Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tijgermama

Tijgermama

19-01-2014 om 17:30

Ik ben een Tijgermoeder!

Ik heb het boek van Amy Chua gelezen.

Wie is er hier een Tijgermoeder en durft er voor uit te komen?

Ik ben zelf een echte tijgermoeder. Mijn kinderen zijn uitmuntende leerlingen en sporten op hoog niveau.


Haplo

Haplo

20-01-2014 om 09:10

pandavader?

wat zou het tegenovergestelde zijn van een tijgermoeder? Een pandavader?
Zo'n lekkere knuffelbeer die de hele dag loom blaadjes in zijn mond propt

Yura

Yura

20-01-2014 om 09:19

Stimuleren en controleren

Ik ben voor Nederlandse begrippen misschien ook wel een tijgermoeder. Ik heb het boek niet gelezen, maar ik wilde ook wel graag dat mijn kinderen naar het vwo gingen, vooral omdat ik dacht dat ze dat konden. Het begon in groep 7 al, zoon bleef achter op spelling (C's) en de meester had geen flauw idee waarom, dus ik heb hem maar extern laten testen (hij wist bijvoorbeeld niet zo bleek, dat er een dubbele medeklinker achter een korte klinker kwam) en heb hem bijles laten volgen, waardoor de C naar een B ging en hij uiteindelijk een 544 op zijn eindcito haalde en hij naar de havo/vwo brugklas mocht. In de eerste en tweede heb ik weinig hoeven doen, maar in de herfstvakantie in 3 vwo stond hij opeens 7 tekorten, sindsdien (hij zit nu in de 4e) hebben wij regelmatig stevige gesprekken, controleer ik hem, overhoor ik hem, berg ik zijn playstation op, geef ik hem bijles etc. Zodra ik verslap zakt hij terug en ja heel eerlijk gezegd accepteer ik dat inderdaad niet, hij moet gewoon zijn vwo halen punt! Hij vindt het trouwens prima dat ik zo doe.

Bianca

Bianca

20-01-2014 om 09:57

hier een softe mama

Ik denk dat tijgermoederen ook bij je moet passen. Ik ben er zelf veels te soft voor. Ben meer een muisjesmoeder.
Ik heb een poosje turnlessen gegeven en vroeger ook veel geturnd. Nou daar ben ik echt ouders tegengekomen, waarbij ik dacht "zo wil ik nooit worden!" Die razend werden als hun kind van de balk viel.
Nu heeft turnen al een slechte naam in veel opzichten, maar die ouders dachten echt dat ze door dwang een topper konden maken van hun kind.
Ik ken er twee die beiden met zware overbelasting blessures moesten afhaken en waarschijnlijk nooit meer kunnen sporten. Tegen de adviezen van de trainer en fysio toch laten trainen (maar dan bij een andere club). Het zou strafbaar moeten zijn.
Die kinderen hadden ooit erg veel plezier in hun sport, maar omdat ze zo hoog mogelijk moesten presteren werd dat verpest.

En ook op school; ik ben van mening dat je van angst je niet beter kunt leren. Mijn opvatting is dat je de stof pas goed kunt opnemen als je je veilig voelt. En hoe kan een kind zich veilig voelen als je als moeder alleen tevreden bent met hoge scores.

En ik vind geluksgevoel erg belangrijk.
En ja dat kun je ook hebben als je ergens hard voor moet werken. Maar dwang doet daar geen goed aan is mijn idee.

En wat is succes? Een hoge functie en een hoog inkomen en veel verantwoordelijkheden? Altijd moeten werken (wat vaak hoort bij dat soort functies?) Of een rustig leven met meer tijd voor je gezin?
Ik heb zelf een aantal jaar geleden voor dat laatste gekozen. Werk nog wel, maar leg mijn lat minder hoog en heb andere prioriteiten.
Ik vind mijn leven waardevoller zo.

Charis

Charis

20-01-2014 om 10:32

Tijgermoeders in China

Artikel onlangs in de Volkskrant:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3578420/2014/01/16/Neem-geen-voorbeeld-aan-dolgedraaide-Chinese-onderwijscarrousel.dhtml

"Chinese 15-jarigen leveren uitstekende onderwijsresultaten, zo bewijst de OECD. Maar dat is slechts het halve verhaal. In de dolgedraaide Chinese onderwijscarrousel ontwikkelen veel jongeren zich eenzijdig. Zij hebben geen tijd voor bijbaantjes, uitgaan, sport, hobby's en persoonlijke ontwikkeling. Prestatiedruk en monotonie leiden tot psychische instorting en zelfs suïcides van leerlingen."

