Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mentor heeft gefaald..

Beste ouders,

Hier spreekt geen ouder, maar een broer. Een broer die iets probeert te betekenen voor een zusje die op het allerlaatste moment vrij akelig nieuws kreeg.

Mijn zusje heeft ongeveer 2 dagen geleden te horen gekregen dat ze niet overgaat naar klas 5 van het vwo. Haar docenten hebben deze beslissing reeds tijdens een vergadering genomen. Ze staat 3 vijfen maar mag er enkel 2 staan.

De crux van het verhaal is dat niemand van ons gehoord heeft dat het slecht ging. Zelf kijk ik af en toe samen met haar naar haar cijferlijst en hoewel ik af en toe een laag cijfer zag, leek het niet de verkeerde kant op te gaan. Ik ben zelf immers op dezelfde middelbare school afgestudeerd en had ook niet altijd keurige cijferlijsten maar met mij is het prima afgelopen. Daarnaast zijn wij telefonisch en per e-mail bereikaar en ook hier is het stil geweest.

Haar mentor, een docent die ik zelf ook heb gehad en waar ik een slechte indruk aan heb overgehouden, heeft haar hier nooit op aangesproken en meent dat dit (zijn nalatigheid dus) in het verleden ligt en dat ze nu 3 opties heeft: het jaar overdoen, naar havo 5 gaan of de favo volgend
Maar als wij eerder hadden geweten dat de situatie ernstig was dan hadden we bijlessen of iets dergelijks kunnen regelen. Ze staat er immers niet héél slecht voor. Een enkele 5 zet je met de juiste aandacht zo om in minstens een 6.

Nou is er al een afspraak geweest tussen haar mentor een zekere decaan en onze ouders maar zij hielden stug vol dat er niks aan te doen is. Overigens leken er ook onduidelijkheden te zijn want de decaan en de mentor leken het niet eens te zijn met beslissingen die de dag ervoor tijdens hun vegadering waren genomen. Heel profesioneel allemaal.

Mijn eigen ervaring van deze middelbare school was vrij slecht. Ik heb te maken gehad met onprofessionele en onbekwame docenten die het me soms heel moeilijk maakten. (Docenten die geen les lijken te kunnen geven, docenten die les geven in de bovenbouw zonder daartoe bevoegd te zijn, docenten die denigrerende opmerkingen maken over leerlingen. "De toets was makkelijk; zelfs Henkie heeft een voldoende!"
Een dergelijke opmerking is toevallig ook over mijn zusje gemaakt.

Gistermiddag ben ik zelf aanwezig geweest bij een afspraak en hier noemden we een aantal punten op:
- de mentor zag dat het niet heel goed ging maar heeft hier niks over laten weten. Niet naar mijn zusje toe, noch naar de ouders.
- de mentor was heel moeilijk te bereiken met vragen. Mijn zusje moest antwoorden echt najagen met meerdere e-mails en ook in de klas.
- de mentor had haar een herkansing beloofd de nooit heeft plaatsgevonden omdat hij elke keer 'even moest kijken'.
- de mentor heeft alle mentorlessen zonder voorafgaande waarschuwing afgelast. De leerlingen kwamen er achter als ze bij een leeg lokaal stonden te wachten of via een andere docent die het per toeval wist.
- de school bel ons 2 dagen voordat de school sluit met het nieuws en geeft ons eerst 4 opties die verminderd werden tot 3 en uiteindelijk tot 2. (Nog meer onduidelijkheden, blijkbaar ook binnen het opleidingsteam.

Alles werd weggewoven.
Er werd veel begrip getoond, maar goed, wat moet je daarmee?
Haar 3 opties zijn gereduceerd tot 2 opties: het jaar overdoen of een 1 jarig traject volgen aan de vavo waarin ze dan 2 jaar in 1 fort om een havo diploma te halen.
Ze leken heel enthousiast over het laatste maar ik zie dit zelf niet als optie. Mijn zusje had wellicht een waardeloze mentor maar ze had dus ook moeite met vwo 4. Om vervolgens te menen dat ze goed in staat is om havo 4 en 5 in één jaar te doen, lijkt mij een grove leugen. Ik heb ook genoeg gehoord over het vavo van mensen die het zelf hebben gevolgd om te weten dat het verre van succesvol is.

