Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

naar de brugklas - het opendagencircus


Triva

Helaas is de bewuste column niet te horen. Ging het over de mega-loting Amsterdam?

Gelukt!

Ik heb het kunnen luisteren - grappig de open dag door de ogen van een leraar

Berlage Lyceum

Een interview met een aantal leerlingen van deze school:
http://www.nrc.nl/handelsblad/2016/03/18/naar-acht-scholen-ging-ze-liever-nu-is-ze-toch-bl-1602791

En blijkbaar zijn er in Amsterdam veel scholen die niet erg populair zijn http://www.parool.nl/opinie/-niet-matchingsysteem-maar-snijden-in-impopulaire-scholen-lost-tekort-op~a4172101/
(of het zijn gewoon prima scholen maar een paar scholen zijn misschien erg geliefd?)

Als ik dit lees ben ik blij dat wij niet in Amsterdam wonen en niet te maken hebben met lotingen...

Hopelijk zal het loten dit jaar beter uitpakken in Amsterdam!

Berlage

Heeft de PR niet helemaal mee ook na de aanslagen op Brussel en de vermeende juichende leerlingen...

Directeur wil in de pers niet reageren dus geen idee of het klopt en of ze met de leerlingen hierover in gesprek gaan.

Dit soort geluiden maken de school ook niet populair bij mij als ouder, maar we gaan proberen met open blik de open dag te bezoeken volgend jaar

Heel benieuwd hoe het matchen dit jaar uitpakt en of met de komst van een aantal nieuwe scholen de druk bij de meest populaire scholen wat verminder is.

Media over Berlage

Ik heb inderdaad gelezen over de tweets van een meisje van die school, waar in de media werd verwezen naar de andere berichten over de populariteit van het Berlage!

Er is wel een film waar wordt gesproken met een aantal leerlingen, die de tweet bevestigen, maar zeggen dat het niet in hun klas gebeurd is.

Dat maakt een school zeker niet populair.

Matching=loting

Jopi, 'Matching' is een verhullende term voor iets dat een mega-loting is. Alle circa 8.000 achtste groepers in Amsterdam moeten immers loten, niet alleen voor de 'populaire' scholen maar ook voor de wat minder populaire scholen die voorheen voldoende plek hadden voor alle kinderen die daar het liefste heen wilden. Deze laatste kinderen kunnen in dit systeem van hun lievelingsschool verdrongen worden door kinderen voor wie deze school de 7e, 8e of nog lagere keuze is. En de groep scholen die maar heel weinig aanmeldingen hadden, worden nu geruisloos gevuld met kinderen die elders uitgeloot zijn.

Op de website van de gemeente 'naar de brugklas' en op de website van het OCO vind je alle aantallen en uitlotingen van 2015 om een indruk te krijgen. Ook vind je daar de simulaties met het tov vorig jaar gewijzigde algoritme. Kort gezegd is de kans dat je op je school nummer 1 geplaatst wordt iets groter dan vorig jaar, maar is ook de kans dat je erg laag op je lijst (of daarbuiten) terecht komt groter.

Na het debacle van vorig jaar wordt het plaatsingssysteem dit jaar in officiële uitingen 'loting&matching' genoemd om de hoge verwachtingen dat 'matching' steeds tot een 'perfect match' tussen leerling en lievelingsschool leidt, te temperen. Het kan idd zijn dat dankzij de uitbreiding van het aanbod met dit jaar maar liefst vijf nieuwe scholen de druk wat vermindert en de uitslag beter is, laten we het hopen.

lees me suf

Ha Bermbrand,

Ik had het inderdaad 'loting&matching' moeten noemen. Ik ben de afgelopen maanden ondergedompeld in alle informatie hierover (OCO, VSA, gemeente, en ook jouw post hier zijn heel verhelderend) en heb wel ongeveer een beeld van wat ons volgend jaar te wachten staat. Ik vind het een verschrikking allemaal. We hebben zelfs overwogen om de stad uit te gaan, zodat we van dit hele gedoe verlost zijn. Maar wellicht is dat ook weer een beetje overdreven.
Het meest lastige vind ik -wat Anne J ook al opgooide in een ander draadje- is dat als je kind extra zorg/begeleiding nodig heeft op een bepaald vlak, je dus alle zorgcoordinatoren van de scholen moet benaderen en mee moet bespreken of die school die extra zorg kan en wil bieden, en als je dan een goed idee hebt welke scholen dat zijn en je die dus hoog op de lijst zet dat geen enkele garantie geeft en je overgeleverd bent aan de tombola van de loting.

