Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Internationaal onderwijs in nederland?

ik heb een vraagje mbt internationaal onderwijs.

Wie kan mij het verschil uitleggen van het Myp & (I)GSCE onderwijs.

Ik weet dat het MYP in principe de voorbereidende jaren zijn voor het IB

Maar als je het MYP hebt voltooid dus bij 16 jarige leeftijd heb je een niveau vergelijkbaar met VMBO in Nederland is mij door een Nederlandse leraar verteld in Nederland

Als je (I)GSCE heb voltooid met 16 jarige leeftijd dan staat dit gelijk aan HAVO niveau in Nederland met min 5 vakken op C niveau

Dit vind ik heel erg vreemd omdat het MYP dus een voorbereiding is voor het IB dat zelfs hoger wordt aangeschreven dan de A-Levels die je na het (I)GSCE kan doen. of in Nederland dus het VWO.

Kan iemand hier mij meer duidelijkheid in geven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Andere onderwijsfilosofie

MYP en IGSCE komen voort uit verchillende onderwijsfilosofieen.

Mijn ervaring is trouwens dat de eisen die tijdens het MYP aan de leerlingen gesteld worden hoger zijn dan de eisen die aan een VMBO-leerling gesteld worden.
Waarschijnlijk wordt het gelijkgesteld aan VMBO omdat het een diploma na 4 jaar is. Maar ik zou het eerder vergelijken met 4 HAVO/VWO dan met VMBO.

IB is niet hoger dan VWO, maar gewoon gelijk.

Myp is gedeeltelijk basisonderwijs

Een ander verschil is dat het MYP in Nederland gedeeltelijk nog basisonderwijs is.

Dirk doet in Nederland groep 7 (heeft klas overgeslagen) en hier grade 4. Volgend jaar begint hij in grade 5, en dat is MYP.

Andere firma/ander systeem

Dirksmama "MYP en IGSCE komen voort uit verchillende onderwijsfilosofieen."
Filosofie vind ik een te zwaar woord.
Myp komt van een andere firma. Het Ibo. Dat is een Zwitsers onderwijsinstituut dat curricula en examens samenstelt en scholen in een soort franchise systeem laat functioneren. http://www.ibo.org/myp/
I GSCE komt van de Britse club die ook daar de centrale examens voor het gesubsidieerde onderwijs maakt. Een soort Cito dus.
maricarmen"Maar als je het MYP hebt voltooid dus bij 16 jarige leeftijd heb je een niveau vergelijkbaar met VMBO in Nederland is mij door een Nederlandse leraar verteld in Nederland"
Dat is niet helemaal waar. Het ligt aan je cijfers. Maar dat is met IGSCE ook zo.
De verwarring zit in het feit dat wij in Nederland geen vergelijkbaar onderwijs kennen. Wij nemen het 'examen' eigenlijk al in groep 8 af, waarna kinderen gescheiden worden naar type vervolgonderwijs. Het Myp en IGSCE neemt zo'n examen af met 16 jaar. Wie laag scoort stroomt door naar werk of beroepsonderwijs. Wie hoog scoort stroomt door naar voorbereidend wetenschappelijk onderwijs.
Dat men van MYP een hogere pet op heeft, komt omdat het particulier onderwijs is dat met zwitserse preciesie wordt georganiseerd. Leerkrachten worden geschoold en bijgeschoold en moeten ook met regelmaat examens doen. Scholen die slecht presteren raken hun licentie om de MYP titel te dragen, kwijt.
Bij IGSCE is dat niet zo, omdat dat programma ook aan gesubsidieerde Engelse scholen gegeven wordt. Slechte scholen kun je dan niet zo makkelijk opheffen.
Groet,
Miriam Lavell

maricarmen

maricarmen

05-05-2009 om 12:33 Topicstarter

Geschikt voor dit onderwijs?

Dank voor jullie info.

Ik ging er eigenlijk vanuit, nav de opmerking van een Nederlandse leraar, dat het (I)GCSE, het nationaal (I= internationaal) curriculum is in the UK, gelijk gesteld wordt met het Nederlands curr. doordat de nieuwe wet is ingegaan miv 2008 dat alle europese landen het nationale systeem gerespecteerd moet worden.

