Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Chippie

Chippie

11-12-2009 om 11:04

Jonge kind kan beter leren dan oudste

Ik wist geen kortere titel... Maar het is eigenlijk iets te kort door de bocht.
Onze oudste (7) is best een slim mannetje maar hij heeft moeite met lezen. Hij beheerst AVI 2. Hij moet hier veel moeite voor doen en doet zijn stinkende best. Zijn jongere broertje (5) leest inmiddels op AVI 2 en rekent ook ver vooruit. We wisten wel dat hij iets voorliep, maar het blijkt meer dan een jaar te zijn op veel vlakken (niet op motoriek, sociaal en emotioneel). Hij wordt nu doorgetest omdat hij niet meer in het LVS pastte. De school pakt het goed op en wat dat betreft maak ik me nu nog niet veel zorgen.
Jongste gaat versneld naar de middenbouw. Volgend jaar zitten ze dus samen in de middebouw. Ik schat in dat de jongste de oudste voorbij gaat op reken- en taalgebied. Hoe kan ik daar thuis en op school het beste mee omgaan? We laten beide kinderen merken dat de één goed is in het één en het ander in wat anders. We complimenteren hun doorzettingsvermogen etc en niet hun capaciteiten. We lezen thuis altijd apart.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier ook het geval

Hier een zoon van bijna 9, zittend in groep 5. Heeft dyslexie. Hierdoor gaat het leren niet zonder slag of stoot.

Dochter van 7, is een stuk vlotter als zoonlief, voorbeeld vorig jaar sinterklaas gaf zoonlief dochterlief het gedicht om voor te lezen. Dochterlief is nu versneld naar groep 5 en zit bij haar broer in de klas.

We hebben dit versnellen ongeveer een half jaar tegen kunnen houden, maar dit kon echt niet meer.

Zoonlief was overigens de katalysator om toch dochterlief te laten versnellen, bij een gesprek aan tafel waarbij naar voren kwam dat we een gesprek moesten aangaan met de juf van dochterlief, verzuchte zoonlief, dan kom je toch bij mij in de klas.

Wat we de kinderen duidelijk hebben gemaakt dat hetgeen wat in de klas gebeurt op school gebeurt en dat we dit thuis niet willen horen. Dus bijvoorbeeld niet mam, zoonlief heeft vriendje gepest of dochterlief heeft de meester uitgescholden. Wat op school gebeurd moet op school blijven.

Thuis proberen we met beide kinderen toch wat eigen tijd door te brengen, waar we ook hun sterke kanten duidelijk laten blijken.

Mijn ervaring is dat het erg moeilijk is om mee om te gaan, de grootste zorg van ons is dat zoonlief niet onzeker wordt door dochterlief.

Mocht blijken dat het bij elkaar in de klas zitten effect heeft op het leren of het gedrag van beide kinderen dan hebben we afgesproken dat dochterlief alsnog van school zal veranderen.

De tijd zal het leren

Hennie

Chippie

Chippie

11-12-2009 om 12:55

Ze komen wel bij elkaar in de groep

Ja, ze komen wel bij elkaar in de groep. En dat zal dan ook langere tijd zo blijven. Ze werken hier met drie bouwen. En op dit moment is de school nog niet zo groot qua midden- en bovenbouw dat er meer dan één groep middenbouw is.

"de grootste zorg van ons is dat zoonlief niet onzeker wordt door dochterlief"

Ja, inderdaad. Maar hoe doe je dat? Van school veranderen vind ook heftig. Deze school past helemaal bij de jongste. Vorige jaar zaten we op een andere school. Daar vielen zijn capaciteiten niet op, misschien ook wel omdat daar maar 1 oplossing was (versnellen). Maar daar hadden we op die school te weinig vertrouwen in.

