Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Maar weer eens kleuterverlenging

Onze zoon van augustus is dit schooljaar begonnen in een groep 1/2 combinatie. Dat is niet helemaal vlekkeloos verlopen, d.w.z. zoon had veel moeite met afscheid nemen en ging niet graag naar school. Wat ook niet in zijn voordeel werkte is dat hij deze herfst/winter met zijn gezondheid heeft getobt, hij heeft veel verzuimd en in januari is eindelijk de juiste diagnose gesteld, heeft hij medicatie gekregen en is hij opgeknapt (niets ernstigs overigens hoor). Hij heeft dus wel het e.e.a. gemist.
Sinds kort is hij echt sprongen aan het maken en begint hij zijn draai te vinden in de klas en vriendjes uit te nodigen. Hij zit wel in een hele grote klas (nu al 32 leerlingen en de verwachting is dat er tot de zomer nog een stuk of 5 kinderen in zullen stromen). Hij is een bescheiden, ietwat verlegen jongetje wat het moeilijk maakt in deze groep tot zijn recht te komen (denken wij).
Nu hebben wij in maart een 10 minuten gesprek met zijn 2 juffen gehad. Zij zijn er voor dat hij groep 1 nog een keer over doet. Wij waren eerlijk gezegd met stomheid geslagen en hebben aangegeven dat we dat niet zagen zitten (in mei nieuw gesprek gepland). Wat ons betreft gaat hij over naar groep 2 en kijken we volgend jaar hoe hij zich ontwikkelt en of hij door kan stromen. Overigens zit het cognitief goed bij hem (juffen geven ook aan dat hij wat voorloopt), hij herkent bijv. alle letters en weet bij de meeste ook een aantal woorden te noemen, hij kan goed rijmen, hij kan zijn naam schrijven, een beetje klok kijken en symboolsommetjes maken tot rond de 10. Cito heeft hij niet gemaakt (toen was hij ziek).
Sociaal emotioneel is dus het 'probleem' + een jonge motoriek.
Ik vind het een hele lastige situatie, vergeef het mezelf nooit als wij doorduwen en hij straks niet lekker in zijn vel zit in gr 3. Maar 3 volle jaren kleuteren lijkt ons zo lang.
Aan de andere kant vinden wij dat er nu nog helemaal geen beslissing hoeft te worden genomen; hij is pas 4,5!
Wat vinden jullie hiervan?
Overigens ben ik op de hoogte van de 1 januari regeling, ik heb het idee dat de school de 1 oktober regeling nog aanhoudt maar dit staat niet zwart op wit.

Fransien

Fransien

18-04-2014 om 14:53

niet mee akkoord gaan

Een kind is pas leerplichtig vanaf het moment dat hij 5 is, en dan komt hij gewoon in groep 2. Waarom je een kind van nog geen 5 wilt laten blijven zitten is mij werkelijk een raadsel.
Je kunt hem gewoon over laten gaan naar groep 2, het is toch nog een gemengde groep, en kijken hoe hij het oppakt. Cognitief is er geen probleem, sociaal zie je hem sprongen maken nu hij goed in zijn vel zit.
School wil hem dus op een wat zwakke motoriek laten blijven zitten, zonder zelfs maar de moeite te doen om hem daarin te stimuleren. Handelingsplannen heb je niet hoeven tekenen, dus daar hebben ze nog niet aan gedaan. Ik zou er niet mee akkoord gaan.
Overigens zou ik mij nu stevig achter de oren krabben of ik mijn kind op deze school zou willen hebben.

Thursday Next

Thursday Next

18-04-2014 om 14:59

en zelfs...

als school een 1-oktober regeling heeft dan is dit gewoon blijven zitten: hij is van augustus! Gewoon naar groep 2, en daarna groep 3 als hij het cognitief goed gaat!