Ik dacht dat MYP het voortbereidend onderwijs is van het IB. en IB is gelijkgesteld aan VWO toch. Net zoals na de GCSE je met min 4 A levels ook naar de universiteit kan.

Wij kregen een vraag van dezelfde leraar mbt het niveau van de 2 kinderen. Omdat onze kinderen geen onderwijs hebben gehad in Nederland had ik niet direct een antwoord. simpelweg omdat wij dit niet weten. (rare vraag ook van deze man) Ze doen het goed op school (voor een niet native leerling) , Cs en meer Bs en een enkele A level maar of ze een "VWO" kinderen zijn, heb ik geen idee.

Ze volgen 13 vakken(zonder pe), oa 5 talen en dan nog de rest zoals science, geography, history, ict,art etc.. Omdat ze 3 talen vanaf 3 jarige leeftijd leren(geen Nederlands) is het taalniveau van deze talen zeker hoger dan NL kinderen, Nu nog tenminste maar ik zie ook dat ze in Nederland met andere vakken (ICT Ed) veel verder zijn. Ook zelfredzaamheid, zelfstandigheid ed.

Hoe kan ik nu inschatten of ze het niveau aankunnen en of ze geschikt zijn voor dit onderwijs? De bedoeling is wel dat ze het onderwijs in Nederland afmaken. dus of mbo, hbo of un. maar dan is de vraag of dit wel kan nav het profielen pakket in Nederland mbt mbo of hbo opleidingseisen.

Het "probleem", in zoverre het een probleem is, is dat ze het Nederlands niet goed genoeg beheersen, niet goed schrijven en woordenschat is natuurlijk niet zoals dat van een NL kind opgegroeid in Nederland. Ze spreken het wel beiden zonder accent en scheldwoorden of straattaal. vandaar dat Nederlands onderwijs veel te moeilijk zal zijn op dit niveau. (behalve talen zijn er namelijk andere zaken die anders zijn in het internationaal onderwijs. een ervan is maths. zij doen dit volgens een ander systeem)

In nederland hebben de meeste internationale scholen tegenwoordig MYP ingevoerd.

iemand een tip of advies?

Toch nog vragen

"Ik ging er eigenlijk vanuit, nav de opmerking van een Nederlandse leraar, dat het (I)GCSE, het nationaal (I= internationaal) curriculum is in the UK, gelijk gesteld wordt met het Nederlands curr. doordat de nieuwe wet is ingegaan miv 2008 dat alle europese landen het nationale systeem gerespecteerd moet worden."
Dat ligt een stuk ingewikkelder. Er is een Europese omschrijving van kwalificaties en opleidingsoorten. De landen bepalen zelf tot welke opleidingsoort de diverse opleidingen horen. Dat maakt vergelijken niet makkelijk. Zelfs binnen Nederland zitten er incosistenties in. Zo geeft een vmbo-t diploma toegang tot mbo-3/4, maar is het geen startkwalificatie (ook een europese term). Mbo 2 dat ook toegang geeft tot mbo-3 is wel een startkwalificatie.
Kortom, die Europese lijst maakt vergelijken niet makkelijker.
Mij is nog steeds niet helemaal duidelijk wat je vraag precies is. Wil je ze in Nederland naar het voortgezet onderwijs laten gaan, of zoek je aansluiting bij mbo/hbo/wo?
"Ik dacht dat MYP het voortbereidend onderwijs is van het IB. en IB is gelijkgesteld aan VWO toch."
Volgens mij ligt dat aan de uitkomst. Je kunt het MYP afronden met onvoldoende punten om door te kunnen gaan naar IB. Dan ben je niet gezakt, je hebt MYP wel afgerond, maar that's it.
Of een gewone vwo school een leerling met een MYP afluiting toe zal laten, weet ik niet. Dat hangt van de school af. Men hoeft niet. Maar er zijn in Nederland ook vwo scholen die samenwerken met internationale scholen. Vraag op die scholen wat ze ervan vinden.
Nederlandse scholen zijn niet verplicht op leerlingen toe te laten.
Groet,
Miriam Lavell

Klopt

't Zijn 2 verschillende businessen.
MYP is voor een school wel lastiger om hoge kwaliteit te houden, omdat er veel minder vastligt als bij GSCE. Kwaliteit valt/staat met de leerkrachten.

