Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Internationale (georienteerde) scholen in Nederland

Hallo ouders,

Hopelijk kan ik wat informatie van jullie krijgen over een klus waar ik al maanden mee bezig ben. Volgend schooljaar keren wij met ons gezin met 2 basischoolkinderen terug naar Nederland na 3 jaar Warschau. De kinderen zijn hier naar de Franse school gegaan, maar hebben en passant, ook Engels geleerd. Nu willen wij ze graag in een internationale omgeving blijven scholen, omdat we hebben gezien hoe verrijkend dat is. We zijn gebonden aan het westen.
Nu ben ik al maanden bezig met het kijken naar volledig internationale scholen, maar ook lokale scholen waar vroeg vreemde talenonderwijs wordt geboden, voor minimaal 30% van de tijd, zodat het ook wel buitenlandse ouders aantrekt. Een absolute must is dat ze het International Primary Curriculum volgen. Wie o wie heeft er ervaring met deze scholen? In het bijzonder ben ik benieuwd naar ervaring met bijvoorbeeld de ISH in Den Haag en de Haagse Scholengemeenschap international department.
Alvast bedankt voor jullie reacties!


Geen ervaring

Maar via google kun je wel wat vinden, bijvoorbeeld deze basisschool zou IPC volgen:

OBS Het Bolwerk
Menneweg 12
2172 HD Sassenheim

Tsjor

Tagea

Tagea

28-08-2016 om 14:44 Topicstarter

Tsjor

Bedankt voor je reactie. Ik heb al heel veel gegoogled inderdaad en veel op websites van heel wat scholen gekeken. Wat ik nu zoek is de praktijkervaring. Hoe gaat het er in de praktijk aan toe, wat vinden de ouders (en leerlingen) van deze scholen en hebben ze aanbevelingen. Dat vind ik onmisbaar om een goede keuze te kunnen maken. Heb je in je omgeving misschien mensen die kinderen op zo'n school hebben (gehad)?

bieb63

bieb63

28-08-2016 om 15:52

Tagea

Volgens mij is de internationale school in Kijkduin (weet even niet de naam) veruit het meest populair en volgen de IPC. Daar zit zowel basis als voortgezet onderwijs. In Oegstgeest heb je ook zoiets, maar voor zover ik begrepen heb is dat geen fijne school.

Lycee Française?

was toevallig gisteren in Den Haag en zag dat daar ook een Lycee Française is. Weet er verder niets van, trouwens.

Groeten,

Temet

Tagea

Tagea

28-08-2016 om 16:29 Topicstarter

Bieb63

Hallo Bieb,

Bedankt voor je reactie. Die school bedoel ik inderdaad. In Kijkduin. Het ziet er op de website geweldig uit. Ik hoop wat bevestiging van mijn 'goede gevoel' te krijgen.

Tagea

Tagea

28-08-2016 om 16:31 Topicstarter

Temet

Bedankt voor je tip. De Franse school zal vast een goede school zijn. Wereldwijd werkt de Lycee Francais op dezelfde wijze, dus dat zit wel goed. Toch willen wij de kinderen liever op een IPC school.

Marie

Marie

28-08-2016 om 18:52

Reistijd en integratie?

Ik begrijp dat je nog niet weet waar je gaat wonen? Is de reistijd van en naar school ook iets wat mee kan spelen in je beslissing? En hoe denk je over de integratie van je kinderen in de buurt? Of blijven jullie niet zo lang?

MK

MK

28-08-2016 om 20:58

ervaring

Ik ken kinderen op verschillende scholen:

British School Den Haag, goede ervaringen maar duur. Mensen die het onderwijs zelf moeten betalen kiezen daarom vaak voor de internationale school in Kijkduin, want goedkoper. Bij de British School wordt het meestal door de werkgever betaald. Ik ken ook een meisje die juist van de Franse school naar regulier Nederlands is overgestapt, vanwege negatieve ervaringen daar. Dit was een meisje met een Franse moeder en een Nederlandse vader. Andere Franse kinderen die ik ken kiezen meestal voor de British school. De Haagsche schoolvereeniging heeft ook een international department waar het IPC wordt gevolgd. Ik ken wel iemand op die school, maar die zit op de reguliere Nederlandse stroom.