We proberen haar nu in te schrijven voor een andere middelbare school in dezelfde stad om vwo 4 in over te doen maar de scholen gaan binnenkort sluiten als ze al niet gesloten zijn.

Heeft iemand enig idee hoe we iets met deze situatie kunnen doen?
Mijn zusje is 18 en wil niet in vwo 4 blijven zitten. Ze heeft wat vertraging gehad en dat is niet haar schuld geweest.
Ze is nu erg gedemotiveerd. Het was simpel geweest als alles normaal was verlopen en ze het slechts zichzelf te verwijten had. Dit is nu niet het geval en dat maakt het moeilijk voor haar.

Heeft iemand enig idee hoe we iets met deze situatie kunnen doen? Ik hoop dat iemand kan helpen.

Met vriendelijke groet,

Bladgroen

(Getypt via de telefoon. Excuses voor typfouten)


Pirata

Pirata

13-07-2018 om 17:38

Ik vind het naar voor je zus, maar ze is 18(!). Ze had zelf ook kunnen zien dat ze er niet goed voorstond en daar iets aan kunnen doen toch? Al dan niet met hulp van buitenaf.
Je kunt de mentor niet de schuld geven van het feit dat ze er niet goed voor stond. Dat is gedurende het hele jaar opgebouwd en niet in de laatste weken...

Angela67

Angela67

13-07-2018 om 18:13

Tuurlijk

Dit had ze echt zelf kunnen en moeten weten hoor, ze zit al vijf jaar op de middelbare school. Tuurlijk maakt dat het niet minder zuur maar één voordeel: dit gebeurt haar niet nog een keer.
Gr Angela

braam

braam

13-07-2018 om 18:21

zomerschool?

Vervelend inderdaad, maar het is onwaarschijnlijk dat je er iets aan kunt doen. Overgansnormen zijn als het goed is bekend, wordt je geacht zelf in de gaten te houden. Je zou kunnen uitzoeken of er bij jullie in de buurt een zomerschool is. Zoek op "zomerschool plaats" en "zomerschool schoolnaam". Dat is bedoeld voor leerlingen die net niet overgaan, om ze de kans te geven alsnog over te gaan. Je zou denken dat scholen daar zelf op wijzen, maar dat doen ze niet altijd. School moet wel meewerken aan toelating, als school het echt niet ziet zitten houdt dat alsnog op.

Ik zou niet te snel denken dat havo 4/5 in 1 jaar te moeilijk is. Klinkt als een mooie optie als ze gemotiveerd is en toelaatbaar is. vwo-4 is moeilijker dan havo-4 en ze mag dan vast een vak laten vallen. Ik zou dat veel liever doen dan vwo-4 overdoen. Dan zou ze altijd nog vwo erachteraan kunnen doen, of naar hbo.

Terentia

Terentia

13-07-2018 om 18:31

Beste broer

Sorry hoor, maar ik vind het nogal gemakkelijk om de verantwoordelijkheid voor het falen van je zusje bij de mentor en/of de school te leggen. ZIJ heeft teveel onvoldoendes gehaald en ZIJ weet dat en moet in de gaten houden of ze daarmee overgaat. En ze is zelfs al 18!
Ik denk dat jullie beiden nog veel te leren hebben over (eigen) verantwoordelijkheden en het wijzen naar anderen.

ellis

ellis

13-07-2018 om 18:42

broer

Fijn dat je als broer met haar mee heb gekeken ook af en toe naar haar cijferlijst.

Overgangsnormen zijn over het algemeen terug te vinden op de website van school.

Als je 18 bent weet je neem ik aan heel goed welke cijfers je haalt en hoe je er voor staat.

In mijn ogen is de mentor/school dus niks te verwijten maar ligt het echt aan je zus.

En ook hier is het afgelopen dinsdag pas bekent gemaakt of je blijf zitten of dat je over gaat nadat de leerkrachten vergadering hebben gehad. Terwijl de leerlingen gisteren de boeken in geleverd hebben en hun rapport op gehaald hebben dus ook kort van te voren.

