Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Unitopia

Unitopia

21-06-2013 om 13:43

Klassikale straf, jullie mening?


Je mag wel iets niet leuk vinden

maar standaard groep 8 een rotgroep noemen vind ik raar.
Trouwens, als je er al met dat idee aan begint, wordt het ook nooit wat.
Volgens mij ligt het bij groep 8 toch meestal vooral aan de lieve juffen die kneedbare basisschoolkinderen gewend zijn. EN die lieve basisschoolkinderen ontgroeien de aanpak van de basisschooljuffen.

P

P

26-06-2013 om 13:44

Tja

Met groep 8 kun je toch erg leuke dingen doen en in ieder geval op een bijna volwassen manier met elkaar praten enzo. Hoe ouder hoe beter.

Ik denk dat je niet kunt zeggen dat 1 groep een rotgroep is. Het kan wel zijn dat een bepaalde klas het extra moeilijk heeft in groep 6 of groep 7 of groep 8 of havo 3 of wat dan ook. Het zijn toch gewoon een groep persoontjes.

Monique D*

Monique D*

26-06-2013 om 15:18

Misschien is de groep 8 van dirksmama een hele moeilijke groep?

Voor groep 8 staan is heel anders dan als je les geeft aan een groep van de midden- of onderbouw. De kinderen (vooral de meiden) beginnen te puberen en daar moet je als leerkracht mee om kunnen gaan. Ze kunnen je uitproberen en je moet echt de wind eronder hebben om dat tegen te gaan. Het is heel anders als je voor een groep van de onderbouw of de groepen 3, 4 en 5 staat. Bij groep 6 en zeker groep 7 moet je echt jouw gezag laten gelden, anders kunnen ze een loopje met jou als leerkracht nemen.
Ik kan mij voorstellen dat het lastig lesgeven is aan groep 8 (beginnende pubers). Ook is het schooladvies eind vorig jaar al gegeven en de resultaten van de CITO-toets heeft iedereen al ontvangen. Zin om nog te werken hebben de leerlingen niet meer. Ze vragen zich af wat voor nut dit heeft. Het is nu uitkijken naar het spannende voortgezet onderwijs. Dus wat moet je doen? Keten? En dan is het lastig om de klas voor te bereiden om de musical aan het eind van het jaar...
Ik vraag mij af of je deze groep 8 een rotgroep vindt of dat dat geldt voor alle groepen 8 die je onder jouw hoede hebt gehad. Of is het de eerste keer dat je aan groep 8 les geeft? Heb je met de directie over gehad dat je groep 8 moeilijk vindt en dat je daarom voor het volgend schooljaar voor een lagere groep (groep 3 of 4) wil staan? Is dat geen beter idee? Niet alle leerkrachten vinden het leuk om les te geven aan de bovenbouw. De een is geschikt voor de kleutergroepen en anderen vinden de midden- of bovenbouw erg prettig.
Op de basisschool waar mijn kinderen op zaten waren er vaste leerkrachten voor groepen 7 en 8. Ze wisselden elkaar per jaar af. De leerkracht van groep 7 ging mee naar groep 8 en de docent die toen vóór groep 8 stond ging dan weer terug naar groep 7. Dat betekende dus dat kinderen in groep 7 en daarna groep 8 dezelfde leerkracht had. In de middenbouw kon men wel eens wisselen en ik heb ook gemerkt dat de docenten van de kleutergroepen soms groep 3 gingen "doen".

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

26-06-2013 om 15:34

Basisschoolmoe

Zou het niet kunnen dat achtstegroepers gewoon basisschoolmoe zijn? Ze hebben het wel gezien, zijn toe aan iets anders. Een nieuwe school is al uitgezocht, misschien al spullen gekocht. En dan moet je je dagen vullen met stof wat je niet interesseert en musical oefenen.
Ze zijn het gewoon een beetje zat en dat is goed. Toe aan de volgende fase.
Ondertussen zit een leerkracht met een club kinderen die niet meer zo nodig hoeven. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om een man of 30 dag in dag uit te moeten motiveren.

