Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe kiezen jullie een middelbare school?

Dochter is 10 en zit in groep 7. Het open dagen circus is geweest, met vriendinnetjes ging ze alvast kijken. Ik heb een aantal folders gezien die ze meekreeg, maar van haarzelf hoor ik meer dingen als waar de broodjes die uitgedeeld waren lekker waren en of de gymdocent een leuke proefles gaf.

Volgend jaar moet er echt worden gekozen voor de middelbare school. Naar verwachting zal dit havo of vwo worden, dus de scholen met alleen vmbo kunnen wij hier al wegstrepen...
Mijn man en ik zouden een regulier gymnasium geen goed idee vinden, straks is Grieks of Latijn te moeilijk of is zelfs het vwo niets voor haar en moet er van school gewisseld worden. Dus dat valt ook af.
Als dochter al gymnasium zou willen doen, kan dat ook op een scholengemeenschap.

Waar wij tegenaan lopen is vooral dat er hier een groot aanbod is. Het is niet zo dat er maar een of twee scholen zijn, maar wel wat meer.
Dochter wil natuurlijk naar de leukste school en vast ook samen met een paar vriendinnetjes, wij als ouders willen dat ze naar een goede school gaat die bij haar past.

Ik ben bekend met de website scholenopdekaart waar ik bij een enkele school zie dat er sprake is van een leerlingafname, de rest is stabiel of groeit.

Waar letten jullie op bij de keuze van een school? En hoe serieus nemen jullie verhalen van andere ouders/leerlingen over een school? (brugklassers zullen vast enthousiaster zijn dan oudere leerlingen)

Ik neem aan dat een kind van 11 volgend jaar naar 10 open dagen meenemen geen goed idee is. Hoe selecteren jullie naar welke open dagen jullie gaan?
En hoe serieus nemen jullie een open dag?


Izabela

Izabela

26-03-2016 om 23:08 Topicstarter

Slechte resultaten school

Kijken jullie eigenlijk naar de resultaten van een school? Ik had van een andere ouder begrepen, dat het juist ook voordelig kan zijn om naar een school die nu slecht presteert te gaan, omdat deze onder toezicht staat van de inspectie en er daarom veel verbetering komt en een school vaak na het beeindigen van de toezicht beter is dan andere scholen.
Ik heb daar zo mijn twijfels bij of dat wel een goed idee is en of dat wel klopt.

Triva

Triva

26-03-2016 om 23:12

Ik kan niet geloven dat er tien scholen in aanmerking komen. Jij of je dochter kunnen er toch wel de helft wegstrepen? Al is het maar op afstand ofzo.

Marjoleine64

Marjoleine64

26-03-2016 om 23:36

Waarom niet Triva?

Ook hier was de keus groot. Een stuk of 10 scholen die in principe allemaal in aanmerking kwamen, qua niveau. En in ons geval allemaal ver of nog verder weg (dichtstbijzijnde op 10 km fietsen, volgende op 13, de rest op 17-22). Wij wonen nl. in een dorp op 17 km van de stad, met 2 grotere dorpen aan weerszijden. En dan neem ik de stad over de rivier nog niet eens mee, die heeft zeker nog een handvol scholen en is niet verder weg (alleen voelt dat wel zo).

Uiteraard zijn we niet bij alle 10 scholen gaan kijken, maar wel bij 6 (3 voor oudste, en 3 andere erbij voor jongste een jaar later). We hebben op basis van websites en via-via informatie een voorselectie gemaakt waarvan wij dachten dat die bij onze zoons zou passen, en die hebben we bezocht. Ook hadden beide zoons al uitgebreid kennis gemaakt op één van de scholen via een plusklas. Een deel hebben we in groep 7 bezocht, de rest in groep 8. En toen gekozen. Voor oudste was de keus eigenlijk beperkt, want hij wilde per-se technasium doen, en dat was er op 3 scholengemeenschappen. Het werd die op 17 km. Jongste heeft uiteindelijk voor dezelfde school gekozen, want de scholen met extra sport of extra muziek waren toch echt een kwartier verder fietsen (en met de bus nog meer extra tijd door overstap). Hij heeft heel slim toen zelf de conclusie getrokken dat hij die tijd liever thuis aan sport of muziek wilde besteden. Uiteindelijk doet ook jongste technasium, in combinatie met gymnasium.