Ze is 18

Ze is 18, school hoeft jullie helemaal niet meer op de hoogte te stellen. Heel vervelend allemaal maar jouw zusje wist dat zij met 3 vijfen niet over kan gaan en zij heeft er niks (of niet genoeg) aan gedaan om dit te voorkomen. Eigen verantwoordelijkheid

Pirata

Pirata

13-07-2018 om 19:47

Overigens

Hier is ook pas dinsdag/woensdag gebeld over overgaan of niet. Kort voor de vakantie. Iedereen kent de cijfers dan al, dus verrassend kan het niet zijn. Tenzij je een "bespreekgeval" bent, maar dat je in die categorie valt kan ook niet verrassend zijn.
Wellicht had de mentor meer sturing kunnen geven aan je zus (ze is 18 dus niet aan familieleden). Maar die cijfers heeft ze zelf gehaald.

Kijk even naar de eindexameneisen

In 4 HAVO moet ze een profiel kiezen en daarnaast zijn enkele vakken verplicht. Dat betekent dat ze kan kijken naar de cijfers die ze nu heeft en het profiel dat ze zou willen volgen. Is dat te doen> Kan ze zo de moeilijkere vakken kwijt raken?
Dan zou dat betekenen dat ze volgend jaar in feite havo-examen kan gaan doen via de VAVO. Ze moet zichzelf dan wel goed ori"enteren op de examen-eisen en zorgen dat ze daaraan voldoet, ook het profielwerkstuk bijvoorbeeld.
Als ze dat ziet zitten en ze heeft daar zin in (en ze wil niet als 18-jarige 4 VWO overdoen), dan lijkt me dat een acceptabele keuze.
Bekijk het eens met haar.
En ja, als ze eenmaal 18 is hoeft/mag de school de ouders niet meer op de hoogte stellen van problemen.

Tsjor

broer?

Sorry, maar waar bemoei jij je als broer mee? En wat moet jij bij een afspraak? Of ben je het zelf die is blijven zitten en probeer je nu excuses te vinden om het je ouders te vertellen en de schuld af te schuiven? Hoe dan ook het gaat hier om een 17/18-jarig-persoon die zijn/haar zaakjes niet op orde had en net te veel onvoldoendes heeft gehaald. Als het met bijles zo eenvoudig op te lossen is dan had er zelf ook wel om hulp gevraagd kunnen worden. Die cijfers komen niet uit de lucht vallen. De berekening van hoe haal ik een 6 hebben we allemaal gemaakt en nu is het dus mislukt. Als mentorlessen en afspraken niet zijn nagekomen dan had dat ook eerder gemeld kunnen worden aan de (con)rector (of hoe dat tegenwoordig ook heet) en niet nu het zo uitkomt als oorzaak aanwijzen. Was er niets aan de hand geweest dan waren die tussenuren terecht besteed aan winkelen, appen etc. ipv aan huiswerk maken en studeren, daar heb je de mentor niet voor nodig.

Lente

Lente

13-07-2018 om 21:21

AnnaNiem

Wat bezielt jou om zo af te geven op de oudere broer? Zou je dat ook doen als de moeder had gereageerd?
Natuurlijk is hier van alles misgegaan, zie alle vorige reacties.
Maar deze broer verdient jouw negatieve oordeel niet.

Het is niet gebruikelijk dat een oudere broer zich bemoeit met een procedure op een VO-school. Als dat toch gebeurt, dan is daar over het algemeen een goede reden voor.
Die reden hoeven wij niet te weten. Maar deze broer verdient een respectvolle reactie, alsof hij de moeder of vader is. Want hij doet dit toch wel even, hij probeert zijn zus te helpen, al is hij zelf nog jong. En dat is blijkbaar nodig.

Pirata

Pirata

13-07-2018 om 21:47

ja, petje af

Inderdaad petje af dat je het zo voor je zus opneemt.
Ik vind die HAVO 4/5 in 1 jaar best goed klinken eigenlijk. Het lijkt me niet leuk voor haar om straks tussen de 15-jarigen te moeten zitten, dus het lijkt mij een goede optie.
Wat vindt zij zelf van die optie? Ze kan dan over een dik jaar aan een HBO-opleiding beginnen.