Loting is al een gedoe voor 'gewone niks aan de hand leerlingen' denk ik, met veel onzekerheid en mogelijke teleurstellingen, maar voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben vind ik het een enorm k*tsysteem. Niks passend onderwijs. En die hardheidsclausule geldt alleen voor sociaal emotionele redenen, niet om leerproblematiek dus daar heeft mijn zoon ook niks aan.

Zucht. Ik hou me maar vast aan de verhalen van ouders en leerlingen dat uiteindelijk iedereen het naar zn zin heeft op zn gelote school, dat er niet echt hele slechte scholen zijn in de stad en dat het vast goed komt.

Zorgleerlingen niet aanmelden

http://www.scholenopdekaart.nl/rapport/vensters/42621-14RF-000/publish/voind10_leesmeer/sept14Schoolondersteuningsplan%202014-2015.pdf

De aanmelding van zorgleerlingen is ook al een wespennest.
Voor het Pieter Nieuwland hadden we zoon al in november moeten aanmelden zodat hij een 'traject' zou doen. Daar hadden we natuurlijk niets aan in januari. Dat was de basisschool die dwars lag en vond dat zoon daar maar naartoe moest, en niet naar de scholen die wij zelf bezocht hadden of naar het speciaal onderwijs. Te laat dus.
Maar ook kom je in een circus terecht als je een kind met een zorg hebt. Voor je een stap in de school zet ben je al 'in beeld' bij de diversen.
En mogen ze onwettelijk acties uitvoeren als buiten jou rug om de jeugdarts inschakelen.

Dat pleit ervoor om het niet op te geven en af te wachten. Veel zaken gaan onverwacht toch ineens een stuk beter op het voortgezet onderwijs en anders is er toch weinig hulp mogelijk en wat er is merk je pas goed als je op de school zelf bent.
Dan heb je ook beter verweer tegen de vaste 'kamercommissie' van ZATteams, jeugdartsen, jeugdbeschermers, verzuimcoordinatoren, leerplichtambtenaren.

Temet

Temet

28-03-2016 om 21:53 Topicstarter

jopi

In welk deel van Amsterdam woon je, als ik vragen mag?

Zoon is inmiddels aangemeld. Nu maar wachten op 7 april, als de plaatsing bekend wordt. Je krijgt, zo begrijp ik, op 4 april een mail met een inlogcode en dan kan je op 7 april inloggen. Durf ik te wedden dat die site meteen platligt. Maar de basisscholen krijgen ook op 7 april de lijst van hun eigen leerlingen, dus in het ergste geval hoort zoon het op 8-4 van zijn klasseleraar.

De mevrouw van de administratie van de betreffende school zei trouwens dat het raar moest lopen wilde hij niet geplaatst worden. Dat geeft de burger moed, maar je weet het natuurlijk nooit.

groeten,

Temet

Temet

Osvo belooft plechtig rekening te houden met extra inlogdrukte op 7 april om 1530 uur, zie de veelgestelde vragen op hun eigen website. We zullen het meemaken.

Opvallend dat de school van eerste keuze meldt dat het wel heel raar moet lopen, wil je zoon niet geplaatst worden. Ze weten immers alleen hoeveel kinderen de school / profielklas heeft opgegeven als eerste keuze. Ze weten niet hoeveel kinderen zich hebben aangemeld bij een andere school en jullie school / profielklas als 2e, 3e, 4e, 5e keuze hebben opgegeven. Een kind die jjullie nummer 1 school als lagere keuze heeft opgegeven, kan een beter lotnummer hebben en op zijn hogere voorkeursscholen worden uitgeloot. Maar misschien konden ze vorig jaar desondanks iedereen plaatsen?