Izabela

Izabela

26-03-2016 om 23:45 Topicstarter

Aantal scholen

Het zijn er wel wat minder dan 10. (:
Een aantal scholen kunnen sowieso weggestreept worden omdat deze alleen praktijkonderwijs of vmbo bieden, een aantal scholen kunnen weg worden gestreept uit principe. (Alleen gymnasium mogelijk -> vinden wij geen goed plan, misschien is mijn dochter helemaal geen fan van klassieke talen maar wel goed genoeg voor vwo en dan moet je weg alleen omdat je wil stoppen met die talen)

Gelukkig is het hier niet zo dat er scholen in aanmerking zouden komen waar ver voor gefietst moet worden. Binnen 10 kilometer zijn er denk ik 10-15 scholen voor havo en vwo, en binnen 5 kilometer valt al bijna de helft weer af.

Els

Els

27-03-2016 om 08:47

Hoe gekozen

Wij hebben voor beide kinderen toen zij in groep 7 zaten een 'short list' gemaakt. Informatie avonden voor ouders bezocht (dus zonder kinderen) en rond gevraagd naar ervaringen en meningen. Op de short list alleen scholen waarvan wij vonden dat ze goed bij kinderen pasten, qua niveau en qua aanpak (bij oudste wat 'strengere, gestructureerde' scholen en bij jongste ook bijvoorbeeld Daltononderwijs). Vervolgens in groep 8 met kinderen de scholen van de short list bezocht. En regelmatig erover gesproken welke school wij het best passend vonden. En die is het ook geworden natuurlijk. Wat vriendjes/vriendinnetjes gingen doen vonden wij totaal irrelevant. En nu blijkt ook (oudste in 5, jongste in 2) dat in beide gevallen een eventueel vriendje handig is voor de eerste week fietsen en daarna verdeelt alles zich opnieuw. Niet 1 vriendje is hetzelfde gebleven.

@Emma

@Emma

27-03-2016 om 09:21

Keuze

Bij mijn dochter waren het soort broodjes en de les van de gymdocent geen enkel argument. Dat heb ik van tevoren met haar afgesproken. Ze heeft zelf veel leerlingen bevraagd over huiswerk, begeleiding, activiteiten, roosters. Kijk vooral naar wat je dochter nodig heeft en vraag daar zelf naar op de school. Een kind van 12 ziet dat niet, en op een open dag moet je ook echt gerichte vragen stellen. Niet alleen maar leuk vinden wat er op je af komt.
Mijn dochter had veel begeleiding nodig. Een school die in aanmerking kwam stond slecht aangeschreven bij de inspectie. Op de open dag vond ik de sfeer goed, maar mijn dochter helemaal niet. Na een gesprek daar over de begeleiding vond ik ze toch ook te vaag daarin, dus we zijn afgehaakt. Nu, twee jaar later, hebben ze weer ruim voldoende van de inspectie. Mijn dochter zou het zeker hebben gered op die school, maar ze wilde zelf niet. Ze kreeg echt buikpijn op de open dag. Uiteindelijk wel een school gevonden waar zij zich goed voelde, en waar ik de begeleiding in orde vond en die goed aangeschreven stond. En nu zit ze trouwens weer heel ergens anders. Ze bloeit helemaal op maar volgens de inspectie is deze school maar net voldoende. Kijk vooral naar je kind, niet alleen naar de inspectie, dat kan zomaar veranderen. Mijn ervaring is ook dat scholen die heel snel groeien op termijn inleveren aan kwaliteit.
Ik vond het een moeilijke zoektocht, ik hoop voor je dat het wat makkelijker is iets voor jouw dochter te vinden.

Triva

Triva

27-03-2016 om 09:27

Marjoleine

Blijkbaar ben je bij mijn eerste zin blijven hangen. Ik bedoelde dat je zelf, zonder er naar toe te gaan van die 10 scholen er wel vijf kan wegstrepen, al is het alleen maar op afstand of op een bepaalde signatuur (beta terwijl je kind liever bezig is met kunst en cultuur of andersom of talig terwijl je kind technasium wil).

Je zegt zelf al dat je naar maar drie scholen per kind bent gaan kijken. Nou dat bedoel ik. Een kind meeslepen naar tien scholen is volstrekt onzinnig. In dit geval zou ik beginnen met het wegstrepen van scholen verder dan 6 km en je te beperken tot wat daar onder zit en als alle scholen daar kunnen worden weggestreept ga je verder kijken.

