Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
annie

annie

26-01-2016 om 09:20

magister, moeite ermee

Ik snap en begrijp de voordelen van een volgsysteem als magister, en ervaar die zelf ook wel.
Tegelijkertijd geeft het me een enorm ongemakkelijk gevoel, om mijn kind zo op de voet te kunnen volgen. Extra ongemakkelijk omdat het gewoon ook went, om kind zo te volgen en minder ongemakkelijk gaat voelen..

Ik hoor hier eigenlijk nooit over, ben ik de enige die hier toch wel moeite mee heeft? (plus een kind heeft die echt flink moest slikken toen ze doorhad dat ik ook toegang had tot magister)

Ik begrijp wel dat een kind 'weinig te willen heeft', 'geen minuut ongeoorloofd afwezig mag zijn' en 'een behoorlijke inspanning dient te doen om goede cijfers te krijgen', maar toch..
Er is ook nog zoiets als privacy, telt dat vandaag helemaal niet meer? Hebben jullie daar nu absoluut geen moeite mee?


Wel hoor Annie

Ik heb mijn eigen login dan ook zo snel mogelijk vergeten. En alleen met kind meegekeken.

Jamie

Jamie

26-01-2016 om 09:34

vreemd

Hier heeft school (twee scholen) vanaf dag 1 duidelijk gemaakt dat ouders mee konden kijken. Vergeet ook niet dat jouw kind niet anders weet (wij wel). Het hoort dus gewoon bij het leven van je kind en door jouw gedachte erover krijg je dat je kind het ook niet leuk vindt. Mijn kinderen weten niet anders en hebben er ook geen enkel probleem mee.

Half a twin

Half a twin

26-01-2016 om 09:39

Geen behoefte

Ik kom alleen op magister om de 10 minutegesprekken aan te vragen. Dochter, 2e jaar vwo, haalt redelijke cijfers en verteld alles nog heel eerlijk. Ik voel dus absoluut geen behoefte om in magister te gaan kijken. Ze maakt haar huiswerk trouw en is heel secuur met spullen meenemen, ze heeft nog geen een aantekening, ze wil niet nablijven dat is zonde van de tijd.
Zolang er geen aanleiding is, is school en magister haar ding en kijken wij er niet.

Elisabeth

Elisabeth

26-01-2016 om 09:41

hmmm

Ik heb de inlog ergens opgeschreven en ik kijk geloof ik 1 in het jaar eens wat er allemaal op staat...(en elk jaar zoek ik me rot naar die inlogcode)
Ik kijk en luister naar m'n kind en voor zover ik weet, klopt het allemaal wat ze zegt/vertelt en doet...en als het haar lukt om eens te spijbelen een uurtje, dan moet ik daar eerlijk gezegd om lachen, want het is bijna onmogelijk in deze tijd waarin alles gecheckt en dubbelgecheckt wordt...
Dus...schrijf de code op en laat het los...

Juliëtte

Juliëtte

26-01-2016 om 09:50

Zoon vindt het prettig

Zijn executieve vaardigheden houden, om het zacht uit te drukken, nog niet over. Hij vindt het fijn dat ik meekijk of hij geen belangrijke dingen vergeet. Ik gebruik het ook helemaal niet als controle, tenminste niet in de zin dat ik hem niet vertrouw. Hij vergeet gewoon alles
Dus ik kijk mee tot-ie het allemaal zelf kan.

Jamie

Jamie

26-01-2016 om 09:53

inderdaad

Hier plannen we samen het huiswerk bij jongste en dat vindt hij fijn. Ik check ook zijn berichten want dat lukt hem gewoon niet zo, we schrijven die ook samen.

Bij oudste hield ik vroeger ook zijn cijfers bij maar sinds de bovenbouw krijgt hij bijna geen cijfers mee en hem kan ik ook gewoon loslaten.

Het is geen in-de-gaten-houden vind ik maar gewoon interesse. Ik denk echt dat je teveel vergelijkt met ons vroeger.

Rita

Rita

26-01-2016 om 09:57

ik kijk ook

Vooral om te helpen huiswerk te plannen. Via de OV chipkaart kun je trouwens ook heel veel volgen van je kind.

