Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moeder

Moeder

20-01-2014 om 19:54

Moeten we blij zijn of niet (schooladvies)

Schooladvies: basis met LWOO. Dat laatste hadden we niet verwacht. Het kan ook zijn dat dat niet doorgaat want ons kind heeft een te hoog IQ. Er moet een NIO gedaan worden en dat geeft de uitslag. Als die ook te hoog uitwijst willen ze het met sociaal-emotionele redenen proberen.

Moeten we blij zijn of niet?


betty

betty

20-01-2014 om 20:23

Moeder

Zoiezo altijd trots zijn op je kind! Maar dat ben je vast wel.

Wat was de reden voor dit advies? Wat waren zijn cito's meestal? En ik zou zeker geen sociaal-emotionele redenen gebruiken als ze er niet zijn.

mari39

mari39

20-01-2014 om 20:42

waarom

Had je dit niet verwacht? En waarom zou je niet blij zijn met lwoo? Sociaal emotionele redenen kunnen ook gebrekkige vaardigheden mbt planning en organiseren zijn, of concentratieproblemen. Zou school hier op doelen?

Moeder

Moeder

20-01-2014 om 20:46

Uitleg

Nee, in principe zijn die sociaal-emotionele redenen er niet echt. Er is ernstige dyslexie in het spel bij een behoorlijk IQ, Cito's altijd D en E.

Ik heb mij nooit verdiept in LWOO, dus vandaar mijn vraag. Ik weet ook niet goed hoe de beoogde school dit precies doet. Ga ik onderzoeken. Ik zag dat er soms RT in de les is, of buiten de les of huiswerkbegeleiding. Wat voor vormen zijn er eigenlijk en kiezen scholen voor zo'n vorm?

Is de kans nu kleiner of groter geworden dat hij een MBO diploma gaat halen?

Kans

Natuurlijk is de kans groter dat je kind met LWOO een mbo-diploma haalt dan zonder omdat school verwacht dat het zonder die ondersteuning niet gaat lukken en met ondersteuning wel.

skik

mari39

mari39

20-01-2014 om 20:56

lwoo

Is regulier vmbo onderwijs, met extra ondersteuning voor leerlingen met achterstanden en/of soc em problemen. Net als andere scholen, zijn ook hier kwaliteitsverschillen, en ook verschillen in hoe onderwijs is ingericht. Daar moet je even naar kijken in je regio.
Zoon met hoog iq maar ass en ernstige dyslexie en organisatieproblemen gaat naar tl met lwoo. Ik ben heel blij, met de extra ondersteuning.hier is dyslexie ondersteuning erg goed.
Het bereidt, net als andere vmbo, voor op mbo en evt havo. Maar als hij te slim is voor basis, waarom dan niet gemengd of tl, ook met lwoo?

Nog wat

Op zijn diploma komt t.z.t. niet te staan dat het met behulp van lwoo behaald is, hij krijgt een diploma zoals alle anderen. Ik weet niet of een mbo kijkt naar hoe het diploma tot stand gekomen is, volgens mij is het meer een kwestie van een kopietje bij het aanmeldingsformulier voegen en kijkt een mbo niet naar hoe dat diploma bereikt is. Ik denk niet dat lwoo-ers minder kans maken om op een mbo aangenomen te worden. Maar dat is misschien iets dat je uit kunt zoeken.

skik

joh

joh

20-01-2014 om 21:19

fijn

Gaan je zorgen over vmbo basis of betreffen ze alleen de leerweg ondersteuning?
Wat betreft de LWOO kan ik je verzekeren dat je kind daar veel beter mee af is. Op school van zoon: kleinere klassen, minder verschillende leraren (dus leraren geven meerdere vakken op 1 dag), wat meer geduld voor slechte agendaplanning oid. Diploma en niveau is hetzelfde maar door deze manier van werken is de kans van overgaan en slagen toch iets groter.

Moeder

Moeder

20-01-2014 om 21:23

Reactie

Skik, dat bedoelde ik inderdaad, is het duidelijk dat het met LWOO is behaald of niet en hoe zit het met de aanname op het MBO. Het is toch wel minstens mijn doel om hem een MBO3 te laten doorlopen (in het kader van de tijgermoeder).

