Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
kaatje66

kaatje66

16-11-2009 om 11:33

Naar het vmbo

Onze dochter gaat net zoals vele andere kinderen naar het middelbaar onderwijs. Ze heeft een KGT advies.(kader gemngd Theoretisch) Op de school hier in de buurt gaat alles volgend jaar op de schop. De KGT brugklassen worden afgeschaft en hiervoor in de plaats komen vmbo T klassen en basiskaderklassen. Indien je in het eerste jaar toch te goed bent voor de basiskaderklassen stroom je door naar een vmbo t* klas. DIt houdt in dat je dan geen frans en duits krijgt.(is uitermate geschikt voor ll met dyslexie werd ons verteld)De eerste 2 jaar heb je dus basiskaderklassen en vmbo t klassen. In het 3e jaar wordt er een splitsing gemaakt. dus vmbo t - vmbo gemengd - vmbo kader en vmbo basis.
Maar wat is nu wijsheid. Wij zien door de bomen het bos niet meer. Onze dochter is aangemeld voor lwoo maar waarschijnlijk krijgt ze deze niet. (te weinig achterstand)Ze heeft dyscalculie en heeft dus enorm veel problemen met rekenen.
Wat is nu precies het verschil met vmbo kader en vmbo t en vmbo t gemengd? Ze wil eigenlijk niet alleen theorie dus dan lijkt kader mij het meest geschikt. En is haar dyscalculie een groot probleem voor vmbo t? Ik hoor dat het rekenen op de middelbare school erg verschilt met de basisschool.
Wij hebben al flink gegoogled maar komen er dus niet uit.Elke school vult het anders in.
HELP
groetjes kaatje(66)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kijk op de school

Kaatje, het verschilt helaas ook nog weer per school. Ik kan er dus alleen maar algemeen iets over zeggen. Vmbo-t is inderdaad vooral theoretisch. Dat verschil zie je eigenlijk pas na het behalen van het diploma. Met vmbo-t kun je (als de school voldoende vakken aanbiedt) ook naar de havo. Met vmbo-g en -k niet. Met alle drie stroom je met een diploma in op mbo niveau 2, 3, of 4 (verschilt weer per type opleiding).
Als ik het goed begrijp zal de school het volgende doen: vmbo-t => leidt op tot doorstroom naar de havo. Dat betekent dat er in meer vakken examen gedaan wordt, waardoor er direct aansluiting is met havo.
vmbo-t* => leidt op tot doorstroom naar mbo-3/4 (is eigenlijk het gewone vmbo-t diploma).
vmbo-k/g => leidt op tot doorstroom naar mbo- 2/3/4
Wat het precies wordt, hangt vooral af van de vervolgopleiding op het mbo en heeft vooral ook invloed op de aanvangspositie in het bedrijfsleven (assistent, uitvoerend, leidinggevend, management). Bij het ene beroep (kapper, bakker) is dat verschil minder duidelijk dan bij het andere (laboratorium medewerker, zeeman).
Maar dat is allemaal zo ver weg dat ik me daar niet echt druk om zou maken.
Kortom: Ik denk dat jouw dochter met een vmbo gkt advies, het best op zijn plaats is in de nieuw te vormen vmbo gk klas.
Groet,
Miriam Lavell

kaatje66

kaatje66

16-11-2009 om 15:24

Niet goed uitgelegd

ik denk dat ik het niet goed heb uitgelegd.
de vmbo school waar onze dochter ws naar toe gaat heeft 4 leerwegen. nl basis, kader, theoretisch en gemengd. In de brugklas kies je voor theoretische leerweg of de BasisKader leerweg. In leerjaar 2 heb je dan ook de theoretische leerweg en de BasisKaderleerweg maar dan als extra de vmbo t* leerweg. Dit is voor de leerlingen die te goed zijn voor de BasisKader leerweg maar die dus een jaar Frans hebben gemist. Pas in het 3e leerjaar wordt er onderscheid gemaakt in Basis, kader en theoretisch. Alleen de theoretische leerweg is dan weer verdeeld in vmbo theoretisch en vmbo theoretisch gemengd. Waar zit dat verschil in met gemengd en theoretisch. BIj kader weet ik wel dat je meer praktijkvakken krijgt en bij basis nog meer. Maar wat is anders bij vmbo t gemengd. Kan iemand dat mij eens uitleggen. Want met haar advies vmbo KGT (kader gemengd theoretisch)kan ik op dit moment dus niet veel omdat de school deze klassen volgend schooljaar niet meer heeft. Het wordt dus of de BasisKader leerweg (BK), wat misschien te laag is voor haar, of de VMBO t leerweg wat ws te hoog gegrepen is.
Je moet onderhand zelf een studie gevolgd hebben om hier uit te komen. Gelukkig hebben we volgende week al een intakegesprek op deze school (ivm lwoo) en zullen we nog eens goed luisteren, maar ik wilde goed beslagen ten ijs komen vandaar deze vragen.

Toch op school vragen

Kaatje:"de vmbo school waar onze dochter ws naar toe gaat heeft 4 leerwegen. nl basis, kader, theoretisch en gemengd. "
Dat is normaal. Gemengd zit tussen kader en theoretisch en is dus iets meer theoretisch dan kader.
Kaatje:"Waar zit dat verschil in met gemengd en theoretisch."
Minder theoretische vakken, meer praktische vakken.
Kaatje:"Het wordt dus of de BasisKader leerweg (BK), wat misschien te laag is voor haar, of de VMBO t leerweg wat ws te hoog gegrepen is."
Je moet dat toch op school navragen. Als ze op de vmbo-t leerweg in mag stromen met haar advies en resultaten, dan zou ik dat doen. Afstromen of doorstromen naar vmbo-k kan altijd nog.
Groet,
Miriam Lavell

Vmbo-t

Heel veel scholen hebben geen gemenge leerweg.
Ik zou - maar ik kan het nooit goed inschatten want ik ken je kind niet - in principe bij KGT hoog inzetten, VMBO-T dus (= hetzelfde als mavo). Om je kind gemotiveerd te houden. Uit je neus eten is echt zonde als je beter kan. Maar nogmaals, ik kan alleen in het algemeen iets zeggen.

kaatje66

kaatje66

19-11-2009 om 10:27

Ook onze gedachte

Dit is eigenlijk ook onze gedachte. We hebben zelf het idee dat je beter kunt afstromen dan dat je naar een jaar moet opstromen. De ervaringen van opstromen van deze school zijn niet erg positief (heb ik van andere ouders gehoord)
De capaciteiten heeft ze waarschijnlijk hier wel voor alleen haar dyscalculie kan misschien roet in het eten gooien. Maar daar gaan we volgende week over in gesprek.

Bedankt
groetjes Kaatje(66)

Eigen ervaring

Ik heb het zelf ooit meegemaakt en ben achteraf heel erg blij dat ik niet het advies van school heb gevolgd. Maar een stap hoger ben gegaan. Bedenk dat afstromen altijd makkelijker is. Maar opstromen een stuk moeilijker (toelating, bepaalde eisen, beslissing van bepaalde docenten).

In de toekomst heefte en kind ook meer aan een stapje extra (denk aan mbo waar ze misschien hoger kan instromen).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.