Wilma

Wilma

13-07-2018 om 21:59

los van alles

Belachelijk toch dat je in 5 vwo op een tiende punt zakt en dan het hele jaar, al die vakken, over moet doen. Wat een achterhaalde, 19e eeuwse onzin eigenlijk.

Isella

Isella

13-07-2018 om 22:41

Nou Wilma

Als je op eentiende punt zakt, dan sta je er bij die andere vakken ook niet goed voor, dus zo gek is dat niet. Ergens moet een grens tussen overdoen en doorgaan getrokken worden.

Marie

Marie

13-07-2018 om 22:59

Eens

met Wilma, ik vind het erg flauw klinken. (zonder uiteraard de ins en puts te kennen van deze specifieke situatie)
Ik weet ook wel zeker dat ze niet op iedere school altijd zo 'flauw' reageren.
Natuurlijk heb je overgangsnormen nodig als leidraad. Dit meisje is duidelijk een bespreekgeval en zeker gezien haar leeftijd en verloop vh jaar vind ik dat ze ook anders hadden kunnen besluiten.

Sorry ts, geen tips, wilde alleen reageren omdat de tendens hier wel erg 'regel is regel' is.

Marie

Marie

13-07-2018 om 23:00

En nog

ook van mij uit alleen maar complimenten dat je je zo inzet voor je zus. Geweldig!

Lente

Ik geloof niet dat het een "broer" is...

antoinette

antoinette

14-07-2018 om 00:16

ook

Ook ik vind dat de mentor niet gefaald heeft. Zus heeft het hele jaar door op magister kunnen kijken en weet, bij wijze van spreken, iedere minuut hoe ze er voor staat. Ze is achttien, zij heeft als enige toegang tot haar magisteraccount maar kan toestemming geven aan ouders om ook te kijken naar haar resultaten op magister. Dat is hier misschien gebeurd, geen toestemming gegeven en voor ouders (en broer) was het blijven zitten een verrassing omdat zij daar niet op konden kijken. Dus niet de fout van mentor.
En ook ik zeg dat je niet op een tiende blijft zitten. Minstens 2 andere vakken zijn ook niet in orde. En als je voor 2 kernvakken een 5 hebt, dan blijf je al helemaal zitten. Ik heb mijn kinderen destijds ook snel uit hun hoofd gepraat dat ze op 2 tienden waren blijven zitten.
Gezien de leeftijd van zus, zou ik denk ik ook voor vavo havo kiezen, en niet om tussen de 15/16 jarigen te zitten op de reguliere school. Misschien niet alles in 1 jaar maar een deel van de vakken in jaar 1, afsluiten met certificaten en het jaar daarna de rest van de vakken. Ik ken iemand die onzeker was of ze in 1 jaar alle vakken zou halen, die heeft dat zo aangepakt en ernaast gewerkt.
En wie weet als je nog rondbelt bij scholen maandag, dat je nog mensen te pakken krijgt. Coordinatoren werken meestal nog wel door de eerste vakantieweek (is mijn ervaring).

Wilma

Wilma

14-07-2018 om 08:15

Isella

Precies dat: "ergens moet er een grens worden getrokken".
Leerlingen zijn geen kuddedieren meer zoals 100 jaar geleden. Als iemand nog steeds een "bespreekgeval" wordt genoemd (op je 18e nb) dan lijkt me toch dat je dingen met de leerling zelf bespreekt (ook niet met een "broer".
Een heel jaar overdoen op deze manier vind ik echt volkomen uit de tijd en buiten proportie. Er zijn modernere vormen van onderwijs.

