Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Framboos

Framboos

01-04-2012 om 17:34

Jonge leerling nog meer versnellen?

zoonlief is 8 geworden in november en zit in groep 5.
Is op alle vakgebieden doorgetest en scoort overal hoog in A. En nu???? School vraagt zich af of hij nog genoeg wordt uitgedaagd. Voel eigenlijk niets voor versnellen; met ruim 10 jaar van de basisschool af en naar het VO?
Wie heeft hier ervaring mee? Eigenlijk gun ik hem zijn kind-zijn. Het is geen streberige jongen; hij is dol op voetballen en voelt zich prima bij zijn vriendjes. Ik ben benieuwd naar jullie reacties en ervaringen!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-04-2012 om 18:57

Wordt er genoeg gedaan aan compacten/verbreden/verdiepen/verrijken? Alleen versnellen lost niets op.
Mijn zoon (net 11, 1 Gym) is twee keer versneld op de basisschool en is opgebloeid op het VO. Hij voelt zich helemaal thuis en wordt volkomen geaccepteerd en gerespecteerd. Hij is dan wel qua leeftijd jong, hij zit nu eindelijk met "gelijkgestemden" in de klas en krijgt de uitdaging die hij zo nodig heeft. Het zal wel schelen dat er bij hem meerdere jongere kinderen op school zitten. Hij is ook sociaal zeer vaardig en dat helpt natuurlijk ook.
Hij had en heeft nog wel moeite met "leren leren" en met algemene studievaardigheden maar dit gaat steeds beter. Zijn cijfers kunnen beslist beter maar hij gaat wel gewoon over naar 2 Gym straks.
Het is geen "nerd"; hij voetbalt ook graag en veel (zit in de selectie) en zit het liefst te gamen.
Wij zijn heel blij met de beslissing tot beide versnellingen. Het laatste jaar, groep 8, was voor zoon echt uitzitten na de CITO. Nog steeds verveelde hij zich behoorlijk en hij was in alle opzichten klaar met de basisschool. Ook al had hij genoeg vriendjes in de klas.
Een versnelling moet altijd heel goed besproken worden, liefst aan de hand van de Versnellingswenselijkheidslijst. Daarnaast moet er een goed lesprogramma zijn wat regelmatig geevalueerd wordt. Maar als iedereen achter een versnelling staat en dit positief steunt is er echt geen enkele reden om het niet te doen mocht het de beste optie zijn voor je zoon.
Ook met een versnelling kan je nog gewoon kind zijn. School zonder genoeg uitdaging is een drama voor zo'n kind als het meer kan en wilt. Bovendien is "leren leren" heel belangrijk; zeker met het oog op het vo.
Wat wil je zoon zelf?

Annet

Annet

01-04-2012 om 19:46

Eerst doortoetsen

Het halen van hoge A's is onvoldoende reden om te versnellen. Je zou school kunnen vragen om je zoon door te toetsen (bijvoorbeeld met de cito's van hogere groepen). Zo kom je erachter welk niveau hij al heeft en op welk gebied en niveau uitdaging gevonden kan worden.
Extra uitdaging alleen door te versnellen is wel heel beperkt.Dan heb je over een jaar weer hetzelfde probleem.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-04-2012 om 19:58

Doortoetsen

Eerst doortoetsen is heel belangrijk inderdaad; dat werd bij zoon ook structureel en regelmatig gedaan.

Framboos

Framboos

02-04-2012 om 19:11

Annet

Hij is nu in groep 5 doorgetoetst t/m M6 - op dat niveau scoort hij dus hoog in A voor spelling en rekenen, zonder dat hij hiervoor uitleg heeft gehad.
Ik ben ook bang dat je na een jaar dezelfde situatie hebt.

Framboos

Framboos

02-04-2012 om 19:15

Elisa

Dank voor je uitgebreide reactie. Compacten doet hij al vanaf groep 3, dus daar heeft school wel oog voor. Het ging er met name omdat ze een gedragsverandering bemerken. Ik ben ook wel bang voor het niet leren leren en zie tegelijk dat hij wel erg jong is.

Annet

Annet

02-04-2012 om 20:37

Ook de rest afwachten

Ik zou vragen door te toetsen (op alle testen, dus ook begrijpend lezen en woordenschat) tot een lage C.
Als dat klaar is, weet je waar hij staat.
Wij hebben met een best jonge leerling (augustus) wel gekozen voor versnellen maar het scheelt dat hij ook emotioneel voorliep. School bood te weinig qua compacten en ander werk. Hij zit nu (naar volle tevredenheid) in een Leonardoklas.

