Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
dc

dc

05-10-2013 om 08:59


Lucerna

Lucerna

08-10-2013 om 16:50

Mamahippie

Wat Sinterklaas betreft, valt de kaak me op de schoenen bij jouw verhaal. Waarom houden ze het niet een beetje kleiner? Zo'n verhaallijn rond sinterklaas hebben wij ook, maar veel kleiner gehouden. Drie of vier keer een "ietsje" dat de kinderen opmerken en waar stevig om gegiecheld wordt. Keertje schoenzetten, is om 9 uur klaar. Sinterklaas zelf wordt dan wel uitgebreid gevierd en dat vind ik dan prima.

Wat mij ook opvalt is dat er op vrijdagmiddag nauwelijks meer constructiefs gebeurt. Spelletjes, film kijken, wat voor jezelf doen, Strips lezen... Meer is het niet.

Mijn werkdag van vandaag:

Van half 9 tot 2 uur aan een stuk lesgeven, 4 verschillende vakken aan 3 groepen van 30 studenten. Elk vak in een ander lokaal naadloos op elkaar aansluitend. Half uur pause en van half 3 tot half 5 les aan nog een andere groep, dan heb ik ik alleen nog maar lesgegeven... Dan moet ik de afwezigheid bij houden in het systeem, belangrijk om spijbelen tegen te gaan, les voorbereiden, huiswerk nakijken, toetsen maken en lessen maken. Op het roc hebben we geen uitgewerkte methodes, ik moet de competenties behalen, hoe ik dat doe mag ik zelf weten, dus elke les vul ik in Adhv de thema's en de actualiteiten

Dit blok geef ik 14.5 uur les per week. In drie dagen. Dit is het normale aantal uren voor iemand doe 0.6 uur werkt, ik vind dat ik het rustig heb nu, soms heb ik wel 18 uur per week gegeven. Daarnaast ben ik studie loopbaan begeleider en help ik dit jaar 28 studenten bij alle zaken die zij tegen komen bij studie. Vooral privé zaken van studenten, in de randstad nemen zij een pakket aan problemen mee, schulden, kinderen, loverboys, mishandeling en misbruik. Vorig jaar had ik 56 studenten. O ja en mijn Groep moet ook nog examineren dit jaar met alle begeleiding vandien. Hiervoor krijg ik geen extra tijd, ik zie hen in een slb les 1 uur per week, individuele gesprekken gebeuren in de 'vrije' uren ergens tussen de lessen door., die ik op dinsdag dus niet heb!

Verder zorg ik dat alle 270 studenten een stage plaats hebben door contacten met werkveld te onderhouden en studenten achter de broek aan zitten omdat de praktijkovereenkomsten niet in orde zijn.

En dan heb ik ook nog 200 mail per week waar ik op moet reageren over van alles.

En ja ik klaag niet hoor!! Ik vind het een heerlijk uitdagende baan met inderdaad lekker veel vakantie!!

maar marsy

Jij hoeft dan ook geen klas te versieren voor kerst of goeie grappen te verzinnen voor het Sinterklaasfeest.... en volgens mij houden leerkrachten in het onderwijs verhoudingsgewijs minder betaalde uren over voor de werkzaamheden waarbij ze niet voor de klas staan.

Lucerna, sinterklaas

behoorlijk absurd bij ons op school, inderdaad. Ik heb me dit jaar opgegeven om als ouder mee te doen met het sinterklaasgebeuren, want daar zochten ze nog mensen voor. Lijkt me wel leuk om er een keer bij te zijn en ik ben tegelijk benieuwd of ik de poeha een beetje kan terugdringen (geen idee of het lukt hoor, en hoe de rest van de sinterklaasclub erover denkt...)

Mamahippie

Nee klas versieren hoeft, Sint en kerst vieren doe ik dan weer wel met mijn klas, maar gelukkig zijn ze groot genoeg omz elf wat mee te nemen!

Ik snap je laatste zin niet? Minder betaalde uren over voor werkzaamheden waarbij zij niet voor de klas staan?

Even terug naar waar het om ging

Het gaat er natuurlijk niet om wie er nou het hardste werkt, middelbaar onderwijs of basisonderwijs. De werkdurk is hoog, dat is duidelijk . Ik snap wel even niet hoe Marsy al die extra bezigheden kan uitvoeren zonder een minuut overwerk als je van 8.30-16.30 non stop les geeft met 1/2 uur pauze. Ik neem aan dat je op een gegeven moment wel naar huis wilt. Maar dat terzijde.

Het gaat erom dat in het basisonderwijs in ieder geval de opbrengst bovenaan is komen te staan. En dat betekent dat kleuters ( want daar ging het hier over) nu opeen heel andere manier les krijgen dan vroeger. Als je nu niet minimaal 10 letters weet en wat kunt rekenen, ben je al gauq een zorgleerling. Ik word afgerekend op harde CITO scores, zijn die te laag , danlaten we de 'leuke' vakken vallen voor extra reken en taal onderwijs. Het geluk van het kind staat niet meer voorop, het is verworden tot een cijferstrijd. En een oudere leerling kan daar beter mee omgaan dan een 5 jarige. Een 5 jarige moet lekker buiten spelen, in de zandbak, in de poppenhoek, in de verkleedhoek. En niet iedere paar weken in toetsopstelling een toets maken.

