Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ideeen handig overblijfsysteem

Hallo,
wie helpt mij met het opzetten van een handig overblijfsysteem?

Nu betalen ouders voor een kleine of grote strippenkaart. die knippen we uit en moet elke dag afgevinkt worden als de kinderen overblijven.
het is vrij omslachtig.

wie weet een makkelijker systeem?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
pooh bear

pooh bear

19-05-2011 om 09:10

Hier

Bij ons op school houdt de overblijf coördinator dit gewoon bij.
Je koopt een strippenkaart voor 10 keer. Als je kind moet overblijven geef je het een briefje mee voor de overblijf coördinator en zij houdt dan op haar laptop bij hoe vaak dit kind heeft overgebleven. Als de strippenkaart bijna op is krijgt het kind een briefje mee waarop gevraagd wordt een nieuwe strippenkaart te kopen.

Als je kind een of meerdere vaste dagen in de week overblijft betaal je gewoon per jaar of per kwartaal.

annemir

annemir

19-05-2011 om 09:49 Topicstarter

Oke

ja, hier houden we het dan bij met die strookjes maar dat vinden we dus een gedoe. elke keer een strippenkaart uitknippen en daar een strookje op aantekeken.

vaste dagen wil de coordinator niet aan.

gewoon bijhouden op laptop of in schrift was ook mijn idee.
Ik was benieuwd naar een heel handig systeem,maar deze tips zijn ook fijn,dank jullie wel.

Tinus_p

Tinus_p

19-05-2011 om 10:47

Doel

annemir:
"vaste dagen wil de coordinator niet aan."
Waarom niet?
het handigste systeem is een systeem dat past bij het doel. Dus wat is het doel? Volledig flexibel? Vaste prijs per dag of kwantumkorting? Etc.

Tijgeroog

Tijgeroog

19-05-2011 om 10:59

Annemir

Alleen bijhouden in schrift op laptop lijkt me niet handig, dan heb je als ouder geen controle en komen er altijd mensen (al dan niet terecht) klagen dat 't niet klopt.
Waarom is een strippenkaart uitknippen zo'n gedoe? Dan maak je je strippenkaarten toch zo dat ze de hele lengte of breedte van een A4tje beslaan, 3 naast elkaar en dan in een keer een hele stapel onder de papiersnijder, dan kun je weer een tijd vooruit. Het hoeft toch geen kunstwerkje te worden.

angelina ballerina

angelina ballerina

19-05-2011 om 12:42

Hier

heeft elk kind dat overblijft een eigen aanvinklijst in een map. In die map wordt een vinkje gezet, door overblijfmoeder, als kind er is. Elke 2 maand krijgen ouders die lijst + het totaalbedrag dat daarvoor overgemaakt moet worden. Ouders maken het overblijfgeld vervolgens over. Ik vind dit erg handig voor zowel ouders als overblijfmoeders/coordinator.

annemir

annemir

19-05-2011 om 14:28 Topicstarter

Nou

neehoor zoiets speelt niet. ik help zelf met overblijf. we zochten gewoon een makkelijkere manier dan een map met strippenkaartjes erin.

angelina, achteraf betalen is niet handig hier lijkt me. zelfs schoolgeld betalen is al een probleem.

waarom geen vast bedrag? omdat onze school waarschijnlijjk gaat sluiten na dit jaar. helemaal zeker is het nog niet.
we hebben wel voor een paar mensen dat ze per jaar betalen hoor, maar de meeste mensen hebben geen vaste dagen.

mochten we toch open blijven,ga ik dit idee van vaste bedragen zeker uitwerken

Tirza G.

Tirza G.

19-05-2011 om 15:47

Zo doen wij het

We kopieren (op het kopieerapp van school) vier overblijfkaarten op een A-viertje en snijden dat met de snijmachine in vieren. Op de kaart schrijven we naam, groep en adm.nummer. En op elke kaart staan 10 vakjes. Elk overblijfkind staat met een nummer en een naam op een lijst, 5 aviertjes vol in een map. De overblijfkaart gaat met het kind mee naar huis en als het komt overblijven, levert het de kaart in. De ovb.coord. zet met een datumstempel een stempel in een hokje en geeft de kaart weer mee terug. Achter de naam van het kind op de lijst zetten we een kruisje, het is voor ons een aanwezigheidscontrole. Er blijven elke dag zo'n 100 kinderen over en we willen wel graag dat ze ook echt allemaal achter hun bammen zitten.
Je betaalt als ouder dus echt per keer. Het systeem wat Pelle aangeeft is volgens mij niet helemaal eerlijk. Er vallen veel meer maandagen uit dan donderdagen bijvoorbeeld.