In een ander stukje werd Amy Chua aangeraden de Tao te ching eens te lezen voor de broodnodige relativering.

en dan te bedenken dat

er mensen zijn die vinden dat hier de prestaties in het onderwijs omhoog moeten om te kunnen blijven concurreren met landen als China. Maar deze discussie was er 20 jaar terug ook al over Japan kan ik mij herinneren. Bij maatschappijleer heb ik nog wel eens een filmpje gezien waar werd verteld over japanse kindertjes die zich hadden doodgeleerd.

Overigens was er in de tijd dat ik studeerde sprake van dat chinese studenten die hier op de universiteit zaten zouden spieken tijdens tentamens, omdat ze complete stukken tekst citeerden in hun antwoorden. Bleek dat ze niet spiekten maar hele readers en studieboeken uit hun hoofd hadden geleerd (!) vanwege een gebrek aan beheersing van de engelse taal.

Yura

Yura

20-01-2014 om 11:57

Onderwijs

Ik vind de eisen in het onderwijs al erg hoog vergeleken met de tijd dat ik op school zat. Dat is ook de voornaamste reden dat ik er zo bovenop zit. Vroeger zou je zeggen: "laat hem maar eens op zijn b.. gaan, daar leert hij van", maar dat is tegenwoordig geen optie meer, blijven zitten is in de meeste gevallen gelijk afstromen. In mijn tijd was het niet ongebruikelijk dat je 8 jaar over een vwo-diploma deed, ik ken zelfs een paar gevallen van 9 jaar.

Katniss

Katniss

20-01-2014 om 13:02

Cum laude

Wanneer krijg je eigenlijk een certificaat cum laude van de middelbare school?

Katniss, cum laude

Volgens mij als je het gymnasium diploma haalt met gemiddeld voor alle vakken een 8,0 en op geen één vak een lager gemiddelde dan 7,0. Zoiets..
En dan heb je ook nog Summa cum laude, en dan is het allemaal nog een halve punt hoger dacht ik.

Katniss

Katniss

20-01-2014 om 13:12

OK, nou dat vind ik dan weer niet echt nodig. Ik ben allang blij als mijn kinderen zonder oponthoud gewoon een middelbare schooldiploma halen

katniss, cum laude

nee precies. Zoiets is alleen interessant wanneer je kind een studie wil gaan doen waarvoor geloot wordt, want dan kan een goede cijferlijst soms wel een direct toegangsbewijs zijn. Maar ook dan geldt dat de motivatie daarvoor uit het kind moet komen, en niet uit de ouder...

Monique D*

Monique D*

20-01-2014 om 14:09

Tijgermama, geef eens antwoord op de vragen van Elisa

De vragen van Elisa:
"Maar hoe zit het met de sociale, creatieve en communicatieve vaardigheden van je kinderen? Wat vind je ervan als ze wat minder zouden presteren? Wat vind je van kinderen in het algemeen die niet zo goed presteren, om welke reden/oorzaak dan ook? Wat vind je van hun ouders? In hoeverre pas je de methode van Chua toe? Ga je net zo ver als zij in het zijn van een drilmeester/manipulator/dictator?"

Om goed te kunnen functioneren in de maatschappij dient men nog meer vaardigheden te beheersen dan alleen het bereiken van het hoogste intellectueel niveau. Dat zie ik in de praktijk.

Ik vraag mij af hoe jouw kinderen zich zouden voelen als ze niet zouden beschikken over die intelligentie. Je hebt dit of je hebt het niet en dan helpt de aanpak van Chua niet. Dit veroorzaakt dan enorme frustraties bij de kinderen die hele nare gevolgen kunnen hebben.
Jouw kinderen beschikken over de intelligentie en zijn leergierig, dan kan je jezelf makkelijk op de borst kloppen en je jezelf Tijgermama noemen. Je denkt echt eenzijdig.

Ik ben benieuwd naar jouw reactie.

8-9 jaar over vwo??

wanneer was dat dan? Ik ken nog wel mensen die hebben gestapeld, of zijn blijven zitten en zodoende in 7 jaar een vwo-diploma hebben gehaald. Maar in mijn tijd (jaren 90) mocht je al niet meer dan 1x blijven zitten op het vwo. Bij uitzondering wel 1x in de bovenbouw en 1x in de onderbouw (bijv. in het geval van overlijden van een gezinslid), maar dat kwam nauwelijks voor. Ook mensen die al eens hadden gedoubleerd en zakten voor hun eindexamen, moesten van school af. Die mensen gingen dan wel vaak naar instellingen als het Luzac College.