reina

reina

11-12-2009 om 13:45

Moeilijk

Het is voor de oudste niet prettig bij een jonger broertje in de klas te zetten wat beter presteert. Hoe je als ouders ook probeert te vermijden dat er nadruk op de schoolprestaties gelegd worden, de kinderen zullen het zelf wel gauw doen. In mijn familie hadden we deze situatie, zelfs in verschillende klassen ging de jongste steeds vragen in welk boekje de oudste nu was, want hij had heel goed door dat hij veel sneller ging. Er werd thuis veel aandacht gegeven aan de niet-schoolse zaken waar oudste wel goed in was, maar het bleef vervelend. Uiteindelijk ging de oudste naar het SBO, waar hij het vreselijk naar zijn zin had en wat een veel mooiere school was, dus daar kon hij zijn broertje de mond mee snoeren (maar dat is uiteraard geen oplossing die je als ouders het liefste wilt). In elk geval opletten dat jongste zijn broertje niet gaat plagen en veel aandacht schenken aan de dingen waar oudste evt beter in is, al zijn het in onze ogen misschien onbelangrijke zaken als hard lopen, kamer opruimen oid

Pippin

Pippin

11-12-2009 om 13:57

Maar

Niet vergeten om de jongste blij te laten zijn met het feit dat hij goed kan leren. Want dat is iets positiefs.
Ik haalde mijn broer in vroeger en ik vond het verschrikkelijk. Op een gegeven moment ging ik zelfs express fouten maken in mijn werk, om maar niet weer een hoger cijfer dan hem te halen. Ik vertelde mijn cijfers nooit thuis omdat ik me ervoor schaamde en het rot vond voor hem.
Op een gegeven moment ging ik hem helpen met zijn huiswerk. Maar dat was al op de middelbare school. Dat was wel weer leuk. Zo maakte ik het voor hem makkelijker op school.
Ik zou heel snel op zoek gaan naar een talent van de oudste en dat zoveel mogelijk stimuleren. Mijn broer is bijvoorbeeld een zeer goede sleutelaar. Bijna alles wat kapot is, kan hij maken. Hij is altijd andere mensen aan helpen met kapotte stofzuigers, grasmaaiers en dergelijke. Het is ook zijn beroep geworden.

Tirza G.

Tirza G.

11-12-2009 om 16:02

Ja maar ja

Waarom moet de jongste zich inhouden of generen voor iets wat h/zij nou eenmaal beter kan? Doe je dat met alles, met sporten, veters strikken, haren kammen? Het is toch geen wedstrijd waarbij de oudste Automatisch Altijd Moet Winnen omdát het de oudste is? Ik ging mijn zus (2,5jr ouder) voorbij op de middelbare school. En?

Tirza

reina

reina

11-12-2009 om 17:43

Tirza

De oudste hoeft zich niet in te houden of te generen, dat zegt niemand volgens mij. Maar dat is iets anders dan je broertje steeds laten voelen, duidelijk of subtiel, dat jij beter bent. (Ik zeg niet dat dat bij Chippies kinderen zo is). Natuurlijk is het geen wedstrijd, maar deze maatschappij is erg gefixeerd op schoolse vaardigheden. Een zwakke leerling voelt dat vaak heel erg en dan is het wel heel fijn als je ouders laten merken dat jij ook dingen goed kunt en niet altijd het onderspit delft.

Manja

Manja

11-12-2009 om 20:28

Ervaring

Hier ook ervaring en tot nu toe geen probleem.Jongste is drie jaar jonger, maar veel intelligenter. Vooral met rekenen merkten we dat de jongste de oudste nu al ruim voorbij is. Maar zoals al eerder gezegd is: waardeer beide naar inzet en vermogen
En de oudste is volop de oudste in sociaal opzicht. Zij is de baas als ze met zijn tweeen alleen thuis zijn ( ze zijn nu 13 en 10). De oudste heeft door leeftijd voorrechten waar de jongste nog niet aan toe is. Ik ben blij dat het leeftijdsverschil 3 jaar is. Als het minder zou zijn waren en misschien meer problemen ontstaan. De oudste vindt het nu juist grappig dat ze zo'n slim zusje heeft.