Mari: dat IQ is er nooit uitgekomen op school, te lage scores. Mavo zit er niet in hier. Gemengd heeft de beoogde school niet en daar zit ook nog steeds kader tussen. Gelukkig schift de school pas na 2 jaar in kader en basis maar ik weet nog niet hoe ze dat met LWOO doen. Moet ik nog gaan uitzoeken, het kan dat ze wel al meteen op basis voorsorteren.

joh

joh

20-01-2014 om 21:48

kader

Regio Helmond/Eindhoven: roc/mbo neemt LWOO niet in het aannemen mee. Een kader lwoo leerling kan rechtstreeks naar mbo3 met de juiste cijfers. Basis dacht ik naar 2 en dan pas naar 3. Hier meteen op basis of kader, dat zou ik zeker nog even veilig stellen. Inzetten op kader.

Molleke

Molleke

20-01-2014 om 22:11

Informatieavond

Mijn dochter is vorig jaar gestart op het VO. Ik kan me herinneren dat er voor LWOO een informatieavond was op het BO en volgens mij ook op de school waar mijn dochter naar toe is gegaan. Volgens mij moet dat ook op tijd worden aangevraagd en dan is het ook nog maar de vraag of je er voor in aanmerking komt. Informeer eens bij school of je er meer uitleg over kan krijgen. Als het mijn kind zou worden geadviseerd zou ik het wel doen.

Moeder

Moeder

21-01-2014 om 08:58

joh

Kader zit er echt niet in en de beoogde school heeft ook geen aparte kaderklassen. Alles gaat bij elkaar en er zijn kader- en basistoetsen.

mari39

mari39

21-01-2014 om 09:07

lwoo

Kan hier op alle vmbo niveaus. Het is mogelijk om tussentijds door te stromen naar vo zonder lwoo. Wel is er inderdaad een aanname toetsing: onderzoeken en bespreking in commissie. De lwoo school hier gaat wel heel erg uit van advies van de basisschool. Adviseert die lwoo, dan lukt het meestal wel. Wij wonen in westtbrabant

Heb je zicht op wat de lwoo bij jullie biedt aan kinderen? Ik denk dat ik me nu nog niet druk zou maken ovrr mogelijke uitstroom naar mbo. Meer: wzt heeft mijn kind nodig op het vmbo om te kunnen slagen? Als het alleen dyslexie ondersteuning is, zou ik daar kritisch naar kijken. Niet elke school biedt goede en adequate ondersteuning, ook binnen lwoo onderwijs. Als dat het criterium is, zou ik kijken naar naar welke school daar de beste ondersteuning in biedt. Waarom vindt de schoolr lwoo onderwijs nodig, vraag ik me af?

Moeder

Moeder

21-01-2014 om 09:11

mari

LWOO is nodig vanwege de extreme achterstand en lage cijfers. Ik weet nog niet wat LWOO inhoudt op de beoogde school maar ik weet wel dat ze heel erg goed zijn met dyslexie. We kiezen zeker geen andere school.

Als het IQ te hoog is zal er dus gezocht moeten worden naar een vervangende reden voor LWOO en dat zal dan de extreme achterstand en de dyslexie moeten worden maar ik vermoed dat daar nog wat bij moet omdat het IQ niet klopt. Ik ben een beetje bang voor een selffulfilling prophecy: gooien op faalangst wat hij nu niet heeft met als gevolg: faalangst. Dat wil ik dus absoluut niet heb ik vannacht bedacht. Er worden geen dingen verzonnen. Ze mogen alles op de dyslexie gooien maar er mogen geen zaken bij komen die er niet zijn alleen omdat het IQ te hoog is.