MYP is eigenlijk groep 7 en 8 van de basisschool plus de brugperiode.

Als een kind naar het eerste jaar van MYP zou gaan, dan zou ik zelf eerder gewoon groep 7 van een basisschool pakken, met wat extra taalonderdteuning voor het Nederlands. Door de sociale contacten zal het niveau vannzelfhet Nederlands dan hoger worden als je ooit op een MYP bereikt (tenzij het een Nederlandstalig MYP is, maar dat heb je niet in Nederland, alleen in Cairo)

Middenschool

Dirksmamma:"MYP is eigenlijk groep 7 en 8 van de basisschool plus de brugperiode."
Myp is er voor 11 tot 16 jaar. Het is de middenschool die we in Nederland niet hebben.
Dirksmamma:"Als een kind naar het eerste jaar van MYP zou gaan, dan zou ik zelf eerder gewoon groep 7 van een basisschool pakken, met wat extra taalonderdteuning voor het Nederlands."
Zou ik niet doen. Als het kind de leeftijd heeft om naar de brugklas te gaan en er geen achterstanden bestaan, dan zou ik dat kind gewoon naar een vo school doen. Misschien naar een scholengemeenschap als nog niet zeker is wat het moet gaan worden. Maar niet naar de basisschool.
Dat Nederlands trekt vanzelf bij.
Groet,
Miriam Lavell

maricarmen

maricarmen

06-05-2009 om 16:45 Topicstarter

Myp en vervolgonderwijs

de bedoeling was in eerste instantie dat de kinderen, GCSE zouden afmaken hier in buitenland en als ze 16 de A levels o IB doen op een internationale school in Nederland. Is een heel gebruikelijk traject wat diverse kinderen (jongeren) van kennissen en vrienden hier gedaan hebben.

Het Nederlands verder opschroeven via extra lessen hier en vakanties ed in Nederland

Nu is het zo dat wij eerder dan de planning naar Nederland vertrekken.(de internationale school gaat sluiten)

In Nederland zouden mijn kinderen ze in myp 1 en 2 komen in augustus. dus geen groep 7 oid..

Omdat de meeste internationale scholen in Nederland overgestapt zijn naar het MYP is de keuze van het britse curr. duidelijk beperkt tot de 3 britse scholen.

Dus dan het MYP doen. geen probleem. tenminste, dat dachten wij. de eerste school vroeg welk niveau de kinderen hebben. of dit wel VWO niveau is omdat ze het myp onderwijs aanbieden.

Kan ik niet nu beoordelen want wij hebben geen cito ed.
en Nederlands is niet voldoende voor een cito test oid.

Verder volgen zij het gehele onderwijs op native niveau Engels A1 (high level) en Spaans A1 (high level) (incl literatuur & het spaanse vak humanities) (muv Duits en Frans A2)

Bij GSCE heb je min 5 C nodig voor IB te doen. een afgeronde GSCE staat in vergelijking met HAVO niveau in NL. dus dan HBO

door ervaring hier concludeert men dat kinderen die hier jaren lang het brits onderwijs hebben gevolgd niet lager scoren dan C. (nieuwkomers is een ander verhaal)

vragen: Het myp is voorbereidend onderwijs voor ib.
Welk onderwijs sluit aan als 1 kind niet voldoet aan de ib criteria? HBO na MYP? of MBO na MYP? dus wat kan je met MYP in Nederland?

Het verschil van MYP en GSCE is duidelijk nu.