Als je niet wilt versnellen, kun je ook gaan kijken naar hoogbegaafdenonderwijs (Leonardo of andere vormen).
De uitdaging daar is meer veelzijdig en de contacten met de andere klasgenoten zijn zeer stimulerend.

Janna3

Janna3

03-04-2012 om 11:04

Framboos

Hier ook zo'n jongen, 9 jaar in groep 6. Hij is doorgetoetst en kwam eind groep 7 nog uit op A's en een B voor spelling. Omdat hij zelf aangaf het fijn te hebben in de klas en niet nog een keer wil versnellen hebben wij besloten dat niet te doen. Hij voelt zich heel prettig in zijn groep en in zijn wijk, heeft veel vrienden. De kinderen die hij op school ziet, ziet hij terug bij sport en in de kerk. Hij krijgt op school allerlei extra uitdaging en compacting. Toch blijft hij zijn schoolwerk makkelijk vinden, maar ik ben bang dat dat op het VO niet veel anders zal zijn. Ik weet dat ik ook met twee vingers in mijn neus het VWO ben doorgelopen. We hebben nog even hb-onderwijs overwogen, maar dan moeten we onze zoon uit de wijk naar de andere kant van de stad op school doen. We zijn bang dat dan zijn sociale netwerk onder druk komt te staan. Het gemak waarmee hij nu nog even blijft voetballen op het schoolplein, of even op de fiets naar een klasgenootje gaat is er dan niet meer. Ons idee is dat het welbevinden van het kind op eerste plaats staat, daarom hebben we besloten hem in zijn huidige klas op zijn school te houden.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-04-2012 om 13:29

Framboos

Ik zou eerst doortoetsen; alle vakken. Vervolgens kijken wat er met verbreding/verdieping/verrijking bereikt kan worden. De mogelijkheid tot versnellen in overweging nemen. Wat wil je zoon zelf?
En natuurlijk is hij nog erg jong maar kalenderleeftijd is niet echt een argument voor of tegen versnellen.

Chippie

Chippie

03-04-2012 om 22:13

Hier

Hier zijn we gewoon van het principe uitgegaan dat hij alles gecompact doet. Aangezien hij heel snel is, heeft hij rekenen-spelling-taal in iets meer dan een dag klaar (niet dat het in 1 dag wordt gepropt!). Dan blijft er nog een dag over voor schrijven-atelier-gym-muziek-projectonderwijs-drama etc; de niet-cognitieve vakken. Als de klas leest (leesinstructie en vrij lezen) dan pakt hij gewoon een boek wat hij leuk vindt (hij is AVI uit, soms leest hij Bill Bryson en soms Dolfje Weerwolfje). Begrijpend lezen (Nieuwsbegrip) doet hij op groep 7-8 niveau, geen probleem. Hij is ook tutor voor lezen, en dat is een prima oefening om sociale competenties te oefenen.
De overige drie dagen worden besteed aan pluswerk zoals Rekentijgers maar bv ook een puzzel van 1000 stukjes maken samen met andere kinderen (prima oefening om te leren doorzetten en samenwerken).
Een tweede versnelling; zoonlief zou cognitief met wat extra instructie zonder problemen door kunnen naar groep 8 (zit nu versneld in groep 5) maar dat is niet wat wij wensen. Het cognitieve is maar zo'n klein onderdeel van je hele 'zijn'.

Framboos

Framboos

13-04-2012 om 21:22

Ben er nog niet uit

volgende week eerst maar eens een gesprek met de leerkrachten. Heb intussen met dank aan allerlei mensen hier en elders veel gelezen en wil eerst precies weten wat er verder geboden kan worden. Zoon vindt het soms wel saai wat lezen, taal en rekenwerk betreft en leert zijn opgaven voor bijv. topo snel maar heeft het verder wel naar zijn zin in de klas. Als hij zou versnellen van 5 naar 7, komt hij ook nog eens bij zijn oudere broer in de combinatieklas die na de zomer naar groep 8 gaat. Dat lijkt me voor geen van beiden leuk. Het zou misschien wel een optie zijn om bijv. voor alleen het rekenwerk met een hogere groep mee te werken.
Groeten

