Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
JanetEE

JanetEE

03-06-2013 om 22:54

I pad klas, ervaringen

De school biedt voor het tweede en derde jaar de optie om te werken met een ipad. Lesmateriaal op ipad ipv boeken. OUders (en kinderen) kunnen zelf kiezen. School is vooral enthousiast en belicht de nadelen niet zo sterk. De objectieve evaluatie van voorgaande jaren mist een beetje. :

Voordelen:
- Lichtere boekentas
- Je leert leren en werken in een digitale werkomgeving
- aantrekkelijker/interactievere lesstof

Nadelen:
- kinderen moeten zichzelf andere werkmethodes eigen maken
- scherm van een ipad is niet zo heel groot
- applicaties en programmas werken mogelijk niet altijd
- snelle afleiding (facebook, spelletjes)
- hogere printkosten
- kind moet meer nadenken hoe zelf te structureren (op de lange termijn)
- Nog steeds andere ict + software nodig voor werkstukken (keyboard, word, PowerPoint,...)

Heeft iemand ervaring? Zoons/dochters in ipad klassen? Mijn lijstje met nadelen is langer dan mijn lijstje met voordelen. Toch denk ik gevoelsmatig dat het wel goed is dat mijn dochter met de nieuwe technologie/lesmethode leert werken. Alleen denk ik dat het, om het een succes te maken, voor haar juist harder werken is dan met papier en boeken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Peter

Peter

03-06-2013 om 23:28

Ipad voor slechtziende

Mijn dochter gebruikt als slechtziende een ipad (4 gymnasium). Haar boeken staan in pdf op de ipad, de werkboeken worden vergroot op A3. Hoe doet de school dat bij jullie dan? Geen lesmethodes? Wat bedoel je met andere werkmethodes? En als er geen wifi is dan kunnen ze niet op internet. Dus dan is die afleiding er niet.

Mientje

Mientje

04-06-2013 om 09:16

Hmmmm....kweenie

Zelf zou ik niet zo enthousiast zijn hierover. Het is vermoeiender om achter een I pad te zitten dan met een boek. Als ik voor het slapen nog mijn Ipad gebruik dan duurt het veel langer voordat ik slaap, met een boek slaap ik prima. Inderdaad de verleiding van spelletjes spelen is moeilijk te weerstaan. Ik vind het meer geschikt als extra om informatie op te zoeken etc. Boeken ruiken ook zo lekker zou ik echt missen.... Is het niet ook vermoeiender voor je ogen? Ik vind ook dat er veel tijd in gaat zitten met eigenlijk niet zoveel doen. Soms zoekt mijn dochter informatie op internet. Als ik dan later kijk wat ze allemaal gedaan heeft zie ik dat ze steeds weer nieuwsgierig is naar iets anders op het net en dan soms vergeet dat ze eigenlijk voor school bezig was en iets opzocht voor haar werkstuk en dan zijn we zo 2 uur verder. Dit gebeurd haar niet met een boek dan is ze veel minder afgeleid en sneller klaar. Ik zou niet mijn kind als proefkonijn beschikbaar stellen, ha,ha.

Ja, hier ervaring

Hier een zoon op een school met een iPad-project: kinderen uit twee brugklassen krijgen lesmateriaal via hun iPad.
Ik moet zeggen dat ik na een jaar behoorlijk positief ben. Voor een aantal vakken maakt het niet zoveel uit of je het lesmateriaal via de iPad of via een boek krijgt. In zoons geval zijn dat bijvoorbeeld geschiedenis en biologie: hier is het lesmateriaal gewoon een digitale versie van het boek. Maar uit vakken als wiskunde, de talen en tekenen is er duidelijk meerwaarde.
Natuurlijk zijn er nadelen. De belangsrijkste in het geval van zoons school is dat ze de social media sterk onderschat hebben. Ze zijn er (erg naïef) van uitgegaan dat de leerlingen braaf alleen hun iPad zouden gebruiken voor de lessen, maar er gebeurt natuurlijk veel meer met zo'n ding tijdens de les. In de parallelklas van zoon waren er bijvoorbeeld ook pesterijen tussen leerlingen onderling. Daar was in eerste instantie onvoldoende controle op omdat school dat niet goed had ingeschat.
Verder vind ik het een nadeel dat zoon (in mijn ogen) opstaat en naar bed gaat met dat ding. Het is lastig om precies te controleren waar hij de iPad voor gebruikt, en daar maakt zoon handig gebruik van.
Maar ik vind het al met al toch wel een handig hulpmiddel voor het onderwijs.
n@nny

marie

marie

05-06-2013 om 11:18

Vervolg op laptoponderwijs?

Hoi
Is dit "digitale werken" helemaal nieuw voor de school of werken ze ook al met laptops?
Ik weet van een school hier in de buurt waar ze 5 jaar? geleden enthousiast met laptoponderwijs zijn begonnen, maar daar toch weer wat van terugkomen. Het bevalt toch niet zo. In de bovenbouw wordt er sinds dit jaar weer meer met boeken gewerkt.
Het "werkt" trouwens ook prettiger op een laptop dan op een tablet denk ik. Of moet er een apart toetsenbord bij, om het typen/invullen gemakkelijker te maken?
Hoe zit het met de aanschaf? Wie betaalt wat en hoe zit het met de verzekering?

Marie

Ik weet niet of je vragen voor mij bedoeld waren, maar ik antwoord toch maar even van wat ik weet
Deze school kende geen laptoponderwijs. Het iPadproject is afgekeken van twee andere scholen die er al eerder mee begonnen.
Het zou kunnen dat het werken met laptops handiger is. Die keuze kende deze school niet. In elk geval is een iPad handzamer. Er zit geen apart toetsenbord bij. Voor het maken van werkstukken is het wat mij betreft wat onhandiger. De kracht zit echt in de dynamiek van het online onderwijs: dat je tijdens de les de techniek van de iPad kunt inzetten om iets te verduidelijken.
n@nny

marie

marie

05-06-2013 om 15:14

N@nny - reactie vor janetee

Hoi
De reactie was eigenlijk voor JanetEE, maar die reageert helemaal niet meer?

Nichtje met ervaring

Mijn nichtje zit op een school waar ze een Ipad klas hebben. Zij vertelde dat die hele klas elke pauze spelletjes zit te doen op de Ipad, in plaats van gezellig te kletsen of even een frisse neus te halen. Zullen natuurlijk best uitzonderingen op zijn, maar dat is wel de trend. Lijkt me toch niet ideaal, dan zijn ze echt de hele dag met de Ipad bezig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.