Rondvragen bij ouders

Ik zou vooral rondvragen bij ouders en kijken hoe de school het doet als het mis gaat met een kind (op welke manier dan ook). Dat zegt veel over de flexibiliteit en kindgerichtheid van een school. Wij hebben ook wel even gekeken naar de inspectierapporten van de scholen. Wij hebben (gelukkig maar) drie scholen in de buurt die in aanmerking komen, die allerdrie goed zijn. Wel nuanceverschillen: eentje meer sport, eentje technasium, eentje met gymnasium. En 1 school heeft de eerste twee jaar de kinderen in een ander gebouw. Voor die laatste school heeft zoon gekozen. Niet alleen daarom (is erg fijn!), maar ook om het gymnasium en om de sfeer in het gebouw. Deze school steekt veel energie in het mentorschap en we hebben gemerkt dat dat erg belangrijk is in het eerste jaar (hechte groep maken, veel aandacht voor sociaal-emotionele deel). We hebben afgesproken dat de broodjes, aantal vrije uren/lesuren en vriendjes/vriendinnetjes die naar dezelfde school gaan niet meetellen in de keuze en daar heeft hij zich netjes aan gehouden. Hij mocht verder wel helemaal zelf kiezen, zowel school als niveau.

Ik zou zelf ook niet snel kiezen voor een zelfstandig gym, hoewel zoon wel gym doet. Hij heeft de vrijheid om Latijn en Grieks te laten vallen (het is veel extra werk). Dat doet hij niet, maar juist omdat hij die vrijheid heeft is hij extra gemotiveerd. Het is namelijk elk jaar weer helemaal zijn eigen keuze

Ik vond drie open dagen bezoeken al best veel. We waren er na die drie dagen ook helemaal klaar mee.

angel3

angel3

27-03-2016 om 10:41

Waarom ben je niet meegegaan?

Wij hebben in groep 7 iets van 6 scholen gedaan. En in groep 8 daarvan de top 3. We hebben met kind besproken wat hij belangrijk vindt en wat wij belangrijk vinden. Door de ervaring in groep 7 wisten we in groep 8 nog beter wat we moesten vragen en waar we op moesten letten. Vervolgens koos kind toch echt zelf. Maar door ons vooronderzoek zijn we niet naar scholen gegaan die van ons niet zouden mogen om wat voor reden dan ook.
Maar dat was er maar 1.
Kind koos vanuit zichzelf op basis waarvan hij zichzelf rond zag lopen. Hij is helemaal alleen naar deze school gegaan zonder vrienden
.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-03-2016 om 11:31

wegstrepen

Oudste had havo/vwo-advies. Hier in de stad zijn dan 10 scholen waar je terecht kan. Afstand was geen issue, verste was denk ik 8 km.

De scholen met een onvoldoende van de inspectie hebben we weggestreept. Toen hadden we er nog 8 over.

De reformatorische en gereformeerde school hebben we weggestreept. Daar zou kind niet door de 'ballotage' komen. Toen hadden we er nog 6.

De school met 'het nieuwe leren' hebben we ook geschrapt. We hadden het gevoel dat die onderwijsvorm niet bij zoon zou passen. Bovendien een heel nieuwe school, zat nog volop in de opstart, dat voelde te veel als experiment.

Toen hadden we een shortlist van 5, dat was behapbaar. Zoon heeft zelf een van de scholen (ongezien) weggestreept. Op basis va verhalen die hij erover hoorde, leek hem dat niets.

De overige vier scholen hebben we gezamenlijk bezocht. Heel divers, met tweetalig onderwijs, technasium, gymnasium, beta-stroom, Spaans, sportklas. Toch ging het vooral om het 'gevoel' op de scholen. De ene school kwam bijvoorbeeld erg los en 'rommelig' over. Nu, jaren later, is dat ook eigenlijk het enige wat ik mij van die school kan herinneren. Jammer van de sportklas en het tweetalig onderwijs, maar zoon zag zichzelf daar gewoon niet zitten. Een andere school was juist het tegenovergestelde. Strak georganiseerd, veel conservatiever. Wij hadden er wel een goed gevoel bij, maar zoon zelf niet. Kind let toch op andere dingen dan de ouders

De andere twee scholen spraken ons erg aan. Wij hadden lichte voorkeur voor de een, zoon lichte voorkeur voor de ander. Uiteindelijk gaf de cito-score doorslag.