Tagea

Tagea

28-08-2016 om 21:22 Topicstarter

Marie

Bedankt voor je reactie.
Goede vragen, woon/school/werkverkeer is voor een groot deel ook waarom we onze aandacht van Amsterdam/Amstelveen naar Den Haag verleggen. Dat is samen met onze woonwensen een hele lastige. Den Haag lijkt op papier wat betere mogelijkheden te bieden voor wat betreft woonruimte in de buurt van de school en keuze uit meerdere goede internationale scholen. Als de kinderen straks misschien op de fiets naar school kunnen is dat een hele luxe. Voor wat betreft integratie: mijn aanname is dat er doordat de school gesubsidieerd wordt er ook wel andere Nederlandse kinderen op zullen zitten. En ze dus niet elk jaar alleen maar vertrekkende vriendjes krijgen te verduren. Ook vriendjes in de buurt kunnen vriendjes voor altijd worden. Ook al zitten ze misschien niet op dezelfde school.

Tagea

Tagea

28-08-2016 om 21:26 Topicstarter

Fijn dat je gereageerd hebt!
Ik ben heel benieuwd hoe deze kinderen het vinden op deze beide scholen, IS H en de Haagse Scholengemeenschap. En hoe de ouders de school ervaren. Weet jij daar iets van?

MK

MK

29-08-2016 om 09:13

reactie

Die kinderen die op HSV zaten, hadden het voor zover ik weet prima. Het is wel een hele elitaire school. De familie is nu echter verhuisd naar Wassenaar en de kinderen gaan nu daar naar school. Het ging hun niet om het internationale curriculum, zij zaten namelijk op de normale stroming. Het geeft wel aan dat de kinderen dicht in de buurt van de school wonen.

Bij ISH is dat anders. Wij wonen op zo'n 18km van deze school en kinderen bij ons in de straat zitten daar. Het gaat om een half Nederlands/half zuid Amerikaans gezin. Die kinderen spelen nooit buiten en hebben ook geen vriendjes in de straat. Verder woont er in de straat nog een jongen die naar de British School gaat. Hij (buitenlands gezin) woont op loopafstand van die school maar ook hij speelt nooit met kinderen uit de straat of met klasgenoten omdat die verder weg wonen (wel regio Haaglanden). Al zitten ook daar Nederlandse kinderen volgens zijn moeder.

Dat punt van integratie is wel een belangrijk punt hoor en moet je niet onderschatten. Er woont nl ook een Nederlands gezin in de straat dat een paar jaar in de VS heeft gewoond en bewust voor een Nederlandse school hebben gekozen. Die meiden zie je de hele dag buitenspelen en fietsen. Hun moeder zei dat ze dat echt geweldig vinden aan Nederland omdat dat in de VS echt niet kon. Je kon daar niet op straat spelen en speelafspraakjes werden ruim van tevoren gepland. Die kinderen zijn dus heel blij met hun terugkeer.

Wat zijn je toekomstplannen?

Hoi Tagea,

Wij hebben tien jaar geleden ook in het buitenland gewoond en onze zoon (toen vier jaar) heeft daar ook twee jaar op een internationale school gezeten. Toen we terug kwamen naar Nederland hebben we bewust gekozen voor Nederlands onderwijs. We wisten dat we niet meer terug zouden gaan naar het buitenland, en bovendien werden de kosten voor een internationale school niet meer vergoed door de werkgever. We hebben hier geen spijt van gehad. Hoewel de internationale school veel voordelen had (veel diversiteit van de leerlingen, uitstekend onderwijs, kleine klassen, veel extra's zoals elke dag sport, een muziekinstrument leren spelen etc.) vonden wij het grootste nadeel (behalve de hoge kosten) toch wel de snel wisselende samenstelling van de klassen. Elk jaar na de zomervakantie was de halve klas weer vertrokken, waaronder ook veel vriendjes natuurlijk. Dat is best zuur natuurlijk voor kinderen. Wat dat betreft is dat hier veel leuker. We wonen nu alweer bijna tien jaar in Nederland en dit bevalt prima. Oudste kind zit inmiddels in de tweede klas van een leuke middelbare school. Onze kinderen hebben hier allebei leuke, blijvende vriendschappen opgebouwd, zowel via school als via de diverse sportclubs.