Bezwaar

Bladgroen, de beslissing tot zittenblijven is eentje waartegen bezwaar en beroep kan worden aangetekend. Ik denk dat dat het meest succesvol kan zijn. Je zus zou over kunnen met een zomer taak.
Je zus heeft recht op een beetje extra aandacht/iets andere aanpak vanwege de vertraging die ze buiten haar schuld heeft opgelopen. Ze heeft recht op passend onderwijs. Als ze 16 was geweest dan was zittenblijven wel een optie. Nu ze buiten haar schuld die vertraging heeft opgelopen, is dat het niet meer, dus moet de school op zoek naar een gelijkwaardig alternatief.
Dat is bijvoorbeeld over gaan met een taak.
Jullie hebben wel haast, want de zomer begint al. Ga naar een juridisch loket voor hulp.
Het is overigens waar dat de school niet jou en je ouders zomaar mag informeren zodra zus 18 is. Ik weet niet wanneer ze 18 is geworden en wanneer ze drie onvoldoendes stond. Is het misschien pas ontstaan bij de laatste proefwerkweek? Had ze daar geen inhaaltoets kunnen doen?
Via een advocaat/kort geding zou je over gaan met taak op deze school nog voor elkaar kunnen krijgen. (Dat is niet zeker!)
Inschrijven op een andere vo zal niet makkelijk zijn. Ze is op alle scholen “al” 18. De scholen werken bovendien met elkaar samen in het samenwerkingsverband. Een andere school mag haar niet wel over laten gaan naar vwo-4, zelfs niet met een zomer taak. (Het advies van de huidige school is bindend voor alle scholen, staat in de wet).
Als alternatief voor over gaan met een zomer taak vind ik de vavo havo 2 jaar in 1 het beste. Mijn dochter heeft iets dergelijks gedaan.
Het is op enig moment fijn als het werk op school zich beperkt tot het studeren en alle Schoolse franje eraf is.
Verder: Petje af. Je bent een geweldige broer.

Geen bezwaar, wel heroverweging vragen

Wat een top-broer ben je dat je zo goed voor je zusje opkomt!

Helaas kan volgens OCO Amsterdam geen bezwaar worden gemaakt tegen het besluit van docenten dat een leerling moet blijven zitten. Wel kun je heroverweging vragen van het besluit on een revisievergadering die voor de zomervakantie moet plaatsvinden. De regels omtrent zittenblijven en wat je kunt doen vind je hier: http://www.onderwijsconsument.nl/zittenblijven-het-voortgezet-onderwijs/

Een uitstekende analyse van het vele zittenblijven in Amsterdam van OCO vind je hier: http://www.onderwijsconsument.nl/te-veel-zittenblijvers-in-amsterdams-voortgezet-onderwijs/

Raar argument

“Het gaat namelijk om een inhoudelijke beslissing die de docenten nemen vanuit hun expertise en professionaliteit. ”
Vreemde argumentatie. Zijn andere beslissingen van de school dan niet inhoudelijk en professioneel?

Wel bezwaar

Overigens zou de beslissing “niet bevorderd” daar wellicht onder kunnen vallen (ik begrijp nog steeds niet hoe), het vervolg is toch gewoon een beleidsbeslissing: bieden we wel of geen zomer taak, zittenblijven, aanpassingen, etc.
Daarmee is trouwens niet gezegd dat bezwaar maken succes zal hebben.

Juridisch technisch- Awb

Om een ontvankelijk bezwaar in te dienen tegen een overheidsbeslissing, dient er sprake te zijn van een besluit in de zin van de Awb. Een besluit is in de Nederlandse wetgeving een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling. Mondelinge beslissingen zijn bijv geen besluiten. De woorden “publiekrechtelijke rechtshandeling” houden in, dat er sprake moet zijn van een beoogd publiekrechtelijk rechtsgevolg.

Een besluit dat een leerling blijft zitten wordt genomen in de raportenvergadering en niet door het bevoegd gezag (schoolbestuur). Vermoedelijk is dar de reden dat je wel heroverweging kunt vragen van het besluit van de docenten in de rapportenvergadering, en de rector om een revisievergadering kunt verzoeken, maar (nog) geen bezwaar kunt maken.

Uiteindelijk gaat het vooral om bereiken van het effect, nl alsnog overgaan.

Hm.