Hangt van het kind af

Bij de oudste keek ik heel vaak op Magister. Ze kwam vaak te laat (dreiging met leerplichtambtenaar), vergat al het huiswerk en opdrachten (kijk, hier staat het), varieerde haar cijfers behoorlijk (slim, maar echt niets doen, volledig in paniek bij een onvoldoende). Ik zag het als hulpmiddel om haar te begeleiden.

Bij die-van-15 kijk ik af en toe, meestal samen. Zie dat ze soms te laat is, een enkele keer een boek vergeet en dat ze af en toe een onvoldoende haalt. Geen enkele reden dus om er op te reageren. Slechts één keer in de afgelopen bijna vier jaar heb ik er met haar over gesproken. Een 2 en daarna een 1 voor Engels. Die 1 bleek door spieken te komen en dat spieken was haar oplossing voor dat het echt niet lukte met Engels. We hebben toen vooral gezocht naar een andere manier van leren en dat is ook gelukt!

De jongste twee gaan over ruim een jaar naar de middelbare school. We zien wel hoe we er naar gaan kijken. Zolang ze er geen puinhoop van maken, kijk ik nauwelijks op Magister.

mijk

mijk

26-01-2016 om 10:02

prettig

Zoon heeft echt wat hulp bij planning nodig. En zelf heb ik wel eens weken met slechte cijfers rondgelopen omdat ik het niet durfde te zeggen. Dan liegen daar weer mee zitten en dan zo in de knoop raken dat je helemaal geen goeie cijfers meer haalt. Vind het heerlijk dat magister een neutraal het is zo als het is sfeertje brengt hier.

Ik had hier trouwens laatst vriend van zoon aan tafel zitten en die zei: Mijn ouders kijken nooit op magister maar ze zijn ook niet zo geïnteresseerd in mij.

Ik ken ze en ik denk dat ze hem zijn vrijheid gunnen maar zo werd het niet opgevat. Mijn kinderen kunnen zich niet eens voorstellen dat je dat niet zou kunnen zien.

Mijk

Nouhou

Nouhou

26-01-2016 om 10:43

Tel uw zegeningen

Ik vind privacy een hoog goed. Zal ook niet in laadjes of de telefoon van mijn kinderen gaan zitten snuffelen. Maar ik had meer moeite met het totaal onverwachte telefoontje destijds dat dochter was blijven zitten dan met de mogelijkheid nu om een blik op handel en wandel van de jongste twee te kunnen werpen. Kind 2 heeft ADD, die is er nooit in geslaagd om een agenda bij te houden. Ook bij hem had ik graag magister gehad.

annie

annie

26-01-2016 om 10:52

mmhh

Ik voel me zelf dan wel weer redelijk 'verplicht' mee te kijken.
Alleen al om te checken of de afwezigheid wel correct wordt ingevoerd.
Dat schijnt toch niet altijd te kloppen en ivm mogelijk gedoe met leerplicht ooit heb ik wel het idee er gebruik van te moeten maken, omdat het er is dus.
Maar misschien moet ik dat ook loslaten en idd magister laten voor wat het is.
Nu gaat alles prima, het lijkt me lastig niet te gaan controleren als het eens minder gaat.

Nuja, de voordelen zie ik heus wel. Snap ook goed dat het goed kan werken.

Het is niet zo dat mijn kind mijn weerstand overneemt. Denk dat dit kind echt geen benul heeft van mijn weerstand. Mijn kinderen zijn sowieso erg van het 'zelluf doen' en hechten erg aan hun privacy.
Ik kijk bijv ook niet mee op social media. Dat wordt momenteel ook als zeer onpedagogisch gezien, ik weet het. Toch kies ik ervoor.

alleen in het begin

Dochter zit in de 6e en ik kijk nu alleen op haar verzoek, als er bijvoorbeeld cijfers van tentamens op staan en ze is haar telefoon vergeten. In de eerste keek ik nog wel eens, maar hier was de afspraak: alles wat je op school fout doet, dat laten we aan school over. Dus ik ging haar niet nog een keer op haar kop geven als ze te laat was, school heeft daar zelf maatregelen voor. Het ging dus alleen om de cijfers, zodat ik eventueel op tijd hulp kon bieden. De cijfers waren prima, dus sinds de tweede keek ik al nauwelijks meer op magister.
Ik was zelf een vreselijke puber, zolang dochter niets doet wat nog erger is dan ik ooit heb gedaan ga ik niet moeilijk doen.