Ik ken via mijn werk vaag een aantal Nederlandse ouders die kinderen op de ISH hebben zitten in Kijkduin. Het bevalt ze volgens mij prima. Dit zijn echter wel allemaal gezinnen die weer voor slechts een paar jaar terug zijn in Nederland tussen twee buitenlandplaatsingen in. Bovendien vergoedt hun werkgever de schookosten. Hoewel de ISH inderdaad een stuk minder duur is dan de Britse en de Amerikaanse scholen, is het nog altijd een kostbare zaak om je kinderen daar naartoe te sturen. Ik zag op de website van de ISH bedragen staan van bijna €7000 per jaar jaar per kind voor de Primary School. De bedragen voor de Secundary School zijn nog hoger.

Komen jullie straks voorgoed terug naar Nederland, of slechts voor een kortere periode? Als het om een korte tijd tussen twee buietnlandplaatsingen gaat zou ik zeker voor internationaal onderwijs kiezen. Als jullie voorgoed naar Nederland komen zou ik eerder overwegen de kinderen naar een Nederlandse school te sturen. Sowieso voor de integratie van de kinderen in Nederland en ook voor het leren van de Nederlandse taal. Je kinderen moeten natuurlijk later ook een vervolgopleiding gaan doen en als hun Nederlands niet goed (genoeg)is, dan is er maar een zeer beperkte keuze aan Engelstalige vervolgopleidingen in Nederland. Tenzij je het je natuurlijk kan veroorloven om de kinderen naar peperdure universiteiten in Engeland of Amerika te sturen.

Verder vond ik via Google ook nog dit overzicht van internationale scholen in Nederland: http://www.dutchinternationalschools.nl/schools.html
Maar misschien had je die zelf ook al gevonden

Groet,
Mariola

Tagea

Tagea

29-08-2016 om 23:26 Topicstarter

Integratie

Je hebt daar wel een punt. Heb je een idee waar het aan ligt? Kan het misschien zijn dat op straat spelen bij die gezinnen niet zo gebruikelijk is (vanwege veiligheid oid)? Of kan er misschien sprake van een taalbarriere zijn? Ik weet dat contacten makkelijker gelegd worden als de kinderen wat gemeen hebben. Zoals school, maar ook misschien een hobby of sport. Maar ik erken ook dat speeltijd met vriendjes van school ook goed is voor ze. Zoals ik al noemde kijk ik ook naar HSV en dan de Internationale stroming. Ik stel je comments erg op prijs! Ik wil zo graag het beste voor onze kinderen maar het is soms al heel lastig om de criteria op een rijtje te krijgen.
Wat vonden je kennissen zo fijn aan de HSV?

Lente

Lente

29-08-2016 om 23:32

Een sport of hobby kan helpen

Maar het is niet vanzelfsprekend dat kinderen met hun sportvrienden ook privé afspreken. Bij onze kinderen gebeurde dat heel beperkt, lees: twee tot drie keer per seizoen. Ze hadden er niet zoveel behoefte aan omdat ze al met klasgenoten van school speelden.
Ik heb wel verhalen gehoord van teamgenoten die wel wat vaker speelden.

Kun je de vraag beantwoorden of je lang in Nederland denkt te blijven? Dat is ondertussen wel een cruciale vraag.

Tagea

Tagea

29-08-2016 om 23:47 Topicstarter

Mariola

Bedankt voor je reactie. Verloop onder de leerlingen zou inderdaad een reden kunnen zijn om juist niet voor een geheel internationale school te kiezen. Na, dan, 3 jaar van afscheidsfeestjes van vriendjes gun ik ze nu wat blijvender vriendschappen. Maar hoe zit het met de taal die je kinderen hebben geleerd? Spreken ze die nog? En, hoe vang je de extras die je niet meer hebt op?

Tagea

Tagea

29-08-2016 om 23:58 Topicstarter

Lente

Eens! We hebben de intentie om toch wel een aantal jaren te blijven. Iik sluit een nieuw buitenland avontuur niet helemaal uit, maar voorlopig zitten we wel in Nederland.