Bij zoon 2 ging het allemaal wat anders. In groep 7 was hij al naar de open dag geweest van de school van grote broer. Eigenlijk heeft hij toen al besloten dat hij daar naar toe wilde. Voor de vorm hebben we hem in groep 8 meegesleept naar een aantal andere scholen, maar hij bleef standvastig bij zijn keuze.

Ik had van tevoren verwacht dat we een heel rationele keuze zouden maken op basis van het aanbod (dus sportklas, extra taal, beta-stroom of wat dan ook maar). Uiteindelijk bleek dat allemaal van ondergeschikt belang, en ging het vooral om minder-helder-te-definiëren-dingen.

Eitje

Eitje

27-03-2016 om 13:57

"Ik had van tevoren verwacht dat we een heel rationele keuze zouden maken op basis van het aanbod (dus sportklas, extra taal, beta-stroom of wat dan ook maar). Uiteindelijk bleek dat allemaal van ondergeschikt belang, en ging het vooral om minder-helder-te-definiëren-dingen."

Dit noemen de meeste mensen hier en dat verbaast mij. Ik val helemaal niet voor dingen als een sportklas of een technasium. Dat is toch allemaal bijzaak? Voor mij was belangrijk hoe de school georganiseerd is.

Wij hebben gekozen voor een scholengemeenschap die een aparte mavo, havo en vwo afdeling heeft. Alledrie op een eigen verdieping. Kind hoeft niet elk uur hele gebouw door te zeulen en dat geeft rust. De afdeling is een school binnen een school. Kinderen kennen elkaar allemaal en dat voelt vertrouwd voor mijn jonge versnelde kind. Ook is er elke dag een uur ingeroosterd om huiswerk op school te maken, evt met begeleiding en dat helpt kind op weg. Thuis is er veel meer rust.

Eitje

"Dit noemen de meeste mensen hier en dat verbaast mij. Ik val helemaal niet voor dingen als een sportklas of een technasium. Dat is toch allemaal bijzaak? Voor mij was belangrijk hoe de school georganiseerd is."

Nou, sportklas of technasium zijn niet echt bijzaak, naar mijn idee, dat maakt een flink deel van het onderwijsaanbod uit. Als je dat interessant vindt, dan kan dat een goede reden zijn om voor een school te kiezen.

En hoe een school georganiseerd is: weet je dat dan? Ik vond de informatie in brochures en op open dagen op die vlakken niet altijd heel erg uitgebreid, eigenlijk. Wij wonen in Amsterdam en zoon heeft een VWO-advies, wat betekende dat er in principe een enorm aantal scholen in aanmerking zou kunnen komen. Alles op meer dan 8 km viel af. De Vrije school viel wat mij betreft af, over een andere school hoorde ik van een kennis dramatische verhalen dus die viel af maar toen hadden we nog steeds een enorme lijst.

Hoe het hier uiteindelijk ging: zoon had in groep 7 maar 1 open dag bezocht (niet handig) en was erg positief over die school, die een technasiumopleiding biedt. Van de scholen die qua afstand in aanmerking kwamen is dat ook de enige school die dat doet. Vervolgens dit jaar een aantal open dagen van verschillende (en verschillende soorten) scholen. Steeds weer was het 'wel leuk, maar dat technasium lijkt me leuker'. Ook die school nog een keer bezocht.

Toen na het bezoeken van een aantal scholen dat technasium nog altijd op nr 1 stond was duidelijk dat het bezoeken van nog meer open dagen geen meerwaarde meer ging bieden en toen zijn we gestopt. Zoon is dus voor dat technasium aangemeld. En nu maar afwachten wat de veelbesproken Amsterdamse 'loting en matching' ons gaat brengen.

Groeten,

Temet

Eitje

Eitje

27-03-2016 om 15:24

Temet

Dat kan natuurlijk, een technasium, gymnasium, TTO of sportklas zal ongetwijfeld veel mensen aanspreken. Anders bieden ze het niet aan. Ook heb je tegenwoordig veel scholen die talengroepen aanbieden, al dan niet verplicht.

Voor mij gaat het gewoon om de opleiding (mavo/havo/vwo) en al die zogenaamde frutsels boeien mij niet. Ik vind een zogenaamd kaal VWO diploma ook helemaal prima. Ik spreek puur uit mezelf hoor en verbaas me er gewoon over dat zoveel mensen dat blijkbaar toch interessant vinden.