Ik vind het een lastig dilemma. De eisen worden hoger, en door zo erg achter de broek van je kinderen aan te zitten werk je wel mee aan het systeem. En worden je kinderen dáár nu gelukkiger van? De universiteit halen is ook niet zaligmakend, en je kunt nog altijd stapelen mocht je toch naar de universiteit willen toch?

Wat ik me afvraag

Bij al die tijgermoeders in China, ze besteden allemaal zo vreselijk veel tijd aan hun kinderen en de resultaten, dan zou je toch denken dat er heel veel Langlangs zouden moeten rondlopen. Ik heb het boek gelezen, ze pusht haar kinderen enorm maar uiteindelijk hoor je dus niets meer van die kinderen en komen ze in China ook in het middelmatige terecht. Was dat het nou waard? Als ik het me goed herinner speelde haar oudste dochter viool en was daar heel goed in. Ze moest toch uren per dag oefenen? Zou ze nu soliste zijn? Zoniet, is het toch zonde dat je al die duizenden uren daar in gestoken hebt, ze heeft de top niet bereikt.

Yura

Yura

20-01-2014 om 14:42

mamahippie

Kan zijn dat het inderdaad in de jaren '90 veranderd is. Volgens mij is er sindsdien nogal wat veranderd, onder andere de invoering van de 2e fase en de profielen etc. Ik heb zelf in 1987 eindexamen gedaan, maar had in ieder geval 1 persoon in klas zitten toen die 2x was blijven zitten (1x in de 2e en 1x in de 5e), maar ik denk dat het er nog 1 of 2 zijn geweest. Zelf had ik in de 4e ook een vriendin die in de 2e al was blijven zitten en weer dreigde te blijven zitten in de 4e, die is toen naar een andere school gegaan (atheneum ipv categoriaal gymnasium, omdat ze op Latijn en Grieks onvoldoende stond), maar had ze dat niet gedaan dan was ze ook gewoon blijven zitten, dat vertrekken was op haar eigen initiatief. 2 klassen boven mij zat iemand die er 9 jaar over had gedaan.
Misschien was het anders geweest als het geen categoriaal gymnasium was geweest hoor, maar onderdeel van een scholengemeenschap. Toevallig weet ik ook van de vader van een vriendje van mijn zoon dat die 8 jaar over het vwo heeft gedaan, dat was dus wel een heel andere school in een heel andere regio (hij is begin 50).

Yura

Yura

20-01-2014 om 14:47

Stapelen

En stapelen kan dus bijna ook niet meer. Scholen mogen zelf bepalen welke eisen ze stellen aan kinderen die na havo door willen naar vwo, over het algemeen zijn dat in ieder geval al hele hoge gemiddelden en als aanvulling ook nog dat de adviezen van de leraren doorslaggevend zijn, in de praktijk gebeurt doorstromen dus niet of nauwelijks nog.

echt waar? (stapelen)

ik ken echt wel een aantal kinderen (o.a. in mijn familie) die recentelijk nog zonder problemen hebben gestapeld of aan het stapelen zijn. Misschien verschilt het per regio of is het moeilijk in de grote steden dan?

Niet helemaal waar

Stapelen kan nog steeds en ik vind het ergens ook wel logisch dat er eisen gesteld worden. In mijn tijd viel het merendeel van de Mavo leerlingen en 4 Havo door de mand. Toen mocht iedereen met een Mavo diploma naar de Havo. Dat kostte veel geld, dus ik snap dat je ervoor kiest alleen de sterkere leerlingen door te laten gaan. En die moeten dan gemotiveerd genoeg zijn om goede cijfers te halen.

Yura

Yura

20-01-2014 om 23:32

Eens

Ik vind het ook wel terecht dat er eisen worden gesteld hoor. Het hangt inderdaad van de school en misschien ook wel de regio af. In onze stad 3 scholengemeenschappen, 2 doen moeilijk (de eisen zijn ook niet openbaar), eentje niet. Google maar eens op doorstroomeisen havo vwo, dan zie je wat verschillende scholen vragen en dat wisselt. Daarnaast kun je niet op alle scholen (ivm de roosters) een extra vak volgen en dan lukt doorstromen sowieso al niet.