40er

40er

26-01-2016 om 12:27

hier

Vraagt kind me elke dag of ik even wil kijken of hij nog uitval heeft. Hij komt dan net uit bed en ik ben dan ff met mijn tablet bezig.
Huiswerk ed hou ik eigenlijk nooit bij, enkele keer cijfers.

Emma

Emma

26-01-2016 om 13:03

Inlog

Op haar vorige school kregen de ouders hun eigen wachtwoord. Ik heb er nooit in gekeken. Soms even meegekeken naar toetsen waar een heel verhaal bij stond. Ik hoor alle cijfers wel van mijn dochter. Tot nu toe gaat dat prima. Ik ben één keer gebeld door de school vanwege een rare verzuimmelding in Magister. Dat is toen ongedaan gemaakt. Ook zonder Magister kan ik me druk genoeg maken om mijn dochter. Nu op de andere school heb ik geen eigen inlogcode en gaan ze ervan uit dat ouders en kinderen het samen kunnen oplossen. Prima zo.

ed

ed

26-01-2016 om 16:08

ik wel

Ik kijk echt dagelijks en controleer jongste ook wel. Dat heeft hij ook echt nodig. Zelf kijkt hij nooit en doet zijn huiswerk vanaf mijn gsm, "weet" ook maar de helft van de tijd dat hij huiswerk heeft. Ik vind het een zegening tov de agenda, daarmee zou zijn huiswerk waarschijnlijk maar de helft van de tijd gedaan worden. 3e klas VO

Imogen

Imogen

26-01-2016 om 16:12

tegenovergestelde van AnneJ

'Ik heb mijn eigen login dan ook zo snel mogelijk vergeten. En alleen met kind meegekeken'

Via de login van mijn kinderen zou ik ook hun berichten kunnen zien. Die vind ik privé. Dus ik kijk juist nooit via de login van de kinderen maar altijd via mijn eigen inlogcode. De kinderen vinden dat geen probleem, die vinden het juist wel handig dat ik ze herinner aan een toets of verslag.

Pien

Pien

26-01-2016 om 16:36

#8, Rita

"Via de OV chipkaart kun je trouwens ook heel veel volgen van je kind."

Ik ben een nitwit op het gebied van middelbare scholieren (ik heb drie jonge kinderen), en dit snap ik even niet? Via een OV kaart dingen van je kind volgen?

Jamie

Jamie

26-01-2016 om 17:42

Pien

Je kunt zien waar ze geweest zijn alleen kan dat niet bij een anonieme kaart die ze zelf opwaarderen natuurlijk.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-01-2016 om 18:30

geen moeite mee

Ik heb er geen moeite mee dat ik mijn kinderen via Magister 'in de gaten kan houden'. Zo voel dat voor mij ook helemaal niet zo. Misschien komt dat ook omdat mijn kinderen het heel normaal vinden om cijfers met ons te delen. En spijbelen of te laat komen doen ze nooit. Toen oudste zoon 18 werd, hadden we via zijn account plots geen toegang meer tot zijn cijfers. Hij heeft toen direct via zijn eigen account ons weer toegang gegeven; hij vindt het logisch dat we graag meekijken naar zijn cijfers. Geen geheimzinnigheid dus.

Bij jongste (2e klas VO) loopt het allemaal nog niet vlekkeloos op school. Ik bekijk momenteel dagelijks in Magister hoe het staat met huiswerk, toetsen en zijn cijfers. Dankzij Magister kunnen we hem veel beter begeleiden. Heel fijn dus.