Verder woon ik ook in een grote stad, maar gelukkig niet in Amsterdam. Want die zorgvuldig uitgezochte school van jouw zoon zou 'm zomaar ineens niet kunnen worden. Dus wat zijn die voorkeuren dan nog waard?

Keuze

Keuze

27-03-2016 om 17:21

Ook tien

Wij hebben ook tien mogelijke scholen in de buurt. Daarvan hebben we er vijf weggestreept omdat er geen gymnasium mogelijk was, omdat kind graag gymnasium wil dooen. Dat waren toevallig ook de scholen die wat verder weg liggen of waarvan de onderwijsvorm (vrij, Jenaplanschool, Montessori) ons minder aansprak. Ik ken ook iemand die de cultuurprofielscholen heeft uitgezocht. De vijf overgebleven scholen zijn erg verschillend: tweetalig, betaprofielschool, cultuurprofiel, zelfstandig gymnasium. Van die scholen hebben we de voorlichtingsavonden bezocht. Toen viel de school met tweetalig onderwijs af, omdat we vinden dat je onderwijs het beste in de eigen taal kunt volgen. De school had nog even een kans gehad omdat het wel iets extra's biedt, maar kind trekt het ook niet. Van drie scholen hebben we de open dag bezocht. Inmiddels is een school die lijkt op het zelfstandig gymnasium, maar verder niets extra's biedt afgevallen. Volgend jaar willen we nog de open dag van de cultuurprofielschool en van de kleine, gestructureerde betaprofielschool bezoeken. Die laatste gaat het waarschijnlijk niet worden, omdat kind de structuur niet zo nodig heeft en meer interesse heeft in de cultuurkant. De Montessori krijgt misschien nog een herkansing als cultuurprofielschool, maar redt het waarschijnlijk niet omdat die geen gymnasium biedt. Waarschijnlijk wordt het het zelfstandig gymnasium, dat met de grootste VWO afdeling de meeste keuze biedt.

Wij kijken naar

Al dan niet Ipad onderwijs, 1 of 2 jarige brugklas, welke ondersteuning voor zorgleerlingen, grootte van de school, categoraal of niet, afstand tot huis, of onderwijssoort aansluit bij huidige onderwijs, samenstelling leerling-populatie, welke extra's zijn er mogelijk (cultuur/talen/science), mate van zelfstandig werken.

Van alle scholen die we bezoeken weet ik wat ze scoren bij de inspectie en wat volgens de laatste lijstjes (ja ik weet weet: foei!) aan scores hebben behaald.

Zoonlief reageert nu nog op gevoel, volgend jaar groep 8 leggen we de min en plussen naast elkaar....

Marjoleine64

Marjoleine64

27-03-2016 om 17:45

@Eitje

"Voor mij gaat het gewoon om de opleiding (mavo/havo/vwo) en al die zogenaamde frutsels boeien mij niet. Ik vind een zogenaamd kaal VWO diploma ook helemaal prima."

Ik ben het helemaal met je eens. En toch, het belangrijkste is dat je kind er vindt wat hij zoekt. In het geval van mijn oudste was dat technasium, hij wilde dat echt heel erg graag. Hij doet er dit jaar zijn eindexamen in, en heeft echt heel veel geleerd van al het verplichte samenwerken in wisselende groepen en met steeds meet zelfstandigheid. Uiteraard kan je datzelfde ook leren op andere scholen met een 'gewoon' VWO, dat ontken ik niet. Technasium is ook niet 'meer' of 'beter' of 'hoger' dan kaal VWO (al heeft het in de onderbouw wel een extra vak en dus minder uren voor de andere vakken, net als gymnasium). Het diploma is hetzelfde. Maar afhankelijk van de vervolgstudie is een zekere profilering wel nuttig.

Scholenmarkt

http://voortgezetonderwijsvanamsterdam.nl/nieuws/2015-2016/geslaagde-2e-editie-vova-scholenmarkt

In Amsterdam worden ook centraal en locaal voorlichtingsmiddagen of avonden gehouden waar meerdere scholen zich presenteren.
Indertijd heb ik die ook bezocht. Ik weet niet hoe het nu is maar ik was op zoek voor een kind met autisme en daar werd totaal niets over meegegeven. Uiteraard heb ik daar naar gevraagd, maar dat was te specifiek, dan moest ik maar contact opnemen met de diverse zorgcoordinatoren.
Uiteindelijk viel er niets te kiezen. Er was maar een school geschikt en ik ben dan ook blij dat we destijds nog niet aan loten deden. Hoewel er nu een omweg schijnt te zijn waarvoor je dan wel tijdig moet aanmelden en geplaatst kan worden buiten het lotingssysteem om.
Moet je maar weten als verse ouder van een kind met een ontwikkelingsprobleem. Erg zoeken is dat.