Moeder

Moeder

21-01-2014 om 09:13

Oja

Ik geloof dat het IQ onder de 90 moet zijn en een CITO van 520. Het IQ was ruim twee jaar geleden een stuk over de 100 maar je hebt best kans dat het met een NIO lager wordt, mijn oudere kind haalde ook geen beste resultaten op de NIO.

mari39

mari39

21-01-2014 om 09:39

Als je zoon grote achterstanden heeft, dan kan ik me voorstellen dat gewoon vo niet haalbaar is, en dat met lwoo meer bereikt kan worden. Een evt hoger iq kan dan denk ik wel hoor, daar kan een school wel een draai aangeven. Een nio kan inderdaad andefs uitvallen als een iq test. Ik zou eens gaan praten op die school, binnenkort zijn de open dagen.
ik ben het met je eens dat je geen soc em redenen moet gaan verzinnen, maar waarom denk je dat school gaat aankomen met faalangst? Vinden zij dat?

Elinde

Elinde

21-01-2014 om 10:18

alle kinderen toetsen

op vmbo-school (basis, kader, GT) van zoon worden alle aanstaande brugklaskinderen getoetst voor LWOO. Het geld wordt daarna schoolbreed ingezet. Kleinere klassen, RT-ers en orthopedagogen, extra begeleiding en hulpmiddelen(dyslexie etc.)zijn er voor alle leerlingen.
Ook de kinderen die geen LWOO hebben profiteren daarvan.

Schakeljaar

Is er op een VO school in de buurt ook de mogelijkheid om een schakeljaar te doen? Een extra jaar tussen de basisschool en de brugklas? Hier is er zo'n klasje, waar kinderen in kleine groepen worden bijgespijkerd op rekenen en taal. De zoon van mijn vriendin heeft daar een heel succesvol jaar gehad en daarna VMBO-kader gedaan. Hij had op rekenen en taal aan het einde van groep 8 meer dan 2 jaar achterstand door ernstige dyslectie & dyscalculie.

De vmbo-VO-school hier bied een schakeljaar voor kinderen met meer dan 2 jaar achterstand op diverse gebieden, gevolgd door LWOO brugklas basis/kader, LWOO 2e klas basis of kader. Dit alles is een aparte afdeling van de school, waarbij de lessen in blokuren zijn en de leraren van lokaal wisselen in de brugklas/schakeljaar. De klasjes zijn klein (12-16 ll) en er is veel aandacht voor omgangsvormen en sociaal gedrag naast rekenen en taal.
In de derde en vierde klas zitten de LWOO kinderen in reguliere VMBO klassen maar krijgen extra ondersteuningslessen waar nodig.

Met LWOO krijgt je kind meer/betere begeleiding als het goed is, maar in de praktijk zijn er wel grote verschillen in aanpak tussen diverse scholen.

Lwoo-criteria

Van wikipedia:

Voor het lwoo bestaan de volgende criteria.

De leerling moet een leerachterstand hebben op ten minste twee van de vier domeinen: inzichtelijk rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spellen; Waarbij een combinatie van spellen en technisch lezen niet telt.
En een IQ dat ligt tussen de waarden 75 tot en met 90.
Of een IQ dat ligt tussen de waarden 91 tot en met 120 en met een sociaal-emotionele problematiek.

Drie verschillende mogelijkheden dus: een flinke leerachterstand, of een laag IQ, of een gemiddeld/bovengemiddeld IQ met soc-emo-problemen.

Een IQ-score boven de 100 maar onder de 120 is dus geen beletsel voor lwoo.

skik

joh

joh

21-01-2014 om 15:24

Zoon met iq van 105 heeft 1 flinke achterstand en dat is op rekenen. Wiskunde gaat nu best aardig. Daarbij is zoon een chaoot van de eerste orde dus wat meer aandacht in de vorm van lwoo was/is zeer gewenst. Dus rekenen en plannen zijn zijn criteria

Moeder

Moeder

21-01-2014 om 16:17

skik/mari.

Bedankt Skik, zo duidelijk had ik het nog niet gevonden (en dat op wikipedia), ik had op de site van de rijksoverheid gekeken.... Ik snap nu ook hoe het zit met IQ en sociaal-emotioneel, het was mij gisteren niet zo duidelijk.

Mari: school kwam met dat faalangst als iets wat ze kunnen aangeven als sociaal-emotionele problemen maar ik zei al dat hij dat niet heeft. Er zijn wel andere dingen waar ze het op kunnen gooien.

