Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mijntje

mijntje

01-10-2012 om 16:31

Hoog iq, plusklas, maar verder?

Hallo,

Het IQ van mijn zoontje (wordt in december 8 jaar) is op verzoek van de leerkracht getest en bleek behoorlijk hoog: 143. Het verbale IQ was extreem hoog (145+), het performale IQ was minder hoog: 120.

Hij doet nu mee aan de plusklas, dat is elke woensdagmiddag. Dat vindt hij heel leuk. Maar...

De rest van de week klaagt hij alleen maar. Het is geen prater, dus ik krijg alleen te horen: 'school is stom, school is saai'. WAT hij precies niet leuk vindt (het werk, de klasgenootjes?) krijg ik er niet uit. Hij zit in groep 5, maar gecombineerd met groep 4. Wij hadden de keuze om hem in de combinatiegroep 4/5 of 5/6 te plaatsen en hebben gekozen voor 4/5, omdat hij zo jong is. Ook wilde hij zelf niet naar 5/6, omdat er een paar jongens is groep 6 zitten die hij niet aardig vindt.

Nu twijfel ik daaraan. Want: A. ik vraag me af of hij aansluiting heeft bij de kinderen uit groep 4. En B. ik heb het idee dat de juf veel meer bezig is met groep 4 (daarin zitten ook behoorlijk wat probleemkinderen) dan met groep 5. Laat staan dat ze extra aandacht heeft voor mijn zoon. (Hij zou gaan 'compacten', maar is daar nog niet mee begonnen, bijvoorbeeld) Juf doet eigenlijk niks met zijn 'hoogbegaafdheid'.

Maar ja, zijn werktempo ligt ook helemaal niet zo hoog, hij zal zelf ook niet snel vragen om extra werk en bij de laatste Cito had hij ook een II, dus niet allemaal I-en...

Mijn vraag is dus eigenlijk: wat kan ik nu doen om ervoor te zorgen dat hij school weer leuk gaat vinden? En: als het zo blijft, gaat hij op deze manier niet onderpresteren? Moet hij niet toch naar groep 5/6? Of moet ik de juf vragen meer werk van hem te maken? Maar mijn vraag is ook: hoe kan ik er nou achter komen waar het probleem precies bij hem zit?

Ik was altijd een beetje allergisch voor het feit dat kinderen met een hoog IQ (ik ben zelfs allergisch voor het woord hoogbegaafd!) soms in een uitzonderingspositie worden geplaatst, door ze aparte stof te bieden of een klas te laten overslaan, maar misschien begin ik in te zien dat dit niet altijd slecht hoeft te zijn?

Alle tips (van andere ouders met een slim kind?) zijn welkom! Bedankt alvast!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisabeth B.

Elisabeth B.

01-10-2012 om 16:47

Day a week school

Een dag in de week naar een speciale school voor kinderen die 'anders denken' en een dag school kunnen missen. Een dag in de week met gelijkgestemden waar ze bottom up onderwijs krijgen. De andere dagen zit je gewoon in je eigen klas met je eigen vrienden. Google daar eens op, er zijn in het land verschillende initiatieven, waar basisscholen samenwerken, soms onder een andere naam.
Waarom is de plusklas trouwens niet gewoon onder schooltijd? Het moet geen straf zijn, dat je allerlei extra dingen moet doen en ook nog je vrije middag moet opofferen. Hij kan dat best onder schooltijd doen en de normale stof in minder tijd.