Misverstand

Chippie, leesvaardigheid (op de basisschool) heeft niks met intelligentie te maken. Slecht lezen levert wel op termijn een achterstand op, botweg omdat je informatie mist. Zo levert goed lezen een voorsprong op omdat je eerder bij informatie kunt. Vooral op de basisschool ziet dat er snel uit als een voorsprong: betere woordkennis, sneller toetsen begrijpen, etc.
Pas later, zo na groep 6 (voor slimmere kinderen zelfs pas na de brugklas) speelt intelligentie een doorslaggevende rol. Het moment breekt aan dat sommige kinderen het aanbod niet volledig bevatten. Die leren bijvoorbeeld nooit meer soepel rekenen, ook niet in het vo, zie het gedoe over de rekentoetsen in de Pabo.
Het verschil tussen je kinderen nu is normaal, te vergelijken met een vroege loper en een late loper, en zegt nog helemaal niks over de toekomst. Je oudste kan alsnog vooruit schieten.
Hoe ga je daarmee om?
Doe alsof het normaal is. En bij dat normale hoort ook dat je de oudste meer geeft. Het verschil in aandacht en toediening is niet gekker dan je bijvoorbeeld doet bij eten. Geen moment maak je er een probleem van dat een kleine minder nodig heeft en bepaalde dingen nog niet mag hebben. Omgekeerd maak je je niet druk als een andere meer nodig heeft (ziek bijvoorbeeld) en eens wat extra toegestopt krijgt.
Er is geen reden om schoolse ontwikkeling op een andere manier te bekijken.
Andere mensen, de school, klasgenoten, andere ouders, familie, die vormen mogelijk het probleem. Die gaan het over de slimme (de jongste) en de lieve hebben (de oudste). Wees daar open over naar je kinderen. Wijs aan dat dat gebeurt, dat dat scheve ogen kan geven, misplaatste trots of diep verdriet.
Hou daarbij altijd de verre toekomst voor. Wat nu is, zegt nog helemaal niks over de positie van je kinderen ten opzichte van elkaar of ten opzichte van anderen tegen de tijd dat ze getrouwd zijn. Alle kans dat het verschil dan volkomen vervaagd is.
Groet,
Miriam Lavell

tonny

tonny

12-12-2009 om 13:24

Leven met verschillen

Inderdaad, zoals Miriam zegt is het goed de verre toekomst in het oog te houden.
Maar ook die verre toekomst zal vol verschillen zijn. Het is de kunst die te waarderen, niet te willen zijn wat je niet bent.

tonny

Nasha 1st

Nasha 1st

12-12-2009 om 14:37

Dat weten we pelle

Ik ben er persoonlijk ook geen voorstander van, maar soms kan het niet anders. Het is de taak van de leerkracht om daar goed mee om te gaan. Mijn ervaring na een paar maanden groep 3 waarin broer en zus weer bij elkaar kwamen na 2 jaar kleuteren zijn zeer positief te noemen. Juffen zien ze keurig als 2 individuen en er wordt ook geen vergelijk of iets dergelijks gemaakt. Nu snap ik wel dat er een verschil is met de poster, omdat het om verschillende leeftijden gaat, maar als het voor de jongste beter is, tja, ik zie in waarom niet dan....

Annet

Annet

12-12-2009 om 20:58

Maar pelle

Zou je het je jongste dan wel aandoen om in een te makkelijke klas te blijven, alleen omdat oudere broer daar in zit?
Mijn jongste is na de herfstvakantie van 4 naar 5 gegaan. En geloof me, dit was nodig.
Gelukkig zit er geen oudere broer/zus in die klas. Maar ik had deze overstap toch echt niet laten gaan omdat oudere broer of zus in die klas zat. Moet jongste dan maar naar een andere school, een nog grotere overstap? En is dat dan beter voor oudste, zelfde klas maar een andere school? Maakt dat dan zoveel verschil? Of moet oudste dan naar een andere school?
Op onze school is nou eenmaal van elke klas maar één groep.
Ik snap best dat het voor oudste niet leuk is als jongste slimmer blijkt te zijn. Maar dat betekent niet dat jongste tegengehouden moet worden. Het betekent wel dat er aandacht moet zijn voor allebei.