Wiske: ik vind een schakeljaar helemaal niets, het afgelopen jaar is hij ook niet omhoog gekropen en hij moet nu echt onder 'gelijken' komen zodat hij ook eens succeservaringen kan opdoen en veel praktijk. Hij is ook al eens blijven zitten dus dan is hij straks nog ouder.

Mijn zoon doet basis met lwoo

Mijn zoon is dit jaar gestart op het vmbo basis met lwoo. Ook hij heeft ernstige dyslexie (leest op m4 niveau). Om voor lwoo in aanmerking te komen, heeft hij een test afgelegd. Ze worden getoetst op lezen, spelling, rekenen en begrijpend lezen. Hij scoorde op alle onderdelen een flinke achterstand (meer dan anderhalf jaar en op technisch lezen zelfs 4 jaar). Zoon kan redelijk rekenen maar de toets bestond uit redactiesommen en hij moest alles zelf lezen. Vandaar de lage score. Zo ook begrijpend lezen. Ook dit moeten ze zelf lezen. Er wordt niets voorgelezen.

Naast deze toesten heeft hij ook een nio toetst gemaakt. Ook deze werd niet voorgelezen. Hij scoorde hier lager op dan op de wisc III. Scheelde 8 punten. Hij scoorde net onder 90.

Daarnaast hebben ze een hele vragenlijst gekregen op het gebied van sociaal/emotioneel. Deze vragenlijst werd voorgelezen. Dus de basisschool kan het volgens mij zomaar niet op faalangst gooien. Want dat moet ook uit de toets komen.

Voordeel van lwoo voor mijn zoon. Een klas van 17 leerlingen (maar dat is volgens mij het maximaal aantal voor vmbo basis). En wij huren een externe rt' er in en die wordt door school betaald.
Mijn zoon haalt super mooie punten. Na jarenlang de 'slechtste' van de klas te zijn, is dit een hele opsteker voor hem.

Moeder

Moeder

22-01-2014 om 07:57

Hoofje en algemeen

Hoofje, bedankt voor jouw verhaal, ik hoop zoiets over een jaar ook te posten, gelukkig is mijn zoon wel veel verder met lezen, hij zat 9 maanden geleden al op niveau M6 of E6 (het niveau wat nodig is voor de middelbare school in ieder geval).

Algemeen: ik snap iets niet, ik wist dat mijn zoon overal mee achterloopt maar ik had nooit gedacht dat hij dan ook nog eens zou achterlopen op het niveau van Basis. Hoe is dat mogelijk? Basis lijkt met toch de D en E scores waar je voor HAVO gemiddeld een B hebt. Hoe kan mijn zoon daar nu nog op achterlopen?

pooh bear

pooh bear

22-01-2014 om 11:11

Lwoo

Hier een dochter met lwoo op TL. Ook bij mijn dochter was het iq boven de 100 en dus te hoog.
Maar omdat ze op 2 gebieden (rekenen en spelling) genoeg achterstand had kwam ze toch en aanmerking voor lwoo. Hierbij moest de basisschool wel aantonen dat er sociale problemen waren. Dit deden ze met een test die bestond uit vragenlijsten. Overigens kreeg heel groep acht deze test.
Daarna zijn we met verschillende scholen gaan praten wat ze kunnen bieden met lwoo. En dat verschilt heel veel per school. Op basis nivo gebruiken ze het vaak om de klassen klein te houden. En ze moeten in elk geval een handelingsplan maken.

Miep

Miep

22-01-2014 om 11:34

Hoe waren die scores?

Misschien had je meer helderheid gehad als je wist hoe dit D en E scores precies waren? Waren het bijv. lage E scores dan zit je toch ook tegen Pro aan lijkt me. Net als dat A tot oneindig uitloopt, kan E wellicht ook heel diep dalen. Dat weet je als je de grafieken erbij krijgt. Die vraag ik van mijn kind altijd op aan het eind van het jaar (krijg je niet standaard).

Maar sowieso zou het fijn zijn als scholen eerder openheid van zaken geven, zodat je niet op het eind voor een verassing komt te staan (zoals je vaker op dit forum merkt). Waarom toch die geheimzinnigheid?