Cindy

Cindy

01-10-2012 om 19:57

Uitzonderingspositie

Ik denk dat je het niet moet zien als een uitzonderingspositie: elk kind zou onderwijs moeten krijgen op het niveau waar het behoefte aan heeft. En daar zit nu een maal verschil in. Een kind wat aan de onderkant uitvalt laat je toch ook niet aan alles meedoen; ook daar is een aanpassing nodig.
Misschien een aardige om eens naar te kijken is Tijl Koenderink van Novilo: hij stelt dat saai een leeg woord is. Het zegt niets over wat er aan de hand is. Het kan betekenen dat het te makkelijk is, te moeilijk is of gewoon niet leuk. En dat maakt nogal verschil.
Overigens zeggen cito's niet zo heel veel over IQ (of andersom). Onze zoon zit boven de 145 en haalt rustig een E-score bij spelling . Er zijn heel wat hoogbegaafden die op een andere manier denken en daardoor in het schoolse systeem veel zwakker scoren dan je misschien zou verwachten.
Onze kinderen gaan overigens naar een soort plusklas onder schooltijd. Hierdoor moet het gewone werk wel gecompact worden; ze hebben gewoon minder tijd. Daarnaast wordt hun werk trouwens wel verder gecompact, ze hebben de herhaling niet nodig. De tijd die vrijkomt gebruiken ze voor schoolwerk voor de plusklas. En dat bevalt tot nog toe erg goed.

Mijntje

Mijntje

01-10-2012 om 21:08

Woensdagochtend

Bedankt voor de reacties. Ik bedoelde overigens woensdagochtend! Pluklas is dus wel ipv gewone les. Over dat Day a week heb ik gelezen maar dat lijkt me veel op de plusklas lijken.
Interessant ook, over het woord 'saai'! Wij hebben daar lange tijd (hij roept het al een tijdje ) niets achter gezocht, tot de psycholoog die de test afnam zei dat hij daarmee best eens 'te makkelijk' kan bedoelen.
Cindy, heb jij nooit gedacht om jouw kinderen een klas te laten overslaan?
En denken jullie, gebasseerd op je eigen ervaring, dat mijn zoon beter af is in groep 5/6 dan in 4/5, waar hij nu zit, of maakt dat niets uit?
Ik denk inderdaad dat het niet vreemd is dat mijn zoon wat aanpassingen nodig heeft, net als kinderen die minder goed meekomen. Ik stel me wat dat betreft toch wel erg bescheiden, (misschien te)

Mijntje

Mijntje

01-10-2012 om 21:12

Rot ipad

Ik kon mijn laatste bericht niet aftypen...
Misschien ben ik dus te bescheiden, uit angst een zeurouder / opschepouder gevonden te worden. Maar ik ga dus nog wel met de juf hierover praten, ik wil alleen eerst duidelijk van mijn zoon horen waarom hij school nou zo stom vindt, en voor mezelf duidelijk hebben wat mij een goede oplossing lijkt.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

01-10-2012 om 22:52

Beide

Doe het rustig aan en laat je niet gek maken. Kijk naar je kind, is hij gelukkig, gaat hij gewoon goed? Dan is er op dit moment geen probleem. Hij is nu net met een plusklas begonnen, wacht eerst even af hoe dat gaat. Hij zit toch in 4/5? Dan kan hij ook meedoen in 5 voor de dingen die hij gemakkelijk aankan. En zorg dat je goed contact houdt met de juf. En wat anderen van je denken, who cares? Het gaat tenslotte over jouw kind en niemand kent hem zo goed als zijn eigen ouders. De juf kan je een beeld geven van wat er in de klas gebeurd.
Overigens: de day a week school is niet een soort plusklas, De eigen school biedt intern een plusklas aan en daarnaast is er een hele dag in de week day a week school op een andere locatie met een eigen docent.

Kendra

Kendra

01-10-2012 om 23:33

Laat je niet gek maken.

Verdiep je eerst eens in het verschijnsel hb. Lees de boeken van Tessa Kieboom. Die zijn duidelijk en helder geformuleerd. Voor ons kwam het totaal uit de lucht vallen. Me inlezen heeft erg geholpen om mijn kinderen te begrijpen.

Cindy

Cindy

02-10-2012 om 07:58

Overslaan

Onze zoon heeft groep 5 overgeslagen. Hij zat in de 4 van een 4/5 combi en het jaar erna zat in de hogere helft. Is voor hem heel goed geweest, hoewel zijn meester nog wel eens vergeet dat hij nu in groep 8 toch echt nog maar 9 is. Dan roept hij dat zoon soms toch wel jong gedrag vertoont in vergelijking met zijn leeftijdsgenoten, maar die zitten er helemaal niet in zijn klas. In de groep-7-helft zitten alleen jongens die een jaar ouder zijn, terwijl zoon al in 8 zit. Naast de versnelling heeft hij de plusklas erbij, daar krijgt hij "schoolwerk" van mee en z'n rekenen is gecompact.
We hebben ook een hb-dochter die niet versnelt is en ik hoop stiekem dat het niet nodig is. Ze is net als zoon al een jonge leerling, maar ze heeft ook een jonge uitstraling. Ze rekent mee met een groep hoger en krijgt dat ook nog gecompact. Daarnaast heeft ook zij de plusklas erbij en krijgt ze ander leeswerk.