Triva

Triva

27-03-2016 om 18:32

eitje

'Voor mij gaat het gewoon om de opleiding (mavo/havo/vwo) en al die zogenaamde frutsels boeien mij niet. Ik vind een zogenaamd kaal VWO diploma ook helemaal prima. Ik spreek puur uit mezelf hoor en verbaas me er gewoon over dat zoveel mensen dat blijkbaar toch interessant vinden.'

Ik hoef absoluut geen TTO of cultuurdingetje of sport maar mijn kind koos voor een technasium en als dat haalbaar is is dat natuurlijk wel een groot 'dingetje' en geen frutsel meer. Hij doet examen in het vak O&O en het HBO met al dat samenwerken en presentaties geven en de ene POP na de andere PAP is daar heel blij mee!

Keuze

Keuze

27-03-2016 om 18:48

O ja

Wat ik ook belangrijk vind, was dat de brugklassen homogeen van aard zijn.

Imogen

Imogen

27-03-2016 om 19:18

eitje

'Ik val helemaal niet voor dingen als een sportklas of een technasium. Dat is toch allemaal bijzaak? Voor mij was belangrijk hoe de school georganiseerd is.'

Maar het gaat toch niet om jou? Het gaat om een school voor je kind, en die kan wel heel goed passen op een technasium, of een school die veel aan sport doet. Hier hebben de middelbare scholen bijna allemaal een 'extraatje', zoals een theaterklas, techniekmogelijkheden of juist sport. Dat kan voor kinderen heel belangrijk zijn.

Izabela

Izabela

27-03-2016 om 20:13 Topicstarter

School zonder frutsels

Mij viel het ook op dat veel scholen van alles aanbieden: TTO, dansklassen, sportklassen, muziekklassen, ipadklassen en wat ik allemaal nog gemist heb.

Ik wil gewoon dat mijn kind naar een goede school gaat. Naar een school gaan alleen omdat er een dansklas is, en dan na een half jaar al denken: deze school is niks, tsja, dan had je beter naar een andere school kunnen gaan die je wel ligt en het dansen naast school kunnen doen.

Goed dat er opgemerkt is over gereformeerde scholen. Mij was niet eens opgevallen dat een enkele school hier gereformeerd is.
Wij zijn thuis niet gereformeerd. (Wel de kinderen gedoopt en de oudste heeft communie gedaan, maar we gaan bijna niet naar de kerk en hebben het meer gedaan omdat het gebruikelijk is in de familie, en een gereformeerde school is volgens mij niet bedoeld voor katholieke christenen)
Ach scheelt weer een open dag, die kan ik weer wegstrepen.

Van een school die sinds kort weer voldoende scoort, heb ik vanmiddag weten te achterhalen via het internet dat van 4havo vorig jaar 80% niet over is gegaan. De onvoldoende van de inspectie was niet voor de afdeling havo.
Ook lees ik dat daar meer problemen zijn, voornamelijk met de resultaten en dat de docenten geen orde kunnen houden en de lessen niet altijd van goed niveau zijn.
Die school mag dan wel goed zijn volgens de inspectie, maar mijn dochter komt daar niet op.
Over andere scholen lees ik opvallend genoeg niet zoveel op het internet.
Maar misschien is geen nieuws wel goed nieuws...
Behalve van een enkele grote school dat ze pas aan het eind van het jaar vertellen dat het kind slechte resultaten haalt, maar ik vraag me af of dat niet gebruikelijk is.

Nou ja ik heb in ieder geval vandaag weer twee scholen weg gestreept. Uiteindelijk wil ik voor de kerst wel weten naar welke scholen dochter van mij en mijn man heen mag.
Ik zat zelf te denken aan maximaal 3, eventueel 4 scholen. Maar als het kan liever 2.