Op de school waar ik lesgeef werkt het als volgt:

Als je voor de rapportvergadering als ouder al ziet aankomen dat er cijfermatig een besluitvaardig zit te komen dat je niet terecht vindt kun je een verzoek indienen tot ‘bespreking buiten de norm’ . Dan moeten er wel redenen of omstandigheden zijn die zo’n verzoek ondersteunen. Overigens kan de mentor of teamleider ook een aanvraag doen om een leerling buiten de norm te bespreken.

De revisievergadering ( bij ons de dag na de rapportvergaderingen, voordat leerlingen of ouders ueberhaupt gehoord hebben wat er besloten is) is een interne aangelegenheid, waar docenten, mentoren en schoolleiding de uitkomsten van de rapportvergadering nog eens nauwlettend bekijken, en waar eventuele vergissingen, verschillen tussen de manier waarop leerlingen in verschillende klassen besproken zijn, besluiten zijn genomen op basis van incomplete info of wat voor andere dingetjes dan ook worden ‘gladgestreken’.
Docenten, mentoren of schoolleiding dragen leerlingen ter revisie voor als ze daar reden toe zien. Het besluit over die leerling wordt dan nog een keer besproken, vergeleken met andere leerlingen en evt bijgesteld of herzien.

Daarna pas worden ouders/ leerlingen geïnformeerd.

Daarna bestaat evt de mogelijkheid een bezwaar in te dienen tegen een besluit. Dat gebeurt bij ons hooguit bij 1 of 2 ( van de 1300) leerlingen per jaar. Het bezwaar wordt afgehandeld door de rector en de bovenschoolse bestuurder.

Daarna is het klaar.

Volgens mij is dit een vrij algemeen gebruikt proces. Ik zou het echt heel raar vinden als je niet op iedere school bezwaar zou kunnen aantekenen tegen een besluit.

IngridT

‘Bezwaar maken’ is een juridische term uit de Algemene wet bestuursrecht. Natuurlijk kun je, los van de juridische term en de rechten en verplichtingen die uit de Awb volgen, bezwaar hebben tegen het besluit dat je kind (of zus) moet doubleren en een heroverweging van die beslissing vragen aan de schoolleiding of het schoolbestuur.

Ik heb het opgezocht op de website van de school van één van mijn kinderen. Daar gaat het zoals op de website van OCO beschreven. Je vraagt om heroverweging bij de rector, en daar wordt dan (in de revisievergadering?) over vergaderd. Als de school bij het besluit de leerling te laten doubleren blijft, kun je je klacht aan het schoolbestuur voorleggen of aan de Landelijke Commissie Onderwijsklachten voorleggen, aldus de website. De LKC kan je klacht desgevraagd met spoed behandelen.

Vind je het niet raar dat jouw school ouders pas geïnformeerd worden nadat de beslissing dat een leerling moet doubleren definitief is na de revisievergadering? Dat beperkt de mogelijkheid voor ouders heroverweging te vragen immers behoorlijk. De school zet je feitelijk vlak voor de zomervakantie voor het blok. Dat us waarschijnlijk de reden dat bezwaar tegen zittenblijven bijna niet voorkomt.

By the way: in de roman Suezkade van Jan Siebelink wordt het schoolleven van binnenuit beschreven op een fictief Haags gymnasium. De rapportvergadering (het ‘plenum’) wordt als een bijzonder moeizaam proces beschreven, dankzij alle autonome docenten en de onderling bestaande minachting - een aanrader volgens mij als je zelf docent bent.

Bermbrand

Ouders worden voor de rapportvergadering geïnformeerd over de mogelijkheid een aanvraag te doen tot buiten de norm bespreking. Dat kunnen ze dus doen als ze bv verwachten dat kind een doubleer of afstroomadvies gaat krijgen dat ze niet terecht of passend vinden. Dat gebeurt best regelmatig. Op die manier hebben we de discussie die jij bedoelt dus tijdens de reguliere rapportvergadering.

De revisie is bij ons een interne aangelegenheid. Puur en alleen om te kijken of alles echt goed is gegaan, en of leerlingen in vergelijkbare situaties op vergelijkbare manier behandeld zijn.

Ik denk dus dat echte bezwaren achteraf schaars zijn omdat mogelijke discussiepunten al eerder zijn besproken. Niet omdat we ouders voor het blok zetten.