Annet

Annet

14-04-2012 om 20:48

Ik zou het zoeken in verbreding en verdieping

natuurlijk kan je zoon meedoen met het rekenwerk van een hogere klas. Maar school kan ook kiezen voor compacten van het gewone werk (minder doen, bijvoorbeeld alleen de hoofdstuktoetsen en de cito's, zolang die goed gaan is geen gewoon rekenwerk nodig). Daarnaast krijgt hij dan uitdagend werk in rekenen waarbij het belangrijk is dat het echt uitdagend voor je zoon is, dus niet uitdagend voor de meeste kinderen, passend bij de methode of wat dan ook. Voor rekenen staat Rekentijgers goed bekend maar andere methodes kunnen natuurlijk ook werken. Het extra werk moet wel nagekeken worden, op het rapport staan en verplicht gemaakt worden. Ook jouw zoon moet leren leren.

une femme

une femme

16-04-2012 om 20:52

Ook

Onze zoon zelfde verhaal. Hij is van eind oktober en is met 5 jaar naar groep 3 gegaan. Daarna heeft hij groep 5 overgeslagen. Hij gaat na deze zomervakantie met 10 jaar naar het gymnasium. Wij zijn achteraf heel tevreden met de keuze die we gemaakt hebben om te versnellen. Het heeft voor hem heel goed uitgepakt. Hij is helemaal opgebloeid na de versnelling. Hoe het straks op VO gaat, weten we natuurlijk niet, maar we hebben er alle vertrouwen in. Dat zegt natuurlijk helemaal niets over jouw zoon, want ieder kind is anders. En het is zo lastig dat je pas achteraf echt kunt zeggen of het een goede keuze was. Bij onze zoon was de keuze eigenlijk niet eens zo ingewikkeld omdat niet versnellen in feite geen optie was; hij had niets te zoeken in zijn eigen leerjaar. Hij verveelde zich echt.
Une femme

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hier dure verbreding naast versnelling

Wij hebben het voordeel dat ons bedrijf internationaal onderwijs bekostigt, waardoor onze oudste nu twee extra talen naast het versnelde pakket kan krijgen; ook is het IB onderswijs veel wetenschappelijker ingericht, met open onderzoeksvragen die de kinderen iedere maand krijgen, en veel zelfstandig onderzoek moeten doen.
Hij heeft daarnaast de versnelling wel nodig gehad, maar gaat nu met vertrouwen naar de middelbare school met net tien jaar. Het huiswerk voor twee talen neemt hij voor lief, het plusklas werk en het extra huiswerk daarvoor ook.
Maar dat ligt ook erg aan je kind, als de jouwe liever voetbalt zou ik hem vooral dat aanbieden, de onze wordt al aardig een nerdje met spillbeentjes (zit overigens op tennis hoor..)
Verbreding kost ontzettend veel geld, dat wel, wij hebben al plusklassen gehad, extra taal op eigen kosten, Leo kost 1500 per jaar? Nou daar gingen wij makkelijk overheen met alle klassen en clubjes..

Framboos

Framboos

01-05-2012 om 19:34

Hij gaat door

na de meivakantie in groep 6. We hebben er een flink aantal nachtjes over geslapen en met zoon over gesproken. Hij wil het zelf - verveelt zich op zijn eigen niveau. Dus...we gaan het zien - als alles goed gaat zou hij dan na de zomervakantie naar groep 7 gaan. Met gemengde gevoelens, dat wel. De switch zal niet zo hard aankomen - het is al een combinatieklas 5/6. Op het moment dat hij dan naar het VO gaat met 10 1/2 zullen er wel meer kinderen van die leeftijd zijn. Hij is van de eerste lichting waarbij de oktobergrens verschoven was naar 1 januari - dus wie weet wordt het steeds gewoner. Allemaal bedankt voor de reacties!

Flauw ariola

Jij weet toch ook best dat veel (de meeste) scholen zich daar pas de afgelopen jaren aan zijn gaan houden?

Op scholen waar de vermeende 1 oktobergrens al langer losgelaten is zal Framboos haar zoon niet eens als hele jonge leerling beschouwd worden en er gesproken worden over -nog meer- versnellen, maar gewoon over versnellen. Het is maar wat je gewend bent.

skik

Bosbes

Bosbes

02-05-2012 om 21:49

Hier

Hier is zoon net 8 geworden en zit ook in groep 5.