Een uitsluitend Nederlandse school is waarschijnlijk niet een goede keuze ivm de Nederlandse taal en maths etc. Maths wordt anders aangeleerd, het is vrij laat, zo niet ondoenlijk om dit nog te veranderen op een vervolgopleiding. (en de sociale faktoren niet meegerekend)

Alles kan

"Dus dan het MYP doen. geen probleem. tenminste, dat dachten wij. de eerste school vroeg welk niveau de kinderen hebben. of dit wel VWO niveau is omdat ze het myp onderwijs aanbieden."
Mag ik zo vrij zijn om te vragen welke school dat dan is? Internationale scholen zijn een doelvoorziening voor kinderen van expats. Er is geen onderscheid op niveau. Het MYP maakt dat onderscheid ook niet. Het is geen vwo. Het is een middenschool. Voor jouw kinderen is er plaats op een internationale school ongeacht hun cognitieve niveau.
"dus wat kan je met MYP in Nederland?"
Naar havo, vwo of mbo. Afhankelijk van de cijfers/het schooladvies en de toelatingscommissie van de vervolgschool. Ze kunnen altijd ergens terecht.
Groet,
Miriam Lavell

maricarmen

maricarmen

07-05-2009 om 10:17 Topicstarter

Vmbo

Het is een school die naast het internationaal curr. ook een tweetalig curr heeft. Staat in een specifiek gedeelte in midden NL. Ik wil liever geen namen noemen.

Vanochtend kwam ik dit tegen op de site van de internationale school in den haag. ik heb dit dus over het hoofd gezien. (deze school heeft een wachtlijst van 2 jaar zoals vele internationale scholen tegenwoordig)

The MYP as a school-leaving certificate is currently seen by institutes of higher education as a valid entry requirement to ‘junior college’ level.

In The Netherlands MYP graduates can, depending on achievement, apply for entry to MBO (Middelbaar Beroeps Onderwijs) institutes.

HBO (Hoger Beroeps Onderwijs) institutes will not accept MYP as sufficient qualification for entry.

dus als mijn kinderen de middleschool afmaken en geen ib kunnen doen dan kunnen ze alleen naar MBO.

Dus het is MBO OF UNI

Nu begrijp ik ook dat myp op het niveau van VMBO zou zitten.

Ligt aan de leeftijd

"Nu begrijp ik ook dat myp op het niveau van VMBO zou zitten."
Maar dat ligt niet aan het niveau, maar aan de leeftijd. MYP sluit je af met 16 jaar, vmbo ook. Nogmaals: MYP is een middenschool. De uitstroomniveau's varieren van vmbo tot en met vwo 4. Er is echter geen directe aansluiting op vwo. Toelating tot een vwo (of havo) na MYP kan na overleg met de vervolgschool.
Groet,
Miriam Lavell

maricarmen

maricarmen

11-05-2009 om 23:19 Topicstarter

Middenschool

Dat is waar het is een middenschool.

Maar dan zou GCSE (uk cur) ook dus een middenschool zijn in Nederland? is ook tot 16 jaar en daarna zou je IB kunnen doen

Dat kan wel zag ik. Ligt natuurlijk aan je cijferlijst.

Ik vind het zo vreemd dat je met een met GCSE wel naar het hbo kan en met myp dus niet ongeacht of je nu goede of minder goede cijferlijst hebt.

Persoonlijk vind ik de middenschool een goede uitkomst

Dat is niet zo

"Ik vind het zo vreemd dat je met een met GCSE wel naar het hbo kan en met myp dus niet ongeacht of je nu goede of minder goede cijferlijst hebt. "
Maar dat is niet waar. Zowel MYP als GSCE geven hooguit toegang tot het IB programma (afhankelijk van je cijfers). Pas daarna ontstaat toegang tot hbo of wo.
GSCE stopt ook met 16 jaar.
Bijvoorbeeld http://www.eerde.nl/nl/index.php?page=opleidingen
"IGSCE
Het International General Certificate of Secondary Education (IGCSE) is een internationaal erkende kwalificatie voor 14- tot 16-jarigen. Het doel is om leerlingen voor te bereiden op verder academisch succes, waaronder het IB."
En dan komen ze met het IB van ibo (de makers van MYP).
Hier zie je een vergelijking http://www.eerde.nl/nl/images/parallel_school_systems.gif
IG5 is vergelijkbaar met vmbo (diploma) of havo 4, of vwo 4, afhankelijk van de cijfers natuurlijk.
Daarna zal toch eerst IB gedaan moeten worden.
Groet,
Miriam Lavell

maricarmen

maricarmen

12-05-2009 om 11:24 Topicstarter

Stichting nob

maar dit staat op de website van stichting NOB:

Binnen de Europese Unie hebben de landen
afgesproken om elkaars nationale
diploma’s te erkennen.