OCO heeft een filterbaar overzicht waar je kan opzoeken per school en per niveau hoeveel kinderen de school in 2015 ergens op devoorkeurlijst hadden staan. Daar kun je een idee krijgen hoeveel kinderen zich vorig jaar voor jouw voorkeursklas hebben opgegeven. Belangrijk is wel te bedenken dat ieder kind in 2015 voor elke school een lotnummer kreeg en dit jaar krijgt ieder kind één lotnummer voor alle scholen.

https://oco.btmn.nl/scholenoverzicht/specials/matching?orderby=school_type&order=&filter=vwo#matching-table-2015

Jopi

De tip van AnneJ is wel een belangrijke: niet opgeven en niet afwachten. Verstandig dus, dat je je nu al oriënteert op een overstap naar het VO volgend jaar. Je kunt nu alvast de scholen die mogelijk in aanmerking komen rustig benaderen en vragen stellen over het zorgaanbod en op welke gronden je precies beroep kunt doen op de hardheidsclausule. Omdat die regels voor hardheidsclausule zo diffuus zijn, bieden ze jouw kind misschien toch soelaas?

ga ik doen

Ha Temet,

Welk stadsdeel we wonen hou ik liever een beetje privé. Is er een reden waarom je dat vraagt? Heb je een goede schooltip voor me in een specifieke buurt?
Ben heel benieuwd waar jouw zoon heen wil Temet, want als de mevrouw van de administratie zo zeker weet dat hij geplaatst wordt ben ik wel benieuwd op basis waarvan?

Dank Bermbrand, ik ga inderdaad eerder beginnen met bellen van zorgcoordinatoren. Dat is een goede tip. Dat kan nu inderdaad ook al, haalt de druk van volgend jaar er een beetje vanaf en ga eens informeren over die regels rondom hardheidsclausule.

Enig idee wanneer je in het schooljaar die hardheidclausule moet aanvragen/starten dan? Is dat per school ook weer verschillend? Of geldt dat voor alle scholen medio november waar Anne J het over had?

Ondersteuningsprofiel niet bekend - vraag het OCO

https://www.onderwijsconsument.nl/contact/
Over het benaderen van scholen over hun ondersteuningsprofiel kun je ook advies vragen, bijvoorbeeld via de mail, aan onderwijsconsumenten.
Zij hebben het meeste zicht op de situatie per school al zullen ze daar zelf niet mee adverteren. Ze hebben wel een overzicht gemaakt waar ouders de meeste vragen over stellen als het over passend onderwijs gaat.
Ze kunnen je ook strategisch goed adviseren. Wel bellen, niet bellen, wat vraag je dan, hoe houd je de relatie goed. Want rechten zijn er niet.
Volgens Sander Dekker hoeven scholen pas in 2020 te voldoen aan passend onderwijs.

http://www.onderwijsconsument.nl/wordpress/wp-content/uploads/Signalen-invoeringsjaar-passend-onderwijs-oco.pdf

"De gebrekkige informatievoorziening over passend onderwijs in het algemeen speelt ook sterk wanneer het gaat over de overstap van PO naar VO. Hierbij komen twee vragen van ouders regelmatig voor: 'Hoe kom ik erachter welke school bepaalde ondersteuning biedt?' en 'Hoe zorg dat mijn kind op die school komt die het beste is ivm zijn ondersteuningsvraag?'."

Aanrader

Onderwijsconsumenten is wat mij betreft een aanrader. Ik heb er indertijd ook veel steun aan gehad. En hele goede adviezen. Zij zijn er echt voor de kant van ouder en kind en tot in detail op de hoogte. Ook van mogelijke klachtenprocedures of onderwijsinspectie.

