Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pita

Pita

24-11-2018 om 21:46

Klasgenoot in de problemen

Mijn zoon (16) vertelde vandaag over zijn klasgenoot die depressief is, drinkt, drugs gebruikt en anorexia heeft gehad (?). Het zou hem niet verbazen als ze binnenkort op school te horen krijgen dat deze klasgenoot er een eind aan heeft gemaakt. Deze persoon is af en toe wel op school, maar vaak ook niet.

Heftig verhaal. Ik heb maar vooral geluisterd, maar vraag me nu af of ik nog iets anders zou kunnen doen om hem of (indirect) misschien zelfs deze klasgenoot te helpen. Wat zouden jullie doen?

Klasgenoot niet

Tenzij jij zelf psychiater bent, kun jij die klasgenoot niet helpen, daarvoor heeft hij te veel problemen. Als je zoon het zich aantrekt, is die jongen beter leren kennen een idee. Wie weet is die andere jongen heel eenzaam.

Mentor

Ik zou naar de mentor mailen of bellen. Je weet niet in hoeverre de school op de hoogte is (hopelijk wel) en eventueel iets gedaan werd om het schoolgenoot te helpen.
Sini

Pita

Pita

24-11-2018 om 23:06

Indirect

Sarah-Sarah: Daarom schrijf ik ook: indirect. Ik snap heus wel dat ik diegene niet zelf kan helpen. Maar mijn zoon kan misschien wel iets betekenen. Al is het maar door op te letten dat deze leerling erbij blijft horen (daar dacht ik bijvoorbeeld aan).

Ik zal inderdaad de mentor benaderen, maar ik denk dat school wel op de hoogte is.

Zouden jullie je kind nog tips meegeven hoe hier wel of niet mee om te gaan? Ik denk dat hij er best last van heeft. Hij is nogal gevoelig en je hoeft niet heel gevoelig te zijn om dit jezelf aan te trekken. Hij is ook wel op zijn klasgenoot gesteld, maar merkt gewoon dat diegene "overal schijt aan heeft". Daar baalt mijn zoon van.

Tamar

Tamar

24-11-2018 om 23:36

Ervaring

Hier ook een kind dat zich het lot van anderen aantrekt. Ze heeft wel moeten leren dat ze duidelijk haar grenzen moest stellen. Bijvoorbeeld: wel op school, maar liever niet thuis. Of: ik wil niets over zelfmoord horen, ik word daar bang van en het hoort thuis bij volwassenen. Op die manier kan ze voor bepaalde kinderen toch veel betekenen. Want een kind wil ook gezien worden en lol hebben. Laat de grote problemen maar aan volwasdenen over. Je zoon is zelf nog maar een kind.

Pita

Pita

24-11-2018 om 23:48

Dat is een mooie

Bedankt Tamar, goede tips.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.