Zo is het havodiploma
wat waard in Griekenland en mag
je met een GCSE-certificaat aan een hbo opleiding
in Nederland beginnen

ook van de stichting nob:

In
het geval van de Britse
GCSE O-levels - enigszins
vergelijkbaar met vakken
op havo-niveau - is toegang
tot het hbo mogelijk,
als er sprake is van
minimaal zes algemeen
vormende vakken waarvoor
tenminste een C is
behaald.

dus als je GCSE examen doet, ben je doorgaans 15 of 16 jaar zou je (mits je alles op C hebt) naar het HBO kunnen in Nederland

Dit kan met MYP niet ongeacht de cijfers.

http://www.rc.an/rceng.htm#havo

Natuurlijk zou je kunnen doorleren, wat de meeste leerlingen doen hier, A levels of IB.

(IGSCE of GSCE is niet hetzelfde)

Volgens mij is door de wet mbt europa dus dat je naar het hbo kan met GCSE diploma of voldoende certificaten GCSE (mits alles op Cniveau) en IGSCE is geen Brits nationaal erkend diploma (=internationaal)

Begrijp ik het misschien nog niet of zie ik het verkeerd?

Het lijkt mij logischer wat jij schrijft miriam. alleen ik lees ook andere tekst

Niet logisch

Tja, die NOb tekst lijkt me vooral onvolledig. De makers van (I)GSCE hebben zelf een keurig schematje http://www.cie.org.uk/qualifications/academic/uppersec/alevel zie links in roze.
Na GSCE komen de A levels (16 tot 18 jaar).
Ik weet niet op welke afspraken het NOB doelt. Ik denk eigenlijk dat het misverstand vooral een vertaalfout is. Hbo bestaat niet in het buitenland. Het is mbo of universiteit. Met O levels kun je naar het mbo (net als in Engeland). Voor Hbo (universiteit eigenlijk, namelijk Bachelor) moet je A levels hebben.
Groet,
Miriam Lavell

maricarmen

maricarmen

12-05-2009 om 16:00 Topicstarter

Niet logisch nee

Toch lees ik dit hier ook (internationale school in maastricht)

http://www.ismaastricht.nl/education/igcse/

of hier

The Dutch Havo diploma required for admission to hogescholen is comparable to the German Fachabitur and the British GCSE

uit dit stukje (met grafiekje)

http://www.hoodinst.com/study2_.htm

GCSE (A, B or C levels min 6 subjects) = havo (16 jaar)

daarna:

GCS A (advanced) of wel A levels (min 3) = VWO (18 jaar)

of van de nuffic website:

Higher or tertiary education is offered at two different levels: vocational and academic. After having obtained the IB Diploma (and in some cases the IGCSE Diploma) students can enrol in the so-called 'professional universities‘ (HBO, or Hogeschool)

Niet logisch maar schijnbaar toch mogelijk?

Spraakverwarring

We zijn wel lekker aan de gang zo
GSCE middle secondary (14-16 jaar) leidt tot O levels.
Upper Secondary (16-18 jaar) leidt tot A (alles A), of A,B or C level.
Zie http://www.cie.org.uk/qualifications/academic/uppersec/alevel (roze vakje links).
Hier http://www.hoodinst.com/study2_.htm hebben ze het niet over 16 jarigen, maar over leerlingen die de Upper Secondary hebben gedaan.
Met middle secondary GSCE (O levels) kom je niet op het hbo in Nederland. Met upper secondary GSCE wel.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.