In mijn ogen is jouw kind niet versneld. Je kind zit precies in de groep waar hij in hoort.

Hier is zoon wel versneld maar hij loopt nog steeds een tot twee jaar voor op zijn groepsgenoten. Nog een keer versnellen is voor ons (ouders en orthopedagoog) uitgesloten, school is er wel eens over begonnen. Ik vind het ook een zwaktebod. Samen met een orthopedagoog wordt er nog meer gecompact, nog meer verrijkt en wordt hij nog meer aangesproken op de eisen. Aan zijn opdrachten (en die van een ander HB jongetje) worden hogere eisen gesteld. In het begin was hij het daar niet mee eens. Juf is nu heel duidelijk; Jantje ik weet dat jij het kunt, ik wil dat ook gewoon zien.

De versnelling die hij heeft gedaan, was heel duidelijk noodzakelijk en wenselijk. Ik was ook nooit voor versnellen en school eigenlijk ook niet maar school en ouders waren er binnen 2 minuten over eens. Hij was gewoon een groep 4 kind ipv een groep 3 kind. Cognitief was hij toen al een groep 5 kind, maar dat vonden wij minder relevant dan sociaal-emotioneel. Het voelde dus ook helemaal niet als een versnelling.

Dat niet-streberige herken ik: het is ook niet zo gek. Met twee vingers in de neus haal je altijd een supergoed resultaat. Daar wordt je geen streber van.

HB wordt vaak in verband gebracht met sociale problemen. Ik herken dat totaal niet; hier ook vriendjes en gezamenlijke, 'gewone' hobby's (bij beide kinderen). En ik zie dat verband ook niet. Het HB/intelligent is maar een klein onderdeel van je zijn. Als je omgeving een grote nadruk legt op het HB/intelligent zijn legt en/of al het probleemgedrag hieraan wordt opgehangen dan worden de 'problemen' geheid groter.

Ik zie bij veel HB kinderen dat ze sociale situaties snel door hebben. Ook sociaal zijn ze vaak intelligent. Daar reageren ze qua emotie vaak leeftijdsadequaat op. Dat botst wel eens. Maar ze zijn ook (sociaal?) slim genoeg om zich aan te passen aan de situatie. Dat 'aanpassen' wordt vaak als en vies woord gezien. Maar ik zie het in sociale situaties juist als een kracht.

Ik zie versnellen als een laatste redmiddel. Soms is het noodzakelijk. Maar zorg eerst voor compacten, verbreden, verrijken. Als je denkt dat school daar weinig kaas van heeft gegeten dan kan een orthopedagoog veel betekenen.

Versnellen

Het voelt alsof jullie er heel makkelijk over doen dat zoon straks met 10 op voortgezet onderwijs zit. Mijn dochter zat met 11 op voortgezet onderwijs en zo simpel als jullie het voorstellen is het echt niet. Houd er rekening mee dat er ook late leerlingen zijn en kinderen die zijn blijven zitten. Dochter was en is echt superjong en loopt erg op haar tenen sociaal gezien. Ik zie het bij meer kinderen. En nee het is nog steeds niet zo gewoon als jullie doen voorkomen. Eerlijk gezegd vind ik het een zwaktebod van school dat ze geen programma voor hem hebben. Mijn ervaring is dat het op de basisschool geen probleem is maar op het voortgezetonderwijs is het andere koek als 11 jarige tussen 13, 14 jarigen die uitgaan en met jongens bezig zijn en in ieder geval en al een minstens een B.H. hebben ; )

Cindy

Cindy

03-05-2012 om 22:17

Eefy

ik ben het helemaal met je eens, eefy; ik geef zelf les op het vo en ben in de 12 jaar dat ik voor de klas sta nog niet zo heel veel jonge kinderen tegen gekomen. Een enkele keer een 11-jarige die in het voorjaar 12 werd, nog nooit een 10-jarige. En mijn zoon zal zelf nog 11 moeten worden als hij naar het vo gaat. Hij zal het cognitief prima aankunnen en is ook sociaal enorm veel sterker geworden. Maar hij is toch echt nog tien als hij begint... Hij kijkt er naar uit, ik krijg er buikpijn van...