Rita

Rita

26-01-2016 om 18:42

of ze op tijd op school zijn bijvoorbeeld

Je kunt zien hoe laat ze in en uitchecken, dus weet ik ook of ze op tijd op school gekomen zijn. (en of dat echt te wijten was aan treinvertraging )

Nur

Nur

26-01-2016 om 19:01

Ja en nee

Ik had het vroeger echt niet leuk gevonden als mijn ouders al mijn cijfers konden zien. Ik haalde nogal eens wisselende cijfers. Ik was soms best lui dus er kwam regelmatig een 4 langs. Dat haalde ik dan wel weer op en uiteindelijk stond ik keurig een 7 of zo op het rapport. Ik had het in elk geval vervelend gevonden als mijn ouders elke onvoldoende konden zien en me daarover ter verantwoording zouden hebben geroepen. Verder spijbelde ik ook wel eens en dat wisten mijn ouders ook niet. Spijbelen was toen echter sowieso veel makkelijker. Zeker in de hogere klassen knepen de docenten ook wel een oogje toe.Er was een hevige handel in gefalsificeerde briefjes en we brachten heel wat tijd door met leren hoe we de handtekening van onze ouders na konden doen. Toch was ik verder best verantwoordelijk. Ik ben alleen de eerste klas blijven zitten en daarna heb ik keurig mijn school afgemaakt met een 7 gemiddeld op elk rapport en een 8 gemiddeld op mijn eind examen. Dus ik was op zich verantwoordelijk genoeg om het zelf te regelen maar tegelijk spookte ik ook wel eens wat uit. Soms moest ik ook nablijven en dat vertelde ik mijn ouders ook niet. Dus ik weet zeker dat ik magister heel erg had gevonden.

Nu met mijn kinderen maak ik er wel gebruik van. Mijn zoon heeft ADHD en is slordig, druk en kan zich niet goed concentreren en vergeet dus van alles. Hij kan ook niet goed plannen. Door magister kan ik hem beter begeleiden. Hij vindt die controle overigens niet vervelend. Hij deelt sowieso alles mee. Hij zou echt nooit zoals ik vroeger onvoldoendes verzwijgen want hij wil alles altijd delen. Hij wil dat we met hem meeleven. Dus hij vind het ook geen punt dat we mee kunnen kijken. Zeker als er iets bijzonders is dan vind hij het handig als wij dat ook zeggen.
Huiswerk staat hier overigens zelden in magister dus daarvoor gebruiken we nog de gewone papieren agenda.

Mijn tweede zoon haalt altijd hoge cijfers en spijbelt nooit. Hij komt in tegenstelling tot zijn broer nooit in de problemen. Ik kijk dus ook zelden bij hem want dat is vrij saai. Echter ook hij wil graag laten weten welke cijfers hij heeft gehaald. Dus hij heeft er geen enkel probleem mee als we kijken. Hij deelt elk gehaald cijfer aan ons mee.

Mijn ene dochter lijkt meer op mij. Zij vindt het ook niet fijn dat we mee kunnen kijken en alles kunnen zien. Ze zit nu nog maar in de eerste klas dus ik blijf toch nog wel even alles in de gaten houden. Juist omdat zij iemand is om dingen niet te vertellen. Maar tegelijk wil ik haar ook de ruimte geven om eens te spijbelen en onvoldoendes te halen. Dus ik ben wel van plan om te gaan stoppen met meekijken zolang het goed gaat. Ik zit er aan te denken om voor te stellen dat we elke periode 1x samen kijken als ze haar rapport krijgt en dat ik verder niet inlog zolang haar rapporten goed zijn.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-01-2016 om 19:07

Herkenbaar Nur

"Hij deelt sowieso alles mee. Hij zou echt nooit zoals ik vroeger onvoldoendes verzwijgen want hij wil alles altijd delen."

Heel herkenbaar Nur. Mijn jongste zoon stuurt ons zelfs vanuit school direct een app-je zodra hij een cijfer heeft teruggekregen. Zowel de goede als de slechte.

Communicatie

Ik heb de inlogcodes van magister ook altijd ver weg gestopt en de school gewaarschuwd: als je iets op een of andere internetsite plempt wil dat niet zeggen dat het communicatie is naar ouders toe.
Als kinderen willen vertellen waar ze gewest zijn, wat voor cijfer ze hebben gehaald en of ze huiswerk hebben, dan vertellen ze dat zelf wel. Mondelinge communicatie. Ik heb vertrouwen in de kinderen, ze mogen fouten maken, iets ondernemen zonder dat ik het weet etc. Met andere woorden: ze mogen een eigen leven opbouwen.
Heb net nog aan dochter gevraagd: denk je dat ik niet geïnteresseerd ben omdat ik niet op magister alles volg? Zij is dan heel verbaasd: nee, dat vertel ik toch. Precies. en als ze het niet wil vertellen heeft ze die ruimte ook.