Yura stapelen

Je verhaal klopt niet. In Nederland wordt volop gestapeld. Wel met ingangseisen. Dat betekent dat je in mavo 4 moet zorgen dat je een 6,8 gemiddeld staat om naar de havo te mogen. Dat zijn er elk jaar een flink aantal, ruim 20 procent van de mavo-ers gaat door naar havo. Dit is hetzelfde percentage als in de jaren 80. IN de jaren 70 stroomde wel 30 tot 35 procent door. In de jaren 90 was er een dip in de doorstroming, ca 10 procent stroomde toen door. Sinds de eeuwwisseling en sinds de invoering van het VMBO-systeem is de doorstroming weer verhoogd !! Naar nu dus weer ruim 20 procent, hetzelfde percentage als in de jaren 80.
Ik vind die ingangseis ook prima. Vroeger vielen er inderdaad erg veel doorstromers af. Nu weten ze dat ze een goede cijfers moeten halen. Als ze echt willen en het ook kunnen zorgen ze er wel voor dat ze die 7 staan.
Van havo naar vwo zijn er wat minder. Maar dat komt denk ik ook omdat er na een eerste jaar HBO vaak gemakkelijk doorgestroomd kon worden naar de universiteit.

yura aanvulling

met mavo bedoel ik ook VMBO T, want dat is hetzelfde

Angela67

Angela67

21-01-2014 om 13:54

geen 'beleid' of 'wet

Mach,
Cijfers/afspraken/voorbeelden over het geheel zeggen absoluut niets over individuele scholen.
En daarbij heb je geen poot om op te staan: als je een school kiest om bepaalde doorstroombeleid is er geen enkele garantie dat dat over vier jaar nog zo is. Welcome to the Wild Wild West
Dus als ouders kun je op een forum wel tips uitwisselen waar je op moet letten, welke vragen je moet stellen of hoe je je kind en jezelf mentaal kunt voorbereiden op de situatie maar je moet er vooral vanuit gaan dat er geen 'visie' of 'politieke wijsheid' of 'onderwijskundige overtuiging' achterzit.
gr Angela

Haplo

Panda's worden bij mijn weten al zelden vader (of moeder). Dus daar gaat het al fout

Yura

Yura

21-01-2014 om 14:15

Verhaal klopt niet

Maar hoe weet je dan dat mijn verhaal niet klopt, Mach? Ik zeg dat ik in een stad woon met 3 scholengemeenschappen, waarvan 2 moeilijk doen en eentje niet. Hoe weet je nou dat dat niet klopt? Weet je dan waar ik woon? Ik hoor ook gemiddelden van een 7 of een 7,5 om van mavo naar havo te mogen, misschien is die 6,8 bij jou op school? Verder sluit ik me aan bij Angela.
Nu is inderdaad van hbo naar wo doorstromen een optie, maar dat wordt ook minder aantrekkelijk als de basisbeurs in 2015 wordt afgeschaft, dan kun je beter langer op de middelbare school zitten en korter op hbo/wo.

angela, er zijn wel degelijk afspraken!

De VO raad heeft hier wel over nagedacht. Zie de link
http://www.vo-raad.nl/dossiers/vmbo-havo

Als ouder kan je daar zeker naar verwijzen als scholen andere normen hebben.
De doorstroomcijfers van vmvo t naar havo zijn landelijk momenteel ruim 20 procent.Dat is niet nihil zoals Yura beweert. En het is landelijk ook meer dan in de jaren 90!
Het is handig dit toch gewoon te weten. Het heeft weinig zin om te roepen dat er niemand doorstroomt. Want dat is gewoon niet zo, er stromen net zo veel door als in de 80-er jaren!
Blijkbaar is ons gevoel dat er niet wordt doorgestroomd. EN per school zal het waarschijnlijk verschillen. Maar objectief gezien stromen er dus nu meer door van VMBOt naar Havo,dan 15 jaar geleden van mavo naar havo.

Yura

Yura

21-01-2014 om 14:28

nihil

Ik heb het woord nihil niet gebruikt, ik zei letterlijk: niet tot nauwelijks, daarbij had ik het trouwens over van havo naar vwo. En om mijn bewering onderuit te halen kom je dus met doorstroomcijfers van vmbo naar havo. Maar ik ben de beroerdste niet om toe te geven hoor dat die 20% doorstroom van vmbo naar havo mij verrast.
Er zijn dus scholen die zich niet aan de voorschriften houden helaas, mijn neefje kon vorig jaar niet doorstromen van vmbo naar havo omdat hij dan gemiddeld een 7,5 moest staan. Mocht ik dit soort verhalen nogmaals uit de eerste hand horen, dan zal ik ze graag naar jouw link verwijzen.