Achterlopen

Om voor lwoo in aanmerking te komen, moet je eind groep 8 een achterstand hebben van minimaal anderhalf jaar op 2 gebieden.

Je begint niet met een achterstand op vmbo basis. Op basis doen ze juist een aantal stappen terug. Bijvoorbeeld bij Nederlands wordt de werkwoord spelling van vooraf aan behandeld. Ze behandelen dit in kleine stapjes.

Molleke

Molleke

22-01-2014 om 12:15

Hoofje

Wat fijn dat je zoon nu zo goed gaat. Mijn dochter loopt ook wat achter alleen bij testen scoort ze gemiddeld. Ze zit nog maar in groep 5 dus het kan nog alle kanten op (ze is dromerig een laatbloeier) dus afwachten maar ik ga tegen de tijd dat ze in groep 8 zit zeker de mogelijkheid van LWOO onderzoeken. Nog een vraagje. Denk je ook dat je zoon nog kan opstromen naar KB of doen ze dat niet gauw op Basis?

Moeder

Moeder

22-01-2014 om 12:29

Miep

De scores waren voor mij geen verrassing hoor, wij hebben ook wel grafieken gehad en hij heeft ook wel eens een C gescoord etc. Ik verbaas me alleen over het feit dat hij én basisadvies krijgt én dan blijkbaar ook nog zo ver achterloopt dat dat niet genoeg is. Dat zie ik niet aan de scores, ik ging er gewoon (naïef blijkbaar) van uit dat gemiddeld A staat voor VWO, gemiddeld B voor havo, gemiddeld C voor mavo, gemiddeld D voor kader en gemiddeld E voor basis en daar hij niet alleen maar Etjes haalt verbaasd mij dat lwoo omdat hij zover achter loopt. LWOO vanwege sociaal emotionele redenen begrijp ik dat wel weer maar met zijn IQ had ik dit dus niet verwacht. Vandaar mijn titel van dit draadje: moet ik nu blij zijn of niet?

Moeder

Moeder

22-01-2014 om 12:31

Hoofje

Maar waarom heb je dan überhaupt basis in combinatie met LWOO, moet je niet álle kinderen met basisadvies gelijk behandelen? Het gaat dan dus LWOO ivm leerachterstanden, niet om sociaal-emotionele redenen.

Lwoo

Ook bij sociale emotionele redenen moet je een achterstand hebben op 2 gebieden van minimaal anderhalf jaar.

In praktijk worden kinderen in de klas gelijk behandeld. Alleen voor kinderen met lwoo krijgt de school extra geld. Iedere school bepaalt zelf hoe zij het geld inzetten. Bijv. bij ons op school is huiswerkbegeleiding gratis en daar mogen alle kinderen gebruik van maken. Mijn zoon krijgt rt dat wordt betaald door school.

Molleke: Mijn zoon zou in theorie vanaf de derde klas kunnen opstromen naar kader. Zijn je punten hoog genoeg dan ga je in de tweede klas Nederlands, Engels en wiskunde al opbouwen naar kaderniveau. En vanaf de derde klas de andere vakken. Dat zijn maar 1 of 2 theoretische vakken. Vanaf de derde klas krijg je les in de richting die je gekozen hebt (profiel).

bibi63

bibi63

22-01-2014 om 13:53

Bekostiging voor VMBO opleiding

VMBO-scholen (en ook de VMBO-T afdeling van scholengemeenschappen) krijgen naast het gebruikelijke '1 oktober geld' per kind gebaseerd op het aantal schooljaren die er voor elke afdeling staat, een extra subsidie, die de school kan besteden naar eigen keuze voor het VMBO. VMBO basis/kader scholen zullen dit meestal achter de hand houden ivm de relatief veel zittenblijvers (kunnen niet naar een andere school ofwel afstromen). Onze scholengemeenschap (VMBO-T t/m gym, dus VMBO-T leerlingen kunnen in dit geval wél afstromen naar een basis/kader VMBO-school) gebruikt dit geld voor een dure en bijzondere studiereis voor klas 3 VMBO-T.
Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.