Fransien

Fransien

18-04-2014 om 15:10

groep 3

Hoe het in groep 3 zal gaan, kun je eind groep 2 prima bekijken, of in ieder geval kijken hoe hij dan in zijn vel zit en wat hij nodig heeft om met voldoende zelfvertrouwen en vaardigheden in groep 3 te beginnen. Mochten er dan bij jullie en/of school twijfels zijn, is doubleren in groep 2 vroeg genoeg. Doubleren in groep 1 is niet nodig en zet het kind onnodig op achterstand.

abc

abc

18-04-2014 om 15:50

Verlenging

Ik zou ,afgaande op wat je schrijft, gaan voor groep 2. Hij heeft nog een jaar om te groeien.Zeker als hij cognitief al zo ver is moet je hem niet in groep 1 laten.Ik ben zelf leerkracht bij de kleuters. Er hoeft geen strikte scheiding te zijn in groep 1 en groep 2. Kinderen kunnen werkjes krijgen op eigen niveau.Verder wordt er in juni waarschijnlijk nog de CITO afgenomen ....wat overigens ook niet zaligmakend is. Tip voor thuis: lekker laten kleien, vingerverven,wasco,zand enz enz...allemaal perfect voor de motoriek.Suuces!

Alie C

Alie C

18-04-2014 om 17:31 Topicstarter

Gelukkig

Wat fijn deze reacties. Wij denken er precies zo over.

We weten ook dat de Cito-toets niet zaligmakend is. Sterker, liever zou ik hebben dat hij niet afgenomen wordt in de kleuterklassen. Op deze leeftijd kan de score erg afwijken van het eigenlijke kunnen (niet alle kinderen zijn op kleuterleeftijd al te toetsen denk ik) en al zeggen leerkrachten dat ze er geen waarde aan hechten het zit dan toch maar in het dossier.

Fransien, wij denken inderdaad aan een overstap naar een andere school. School gaat een beetje ten onder aan populariteit en de onderbouw zit overvol. Nadeel is wel dat middelste nog op deze school zit en lekker draait.

Abc, als hij de Cito in juni slecht maakt zou dat de zaak dan veranderen? (Ik neem aan dat als hij het goed doet er opeens geen vuiltje meer aan de lucht is

Zoon is inderdaad veel bezig met de handjes. Kleien, tekenen, kleuren, zandbak, hij vindt het allemaal heerlijk. Grove motoriek is volgens mij ok. D.w.z. als je met je ogen knippert zit hij opeens in de hoogste boom.....

abc

abc

18-04-2014 om 17:59

Reactie

Tja...of een slechte citouitslag de zaak verandert weet ik niet. Zoals ik al schreef hecht ik meer waarde aan mijn observaties...maar vaak komen ze wel overeen met de cito.ik verwacht dat hij de cito goed zal maken als hij zich tenminste goed kan concentreren? De cito taal bestaat uit woordenschat en kritisch luisteren bij groep 1.Rekenen bestaat uit getalbegrip,meten en meetkunde.
Je gaf zelf aan dat de juffen wel zien dat hij cognitief sterk is dus zij weten ook wel waar hij ongeveer zit in zijn ontwikkeling. Vullen ze bv de KIJK! Of een ander observatiemodel in?
Als hij doorgaat naar groep 2 heeft hij nog een jaar om sociaal emotioneel en motorisch te ontwikkelen.
Mocht het tegenvallen...wat ook kan want een kleuter ontwikkelt zich immers sprongsgewijs...dan kun je nog gas terug nemen .
Succes ermee.

poeh wat een school

Ik zou *helemaal* het vertrouwen in de kwaliteit van de school verliezen als men mijn kind dat cognitief voorliep op deze gronden al in groep 1 op achterstand zou willen zetten. Waanzinnig. Hoe kijkt men daar tegen de ontwikkeling van kinderen aan? Oef, wegwezen.

Jammer

Dat ze zo snel oordelen over een kind dat nog geen jaar op school zit. Ik zou hem gewoon naar groep 2 laten gaan en kijken hoe het dan gaat. Is zijn gezondheid beter, dan zal hij minder verzuimen en zal dat bezwaar ook wegvallen. Hij heeft nog volop tijd op groei in zijn ontwikkeling te laten zien en mocht het toch beter zijn, dan kan je hem altijd in groep 2 laten doubleren. Zittenblijven in groep 1 is echt onzinnig!

Alie C

Alie C

19-04-2014 om 18:53 Topicstarter

Dank

Dank voor reacties weer.

Zoals eerder gezegd nemen we andere school serieus in overweging.

Ben op zich wel 'bang' voor uitslag van Cito. Juffen hebben al een paar keer bij ons aangegeven dat ze iedere keer versteld staan 'wat er uit komt' als ze hem 1 op 1 nemen (wat wij dan vervolgens bevestigen). Wat volgens mij zegt dat hij het in de kring en andere werkvormen niet laat zien.....

Maar goed we kijken het iig dit schooljaar nog aan.

isis

isis

21-04-2014 om 09:39

grote klassen..