Izabela

Izabela

27-03-2016 om 20:17 Topicstarter

School met alleen havo/vwo

Hoe staan jullie trouwens tegen een school die alleen havo/vwo biedt?
Als dochter een vwo advies krijgt, is de kans natuurlijk héél klein, dat ze naar vmbo-tl moet en dus van school moet.
Maar als ze een havo advies krijgt, dan is er ook altijd een kans dat dat niveau te hoog is, ook al kan een basisschool vast inschatten naar welk niveau een kind kan en is het 90% van de keren goed.
Ik las elders op het forum dat scholen steeds vaker het vmbo afstoten wegens de reputatie van de school. Ik vraag me af of het niet juist sociaal beter is voor een kind om met alle niveaus op school te zitten.

Op of een school een 1 of 2-jarige brugklasperiode heeft let ik niet echt. Na 2 jaar kan een slim kind ook nog steeds naar vwo. Al kan ik begrijpen dat sommige kinderen liever direct op vwo willen beginnen omdat ze zich onbegrepen voelen.

AnneJ - zorgleerlingen

AnneJ, er is inderdaad wel e.e.a. veranderd in Amsterdam t.a.v. Zorgleerlingen.

Ten eerste mogen alle scholen max 2% van het totaal aantal eerste klassers direct plaatsen o.g.v. de hardheidsclausule. Het moet dan gaan om dringende sociaal-emotionele redenen waarom een kind echt op een bepaalde school moet. Scholen beslissen hier zelf over. Ik denk eerlijk gezegd dat dit al bestond maar dat het in de loop der jaren duidelijker geregeld en meer transparanter is geworden.

Ten tweede zijn er zogenaamde 'special classes' opgericht speciaal voor kinderen met een stoornis in het autistisch spectrum bij het Metis Montessori lyceum (voorheen heette dat nog het cosmicus en daarvoor is het samengegaan met het Amstel). Ook voor deze special classes geldt dat je na indicatie direct geplaatst wordt, buiten de loting om.

Eitje

Eitje

27-03-2016 om 22:15

Imogen/Marjoleine

Natuurlijk gaat het niet om mij. Maar gelukkig interesseerde het mijn kind (jonge leerling) ook niet. Die overgang naar het VO is al groot genoeg en hij had geen zin om dan nog extra uren te besteden in een bepaalde talentklas. Dat snap ik heel goed. Ik snap ook niet waarom ze dat vanaf de brugklas verplichten, misschien heeft hij er in het 2e jaar wel zin in als hij eenmaal gewend is aan alles.

Wij hebben nu een school gekozen waar die talentklassen niet verplicht zijn en het VWO op 1 verdieping zit. Geen gezeul door het gebouw, elk uur weer trappen op en af. Zonde van de tijd en dit geeft een veel intiemer en vertrouwder gevoel voor mijn jonge kind dat toch al niet stond te trappelen om van school te wisselen. Ik denk dan gelijk: waarom organiseren ze het niet overal zo?

Tegelijkertijd is het geen categoraal gymnasium waar hij met zijn H/V advies niet op gekomen was.

Ja dankje Bermbrand

Nog steeds maar 1 school met 'special classes'.
Maar goed om te weten dat je dus een school wel kunt benaderen als je van mening bent binnen de 2 procent te plaatsen leerlingen te vallen.
Dan is natuurlijk de volgende vraag: welke scholen zijn goed georganiseerd om met iets als dyslexie om te gaan, dan wil je dat wel weten. En of dat dan een reden is om je bij die school aan te melden met voorrang?
Scholen willen niet echt bekend staan met het aannemen van zorgleerlingen, dus het blijft toch een soort oerwoud ben ik bang.

AnneJ, je wantrouwen is denk ik terecht

Dyslexie zal geen reden om een beroep te doen op de hardheidsclausule vermoed ik. Alle scholen moeten immers de benodigde speciale zorg bij dyslexie bieden (zo blijkt uit uitspraken van scholen, Osvo en gemeente). De ene school zal wellicht betere begeleiding bieden dan de ander maar het is daarmee nog een 'dringende reden van sociaal-emotionele aard'. Het blijft schimmig welke dringende redenen dat zijn omdat scholen hier zelf over beslissen.

Los van de hardheidsclausule, werden in de klachtencommissie matching vorig jaar klachten over plaatsing op het Berlage lyceum (tweetalig onderwijs) ondat dit talige onderwijs problematisch voor een dyslexie leerling zou zijn, afgewezen.