Framboos

Framboos

04-05-2012 om 22:43

Alle beren

op de weg had ik zelf al bedacht en we staan als ouders niet te juichen en te springen, maar zoon geeft het zelf heel duidelijk aan. Compacten gebeurt al en er is wel stof voor verrijking en verdieping, maar om hem nu altijd maar alleen te laten werken de komende 3 jaar?
We gaan het zien hoe hij zich ontwikkelt. En inderdaad...in alle klassen zitten vroegrijpe én laatrijpe kinderen. Het voelt niet goed om hem tegen te houden.
Zoon zegt zelf; ach dan ben ik gewoon wat later in het jaar jarig. Tijd zal het leren en NEE wse denken er niet makkelijk over; ook ik heb er slecht van geslapen!
En o ja, op onze school was de oktobergrens nog heel lang van toepassing! Zal wel een laatrijpe school zijn.

Framboos

"En o ja, op onze school was de oktobergrens nog heel lang van toepassing. Zal wel een laatrijpe school zijn."

Goeie!

skik

Irene

Irene

05-05-2012 om 11:35

Hier ook

Oudste zoon (eind februari 11 geworden) gaat na de zomer naar het VO. Hij is er aan toe en hij is zeker zelfstandiger dan veel van zijn klasgenoten (die gemiddeld een jaar ouder zijn). Echt problemen verwachten we met hem dan ook niet.
Zoon 2 (eind maart 8 geworden) zit in groep 5 en gaat na de zomer naar groep 7 (2e versnelling). Hij is dus ook pas 10 als hij naar het VO gaat. Ideaal vind ik dat zeker niet, maar naar omstandigheden is het voor hem denk ik toch de beste keuze. Hij volgde al een geheel eigen programma, maar dat was gewoon niet genoeg. En nog 3 jaar basisschool, dat lijkt ook echt te lang voor hem. Dan wordt hij teveel afgeremd in zijn ontwikkeling. Denken wij. Hoe het uiteindelijk uit gaat pakken, dat zullen we af moeten wachten.
Zoon 1 gaat naar een scholengemeenschap (omdat hij naar een specifieke school wil, waar hij de gymnasium brugklas kan combineren met sporten op topsportniveau), maar zoon 2 willen we t.z.t. liever naar een categoriaal gymnasium hebben omdat daar wat meer heel jonge leerlingen zijn.
En zoon 3 (half februari 5 geworden) gaat na de zomer versneld naar groep 3. Af en toe hebben we net het gevoel of we onze kinderen maar zo snel mogelijk door de basisschool willen jassen, haha! Maar het is elke keer weer een heel (langdurig) proces om -samen met de school- te bezien waar een kind het best op zijn plaats zit. Gelukkig hebben we nu wel goed contact met de school (dat is niet altijd zo geweest). En of het dan de juiste keuze is die je maakt, moet blijft altijd maar afwachten. Ik denk zelf dat 1 versnelling niet zo snel problemen zal geven. Een 2e vind ik veel lastiger in te schatten. Over een paar jaar kan ik er meer over vertellen...Voorwaarde om überhaupt over een versnelling na te denken vind ik dat een kind niet gelukkig is waar het zit en dat er al andere dingen geprobeerd zijn om dat te veranderen.

z

z

09-05-2012 om 13:22

Nee

nee, ik zou het dus zeker NIET meer doen, heb er een negatieve ervaring mee in het secundair onderwijs. Ik krijg nog hartpijn als ik terug denk aan de harde pubers rond het jong ventje...

Framboos en emma

Framboos, het ziet ernaar uit dat je allang de beslissing genomen hebt. Prima maar waarom wil je dan eigenlijk input van ons? Je krijgt een reactie en reageert daar heel narrig op als het niet de reactie is waar jij waarschijnlijk op hoopte. Inderdaad de tijd zal het leren en garantie tot de deur zal ik maar zeggen.
Emma, hoe kom je erbij dat op het gymnasium/VWO geen kinderen van 13 in de brugklas zouden kunnen zitten of kinderen van 14, 15 in de 2e klas. Juist op het gymnasium blijven veel kinderen zitten in de 2e (in de 1e moeten ze nog vaak direct van school af). Mijn dochter zit ook op bovengenoemd onderwijs. Ik begrijp echt wel dat er soms geen alternatief is om te versnellen maar wellicht een andere school met een beter programma voor begaafde leerlingen is misschien een idee voor een kind dat 2 keer moet versnellen. Ik spreek trouwens uit ervaring, mijn kind zou ook voor een 2e keer moeten versnellen en toen zijn we naar een andere school gegaan (in dit geval de vrije school trouwens)Wellicht is een Leonardoschool in jullie situatie beter dan weer versnellen

Emma

Emma

10-05-2012 om 14:37

Voor eefy

Kinderen die 13 zijn als ze in de brugklas beginnen zijn dus echt eens blijven zitten. Die kinderen komen niet zo vaak later uit op het gymnasium.