Het kan ook aan de grote klas liggen dat je kind niet goed tot bloei komt.
Zulke grote klassen doen sommige kinderen geen goed. Mijn zoon zat ook in zo'n grote klas en bloeide helemaal op toen we hem hadden verkast naar een school met kleinere klassen.

Ik vind eerlijk gezegd dat je kind zich goed staande houdt, wetende dat hij in augustus is begonnen en veel afwezig is geweest.
Het gaat nu net goed, waarom wil de school nu beslissen?

Sawo

Sawo

21-04-2014 om 15:54

oef

Mijn zoon is van april en raakte redelijk van de leg toen hij hoorde dat hij na de vakantie weer in groep 1 kwam. Helemaal fout voor je zoon zijn zelfvertrouwen. En wat houdt het in behalve het etiket? Het is toch een gemengde groep? Gewoon over laten gaan of van school halen.

abc

abc

21-04-2014 om 18:10

reactie

Ik vind dat er wel heel snel advies wordt gegeven om naar een andere school te gaan. Je zou ook gewoon het gesprek in mei eerst eens af kunnen wachten. Vraag duidelijk aan de leerkrachten waarom ze kiezen voor nogmaals groep 1. Als ze zien dat hij cognitief sterk is waarom durven ze groep 2 dan niet aan? Wat zien ze als meerwaarde voor nog een jaar groep 1. Probeer dat eerst duidelijk te krijgen! Ik heb het idee dat je dat nu niet precies weet.
Overigens heeft de 1 jan.grens hier niets mee te maken.
Succes.

Alie C

Alie C

21-04-2014 om 19:18 Topicstarter

okt/jan grens en overstap

De reden dat ik vermeldde dat de school de 1 oktober grens hanteert is omdat er dan sowieso kritisch wordt gekeken naar (late) zomerkinderen en vroege herfstkinderen.
Uiteraard moet er naar ieder kind, ongeacht geboortedatum kritisch gekeken worden.

De reden waarom de juffen hem willen laten doubleren is jong gedrag (wat klinkt dat raar bij een 4,5 jarig kind . Zowel sociaal emotioneel als (fijne) motoriek. Wij hebben zelf het idee dat hij op beide gebieden op het moment sprongen aan het maken is.

De reden waarom wij een andere school overwegen is de groepsgrootte (dat deden wij al voor het 10 minutengesprek). Mijn zoon gaat straks (ongeacht of hij doubleert of niet) in een gr 3 komen met ongeveer 32 lln. Zeker voor hem vinden wij dat veel te veel.
Onze oudste heeft de school inmiddels verlaten en zijn klas schommelde altijd rond de 25. De middelste zit nog op school met een klas van 24. Helaas zit dat er voor de jongste op deze school niet in.

Bedankt voor de reacties weer!

Dalarna

Dalarna

21-04-2014 om 19:44

tja

Beter een grote klas met een goede leerkracht dan een kleine klas met een slechte.... daarmee wil ik zeggen dat een kleine klas geen garanties geeft op succes.

creabea

creabea

22-04-2014 om 09:04

zeker

In mijn woonplaats zijn de enige scholen met kleine klassen niet gewild (= minder goed?) De andere scholen zijn vol (hanteren een wachtlijst en hebben toch ook klassen van ca. 30 leerlingen) of sommige in het geval van de openbare scholen overvol, met klassen van soms meer dan 35 leerlingen. En dat allemaal omdat er geen geld is voor wat kleinere klassen. Wij hebben ervaring met een kleine school, maar dat is ook zeker niet ideaal. Alleen voor de kleuters is het lekker rustig, met 15-20 kindertjes in de klas.

Yura

Yura

22-04-2014 om 10:40

Onzin

Wat een onzin om hem te laten doubleren. Het is dus een combinatieklas? Hoe zien ze dat dan voor zich? Als zijn vriendjes een werkje moeten doen en hij wil hetzelfde. Zeggen ze dan dat dat niet mag ofzo. Ik weet nog dat dochter ging wennen op school vlak voor ze vier werd. Na 2 keer wilde ze niet meer, want thuis kon ze veel leukere dingen doen zoals mini-loco. Dat dus maar aan de juf gezegd en die moest heel erg lachen en zei dat ze dat op school ook hadden. Ze mocht toen ook gewoon de kaarten die voor groep 2 bedoeld waren doen. Hoe breng je zo'n strikte scheiding aan als het een combi-klas is? Ik zou sowieso niet te snel toegeven aan langer kleuteren. Ik heb inmiddels middelbare schoolkinderen, maar sprak een moeder van een jongen uit zijn voetbalteam, die langer gekleuterd had. De meeste van zijn vrienden (van voetbal enzo) zitten nu dus in de 4e en hij in de 3e, maar nu lijkt hij tot overmaat van ramp dit jaar niet te gaan halen, dan is hij dus als hij doubleert 1,5 a 2 jaar ouder dan de rest van zijn klas, kinderen waar hij helemaal niks mee heeft.