Tirza

Hanne.

Hanne.

20-05-2011 om 09:30

Hier

Hier koop je een overblijfkaart voor 1, 10 of 30 keer. (
meer dagen=goedkoper"). In de klas zet je een vinkje als je wilt dat je kind overblijft.

De overblijfouders zetten een datumstempel op de overblijfkaart als je kind overblijft. Als je kaart vol is gaat hij mee naar huis en moet je een nieuwe kopen.

Op zich werkt het maar....
- overblijf had te maken met ouders die het kind aanmelden maar geen kaart hadden
- ze werken met een familiekaart, maar als één kind niet overblijft en het andere wel stempelen ze er vaak toch 2 af.
- je krijgt de kaart mee naar huis al hij vol is. die kom je dus op maandagavond 20.00 in de tas van je kin tegen. Moet je dus nog even naar de pin automaat. Erg onhandig als je alleen thuis bent.

Polly Shearman

Polly Shearman

20-05-2011 om 10:01

Alles via de computer

Als je vaste dagen hebt is het goed koper,
ik werk onregelmatig dus blijven ze ook onregelmatig over.
Ik mail naar de overblijf wanneer ze komen.
Dat kan zelfs op de dag zelf nog.
ik krijg een mailtje met het overzicht elke maand. Hoeveel geld ik nog heb staan, hoeveel keer ze hebben over gebleven.
En als het Tegoed weer bijna op is maak ik gewoon weer een bedrag over.
Per gezin krijg je dus een overzicht.
Alles word digitaal bij gehouden. Maar geen idee hoe ze het op school doen.
Er word overgebleven in kleine groepjes, met leeftijdsgenoten. Vaak gewoon in hun eigen klas. Met een overblijf juf erbij, en daarna buitenspelen.
Ik vind het wel heel duur, per overblijf ben ik 3,30 per kind kwijt. Bij vaste dagen is het 3,10 geloof ik.

Groet, pol

Roosje Katoen

Roosje Katoen

20-05-2011 om 13:19

Digitaal

Bij ons kan je inloggen op de website en daar de dagen aanvinken dat je overblijf nodig hebt. Op de ochtend zelf kan je dit nog aanpassen. Eens in de zoveel tijd krijg ik dan een berichtje dat ik weer een (virtuele) strippenkaart moet kopen. Hoe meer je inkoopt, hoe goedkoper geldt hier geloof ik ook.

Hanne.

Hanne.

20-05-2011 om 14:27

Inderdaad ouderwets

Inderdaad het is hopeloos ouderwets en bovendien onhandig. Moet bij iedere kaart apart terug om te zeggen dat ze fouten (altijd in mijn nadeel) hebben gemaakt en moet bovendien iedere 3-4 weken een nieuwe kaart halen, want ze doen aan familiekaarten en er zitten maar 30 dagen op de grootste kaart. Maar ja, daar kan ik niet zo veel aan veranderen.

Duur is het daarentegen niet. Ik betaal 1,67 per keer. Voor 40 schoolweken is dat 200 euro voor 3 dagen per week (=max), maar daar gaat nog eea vanaf voor de dagen dat ze geen les hebben.

amk

amk

20-05-2011 om 16:54

Vaste dagen vooraf, andere dagen achteraf

wij krijgen vooraf de rekening voor de vaste dagen: 1.25 per keer per kind. 1x per half jaar. En als ze op andere dagen blijven wordt er op de klasselijst een kruisje gezet, en krijg je na afloop van het half jaar een brief met het te gireren bedrag mee.

annemir

annemir

21-05-2011 om 10:43 Topicstarter

Reakties

pelle, ja waarom? om het toch nog handig te hebben voor de laatste maanden en omdat we ervan uitgaan dat de sluiting tegengehouden wordt.(grote kans)

thirza bij jullie dus ook ongeveer hetzelfde. alleen geven wij de kaart niet mee naar huis.

bij ons krijgen ze een briefje in de broodtrommel als de kaart bijna op is en hebben ze drie momenten in de week om te komen betalen.

polly, wat duur zeg!

hanne, het is inderdaad onhandig. maar kan jij niet meer kaarten in een keer kopen? ik heb ook drie kinderen maar ik koop gewoon twee of drie grote kaarten in een keer.