Verder werd er zelfs rekening gehouden met 14 jarigen in de brugklas. Die komen echt niet voor op het gymnasium hoor en al zou dat zo zijn dan heb je wel heel erg veel pech/geluk want de 14 jarigen zitten toch voornamelijk op het vmbo.

De gemiddelde leeftijd van brugklassers is op het gymnasium veel lager dan op het vmbo en bang zijn omdat je 10/11 jarige in de brugklas tussen allemaal kinderen van 13/14 zit is onzin want je laat je 10 jarige niet naar het vmbo gaan. Een 11 jarige kan nog maar dat is er dan eentje die geen klas heeft overgeslagen en gewoon in september of oktober 12 wordt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-05-2012 om 16:36

Versnellen

Mijn zoon (11, 1Gym) is 2 keer zonder problemen versneld op de basisschool omdat alleen verdieping/verbreding/verrijking niet voldoende effect had.
Hij is dus met 10 jaar naar het VWO gegaan en hij vindt het geweldig! Voelt zich als een vis in het water en wordt ook totaal niet anders behandeld of raar aangekeken. In de Gymnasiumklassen zitten meerdere jonge kinderen gewoon tussen de 12- en 13jarigen.
Er zijn best veel kinderen die met 10 jaar naar het VWO gaan. Het hangt heel erg van het kind zelf af of die toch al moeilijke en grote overgang redelijk soepel gaat of niet. Mijn zoon is erg sociaal, communicatief vaardig en assertief ondanks zijn leeftijd en geringe lengte en postuur. Hij had en heeft nog het meeste moeite met het leren leren, plannen en huiswerk maken omdat hij dit nog nooit had hoeven doen op de basisschool. Hij doet het nu best goed en gaat gewoon over naar 2 Gym zoals het er nu naar uitziet. Niet met supercijfers, maar hij is ook geen nerd (hij leert echt niet graag) en speelt nog graag met zijn vriendjes en voetbalt ook veel en graag.
Het kan dus prima uitpakken maar alleen (nog een keer) versnellen zonder dat er iets aan verdieping enzo gedaan wordt is niet de oplossing.
Laat je zoon zover mogelijk doortoetsen, stel een handelingsplan in en evalueer dit regelmatig. Mocht hij dan toch nog uitdaging ontberen, kan je evt. een versnelling overwegen en goed bespreken.

Framboos

Framboos

11-05-2012 om 20:09

Even voor eefy

Jouw reactie:
Het voelt alsof jullie er heel makkelijk over doen dat zoon straks met 10 op voortgezet onderwijs zit.

Daarop reageerde ik misschien een beetje narrig; we hadden er wel al langer over gesproken, nagedacht en gelezen.
we doen er helemaal niet makkelijk over - het is met gemengde gevoelens en de tijd zal het leren!

Ik heb verschillende reactie gehad - er was niet een speciaal antwoord waarop ik "hoopte", maar aan de hand van allerlei ervaringen kun je je eigen mening vormen.
Verder heeft hij het goed naar zijn zin op school, zit al in een combinatieklas 5/6 nu dus als groep 6 lid.
De komende 3 jaar in zijn eentje allerlei aparte projekten doen zien we niet zitten; het is een kleine school, dus helaas is er niet een groepje te vormen.
Voorlopig pakken we het op deze manier aan en alle leerkrachten op school houden hem goed in de gaten. In ed klas is het positief ontvangen.

Framboos

Framboos

11-05-2012 om 20:11

Excuses voor de spelfouten

verder iedereen een prettig weekeinde gewenst en nogmaals dank voor ALLE reacties positief EN negatief.

Leren leren

hier een moeder met zoon in groep 5 doorgetoetst tot groep 8 met À- tjes op rekenen en begrijpend lezen... Toch met name door school de keuze heel veel compacten en verrijken! Geen versnelling... Leren leren is hun insteek... En daar zijn we het tot nu toe mee eens.. Vinger aan de pols houden zolang ze sociaal en emotioneel in de goede groep zitten..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.