Jaina

Jaina

30-08-2016 om 01:38

Niet gedaan

Toen wij jaren geleden terugkwamen naar Nederland hebben we ons ook georiënteerd op internationale scholen. In ons geval dan eigenlijk het liefst een Franstalige school. Wij hebben dat niet gedaan. Deels vanwege het geld. Deels ook omdat we het inderdaad niet zo handig vonden betreffende de integratie. Op internationale scholen zitten veel kinderen toch maar tijdelijk en bovendien maken ze niet echt deel uit van de buurt en het land. Ze zitten vooral in hun eigen expat kring. Wat prima is als je zelf ook een expat bent. Omdat wij echter toen de bedoeling hadden om voor langere tijd in Nederland te blijven wilden we ook echt dat onze kinderen deel uitmaakten va de buurt. Uiteindelijk zag ik ook vrij weinig voordeel aan het kiezen voor een internationale school. Wij hebben onze jongere kinderen dus op een gewone buurtschool gedaan. Onze oudste kinderen hebben we nog wel een andere oplossing voor gezocht.

Na 10 jaar zijn we alsnog weer verhuisd naar het buitenland maar ik heb er absoluut geen spijt van dat we voor die jaren voor een Nederlandse school hebben gekozen. Onze kinderen hebben er goed onderwijs gehad, goed Nederlands geleerd, deel uit kunnen maken van de maatschappij en hierdoor zijn ze ook meer betrokken bij Nederland en dergelijke.

Nu wonen we weer in Frankrijk en ook hier gaan ze naar de plaatselijke school of zijn ze daar geweest.

Van de scholen die jij noemt heb ik weinig verstand omdat wij ons vooral op het Lycee Francais richtten voor onze oudste kinderen (en dat was wat afstand betreft niet ideaal) en op de Europese school voor onze jongere kinderen en die hebben een ander curriculum dan jij aangeeft (hoewel ze ook lesgeven in het Engels en Frans.)

MK

MK

30-08-2016 om 08:41

toekomst

Als je denkt dat de toekomst van je kinderen in Nederland ligt, zou ik toch voor een Nederlandse school kiezen. Onze buurjongen zit op de British School en zijn (buitenlandse) ouders zijn niet van plan om ooit uit Nederland te vertrekken. Dan vind ik het toch een slecht idee dat hij maar 2 keer een half uurtje Nederlands per dag krijgt.

Hoe oud zijn je kinderen nu? Als jullie weer voor een nieuw buitenlands avontuur kiezen, zijn zij dan nog op een leeftijd dat zij meegaan? Wat vind je belangrijker: dat internationale curriculum of goede integratie en sociale contacten? Ik zeg niet dat je die niet hebt als je op een internationale school zit, maar je zit dan wel meer in je eigen wereld en minder 'in de wijk'.

Andere buren die in de VS hebben gewoond geven wel aan dat het Engels van hun kinderen wegzakt, maar daar kun je als ouders ook zelf wat aan doen. Door aansluiting te zoeken bij een expatclubje of door bijv naar Engels voor Bengels te gaan.

Je hebt trouwens ook nog de tweetalige Montessorischool Casa in Pijnacker. Geen internationaal curriculum maar wel een all day, all year school. M.a.w. je mag zelf bepalen wanneer je op vakantie gaat.

Triva

Triva

30-08-2016 om 08:57

tegen wegzakkend Engels

helpt ook TTO op het voortgezet onderwijs. Andersom moet je dat niet doen (een kind wat weinig Nederlands spreekt op TTO zetten).

Triva

Triva

30-08-2016 om 08:58

maar sowieso

Als Engels er al vroeg in zat: hoe kan dat in hemelsnaam wegzakken in Nederland? Als dat al zo is: dat is zo terug maar je kunt natuurlijk ook gewoon een Engelstalige serie kijken, Engels praten etc.

Lente

Lente

30-08-2016 om 09:21

Lastige keus

Ja, internationaal onderwijs kan heel verrijkend zijn. Dat is een voordeel. Tweetalig zijn ook.
Naar een Nederlandse school gaan, buiten spelen, clubjes, etc. zijn sociaal een voordeel. Ergens thuis horen en veel vrijheid.

Dat wordt een lastige afweging.
Het onderwijsniveau in Nederland is hoog genoeg om in het buitenland te kunnen studeren. Ik weet niet hoe makkelijk het is om op VO-leeftijd naar het buitenland te verhuizen, qua schoolsysteem.

Hier ervaring met een net vijfjarige die terug ging naar NL. De voorsprong in Engels is gebleven maar de tweetaligheid ging er af. Met leren lezen in de tweede taal, spelletjes en films kun je e.e.a. vasthouden
Ik heb ooit gelezen dat kinderen tot hun 7e jaar beide talen actief moeten gebruiken om de tweetaligheid vast te kunnen houden.