Ellen

Ellen

25-05-2011 om 10:41

Hier

Ik ben overblijfmoeder en overblijfcoordinator. Ik heb samen met een andere overblijfmoeder 3 jaar geleden een nieuw systeem op poten gezet:

Hier kopen de ouders (vooraf) overblijfkaarten voor de kinderen. € 22,50 voor een kaart voor 15 strippen. Die kaarten houden we bij in mappen. Per groep een map. Als de kaarten vol zijn gaan ze mee met de kinderen in de tas of broodtrommel. Op die kaarten staat het rekeningnummer waarop weer geld moet overgemaakt worden.
Zelf heb ik een lijst vooraan in de map waarop ik schrijf op welke datum ik een volle kaart mee geef aan de kinderen, zodat ik bij uitblijven van betaling precies weet wanneer de kaart is meegaan naar huis.

Op de kaarten heb ik een vak gezet waarin geschreven wordt op welke datum er geld is binnengekomen. Bij kaarten waarop te lang een leeg vlak blijftt staan ga ik actie ondernemen en de ouders aanschrijven.

Overigens betalen kinderen voor een losse overblijfbeurt € 2,00..

Ik weet niet hoe het bij jullie geregeld is, maar ik ontvang maandelijks € 20 extra voor het doen van de administratie en ben daar wekelijks ong. 45 min. mee bezig.

Het is nogal een verhaal geworden maar ik wilde het graag met je delen want ik vind het (al zeg ik het zelf) een goed werkend systeem.
I hoop dat je het een beetje begrijpt en dat je er misschien wat aan hebt..

Groet
Groet

jess

jess

25-05-2011 om 15:13

Ik kan

aan het begin van het schooljaar opgeven op welke dagen mijn kinderen overblijven en betaal dan hiervoor vooraf voor een jaar het geld.
mijn kinderen blijven namelijk op vaste dagen over, dus daar betaal ik dan voor het hele jaar voor. wel handig vind ik zelf. heb ik niets te schaffen met die strippenkaarten.
daarnaast is de mogelijkheid om een strippenkaart te kopen, die inderdaad per keer afgevinkt wordt.

Ellen

Ellen

25-05-2011 om 16:21

Pelle

Wij krijgen als overblijfouder € 10 per keer. Daarnaast staat dus die extra vergoeding voor het coordineren. Die is € 40. Ik deel die job samen met iemand anders die de roosters maakt, dus ieder € 20,--.

Hier

Hier kan je kiezen voor eenmalig een keer overblijven, dan betaal je s morgens 1,50 aan de leerkracht van je kind.
Of je koopt een 10 'ritten' kaart voor 15 euro. Je geeft s morgens aan de leerkracht over als je kind overblijft, zij schrijft dit op en noteert onder de middag de datum op je ritten kaart.
Als de kaart vol is, komt deze mee naar huis en kan je een nieuwe kaart kopen.

in princiepe heeft elk gezinslid een eigen kaart, in de eigen klas.

Onze zoon blijft zo 1 of 2 keer per 5 weken (ploegenrooster van mn man) over als ik met de 2 jongsten ga zwemmen, dit scheelt mij erg veel gerace en hij vind het helemaal geweldig.
Als de jongste straks op een andere tijd (vroeger op de ochtend) gaat zwemmen dan zal hij nauwelijks meer over blijven, tenzij wij eens weg moeten/willen.

annemir

annemir

02-06-2011 om 13:44 Topicstarter

Oke

ellen, het is me duidelijk, prima systeem, dit ga ik zeker meenemen.

my79 bij ons is dat lastig,omdat overblijven niet in de klas gebeurt maar in de aula, het zijn niet zoveel kinderen per keer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.