Het lijkt erop dat meer ouders nu een beroep doen op de hardheidsclausule, om de onzekerheid van loting&matching te vermijden. Je loopt echter ook een zeker risico dat de school schrikt van je 'problematische' kind en het afwijst met als reden dat ze geen bij het kind passende zorg kunnen bieden. Dan sta je dus met lege handen en kun je pas weer meedoen na 7 april (datum uitslag loting&matching). Vorig jaar bleken scholen kinderen als niet plaatsbaar af te wijzen tijdens de procedure, o.a. het MLA kwam ermee in het nieuws.

angel3

angel3

27-03-2016 om 22:43

Sja eitje

Dat denk ik ook over de school van zoon. Waarom zijn niet alle scholen zo?
En ik denk dat dat een heel ander type school is dan waarop jouw kind zit. Zoveel mensen zoveel wensen.
Onze zoon zit op bepaalde plek met zijn klas in school en de docenten komen naar hen toe. Behalve gym en binas. Verder werken ze erg projectmatig in groepen en met laptops. Doen ze presentaties en allerhande opdrachten en cultuurdingen. Enorm veel aandacht voor discussie en meningsvorming. Leraren bij de voornaam noemen etc. Dus hoezo kaal VWO? Ontzettend niet van deze tijd vinden wij. Ik zie nu al het verschil met vriendjes van redelijk kale VWO s. Die voeren de opdracht uit. Zoon heeft geleerd na te denken over de context van de opdracht. Ik vind dat enorme toegevoegde waarde in deze maatschappij. Stimuleer kinderen na te denken over het waarom en het hoe.
Een kaal VWO biedt dat mijns inziens onvoldoende in het algemeen. Er zijn vast uitzonderingen.

Triva

Triva

27-03-2016 om 22:57

op 1 verdieping?

Als je zo graag wil dat elke school elk niveau op één verdieping zet begrijp ik niet waarom je voor een scholengemeenschap kiest.

Ik vind het overigens nogal duur om alle binaslokalen op elke verdieping te zetten. Het is veel goedkoper om die bij elkaar te organiseren en wat is er toch in hemelsnaam mis met een stukje lopen.

Door een verbouwing moest mijn kind tijdelijk regelmatig een halve km fietsen wat ook de leerkrachten verschrikkelijk vonden maar opeens bleek daar een voordeel: even uitwaaien tussendoor!

Ik vind dat jij naar dingen zoekt die niet zo heel erg van belang zijn en technasium mochten ze hier (tot mijn verbazing) zelfs nog voor het eerst kiezen toen ze hun profiel gingen kiezen. Niet dat jij niet naar die dingen hoeft te zoeken maar op de meeste scholen met iets extra's kun je ook voor 'kaal' kiezen.

Eitje

Eitje

27-03-2016 om 23:04

Angel

Nou ja de term 'kaal VWO' is misschien niet juist gekozen, want het betreft wel nieuwertijdsonderwijs met veel projecten, zelfstandig werken en zgn 'Daltonuren' al is het geen Dalton school maar variant daarop. Dus in die zin ben ik het met je eens en heb ik het misschien niet goed verwoord.

Ik bedoel met kaal VWO dat ik en zoon niet zijn gevallen voor TTO, technasium, sportklas en al die modedingetjes. Maar dat juist de wijze waarop de school georganiseerd is ons zeer aansprak. Er lijkt over te zijn nagedacht!

Hoe dom is het niet dat er elk uur een heuse volksverhuizing binnen een school plaatsvindt. Verspilling van energie en concentratie. Bij ons komen de docenten nog niet naar de klas maar de klas hoeft niet het hele gebouw door, maar slechts naar een ander lokaal op dezelfde verdieping. Veel efficiënter.

Eitje

Eitje

27-03-2016 om 23:13

Triva

Hier moet je je gelijk bij het inschrijven opgeven voor allerlei exra's terwijl ik wist dat mijn zoon gewoon liever naar huis wilde gaan. Mijn zoon had niks met sport, kunst, musical, technasium wat ze hier aanbieden. Dus dat sprak hem ook totaal niet aan. Kost ook nog eens uren extra die hij liever aan huiswerk, sport en vrienden wilde besteden. En dat snap ik heel goed. De overstap is al groot genoeg, eerst maar eens wennen. Bovendien is hij niet alleen jong qua leeftijd (versneld) maar misschien nog wel jonger qua gedrag. Dus het is ook echt iets dat je voor je eigen kind bepaalt.

En ja deze vorm is voor een scholengemeenschap bijzonder, maar omdat hij H/V advies had was een categoraal gym geen optie. Categorale atheneums en Havo's zijn er in onze regio niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.