creabea

"In mijn woonplaats zijn de enige scholen met kleine klassen niet gewild (= minder goed?) "

Waarschijnlijker is dat de klassen kleiner zijn omdat er vanwege de gewichtenregeling oid meer geld is waarvan die kleinere klassen worden betaald. Wat dan betekent dat er op die school meer achterstandskinderen zitten, wat meestal de populariteit van de school geen goed doet. Over de kwaliteit van het onderwijs zegt dat verder niets.

Groeten,

Temet

Primavera

Primavera

22-04-2014 om 15:07

Schoolbelang of leerlingbelang

De werkelijke reden dat sommige scholen stug zogenaamd kritisch naar herfst- en als er niet genoeg zijn ook zomer-kinderen blijven kijken wat overgang in de kleuterklassen betreft is een logistieke reden van groepsgrootte . De groep wordt te groot dus wordt er even kritisch gecheckt wie ze nog een jaar achter kunnen laten lopen. Doordat veel kinderen om deze reden worden vertraagd zal ook de groep van het jaar erop weer te groot worden als iedereen zou doorgaan en zo herhaalt deze onzin zich jaar na jaar ook al worden de kinderen er helemaal niet sterker door en blijkt het statistisch juist tor een lagere vervolgopleiding te leiden ipv een hogere.

Niet in meegaan, jouw kind hoeft geen slachtoffer te worden van de schaarse organiseercapaciteiten van de school.

creabea

creabea

22-04-2014 om 16:19

temet

hm, daar zou je nog best eens gelijk in kunnen hebben. Onze school had wel een RT en een IB in dienst, wat eigenlijk 'boventallig' was gezien de leerlingenaantallen, maar waar geld voor was gezien de populatie. Een school met relatief veel achterstandskinderen is niet per definitie slecht natuurlijk, maar de ervaring hier was dat het onderwijs wel meer is ingesteld op achterlopende kinderen dan op voorlopende kinderen. Daar zijn we uiteindelijk op afgehaakt.

Alie C

Alie C

22-04-2014 om 23:35 Topicstarter

schrik ik van

Jeetje Primavera, van jouw bericht schrik ik best wel. Kan me niet voorstellen dat dat gebeurt maar wellicht ben ik een beetje naïef met dit soort dingen.

Een eventuele overstap zullen we goed overwogen maken. De opmerking van beter een goede leerkracht voor 32 kinderen dan een slecht voor 25 is natuurlijk helemaal waar.

Yura jouw bericht is ook een schot in de roos. Inderdaad als hij een jaar doubleert op het vo is hij alweer 2 jaar ouder op zijn klasgenoten.

Pfff het blijft moeilijk.

Ik houd jullie sowieso op de hoogte van het gesprek in mei.

Alie C

Alie C

27-06-2014 om 18:33 Topicstarter

Update

Helemaal vergeten om nog een update te geven. Gesprek heeft inmiddels plaats gevonden en zoon gaat gewoon naar groep 2. Wel wordt er een vinger aan de pols gehouden. Juffen zien alletwee dat hij sprongen maakt (ok wij zien sprongen zij sprongetjes
Hij gaat ook met meer plezier naar school.
Het is ons helaas niet gelukt om een plek voor onze zoon te vinden op een andere school. Wij gaan hier dus verder en overwegen nu een overstap in gr 3.
Woensdag schoot een van de juffen mij nog aan ivm de toetsuitslagen. Hij had 2 x een C gescoord. Zij vond het niet overeen komen met wat hij werkelijk kan maar weet hij aan zijn 'jongheid'. Maar wat mij betreft bevestigt dit maar weer eens dat je kleuters niet lastig moet vallen met toetsen.
Zoon schrijft inmiddels eenvoudige woordjes en maakt langzaam maar zeker een start met lezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.