We hebben het getroffen met een school die mee wil denken en probeert het werk aan te passen aan onze kinderen. Dat lukt lang niet altijd, maar dat hoeft ook niet altijd. Een groot deel van de verdieping kun je heel goed thuis doen. School is niet altijd leuk of uitdagend, maar dat geldt voor alle kinderen.

Je verdiepen in hb is inderdaad wel handig. Een site met veel info is http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/. En wat ook heel fijn is, is contact met andere ouders met hb-kinderen. Dan kun je vrijuit praten over je kind zonder het gevoel te krijgen op te lopen scheppen. In onze regio hebben we met een aantal ouders contact via facebook, is ook erg prettig!

lisbeth

lisbeth

02-10-2012 om 09:44

Plusklas maar een klein onderdeel

een plusklas is leuk, maar een kind zit er maar 2 uur per week. Je zult dus echt moeten zorgen voor aanpassingen in de klas, dat is veel belangrijker dan welke plusklas dan ook.
Compacten, verrijken, routeboekjes etc Er zijn zoveel mogelijkheden om in een klas te differentieren. De school en de juf moet er echter wel voor openstaan.
Van klas veranderen heeft weinig zin als hij daar ook geen aangepast werk krijgt. Daar zul je echt mee moeten beginnen.

Kijk eens op het HB-kind forum, daar zitten meer mensen met dit soort problemen.

Lil

Lil

02-10-2012 om 12:00

Wbt saai

2 kinderen die al hun hele schoolcarriere roepen dat school saaaaai is, echt iedere dag. 1 die goed kan leren, 1 die slecht kan leren. Saai betekent dus niet alleen gemakkelijk

Fransien

Fransien

02-10-2012 om 14:19

Tsja, hangt er vanaf

Hier 4 voorlopers. De eerste kan prima uit de voeten met het plusgroepje op school en krijgt haar stof gecompact en daarnaast (in de vrijgekomen tijd) ander werk. Ze durft nu eindelijk (net 8, groep 5) om moeilijker spellingswerk te vragen en dat krijgt ze, dan maar meedoen met de uitleg van haar eigen groep en spellingwerkjes op een niveau hoger maken. Bij haar is het prima te doen en kost het de leerkracht heel weinig tijd (de ib-er maakt de routeboekjes en draait de plusklas).
De tweede heeft een beetje een hele erge voorsprong, hij is nu in groep 3 begonnen en zit (incl tempo) op niveau groep 6, hij heeft zijn eigen leerlijn omdat hij anders van verveling op z'n kop op tafel gaat staan.
De derde heeft een normale voorsprong en daar wordt in de kleuterklas prima mee omgegaan, zij doet de werkjes van een hoger niveau of krijgt vragen/opdrachten waar je wat meer over door moet denken (de hele klas mag vliegtuigjes vouwen en er zijn verschillende manieren, zij krijgt de vraag welke het langst vliegt en waarom). Zij gaat ook een leuke worden voor de juf van groep 3, ze kan namelijk al lang lezen en al wat rekenen.
De vierde zit net op de peuterspeelzaal en valt daar al flink op, nou hebben de juffies daar de oudste 3 ook al gehad, dus het is bekend en ze laten hem lekker met de oudste peuters meedoen. Ik ben benieuwd hoe erg het met hem wordt.