Rosa van der Zanden

Fiorucci

Fiorucci

26-06-2013 om 15:41

Rosa

Ohja, mijn kinderen waren zeer basisschoolmoe in groep 8, absoluut.

Fiorucci

Fiorucci

26-06-2013 om 15:42

Oh tuurlijk

Het is misschien niet de makkelijkste groep, maar als je die groep toch krijgt, helpt het niet als je aan het schooljaar begint met de insteek dat het een rotgroep is. Dat bedoelde ik.

Koolmees

Koolmees

26-06-2013 om 17:44

'rotgroep'

Ik heb nu al twaalf jaar te maken met kinderen op school. En in mijn top 10 van ergernissen staat: Leerkrachten die klassen kinderen als natuurverschijnsel beschouwen. Alsof kinderen/klassen net zijn als het weer. (Het is een pestklas, het is een rotjaar, het is een combinatieklas, er zitten zoveel kinderen met een stoornis in deze klas, de ouders van de klas willen niet meewerken, mijn vorige collega heeft het niet goed gedaan, deze klas is zwak met spelling, er zitten ook zoveel jongens in deze klas, er zitten ook zoveel meisjes in deze klas, het is ook zo'n grote klas, het is ook zo'n kleine klas, etc. etc) Het overkomt de leerkracht en die kan er hélémaal niets aan doen. Ik vind dat zo ergerlijk, omdat het alle ruimte voor verbetering, voor inzet, bij voorbaat al wegneemt.
Als een timmerman zijn werk niet goed doet, ligt het aan de hamer.
Alle discussie slaat dood. 'Juf kan het niet helpen, want het is zo'n rotgroep. Zij zijn groot en ik ben klein en het is niet eerlijk.' Tja.
Mijn observatie is, dat de sfeer in een klas, voor een zeer groot deel bepaald wordt, door de attitude van degene die voor die klas staat. Naar mijn mening wordt dit effect echt enorm onderschat! En dat is nu precies de factor die alleen de leerkracht zelf kan beinvloeden. En dan helpt het niet, als die leerkracht zichzelf een slachtoffer van de omstandigheden benoemd.

En verder kan ik me heel goed voorstellen dat de een liever het ene jaar lesgeeft en de ander liever het andere. Maar als je bij de indeling van het volgende schooljaar jouw aangewezen groep accepteert, dan mogen de kinderen van jou verwachten dat je er met een positieve houding aan begint.

Maar goed, misschien begrijp ik er wel helemaal niets van.

Koolmees! spijker op de kop

Ook ik heb 12 jaar op de basisschool rondgelopen. En inderdaad, het lijkt alsof er geen "normale" groep bestaat.
Elke keer als ik een opmerking of een vraag had met kinderen in over allerlei verschillende groepen, kwam als antwoord: ja maar.......vul maar in : het is zo'n drukke groep, in deze groep zitten zoveel jongens, deze groep heeft een heel bijzondere samenstelling, in deze groep zitten zoveel kinderen met een rugzakje, deze klas heeft pech dat ze zoveel herfstkinderen heeft, deze groep is zo groot. De groep was altijd een excuus als er iets niet goed liep. En dat vind ik dus grote onzin! Maakt niet uit hoe de groep is. Ik neem aan dat leerkrachten met allerlei soorten groepen kunnen werken. En zeg alsjeblieft nooit meer tegen ouders: jamaar het is ook zo'n drukke klas. tsss ik kon het op de duur niet meer horen.
en ik heb het geregeld gecheckt bij ouders met kinderen in andere klassen en die hoorden precies hetzelfde. Elke klas is blijkbaar druk, te vol, te veel etiketjes etc etc.DAT is dus een normale groep!

Ef

Ef

26-06-2013 om 23:06

Groep 8 is leuk juist!

Dat vind mijn vriendin die al jaren voor groep 8 staat en niet anders zou willen. Ze vind het juist leuk; de (bijna) pubers tussen servet en tafellaken, de gesprekken die ze met ze heeft, de groepsdynamiek, de cito's, het schooladvies, de oudergesprekken, de musical, op kamp, je hoeft je nooit te vervelen in groep 8.

Fiorucci

Fiorucci

27-06-2013 om 07:37

Koolmees

Precies.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.