Jopi

Als je een beroep wil doen op de hardheidsclausule dan moet je dat meestal wel iets eerder melden dan de normale inschrijfweken begin maart. Pas na de loting en matching wordt bekend hoeveel leerlingen via de hardheidsclausule zijn geplaatst (max 2% van het totaal). Je kind wordt dus of rechtstreeks geplaatst, of hij doet mee in de loting en matching. De school beoordeelt de ' plaatsbaarheid' van leerlingen, afwijzen als niet plaatsbaar kan dus ook nog.
In het tijdspad staat verder dat de aanmelding voor speciale voorzieningen begin februari al is, idem de vakscholen. De plaatsing van deze leerlingen gaat buiten de loting en matching om.
http://www.barlaeus.nl/wp-content/uploads/2015/12/CONCEPT-Tijdpad-kernprocedure-2015-2016-conceptversie.pdf

Temet

Temet

02-04-2016 om 23:45 Topicstarter

jopi

Ik had nog niet gereageerd op je vragen. Wij wonen in Osdorp, bijna aan de rand van Amsterdam. Zoon heeft gekozen voor techasium op het Caland Lyceum, wat toevallig ook de school is die het dichtste bij is. Op 2 staat, en dat vond ik wel verrassend, het Hervormd Lyceum West (HLW), de school die net iets verder weg ligt. En op 3 geloof ik het Nicolaas. Eigenlijk is alles na 2 onzin: in het hoogst onwaarschijnlijke geval dat het HLW vol zit, zitten ook alle nummers daaronder vol, want dat zijn allemaal scholen die populairder zijn. Zelf zou ik als tweede keus niet het HLW hebben gekozen, maar zoon zag die school wel zitten en op zich zijn er praktische voordelen aan verbonden, zoals de korte afstand en het feit dat er een paar vrienden van hem naartoe gaan.

Pas toen ik de lijst van te bezoeken scholen maakte realiseerde ik me hoe ontzettend overbedeeld Zuid is met scholen (althans voor VWO). Maar daar komen dan ook niet alleen kinderen uit Zuid maar ook uit veel andere stadsdelen op af. Wie zoals wij in de periferie woont en zich tevreden kan stellen met de scholen in de eigen buurt zit volgens mij betrekkelijk op rozen: kinderen uit Nieuw West gaan wel in Zuid naar school, maar het omgekeerde gebeurt nauwelijks, laat staan dat kinderen uit bijvoorbeeld Oost hier hun heil zoeken. Dus wel minder scholen hier, maar ook veel minder geduw om plaatsen.

En dat was de achtergrond naar mijn vraag over het stadsdeel waar je woont. Als je een beetje aan de rand woont, dan zou ik vooral ook heel goed kijken of de scholen in de buurt acceptabel zijn, want volgens mij heb je dan gewoon een veel grotere kans dat daar plek is.

Groeten,

Temet

Carla

Carla

07-04-2016 om 16:42

Temet

Wat is het geworden? Ik hoop nr 1!

Ali

Ali

07-04-2016 om 17:07

1e keus!

Zoon geplaatst op 1e keus! Ongelofelijk want veel overaanmeldingen (Hyperion).

Temet, ben ook benieuwd!
En zijn er nog meer Amsterdamse ouders met kinderen die hebben meegedaan met de matching?

Temet

Temet

07-04-2016 om 17:32 Topicstarter

Carla

Wat lief dat je het vraagt. Het is gelukkig inderdaad nr 1 geworden. En zoon had volgens mij een laag lotnummer (meer dan 6800) dus we mogen van geluk spreken. Had hij het Barlaeus op 1 gehad dan denk ik niet dat het zijn eerste keus geworden was.

Brandweervrouw, gefeliciteerd. Welk lotnummer had jouw zoon?

Ik ben blij dat het gelukt is en ik ben ook blij dat we nu een antwoord paraat hebben op de veelgestelde vraag naar welke school zoon gaat.

Overigens: site van OSVO lag er niet uit direct na 15.30. Dat hadden ze goed geregeld.

Groeten,

Temet

Ali

Ali

07-04-2016 om 18:01

Lotnr

Fijn Temet, ook gefeliciteerd voor je zoon!

Mijn zoon had 3650. Leek me toch ook niet zo hoog. Ik vraag me ook af wat het laagste nummer was dat is geplaatst.

En het inloggen was idd goed geregeld, en precies op de afgesproken tijd.

2e keus

Mijn zoon is terechtgekomen op zijn 2e keus (4e Gym). Zijn lotingsnummer was meer dan 5200 en dat viel me nog mee. Hij is blij. Hij twijfelde heel lang tussen 1e en 2e keus: hij had ze eigenlijk beide op de 1e plaats staan, dus dat het nu nummer 2 is geworden vindt hij prima. 1e keus was ook Hyperion.