Hombre

Hombre

03-10-2012 om 08:52

Precies, lil

Sinds wanneer moet je alles wat kinderen zeggen letterlijk nemen? Het is gewoon 'cool' om alles 'saai' te vinden.

seanna

seanna

04-10-2012 om 01:18

Mijn ervaring

Mijn zoon (nu 12 en vwo 2) is halverwege groep 3 naar groep 4 gegaan, een keuze die bij hem heel goed heeft uitgepakt. Vooraf deed hij al een aantal lessen mee in groep 4, had al vrij snel aansluiting met die groep, wat de keuze makkelijker maakte. Om te versnellen moest hij volgens schoolprotocol wel getest worden, hij was toen nog 6 dus erg jong. Verbaal 137, performaal 110 meen ik me te herinneren. Ivm het grote verschil geen conclusie van totaal IQ begreep ik.
Reden om te versnellen was toen omdat hij zich heel ongelukkig voelde op school. "Ik ben verslaafd aan de klok", zei hij, of "het duurt zo lang voor ik jou weer zie"; een opmerking die je heel verschillend kan vertalen. Ik begreep hem later pas: "als ik jou zie is die vreselijk lange schooldag eindelijk om!" Hij was zondag al somber omdat hij maandag weer naar school moest. In vakanties was hij op vrijdag al somber bij de naderende schooldag. Na een korte opleving begon ik me in groep 6 weer zorgen te maken en heb ik zelf geregeld dat hij naar een plusklas ging, waarvan de begeleider veel contact heeft gehad met school, en ook advies en scholing aan leerkrachten heeft verzorgd.
In groep 7 en 8 ging het stukken beter: op school kwamen meer intitiatieven op gebied van extra uitdaging bieden, en de leerkrachten van de groepen 7 en 8 waren daar ook meer actief in. Ook in groep 7 en 8 klaagde hij over school hoor, maar ik maakte me er geen zorgen over.
Nu zegt hij nog steeds dat hij geen zin heeft in school morgen. Dat school saai is. Maar ik zie toch echt een -over het algemeen-opgewekte jongen, die zich uitstekend vermaakt, vrienden heeft, leuke hobbies, en goed presteert op school. Dus nu maak ik me er niet druk om.

Het versnellen heeft bij mijn zoon goed uitgepakt dus, maar daarmee ben ik niet meteen een voorstander van het versnellen. Mijn zoon trekt nu nog steeds op met zijn 'oude' klasgenoten die dus nu pas naar de brugklas gaan. Juist daar zitten zijn beste vrienden. Ik denk dat de juiste begeleiding, op maat, toch het beste zou zijn. Versnellen is meer een noodoplossing denk ik.

Mijntje

Mijntje

04-10-2012 om 16:31

Groep 4/5 of 5/6

Bedankt voor de reacties! Mijn zoon zit in groep 5, maar gecombineerd met groep 4. Daarvoor hebben we gekozen omdat hij de jongste van groep 5 is (in december wordt hij 8), maar daar twijfel ik nu dus over. Is het niet beter om te bespreken of hij naar de 5/6 combinatie kan, zodat hij al wat mee kan doen met groep 6?

Mijntje

Mijntje

04-10-2012 om 16:37

Ps saai

Ik baseer het idee dat mijn zoon niet voldoende wordt uitgedaagd niet alleen op het feit dat hij school saai noemt hoor! Hij heeft ook gezegd dat hij nooit wat nieuws leert, en dat de juf altijd zo veel herhaalt. Bovendien heeft hij een heel hoog verbaal IQ, dit correspondeert juist met de schoolse vakken. Ook geeft hij aan de plusklas wel leuk te vinden. Daarom denk ik dat verveling de reden is waarom hij school 'stom' vindt, maar dat weet ik niet zeker.

4/5 of 5/6

Het lijkt mij dat 5/6 cognitief meer voor de hand ligt, maar, het belangrijkste is dat hij werk op maat krijgt (in welke groep dan ook) en bij vriendjes zit. Dat kan oom in 4/5!
Ik heb een hoog iq en verveelde me structureel, ben zo blij dat dochter nu veel leuk pluswerk krijgt!