Angela67

Angela67

21-01-2014 om 14:48

ik ben wel zo, Mach

Mach,
ik ben wel zo dat ik zou verwijzen naar of zou zoeken in zo'n document. Maar in Utrecht zijn er drie stichtingen verantwoordelijk voor alle middelbare scholen, ik voel daar weinig tot geen ruimte als individuele ouder.
Dat wil niet zeggen dat ik het niet zou proberen , ik hou wel van een uitdaging. Maar ik weet 100% zeker dat er heel veel ouders en leerlingen zijn die daar niet aan beginnen.
Dus in plaats van blij te zijn met 20% lijkt het me zinnig om tot missie te bombarderen dat dit document bestaat. Empower de leerlingen en de ouders . Maar ja, er is telkens maar een klein contingent ouders/leerlingen geïnteresseerd in deze discussie, die lopen tegen een bureaucratische muur aan, haken af, conformeren zich en hup weer een jaar waarin geen protest is. Ik weet het, het klinkt fatalistisch en ik heb er ook een hard hoofd in.

Toch ben ik blij met jouw document verwijzing want het standpunt van de VO-raad is vrij genuanceerd:

------------

"STANDPUNT VO-RAAD VMBO-HAVO

Scholen moeten eisen kunnen stellen aan vmbo’ers die naar het havo willen. Om teleurstelling te voorkomen, is het belangrijk dat de leerling een reële kans van slagen heeft op het havo. Zeker nu de aansluiting vmbo-havo nog niet optimaal is, biedt een vmbo-diploma alleen niet voldoende garantie op succes.

Het wordt van scholen verwacht dat ze eenduidige eisen stellen. Nu hebben veel havo-scholen verschillende toelatingseisen voor vmbo’ers die door willen stromen. Dit leidt tot onduidelijkheid en willekeur.
Scholen moeten duidelijk zijn over hun criteria en deze actief communiceren naar ouders en (potentiele) leerlingen. Zij weten nu vaak niet goed waar ze aan toe zijn.

Scholen moeten betere waardering krijgen in het toezicht- en waarderingskader van de inspectie voor het bieden van kansen aan vmbo’ers in het havo."

----------------

Ik zie trouwens dat de code geldt sinds half 2012, dus het duurt wellicht nog een tijd voordat het doorgevoerd is.

gr Angela

bibi63

bibi63

21-01-2014 om 15:21

wat wel zo is

is dat veel scholen tegenwoordig vinden (terecht of onterecht, ik weet het niet, wellicht zit er wat in), dat de meeste VMBO-T kinderen meer gebaad zijn bij doorstroom naar MBO-4 en evt. daarna HBO. Uiteraard kan doorstroom naar HAVO alleen als je voldoende punten op je examen VMBO-T hebt gehaald, dat spreekt voor zich. Verder kijkt onze school naar het type kind. Een behoorlijk deel (vinden zij) zijn beter thuis op het MBO-4 (ook al hebben ze genoeg punten voor HAVO). Maar uiteraard mogen ze wel door naar HAVO als ze dat willen.
Bibi

mama2

mama2

21-01-2014 om 15:24

Ik ben echt

ZO geen tijgermoeder, maar grappig, want mijn oudste(9) blinkt net zoals jouw kinderen uit op school en in zijn sport...Verder lekker sociaal en ruim de tijd om lekker met zijn vriendjes te spelen...ieder zijn eigen ding, ik vraag mij af of deze drang naar pefectie te maken heeft met wat jij wil voor je kind of stiekum voor jezelf...

yura en angela

ik heb geen belangen in middelbare scholen ofzo.
Ik wil ook niet zozeer iets onderuit halen.
Maar het het lijkt alsof "iedereen" denkt dat stapelen niet kan. Terwijl het van vmbot naar havo nu twee keer zo veel gebeurd dan 15 jaar geleden!
Van havo naar vwo ligt wat lastiger. De cijfers ken ik hiervan niet precies. Maar de noodzaak was de afgelopen jaren niet zo groot. Met een HBO propedeuse kon je redelijk makkelijk doorstromen naar de universiteit. Dit gaat sneller dan via vwo. Dit verandert wel wat de laatste jaren, er worden eisen gesteld aan die hbo propedeuse en zomaar doorstromen lukt meestal niet meer. Ik weet niet of dit invloed zal hebben op de doorstroomcijfers van havo naar vwo.

gebeurd moet natuurlijk gebeurt zijn

.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.