Tsjor

Moni

Moni

26-01-2016 om 20:21

Ervaring vanavond

Zoon (3e klas VO) moest bijna weg naar sporttraining.
"Oja Mam, we hebben een speciaal programma donderdag, je kunt op Magister zien wat het is"
Ik: Wat is dat dan?
Zoon: Ik moet nu weg. Je kunt het toch zelf bekijken?

Oftewel Magister is hier heel normaal om te delen. Ik help zoon om dingen te onthouden en te vertalen. De cijfers vertelt hij zelf ook maar hij heeft er geen problemen mee dat ik ze ook kan zien.
Ik log altijd in met zijn inlog. De mail gaat alleen over schoolzaken. Juist daarin staan de extra tips van de leraren en zo. Of een herinneringsmail dat iets nog ingeleverd moet worden. Iets persoonlijks staat er niet.
Als leerlingen iets prive te melden hebben, gaat dat via de whatsapp.
Of via de persoonlijke mail, buiten school om.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

26-01-2016 om 20:29

Geen probleem

In de brugklas heb ik met mijn dochter afgesproken dat ik zo nu en dan wel naar haar cijfers kijk, maar er niets over zeg en dat ze onvoldoendes eerlijk vertelt. Inmiddels zit ze in de vijfde en kijk ik eigenlijk nooit meer. Het is een braaf kind dat mooie cijfers haalt, dus het is ook niet nodig.

Noet

Noet

26-01-2016 om 22:45

nur

in mijn tijd moesten onvoldoendes ( 5 of lager) getekend door de ouders weer ingeleverd worden, dan is magister toch een stuk neutraler.

Elfje65

Elfje65

26-01-2016 om 23:08

Ik had sneller mijn schoolcarriere doorlopen

Als er Magister was geweest. Mijn oudste vertelde nooit wat, ook achten en negens. Wil je nog iets weten, dan moet je wel kijken. Jongste vertelt bijna alles eerlijk, dus geen nut om te kijken.

Katja

Katja

02-02-2016 om 13:12

dochter niet, zoon wel

Bij dochter gaat alles goed, dus geen reden om te kijken.

Bij zoon in de vierde gaat het helemaal niet goed (doet te weinig), dus daar zaak om het goed op te volgen. Hij vindt het wel vervelend dat wij kunnen kijken, zou liever zijn kop in het zand steken en doen alsof er niets aan de hand is. En dan bij zitten blijven ook rustig zeggen, "geen idee hoe dat komt". Cijfers vertelt hij niet tenzij het voldoendes zijn, dan soms. Onvoldoendes verzwijgt hij eigenlijk standaard. Ik geef hem meestal omstreeks een week om zelf met zijn cijfer te komen, af en toe eens vragen, hoe gaat het, heb je nog wat teruggehad. Maar zijn onvoldoendes verzwijgt hij liever en dan kan ik middels inkijken in Magister toch het gesprek erover aangaan. Vervelend ja. Voor zowel hem als voor mij/ons. Maar met struisvogelpolitiek is er nog nooit iets opgelost.

Paddington

Paddington

02-02-2016 om 13:23

Rooster en Klassenboek

zijn in te zien zonder inloggen.

Verder wel een code voor het kijken naar cijfers en absentie.

Absentie kijk ik eigenlijk alleen ter controle of het klopt. Cijfers kijk ik wel regelmatig. Ik geef eerlijk toe, ik ben gewoon nieuwsgierig. Zeker daar dochter de helft van de tijd bij haar vader is.

Elfje65

Elfje65

04-02-2016 om 18:16

Gesloten

Zoon is nu 18 en zoon moet ons nu machtigen om te kunnen kijken. Dat vond hij wel heeeeeel grappig. Hoeft van mij ook niet meer voor de laatste paar maanden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.