Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Leren lezen

Hallo allemaal,

Mijn dochter van 6 gaat na de zomervakantie naar groep 3. Ze heeft er best zin in. Maar ze wil deze zomer wel alvast met ons beginnen met leren lezen. Ze wil het al een beetje kunnen voordat groep 3 start. Ik vind het wel schattig, ze is een beetje onzeker. Natuurlijk gaan we haar helpen, woensdag gaan we naar de bieb.
Maar ik weet echt nog niks ervan, weet dat er avi 1 t/m tig is, maar in de bieb zijn ze niet gelabeld als avi 1 etc. Ik heb al een keer advies gevraagd, maar daar kwam niet veel zinnigs uit.
Dus de vraag aan jullie ervaren moeders is: kunnen jullie mij wat tips geven? Kun je een boekje aanraden? Waar moet ik op letten?
Als ik te moeilijke boekjes neem dan zal ze waarschijnlijk nog onzekerder worden en afhaken.
Ze kan trouwens wel al een klein beetje lezen, je kent het wel: letter voor letter opnoemen en dan na 5 seconden denken komt er meestal wel het goede woord

Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

12-07-2010 om 20:58

Avi start

Weet je zeker dat er bij de bieb geen kast is met Avi-boekjes? Voor beginnende lezers kun je dan het beste Avi-Start boekjes nemen. Dat zijn heel eenvoudige boekjes waar vaak alleen wat losse (MKM-) woordjes in staan. Bij onze bieb hebben ze dan ook nog samenleesboekjes, waar een gedeelte normale tekst is, afgewisseld met eenvoudige zinnetjes. Daar zit wat meer schot in dan de boekjes met alleen eenvoudige tekst. Ik maak ook wel eens zelf verhaaltjes voor mijn dochter (ik zie een boom. er zit een mus in de boom. de mus piept. ik niet.)

ishtar

ishtar

13-07-2010 om 14:06

Ik lees maan roos vis

dat zijn de boekjes waarmee alledrie mijn kinderen hebben leren lezen. Begint heel voorzichtig met 1 letter, letter erbij, nog een letter erbij.
Op marktplaats kom je ze wel eens tegen, sommige bibliotheken hebben ze ook. Mijn ervaring (met mijn eigen kinderen dus) is dat de avi-start gelijk al hele woorden, met veel verschillende letters, heeft. Dat werkte bij hen de-motiverend. Maar goed, er zullen ook genoeg kinderen zijn de het hele verhaaltje wat avi-start wel gelijk al heeft, veel boeiender vinden dan het simpele tekeningen-verhaaltje-met-een-paar-letters van de 'ik lees maan roos vis'-serie

zonnetje04

zonnetje04

13-07-2010 om 22:23 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor jullie reacties! Het is duidelijk Het wordt maan-roos-vis! Ik ga morgen de bieb uitspitten.
En natuurlijk geef ik haar mee dat ze juist in groep 3 het gaat leren en dat ze niet van te voren al hoeft te leren lezen. Maar er hangt toch een bepaalde magie rond groep 3. Ze heeft het idee dat spelen in de poppenhoek nu voorbij is en dat ze aan de bak moet We hebben nog genoeg weekjes vakantie om dat gevoel bij haar af te zwakken.

Nogmaals bedankt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.