Loes

billie

billie

04-10-2012 om 23:59

Actie

Je moet echt zorgen voor actie nu. Ben niet bang een zeur-ouder te worden gevonden, ik ben het proto-type van een niet-zeur-ouder maar uiteindelijk vonden ze me een enorme zeur-ouder. Als ze dat willen vinden dan ontkom je er toch niet aan want uiteindelijk moet je iets voor je kind. En dan beter nu dan volgende week.
Hier is het behoorlijk misgegaan omdat ik er te weinig bovenop zat. Zoon mocht een periode naar de plusklas, naar een externe verrijkingsklas (ook via school) en is versneld. Het zijn en blijven lapmiddelen, en lost aan de problemen niets op. Zoon mocht hier ook wel (heel kort) compacten, maar dan werd dat door de volgende leerkracht weer tenietgedaan, enz. enz. Voor hem zou compacten al heel wat gescheeld hebben. Achteraf geloof ik dat we ook wel echt de verkeerde leerkrachten getroffen hebben met zoon, en meestal gaat het wel anders. Maar ik wist steeds wel wat het probleem was en zeker waar oplossingen lagen, maar ging er onvoldoende achteraan. (en geloof me, ik heb wel heel wat gedaan, maar niet voldoende dus want het resultaat was er niet voldoende naar, en daar gaat het uiteindelijk om)
Je gaat er niet komen met deze leerkracht want die snapt het niet. Ik zou zo snel mogelijk ib inschakelen, zet je kind op de agenda! Voor het misgaat. Versnellen is een middel dat je moet gaan overwegen als gewone maatregelen niet voldoende zijn.

Niempje77

Niempje77

05-10-2012 om 11:27

Hier ook

iemand die allergisch is voor het woord 'hoogbegaafd', maar ook zelf nogal vlotte kinderen heeft. Drie stuks hier, waarvan er inmiddels 2 versneld zijn.

Zelf vertoonde ik destijds nogal wat vergelijkbare trekjes op de basisschool, maar liep ik wegens behoorlijke faalangst vast in de brugklas. Ik had nooit leren leren en ook nooit geleerd om fouten te maken. Na de basisschool ging ik naar Gymnasium 1 en ojee, ik kon niet alles. Ik schoot helemaal in de stress en niets lukte meer dat jaar.

Dat was wat ik voor mijn kinderen wilde voorkomen. Mijn partner was op school nooit een hoogvlieger, dus stiekem hoopte ik dat mijn kinderen de gulden middenweg zouden vormen. Gewoon, met je best doen goede cijfers halen. Versnellen ofzo, dat leek mij nooit een goede oplossing. Toen we op zoek gingen naar een basisschool kreeg ik allemaal mooie verhalen van klassen die standaard al op 3 niveau's werkten en extra's hadden voor slimme kinderen. Mocht 1 van die van mij toch slimmer zijn dan gedacht, dan was dat toch ideaal?

Oudste van mij liep echter in groep 1/2 al volledig vast. In groep 1 zat ze het hele schooljaar onder de uitslag en was ze om de haverklap ziek, maar wij zochten daar nog niets achter. Later in groep 1 kwamen we erachter dat ze al echt goed kon lezen. Ze las toen al B-boeken uit de bieb. Oke, een beetje vreemd vond ik het wel, maar aan de andere kant, ze waren al zoveel met letters bezig tegenwoordig in de kleuterklassen.

In de zomervakantie tussen 1 en 2 verdween de uitslag en ik begon me eens te verdiepen in kinderen die wat verder waren met lezen. Ik kwam toen op de voorloper van het elders in dit topic genoemde hb kind forum terecht en kreeg het advies om haar eens door te laten toetsen op school, want eigenlijk stelde dat rekenen in groep 3 ook niet zo veel voor.

Na de vakantie, aan het begin van groep 2, is dat deels door school opgepakt. Ze zijn op een gegeven moment gestopt met doortoetsen, maar in oktober groep 2 kreeg ik te horen dat ze eigenlijk in groep 3 ook niets meer te leren zou hebben. In die periode ging het weer behoorlijk slecht met haar. De oude groep 2 kinderen zaten in groep 3 en zij zat als oudste kleuter in een klas met kinderen waar ze niet echt aansluiting mee had. School wilde niet echt veel verrijking geven, omdat ze anders een uitzondering in de klas zou worden, maar in feite was ze dat toch al.

