tot 20, sommen tot 100, geldrekenen, tijdrekenen etc. In ieder geval vinden mijn kinderen het erg leuk om te doen en hopelijk helpt het.

billie

billie

01-07-2010 om 23:53

Rekenen is gewoon moeilijk

Hier ook hoor, dochter gr 3, slim, maar vaak net zo goed moeite met basisregels rekenen. Toch scoort ze a, rekenen ís gewoon moeilijk. Ik heb een tijdje pabo gedaan en om ons er bewust van te maken hoe moeilijk het is moesten we leren rekenen met een ander stelsel dan een tienvoudig stelsel. En dan merk je dat, nog niet geautomatiseerd, het gewoon lastig ís. Voor ons is dit stelsel meer dan logisch geworden, maar zo is het voor beginnende rekenaars gewoon niet.
Oh ja, dat omkeren, dat begint er bij dochter nu wel langsaam uit te gaan. Maar soms twijfelt ze nog. En soms kan ze zo ónlogisch´reageren, dan merk je dat het nog worstelen is. (mama, 0 is het grootste getal dat er is he?) Voor mij ook omschakelen, omdat zoon veel sneller alles begrijpt. (en als hij het niet begrijpt dan heeft hij het er zéker niet over, dus merk je het niet haha)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.