Chippie

Chippie

12-12-2009 om 20:58

Kinderen bij elkaar in de klas

In de middenbouw zitten kinderen van 6 t/m 9 jaar. Ze komen, net als andere kinderen, een paar jaar bij hun broertje/zusje in de klas. Dat zou ook zo zijn geweest, misschien een half jaar of jaar later, als de jongste niet voor zou lopen. Bij andere broertjes en zusjes geeft het geen problemen.
Echter iedereen heeft een redelijk individueel plan. Instructie is ook in kleine groepjes. Het kan dus wel zo zijn dat op een gegeven moment ze samen leesinstructie krijgen op bv AVI 4 niveau bv. Maar ook thuis zal dat wel duidelijk worden. Dan heb ik nog liever dat het in de klas duidelijk wordt, dáár zal ook meer dan thuis duidelijk worden dat de oudste dingen beter kan (fijne motoriek, gym, parate kennis, zwemles).

Chippie

Chippie

12-12-2009 om 21:06

Pelle "never nooit niet"

Maar wat dan wel? Oudste van school afhalen omdat zijn broertje sneller gaat? Allebei van school afhalen en op zoek gaan naar een school met tig klassen (terwijl dit onderwijs veel meer aansluit bij de jongste en veel motiverender werkt voor oudste)?

Never nooit niet? Wat als je op een klein dorpsschooltje zit met combiklassen? Wat als je een tweeling of drieling hebt? Wat als je kinderen hebt met net een jaar er tussen?

Chippie

Chippie

12-12-2009 om 21:13

Miriam

Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt. Ik zie dat mijn oudste een slim jongetje is. Qua rekenen loopt hij minimaal een half jaar voor en hij heeft een hele brede interesse en veel parate kennis. Hij neemt heel veel info op. Minder uit boekjes maar wel van programma's als Klokhuis. Misschien valt bij lezen inderdaad het kwartje net wat later en komt alles goed.

Qua woordenschatkennis vraag ik me al een tijdje af of het veel verschil maakt of je die kennis opdoet via lezen, voorlezen of uit een tv-programma dat je interesseert. Weet jij dat?

Tineke

Tineke

12-12-2009 om 21:47

Ach pelle

Niet te star zijn hoor, in je 'never nooit niet'. Omstandigheden tellen zwaarder dan principes. Je kan van alles vinden en willen, maar daar houdt het leven zich meestal niet aan.
Ooit kwam ik in de klas bij mijn twee jaar oudere broer. We hadden al zoveel scholen versleten, dat er echt geen andere optie was. En weet je, het maakte niets uit. dat zul jij ongelofelijk vinden, omdat je zo krampachtig vasthoudt aan je idee, maar echt, het maakte helemaal niets uit. Het was niet speciaal leuk, maar ook niet speciaal niet leuk. Het was namelijk niet speciaal. Het was zo gewoon als wat. Thuis trek je immers ook met elkaar op, en ben je gewend dat je verschillend presteert. Geen verrassingen. Gewoon. Niets om principieel moeilijk over te doen.

Nasha 1st

Nasha 1st

12-12-2009 om 21:57

Pelle

ook bij mijn tweeling kan er een onderling verschil in prestaties gaan ontstaan. Het is aan mij en juf om daar op een goede manier mee om te gaan. Zo ook in het geval van Chippie. Ik denk dat ze haar jongste anders echt tekort doet. Ja, het zal even slikken zijn voor oudste, maar met een goede begeleiding zal die er echt wel bovenop komen....

Nasha 1st

Nasha 1st

12-12-2009 om 21:59

Overigens

dat verschil is er al, alleen nog niet in cijfers uitgedrukt. Dochter is veel beter in taal en lezen, kan al een aardig woordje engels dankzij Dora Zoon is een echter rekenaar, telt al getallen op waar hij in groep 3 echt nog niet mee te maken heeft....