Op dat moment kregen we het advies om haar 2 keer te versnellen, maar dat zag ik totaal niet zitten, maar die ene versnelling, misschien dat dat toch wel handig was. Zij kwam uit de lente en zoveel jonger dan najaarskinderen was ze ook weer niet. Ik begon mezelf helemaal te verontschuldigen, omdat ik mezelf schuldig voelde over dat versnellen.

Halverwege gr 2 is ze uiteindelijk toch naar gr 3 versneld en daar heb ik geen seconde spijt van gehad. Ik zag haar voor mijn ogen opbloeien. Ze zat op alle fronten beter in haar vel. Dus alsjeblieft, sluit die mogelijkheid niet al bij voorbaat voor je zoontje uit. Argument waar ik mezelf deels mee kon overtuigen was de paralel met blijven zitten. Blijven zitten is algemeen geaccepteerd en wat doe je dan, je geeft een kind dat het nodig heeft de kans om een jaartje langer over de basisschool stof te doen. Om de basis goed te krijgen. Waarom zou je dat andersom niet doen? Waarom zou je bij een wat vlotter kind zo vast houden aan die 8 groepen die je 1 keer moet doorlopen? En ja, als je kind versneld is het wat jonger dan de rest, zeker als het al een jonge leerling is, maar heb je bij zittenblijvers niet hetzelfde effect?

Overigens zou ik wel meet doortoetsen beginnen, want dan weet je meer over het huidige niveau en heb je ook in beeld waar welke aanpassingen nodig zouden kunnen zijn.

seanna

seanna

05-10-2012 om 11:58

Mijntje

Ik zou allereerst een gesprek aangaan waarin je (opnieuw) duidelijk maakt dat je je zorgen maakt over je zoon. Hij vindt het niet leuk op school, waarschijnlijk omdat hij zich verveelt en je bent bang voor de gevolgen die dat nu of later heeft (onderpresteren, motivatie om te leren kwijtraken, zich ongelukkig gaan voelen). Er zijn eerder afspraken gemaakt (compacten) maar tot nu toe merk je geen verandering. En dat je daarom de zorgcoordinator/ib-er erbij wil zodat hij/zij kan meedenken in oplossingen. Een overstap naar groep 5/6 is een mogelijkheid maar ook daar zijn momenten dat bv lesstof herhaald wordt terwijl hij het al lang snapt. Dus ook dan is belangrijk dat er extra aandacht voor hem is. Vraag hoe de leerkracht het tot nu toe heeft aangepakt, heeft zij/hij voldoende kennis/middelen/mogelijkheden om er iets mee te doen? Maak nieuwe afspraken en stel een nieuwe datum voor waarop jullie opnieuw gaan kijken hoe dat uitpakt.

Vaak laten kinderen lastig gedrag zien wanneer het niet goed met ze gaat, maar bij mijn zoon sloeg dat eerder naar binnen (buikpijn, somber worden) De leerkrachten merkten daar weinig van, dus de noodzaak om er iets aan te doen was minder hoog. Ik voelde me af en toe ook een zeur-ouder maar merkte dat de leerkrachten toch ook graag wilden dat het goed ging met mijn zoon.

billie

billie

05-10-2012 om 12:55

Hier ook

Hier net zo goed leerkrachten die echt wel begaan waren met zoon, die echt wel zagen dat hij niet gelukkig was, (richtte ook alles naar binnen) maar ze snapten totaal niet wat hij nodig had. Wij zijn eindeloos blijven soebatten met leerkrachten die het niet snapten, dat heeft zo veel tijd gekost en is heel jammer geweest voor zoon. Er bovenop zitten tot je zeker weet dat school het goed doet, dat zou ik doen. En met goed doen bedoel ik zeker niet perfect, maar goed genoeg voor je kind. Denk niet dat leerkrachten het wel weten, want helaas is dat vaak niet zo.