Het laagste nummer was trouwens 8000.

Groet,
Pina

wat fijn!

Dat jullie kinderen op hun eerste of goede 2e plaats is gekomen!
Heel benieuwd of dat de tendens is in zn algemeenheid.

Temet, dank voor je uitleg over het stadsdeel. Snap wat je bedoeld, ga het zeker meewegen volgend jaar.

En dank ook Bermbrand en Anne J over de hardheidsclausule info.

Teleurgesteld

Veel teleurstelling in Amsterdam. Lang niet iedereen is in zijn of haar top 3 geplaatst, Een aantal kinderen zijn (zeer) laag geplaatst en er zijn ook nog kinderen helemaal niet geplaatst. Check persbericht van de stichting VSA:
https://mobile.twitter.com/StichtingVSA/status/718101568462135297/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw

Triva

Triva

08-04-2016 om 08:35

tja

degenen die niet tevreden zijn laten zich horen: http://www.stichtingvsa.nl/guestbook.php gelukkig is hier op OO tot nu toe iedereen tevreden.

Triva

Triva

08-04-2016 om 08:42

osvo

7.453 leerlingen
De leerlingen zijn als volgt geplaatst:
7.251 leerlingen (97,3%) zitten komend schooljaar op een school in de top 5 van zijn of
haar keuze;
7097 (95,23%) op een school in zijn of haar top 3;
6.235 leerlingen (83,66%) zijn geplaatst op de school van eerste keuze;
165 leerlingen (2,21%) hebben een aanbod gekregen buiten hun gewenste top 5;
7 leerlingen buiten hun top 10-voorkeur.

Nou Triva

Hier geen tevredenheid hoor, maar een heel verdrietig kind die plek nummer 10 van de lijst heeft toegewezen gekregen, dwz op 9 scholen is uitgeloot.

De beloofde 99,9% in de top 3 wordt wedomweg bij lange na niet gehaald. Als he rekening houdt met het feit dat de 600 ruilopties er nu uit zijn, de circa 450 Cito ophogers niet meedoen en dan toch geen significant betere uitslag dan vorig jaar.

Triva

Triva

08-04-2016 om 08:50

forum

Wat mij vooral opvalt is dat mensen met een gymnasiumadvieskind op de één of andere manier vinden dat hun kind meer rechten heeft. Omdat het het slimste kind van de klas is, omdat het zes jaar hard gewerkt heeft, omdat het zo verschrikkelijk graag klassieke talen wilde gaan doen en nu moet het tussen atheneumkinderen in!

Belachelijk argument.

Triva

Triva

08-04-2016 om 08:54

oja

en mensen die het raar vinden dat hun kind met 'dik gymnasiumadvies' niet is ingeloot en een kind met 'randje boord vwo advies' wellicht wel.

Ik begrijp best dat het teleurstellend is allemaal maar ga niet van die onzin roepen.

Maaike

Maaike

08-04-2016 om 09:10

matchen vs loten

Op zich vind ik 83% ingeloot op de school van de 1e keuze niet zo'n best resultaat. Hier in Den Haag is 4,5% niet terecht gekomen op de school van de 1e keuze (95,5% dus wel!), maar hier mag je je maar bij 1 school tegelijk inschrijven. Dus geen voorkeurslijstjes opgeven. Dan gaan mensen sowieso strategischer kiezen en met blijkbaar betere resultaten. Gevolg is wel dat als je niet ingeloot bent, dat je terecht komt op school nr 10 ofzo. Maar die kans is veel kleiner dan in Amsterdam.

Het bizarre is alleen dat Amsterdamse ouders dat systeem ook hadden, maar zelf voor iets anders hebben gekozen. Dat dus niet goed blijkt te werken.

Maaike

Maaike

08-04-2016 om 09:12

gymnasium

Ik snap best dat dat een belangrijke voorkeur van een leerling kan zijn, alleen willen deze ouders vooral categorale gymnasia. Dus nog een extra eis/voorkeur, ja dan maak je het jezelf extra moeilijk. Terwijl je mij niet kan vertellen dat er nergens op een Amsterdamse scholengemeenschap een plek is in een gymnasiumklas.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.