Chippie

Chippie

12-12-2009 om 22:30

Pelle

"Ik zou zo'n school dus nooit uitkiezen".

Sommige mensen hebben weinig te kiezen. Ze komen van een school met parallelklassen en weet je door de daling in leerlingaantallen hebben ze geen parallel klassen meer. En dan? Wat doe je als je in een dorpje woont? Ik mijn dorp/stadje zijn 9 scholen. Slechts 2 scholen kennen parallelklassen maar niet bij alle groepen. Die twee scholen voldoen niet aan mijn andere eisen. Eén school kon beide kinderen niet bieden wat ze nodig hebben (een kinderen-zijn-allemaal-gemiddeld-school). De andere heeft klassen van gemiddeld 29 leerlingen en erg conservatief. Brrrrr.

"Ze gooien gewoon alle kinderen bij elkaar"
Pardon?

Nasha 1st

Nasha 1st

12-12-2009 om 22:34

Pelle, kiezen....

Ik kies voor een school waarvan ik denk dat deze goed is voor mijn kinderen, dat ze zich gelukkig voelen daar en goed worden begeleid. De grootte van de school en hoeveel parallelklassen er zijn vind ik dan van ondergeschikt belang....Onze 1e keus van basisschool is niet goed gebleken....Daar waren parallelklassen genoeg. Maar draken van juffen. Deze school nu is een kleine school (in totaal 130 leerlingen, verspreid over 8 groepen, alleen 1/2 heeft 2 klassen). Maar superjuffen. En bijna iedereen kent iedereen, leerlingen, leerkrachten, ouders enz....

Tineke

Tineke

12-12-2009 om 22:45

Pelle

Dat het ook gewoon goed kan gaan, is natuurlijk evident. hoeven we ook niet over te discussiëren. Maar wat me een beetje stoort is je stelligheid te kunnen kiezen. Stel, jij wordt nu spontaan zwanger van een vierling en je was net verhuist naar het dorpje bij mij in de buurt.
Zoveel kinderen is best veel werk. Ik ben benieuwd of je ze dan allemaal naar de dichtsbijzijnde dorpsschool laat lopen, of dat je kiest voor vier verschillende scholen, waarbij dus de dorpsschool om de hoek en de anderen op 5, 8 en 15 kilometer afstand. En allemaal tegelijkertijd brengen en halen.
Goed. Op dat dorpsschooltje zitten momenteel twee tweelingen. Die ouders zien gewoon geen kans het anders te regelen. En dat hoeft ook niet, want het is een prima school met prima leerkrachten die dat goed begeleiden. Plus natuurlijk ouders die daarin prima opvoeden, zodat er geen competitie en afgunst ontstaat.

Nasha 1st

Nasha 1st

12-12-2009 om 22:48

Juist een j/m tweeling

is veel meer broer en zus dan bijv. een een-eiige. Competitie is hier helaas echt wel aanwezig, ook al moedigen wij dat niet aan, het is gewoon iets wat tussen broers en zussen zo gaat heb ik het idee. Ik benoem de kwaliteiten van een ieder, en probeer de verschillen die er gewoon zijn niet al te zeer te benadrukken....

Tineke

Tineke

12-12-2009 om 22:48

Ow solliehool

ik zie nu net dat je niet meer reageert op vragen...;(

toch nog een kleine toevoeging, op dat dorpsschooltje zitten ivm combinatieklassen ook gewone brusjes bij elkaar. No problem.

Chippie

Chippie

12-12-2009 om 23:43

Pelle

het ging me met name om "ze gooien gewoon alle kinderen bij elkaar". Ik gooi niet met kinderen en de juffen ook niet. In de middenbouwgroep (dat is er nu 1, misschien over twee jaar zijn er twee mideenbouwgroepen) zitten altijd kinderen van 6 - 9 jaar. Vlotte leerlingen zoals mijn zoontje gaan met net 6 jaar naar de middenbouw, andere leerlingen gaan naar de middenbouw als ze 7 zijn. Sommige leerlingen vliegen uit als ze 8 zijn, sommigen als ze al bijna 10 zijn. Er wordt gekeken naar cognitieve capaciteiten én naar sociaal emotionele kanten.