Zoektocht

Ik ben ook moeder van een hoogbegaafde dochter (9 jaar) met een IQ van 143. Mijn ervaring is dat de leerkrachten op school in het begin niet zo goed wisten wat ze met haar aanmoesten. Als je bedenkt dat van de 1000 kinderen er 1 kind is met een dergelijk hoog IQ, dan snap je dat een basisschool zelden zo'n kind 'treft'

In het begin was er dan ook de tendens om dochter naast het gewone werk extra werk te geven. En dat was precies waar ze depri van werd. Want het gewone werk is 'kleuterwerk' voor haar. Je moet een kind niet eerst werk dat zwaar onder het niveau ligt geven, en dan als extraatje iets op eigen niveau geven. Deze kinderen moeten meteen op eigen niveau werken. In ons geval hebben we er voor gekozen om niet te versnellen, dochter voelde zich happy tussen leeftijdsgenoten. School heeft de Levelwerk methode aangeschaft en daar kan ze redelijk mee uit de voeten.

Voor ons was het een hele zoektocht, en dat zal het zo nu en dan nog wel blijven. Maar vecht voor je kind! En maak school er van bewust dat deze kinderen echt een andere manier van denken hebben. En ook recht op uitdagend en leuk onderwijs.

Combi 5-6 overwegen?

Wat fijn dat je dit onderwerp aankaart. Ik lees actief mee en neem alle tips mee. Versnellen blijft altijd een moeilijke keuze, welke afweging maak je. In groep 1-2 werd er bij onze dochter ook gesproken over versnellen. Wij hebben er destijds niet voor gekozen, omdat ze een hele hechtige vriendengroep had. Inmiddels wat jaartjes verder en dochter krijgt nog steeds verrijking en verdieping van haar werk op school, uitdagend en prikkelend. Bewust gekozen om haar niet te testen, om haar niet in een "hokje" of uitzonderingspositie te plaatsen.

Mijntje in jullie geval, lijkt me de combi 5-6 meer uitdaging geven, zelfs zonder dat je zoon in een uitzonderingspositie komt, gewoon werkjes met groep 6 mee laten maken en als je zoon echt ongelukkig is, zeker aan de bel trekken op school! Succes!!

Mamvantwee

Mamvantwee

06-10-2012 om 23:09

Leonardo

Een grotere stap, maar heb je ook leonardo-onderwijs bij jullie in de buurt? Dat was voor mijn zoon de beste stap in zijn leven. Wij zijn geen zeurouders meer, hij geen uitzondering of 'lastig geval', en er zijn nu echte vriendschappen ontstaan. De rust is bij ons in huis terug....wat school betreft dan.

groet, Mamvantwee

Mijntje

Mijntje

08-10-2012 om 21:07

Wow!

Bedankt voor alle nuttige reacties, fijn!

Niemje77: heel herkenbaar, dat gevoel dat versnellen niet goed is en eigenlijk geen optie, maar die vergelijking met zittenblijven is eigenlijk heel logisch! Dat vindt iedereen wel 'normaal'. Net als dat het normaal is dat een zwakke leerling extra hulp/aandacht krijgt... Kun je vertellen wat je bedoelt met 'doortesten'?

Seanna: dank voor je praktische tips, hier ook geen prater hoor, Juf reageert heel verbaasd als ik zeg dat hij thuis steeds roept dat school stom is, in de klas laat hij niets blijken, denk ik.

Semd: mijn zoon vindt 'gewoon' schoolwerk als 'extra' ook een straf. Daarom werkt hij volgens mij zelfs expres traag soms, omdat hij geen zin heeft in meer van hetzelfde. En daarom vindt hij de plusklas ook zo leuk. Maar aan de andere kant: Veel kinderen vinden rekenen en taal natuurlijk saai... Ik ga mij eens verdiepen in de Levelwerk methode, bedankt!

Mam van twee: ik heb gekeken naar Leonardo-scholen, maar die zijn niet in onze regio (regio Amsterdam). Bovendien: er zijn enorme wachtlijsten, begreep ik? Ook een interessant punt dat je aansnijdt: vrienden voor het leven... Mijn zoon heeft weinig vriendjes. Hij speelt wel met anderen hoor, hij is zeker geen 'nerd' , maar hij heeft met niemand een hechte band. Omdat hij toch vaak onvoldoende aansluiting voelt, en best 'ouwelijk' is in zijn gedrag, voorkeuren en interesses.