Doro

Mijn werktijden

Zijn dan ookvan 08 tot 17.30 uur anders redt ik het inderdaad niet.

Wat kleuters betreft: als het goed is, wordt er 1 keer een Cito afgenomen aan het eind vakgroep 2, tenminste bij mijn kind op school. Dat wordt gezien als 0 meting, waar staat het kind nu.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

09-10-2013 om 09:13

Comes with the territory

De extra uren die je wekelijks draait in het onderwijs krijg je weer terug in de vorm van twaalf weken vakantie per jaar. Ik ben ook altijd om kwart voor acht op mijn werk en zit 's avonds nog wat te mailen, bellen, voorbereiden, nakijken etc. Hoort er allemaal bij. Ja, er is een hoge administratiedruk en ja, daar wordt elke docent wel eens iebel van. Als het iemand allemaal zo tegenstaat, wordt het tijd voor iets anders.
Het vervelendst aan mijn werk vind ik oeverloze vergaderingen die voor 80% over leerlingen gaan die ik niet heb. O, en het aanvragen van REC-bechikkingen. Daar gaat idioot veel tijd in zitten. Kan wel voor het grootste gedeelte thuis op zondagochtend. Maar welke werkkring heeft er nu geen enkel irritant aspect?

Inderdaad,

Het komt terug in de vakantie uren, dus nogmaals ik klaag niet!

Maar als ik sommige collega's zie worstelen met tijd, denk ik wel eens dat het uitmaakt hoe goed je onder hoge druk kan werken en of je veel werk kan doen in korte tijd.

Dalarna

Dalarna

09-10-2013 om 10:57

Marsy

Hier een cito als een kleuter een half schooljaar op school heeft gezeten en dan in januari groep 2 de laatste als die voldoende is. Anders in juni groep 2 nog één. Dus altijd zeker 2, vaak 3 (afhankelijk van geboortemaand).

Volgens mij

Hoef je maar 1 keer een Cito of vergelijkbaar, af te nemen bij kleuters van de inspectie, wie dus meer doet is volgens mij niet goed bezig.

Dit geldt trouwens ook voor administratie, je moet van de inspectie voortgang en afspraken bij houden, hoe je dat doet mag je zelf weten! Als er maar duidelijke afspraken zijn binnen het team zodat iedereen het weet en het terug te vinden is.

marsy

"verhoudingsgewijs minder betaalde uren over voor werkzaamheden waarbij zij niet voor de klas staan" daarmee bedoelde ik dat ik de indruk heb dat leraren in het basisonderwijs voor de bijzaken minder betaalde uren over hebben dan bijvoorbeeld iemand als jij. Als ik zo hoor dat een juf op woensdagmiddag maar tot 14.00 wordt uitbetaald.... terwijl er in die 1,5 uur na schooltijd ook nog vergaderd moet worden en de klas versierd of dat leuke filmpje moet worden in elkaar gezet wat met de klas is gemaakt voor de kinderboekenweek, náást nakijkwerk, mails beantwoorden, dan lijkt me dat zij te weinig uren krijgt betaald voor het werk dat ze geacht wordt te doen.
Persoonlijk denk ik dat zo'n leuk filmpje ook wel achterwege kan blijven, maar dat is blijkbaar de norm tegenwoordig.

amk

amk

10-10-2013 om 15:15

maar

Activiteiten als pepernoten bakken horen hier bij de rekenles, bij culturele vorming en bij taal. Het is freinet onderwijs dus de docenten moeten steeds hun eigen lesmateriaal maken naar aanleiding van de onderwerpen van de leerlingen. Pepernoten bakken is dus geen losstaande leut.

Waarom taal: lees het recept en vervolgens schrijf zelf een recept.
Culturelevorming: waar komt het gebruik van het eten van pepernoten vandaan.
rekenen: dit is voor een kilo, hoeveel heb je nodig voor onze klas, wat kosten de ingredienten, kan dat goedkoper, hoe ver is het naar de supermarkt. (ze worden ook daadwerkelijk gebakken en vorig jaar slim verkocht voor het goede doel) de kosten komen uit de klassekas die er juist voor dit soort activiteiten is.
Als ouder zie je alleen het pepernoten bakken, maar het is veel meer.

weet niet precies hoe het in PO is, maar

Ik heb 0,6 fte in een jaar moet ik 540 klokuur les geven, heb ik 179 klokuur voor- en nabereidingstijd, heb ik 180 uur voor taken als BPV en overleg en 60 uur studie en scholingsdagen.

In totaal werk ik dan 959 uur op jaarbasis, ik heb 35 klokuur voor deskundigheidsbevordering volgens de wet BIO, deze uren moet ik zelf invullen.

Ik weet niet hoe dat in het PO is, in het MBO is het vrij duidelijk uitgesplitst in een plan van inzet. Al hoewel dat plan op veel instellingen veel te laat wordt gemaakt. Bij ons is deze aan het begin van het jaar altijd beschikbaar.

Dit is natuurlijk het verhaal op papier, de uren in werkelijkheid zijn vaak hoger!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.