Tirza G.

Tirza G.

13-12-2009 om 00:02

Pelle, gokje (licht ot)

Je bent de oudste thuis? Vaak identificeer je je het meeste met het kind wat dezelfde positie in het gezin inneemt als jijzelf vroeger. Als ik jouw postings lees, zou je het sneu vinden voor je oudste.
Ik ben zelf de jongste (vroeger thuis). Ik vind nooit iets sneu voor een oudste kind, wat die namelijk aan voorsprong heeft haalt een volgend kind nooit meer in. Zoals ik al schreef, ik kwam bij mijn zus in de klas (ruim 2 jr ouder). Tja. Jammerdebammer. Het was niet anders, er is hier geen andere (VO)school. Mijn kinderen schelen vier jaar, de kans dat zij bij elkaar in de klas komen is niet zo groot. Toch is zoon slimmer dan dochter. Tja. Jammerdebammer. Je went er maar aan.

Tirza

reina

reina

13-12-2009 om 11:16

Leven met verschillen

Natuurlijk moet je dat leren, maar voor sommige kinderen is dat op jonge leeftijd al wel een harde leerschool. Als je altijd de zwakste, de minst-begaafde, degene bent die altijd de fouten en de opmerkingen die anderen maar dom vinden is het wel erg moeilijk om te leren leven met die verschillen.

tonny

tonny

13-12-2009 om 13:52

Het hangt er nogal van af

Je kunt ook door zittenblijven in dezelfde groep komen als een jongere broer/ zus.
Heb ooit een heel rustig, vriendelijk meisje meegemaakt dat niet zo vlot leerde lezen en mede daardoor bleef zitten; ze kwam in de groep bij haar buitengewoon vervelende broer die altijd de aandacht trok. Dat was beslist niet leuk.

Het scheelt wel wat voor relatie je hebt met de oudere/ jongere broer/zus bij wie je in de groep komt. Algemeen is het zo dat 'school' iets van jezelf is, iets wat je niet deelt met een broer/zus. Als het niet zo super klikt en je zit ook vele jaren op school met elkaar opgescheept, dan kan dat erg vervelend zijn.
Ik denk dat gedrag een grotere rol speelt dan slimmigheid, om het zo maar even te noemen.

tonny

Tirza G.

Tirza G.

13-12-2009 om 19:29

Precies tonny

Mijn dochter vond het vreselijk dat haar kleine broertje op "haar" school kwam. Daar ging haar reputatie. Ze kunnen het prima samen vinden, hier thuis, maar verschillen dag en nacht. Zoon is behoorlijk onaangepast, terwijl dochter leunt op een reputatie van sociaal aangepast gedrag Het is gewoon niet leuk als je broertje daar doorheen komt denderen. Dat je medeprinsesjes zeggen: is dat jóuw broertje?? Yuk. Gelukkig gingen ze naar andere VO-scholen

Tirza

Nasha 1st

Nasha 1st

13-12-2009 om 21:19

Maar

jullie zijn dus allemaal even slim als je broer of zus?

Tirza G.

Tirza G.

13-12-2009 om 22:57

Nee

Ik ging mijn zus voorbij. Of nee, anders. Ik haalde haar in en we finishten in hetzelfde eindexamenjaar. Ik kan me niet herinneren dat het ooit een issue is geweest. Wij lagen (en liggen) elkaar toch al niet, dit maakte niet zo veel verschil. Het enige waar ik wel eens van baalde was dat leraren mij aanspraken op haar (afwezigheid of gedrag ofzo) en viceversa. Is je zus er vandaag niet, die categorie. Uh, weetikveel?

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.