Limi

Limi

30-08-2016 om 09:41

talen

Mijn Frans is wel wat weggezakt nadat we terug verhuisden, maar Engels zeker niet. (En Frans is ook zo weer terug in een Franstalige omgeving.)

Ik ben na terugkomst naar een gewone gymnasiumklas gegaan, geen internationale school. Een kind past zich wel aan. Het is ook wel een stuk fijner als niet ieder schooljaar een derde van de klas verhuist.

Welke extra's heb je het over eigenlijk?

Tagea

Tagea

30-08-2016 om 12:13 Topicstarter

Conclusie

Allen bedankt voor jullie input. Met name de vragen die ik mezelf moet gaan stellen, of eigenlijk prioriseren vind ik lastig. Mk, ik vind tot nu toe het volgende in (nu nog) willekeurige volgorde:
-bewustzijn en interesse van en in andere culturen
-goed en actueel onderwijs (en ook ik vind het Nederlandse systeem heel goed, maar zie mijn overige punten)
-vriendjes
-onderhouden van talen.
Ze zijn tweetalig omdat mijn man Frans is en Frans met ze spreekt. Ik ben dus niet bang voor verlies van deze taal. In onze jaren hier krijgen ze officieel Nederlandse taal en cultuurles, inclusief Cito en alles. Dus ook hun Nederlands is op niveau. Op de Franse school krijgen ze 3 x per week Poolse les. En ze hebben spontaan Engels geleerd. Puur door te luisteren naar onze "geheime" gesprekken. En ook al is het voor ons wat onhandig omdat we dus geen taal meer hebben waarin we vlug even wat for our ears only kunnen bespreken zie ik wat dit op sociaal vlak voor ze doet.
En dat, Limi, zijn onder andere die extra's die ik bedoel. De mogelijkheid om binnen eenzelfde groep vrienden te switchen tussen diverse talen. Wat een drempels zij hiermee omzeilen!
Jaina, daar zeg je iets wat ik zelf nu eigenlijk ook ervaar: wij zitten zelf in dat expatwereldje en onze kinderen spelen inderdaad alleen met andere expatkinderen. Zo langzamerhand krijg ik wel wat meer richting en zie dat een keuze voor een Internationale school meer inhoud dan alleen maar het spreken van verschillende talen.
Limi, als ik het goed lees ben jij een 'expatkind' vergeef me de term -- Hoe heb jij de overgang van Nederlands naar Internationaal en weer terug ervaren? Heb je vriendschappen overgehouden aan je buiteland periode? En aan je Nederland periode van vóór je vertrek?

Limi

Limi

30-08-2016 om 12:40

voor internet

Het was voor internet - ik heb wel een tijdje met een klasgenootje in NL geschreven, totdat dit niet meer mocht van haar moeder.
Ook heb ik nog een tijdje met een Italiaanse klasgenote geschreven toen we allebei teruggingen. Ik heb haar twee jaar later nog ontmoet tijdens onze schoolreis, maar dit verwaterde ook.
Nu met Facebook hebben een aantal buitenlandse contacten uit die periode me weer gevonden.
Van mijn periode in NL kende ik nog wel de kinderen die dezelfde sport deden. Toen ik terugkwam deed ik die sport nog steeds en zij ook. Als je weer in dezelfde provincie terechtkomt zie je ze dan nog af en toe. Maar kinderen van mijn oude school had ik totaal geen contact meer mee.
Ik denk dat nu met internet je veel makkelijker contact kunt houden.

Je hebt als je net terug bent wel een bredere blik dan kinderen hier op bepaalde vlakken, maar dat houd je natuurlijk niet echt jaren vast. En wat je zelf bent misgelopen doordat je in een beperkt wereldje zat, lopen andere kinderen weer op je voor.
Talenkennis blijft wel. Ik was drietalig en mijn Italiaanse vriendinnen kon ik ook gewoon verstaan.

Tijgeroog

Tijgeroog

30-08-2016 om 13:08

Talen

Maar voor de talen hoef je het dus niet te doen, toch? Frans houden ze wel vast ivm hun vader. En Engels hebben ze spontaan geleerd, omdat ze het handig vonden om te kunnen, dus dat zullen ze echt niet zomaar spontaan weer vergeten. Zeker omdat je Engels op internet kunt lezen, films in het Engels kunt kijken enzo. Genoeg mogelijkheden om dat vast te houden. Zeker als jullie afentoe "stiekem" in het Engels blijven praten.
En dan blijft alleen het Pools over, maar dat zullen ze op een internationale school ook niet leren.