Misschien is het niet gebruikelijk hoor, zoals het bij ons gaat. Maar het functioneert uitstekend. Ouders voelen zich gehoord en zijn oha tevreden met de gang v zaken en de uitkomsten vd vergadering.

Ingrid

IngridT

Als je het zo beschrijft, heb je gelijk en zijn ouders vooraf goed geïnformeerd door jouw school. Al denk ik wel dat je je niet moe vergissen dat ouders geen insiders zijn en tóch zeer verrast kunnen worden door doubleren.

Ik denk dat ouders in het algemeen niet goed geïnformeerd zijn over de procedure van bevordering - het wie, wat, waar en wanneer van die beslissing. Dat beperkt de mogelijkheid om vooraf je zienswijze te geven waardoor de zienswijze van ouders onvoldoende meeweegt bij de afweging een leerling al dan niet te bevorderen.

Bladgroen

Bladgroen

15-07-2018 om 13:30 Topicstarter

Bedankt voor de reacties

Bedankt voor de reacties,

Heel veel goed advies (of je met mij eens was of niet) waar ik ook echt naar zal kijken! Dank jullie wel!

Ter verduidelijking:
Mijn zusje is 2 weken voor het einde van het schooljaar 18 geworden en de school heeft toegegeven dat het tekort aan contact hier niet mee te maken had. De vwo-coördinator heeft zelf ook toegegeven dat de mentor niet zo had mogen handelen en dat hij hem hierop zal aanspreken. Dat de mentor in zijn taken gefaald heeft, is niet echt meer te betwisten.

In de tijd dat ik op deze zelfde school leerling was, werden mijn ouders eens uitgenodigd om mij van het vwo naar de havo te sturen. Niet op basis van mijn cijfers, die waren meer dan prima, maar omdat ik "ongeïnteresseerd overkwam". Dit ging zelfs buiten de mentor om, en werd gedirigeerd door de vwo-coördinator.
Moraal van het verhaal: wanneer ze studenten een niveau willen laten zakken op basis van schijnbare oninteresse en nu ineens geen contact opnemen wanneer ze weten dat een studente vakinhoudelijk moeite heeft, dan gaat er echt iets mis.

Ik hoor mensen zeggen: dat had ze zelf op moeten kunnen lossen. Dan zeg ik: een mentor is er niet voor niets. Die is er niet voor huiswerkbegeleiding of als je een som niet snapt. Die hoort te vragen naar je voortgang en actie te ondernemen mocht het niet goedgaan. Zo heb ik het in al mijn middelbare school jaren ook ervaren. Of het goedging of niet, de mentor wilde er het fijne van weten; dat is zijn/haar werk.

Voor de personen die eraan twijfelen dat ik een broer ben; waarom twijfel je? Is het echt zo gek?
Er zijn er inderdaad redenen voor dat ik o.a. één van de betrokkenen ben in deze situatie. Een beetje logisch nadenken en je hebt tal van simpele redenen waarom dat zo zou kunnen zijn. Echt niet moeilijk en ik vind het überhaupt vreemd dat ik hier iets over moet zeggen.
Gelukkig is ook gebleken dat de meeste mensen hier niet zo kortzichtig zijn en het voor me opnamen. Dank jullie wel.

Bladgroen

Bladgroen

15-07-2018 om 13:32 Topicstarter

IngridT en Bermbrand

Heel erg bedankt voor jullie inzicht. Ik denk dat ik er veel van kan leren.

Bladgroen

Zet ‘m op en vraag vandaag nog schriftelijk om heroverweging van het besluit o.g.v. bijzondere omstandigheden die onvoldoende zijn meegewogen in het besluit je zusje te laten doubleren.

Kijk in de schoolgids van de school op de website, daar zou de te volgen procedure in moeten staan. Kijk ook goed op de website van OCO over de regels rond doubleren en heroverweging vragen (zie link in mijn eerdere bijdrage). En bekijk ook deze link over de twijfelachtige effectiviteit van zittenblijven: http://www.onderwijsconsument.nl/twijfel-effectiviteit-zittenblijven-voortgezet-onderwijs/

Veel succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.