Overigens, als ik deze reacties lees, merk ik hoe weinig er op onze school gedaan wordt met kinderen die voorlijk zijn. Ik heb nog een dochter in de kleuterklas die ook geen dommie is (zonder opscheppen, echt ) Ze heeft zichzelf leren schrijven, maar schrijft alle letters op de verkeerde manier. In overleg met juf had ik afgesproken dat ze een letterboekje zou krijgen, maar dat is maanden geleden en ik heb nog niets gezien. Op testen scoort ze op alle onderdelen flink bovengemiddeld (dit liet de juf ons zien, resultaten weergegeven in blokjes, ik ben de naam van deze test vergeten) maar ik heb nog nooit iets gehoord over versnellen, verrijken, etc. Overigens gaat mijn dochter wel met heel veel plezier naar school!

Maar misschien wordt het inderdaad tijd dat ik mijn bang-een-zeur-ouder-te-zijn-gevoel overboord zet en eens wat gesprekjes inplan...

Niempje77

Niempje77

09-10-2012 om 11:54

Doortoetsen

Wat ik bedoel met mijn vraag over doortoetsen is het volgende. De intelligentie van je zoon is bepaald en voor jullie en school staat nu vast dat hij slim is, maar niet ieder slim kind heeft op school ook een voorsprong en eventuele voorsprongen verschillen van kind tot kind. Sommige kinderen lopen op een bepaald vak jaren voor, maar scoren op de rest gemiddeld, andere kinderen lopen weer op alle fronten voor.

Zeker als je versnellen overweegt, maar ook bij het inzetten van verrijking is het handig om te weten hoe het zit met zijn voorsprong. De gewone cito's geven al wel een DLE score aan, maar de cito uit zijn eigen klas, test geen dingen die nog niet in die klas aan de orde zijn geweest.

Veel scholen toetsen daarom in dit soort situaties kinderen door.Dat kan bijvoorbeeld met de citotoetsen. Jouw zoon zit in groep 5 en zal waarschijnlijk eind vorig jaar de citotoetsen van eind groep 4 hebben gemaakt en ergens deze winter de toetsen van midden groep 5 doen. School zou kunnen overwegen om die toetsen van midden groep 5 nu al bij jouw zoon af te nemen en als hij daar dan goed op scoort ook meteen de toetsen van eind groep 5 en eventueel ook al half groep 6. Net zo ver tot hij 'niet meer goed genoeg' scoort. Op die manier krijgen ze per vak in beeld op welk niveau hij functioneert. Ook zien ze dan welke onderdelen hij nog niet beheerst. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat hij heel goed rekent, maar op de maten en gewichten nog minder goed doet. Mocht je uiteindelijk willen versnellen, zijn dat soort dingen wel handig om te weten.

Als je doortoetst met de cito-toetsen is het handig om vantevoren af te spreken wat 'niet meer goed genoeg' is, bij welke score stopt de school met verder toetsen? Sommige scholen stoppen met toetsen zodra een kind geen A-score meer haalt. Andere scholen stoppen pas bij bijvoorbeeld een lage C, omdat er pas op dat punt weer wat te leren zou zijn. Zelf vind ik voor beide wat te zeggen.

Natuurlijk kun je ook op andere manieren doortoetsen. Zo zou je ook de methodetoetsen kunnen gebruiken, maar dat duurt doorgaans een stuk langer. Er zijn ook DLE-toetsen om dit soort dingen te bepalen. Zo is er voor spelling een pi-dictee. Dat dictee loopt op in moeilijkheidsgraad en de verschillende dingen komen aan de orde. Met dergelijke toetsen kun je sneller het niveau bepalen dan met de cito's.

Zeker als je versnellen overweegt is het handig om te weten of je zoon de onderdelen die hij gaat missen al beheerst. Maar ook als je hem gewoon in groep 5 wilt laten, is het handig om te weten als je bijvoorbeeld verrijking in wilt gaan zetten. Of als je hem bepaalde stof wilt laten overslaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.