Ouder

Ouder

30-08-2016 om 19:16

Intergreren

Wij wonen vlak bij de internationale school in Amstelveen, en ik zie de kinderen bijna allemaal dagelijks met de auto of met de sneltram komen. Een enkeling komt lopend, maar die hoor je ook tegen ouders Engels praten.
Verder heb ik nog nooit, ook niet via via gehoord dat er buurtkinderen naar de internationale school gaan, veel te duur.
Als je voor langere tijd in Nederland blijft zou ik ze dan ook niet naar zo'n school sturen.
Ook zie ik ze vaak met school sporten tot in de namiddag. Ik denk (maar weet het niet zeker) dat er veel ontspanning via school wordt geregeld.
Dit is niet bevordelijk om je kinderen in de Nederlandse samenleving te laten intergreren.
Er is overigens wel bij elke activiteit veel begeleiding.

MK

MK

30-08-2016 om 20:31

Triva

Dat wegzakken van het Engels gebeurde omdat de oudste pas 7 was toen ze terugkwamen. Ze hebben 3 jaar in de VS gewoond. Als je ouder bent is de kans dat je het behoudt groter.

MK

MK

30-08-2016 om 21:08

Expat?

De kernvraag is: voel je je expat in Nederland of ben je een gewoon Nederlands/Frans gezin? Er zijn namelijk meer gezinnen van gemengde komaf dan expats. Die gezinnen vinden hun weg ook. Zo heb ik een NL vriendin, getrouwd met een Fransman die hun kinderen ook tweetalig opvoeden. Gaan op zaterdag naar de Franse club in het Koorenhuis. Ontmoeten daar andere NL/FR gezinnen die hier wonen, maar niet per se op expat terms. Maar wel een gezin dat hun toekomst in NL ziet en daar hun opvoeding op inrichten.

Tagea

Tagea

31-08-2016 om 18:03 Topicstarter

Wereldburger MK?

Nou MK, jij lijkt ook wel meer dan gemiddeld gemengde koppels of expats in jouw kring te hebben. Volgens mij kan dat bijna geen toeval zijn. Is dat nog vanuit jullie eigen expatriatie? Zo nee, hoe komt het dan dat je toch wel een aantal van dit soort buitenlandse of anderstalige kennissen/vrienden hebt?
Ik heb de afgelopen dagen bijna nergens anders aan gedacht. Maar een andere weg voor ons zou bijvoorbeeld ook kunnen zijn dat we bij een expat vereniging lid worden. Die organiseren vaak heel veel aktiviteiten rondom kinderen. Dat is hier tenminste zo. Dat is ook een manier om in contact te blijven met andere culturen. Heb toevallig vandaag nog een artike, gelezen uit het Nrc dat expats over het algemeen Nederlanders als moeilijk om vriendschappen mee aan te gaan beschouwen. Grappig dan om hier exact hetzelfde maar dan vanuit de andere kant te lezen. (Ergens willen we blijkbaar toch hetzelfde

Pug

Pug

31-08-2016 om 18:42

ook wel eens gelezen

" Heb toevallig vandaag nog een artike, gelezen uit het Nrc dat expats over het algemeen Nederlanders als moeilijk om vriendschappen mee aan te gaan beschouwen"

Maar ik vroeg me toen af of dat misschien kwam omdat ze in een expatkringetje bleven. Bij mijn sportvereniging en ook op de school van mijn kinderen zitten expats maar ik geloof niet dat die problemen hebben. Ze zijn namelijk lid geworden van een Nederlandse club en/of sturen hun kinderen naar een Nederlandse school. Als de enige Nederlanders die je ziet je collega's zijn dan lijkt het me inderdaad lastig. Mijn man heeft een tijd met Indiërs gewerkt. Maar zo'n Indiër neem je ook niet even mee naar huis. Mijn man en de meeste van zijn collega's forenzen een uur of zo. En hier in de stad schieten de fully furnished studios ook als paddenstoelen uit de grond; dan wonen je collega's in dorpen buiten de stad, heb je ook nog eens geen Nederlandse buren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.