Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kugom

Kugom

15-08-2018 om 18:55

Niet mee doen aan introductieweek HBO

Mijn zoon, 17 jaar, begint in september aan een HBO-studie. Hij gaat (nog) niet op kamers. Ik hoor van vriendinnen dat hun pubers meedoen met de introductieweek. Mijn kind heeft daar, naar eigen zeggen, geen behoefte aan. Kind is sociaal, niet verlegen, actief, zit goed in z'n vel. Daar ligt het allemaal niet aan. Hij heeft er gewoon geen behoefte aan. Hij kent geen mensen in de nieuwe stad, maar verwacht dat dat vanzelf goed komt.

Ik heb zelf niet gestudeerd en weet dus niet wat hij gaat missen en of ik hem niet tóch moet proberen over te halen. Ik zou ook niet weten hoe je mee doet aan de introductieweek. Vanuit het HBO is er niets over gecommuniceerd. Hij weet nog niet eens wanneer de opleiding begint (zijn inschrijving is wel bevestigd, dat dan weer wel).

Wat denken jullie? Is deelname aan de introductieweek echt nodig om een goede start te maken?

Ja en nee

het is niet nodig maar het is wel leuk. Zeker als je nog weinig mensen kent.
Je hebt meestal twee introducties: de algemene en van de opleiding zelf.
De algemene intro leer je mensen uit de stad kennen en je maakt kennis met de studentenverenigingen en activiteiten. Dat is vooral voor de sociale kant.
De introductie van de opleiding zelf leer je mensen kennen van je eigen opleiding maar je hoort ook veel praktische/nuttige informatie.
De algemene intro dagen kan je wel overslaan (al zijn ze vaak wel erg leuk) maar de intro van de opleiding zelf zou ik niet overslaan omdat je daar toch veel informatie mee krijgt.
Bovendien leer je zo alvast je collega's kennen. Dus daar zou ik zeker aan mee doen.
Al vond ik zelf de algemene introductie ook heel gezellig en heb er al heel veel leuke mensen leren kennen.

Paasei

Paasei

15-08-2018 om 19:38

hier wel

Zoon gaat volgende week naar de introductieweek van de uni. Ons is al op de kennismakingsdagen (orientatie-dagen) duidelijk gemaakt dat dat belangrijk is. Om direct je mede-studenten en studiestad te leren kennen. Ook wordt er kennis gemaakt met de studievereniging (da's iets anders dan de studentenvereniging). Zoon moest er voor betalen. Overnachten kostte trouwens meer; daarvoor kreeg hij een luchtbed in de gymzaal van de uni..
Geen idee trouwens of dat voor de hbo anders is.

Overigens hopen wij dat het hem ook een kans oplevert om een kamer te vinden. Het is nog steeds niet gelukt.

Studievereniging

Kun je natuurlijk ook buiten de introductieweek contact mee opnemen.
Lidmaatschap kan handig zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld korting geregeld hebben op je boeken.

Jesse_1

Jesse_1

15-08-2018 om 20:16

Introductie

Over welke introductie heb je het dan? De algemene kun je rustig missen, die van de studie is vaak (gedeeltelijk) verplicht en zinvol.

Vaak 1 dag verplicht

De rest is inderdaad stad verkennen. Zoon ging vorig jaar wel mee maar dit jaar( verandert van studie) is er alleen een dag en dat vindt hij meer dan genoeg. Eigenlijk wilde hij eerst niet gaan.De verplichte dag werd vorig als nog in de eerste lesweek herhaald dus hij zegt zonde van mn werkdag. Maar hij gaat toch....op aanraden van zn zus.

voordeel introductie

Voor Tu/E studenten zal ik de algemene introductieweek zeker aanraden. De week van de studentenverenigingen vond ik minder boeiend. Tenzij je nog geen kamer hebt.

Voor de rest kan ik alleen maar naar de statistieken wijzen die zeggen dat studenten die deelnamen aan de introductieweek in het eerste jaar minder vaak afhaakten.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-08-2018 om 22:46

Wel

Wij hebben onze dochter vorig jaar wel een beetje (veel) gepusht om mee te doen. Zij is niet zo’n sociaal talent, dus zag er gewoon heel erg tegenop. Uiteindelijk heeft ze van het programma meegedaan wat ze leuk vond. Het was vijf dagen van 9 tot na middernacht, maar ze is de meeste avonden na het eten vertrokken. Ook de sportactiviteiten overgeslagen want na 6 jaar middelbare school gezworen nooit meer gymles te volgen
Achteraf is ze blij dat ze het gedaan heeft. Ze vond een studentenvereniging met gelijkgestemden en is actief geworden binnen een studievereniging.

Hier

Dochter gaat ook starten op het hbo en heeft een goed georganiseerde introweek. Ze gaan met alle eerstejaars van haar opleiding 2,5 dag kamperen. Omdat samenwerken een belangrijk onderdeel is van de opleiding gaan ze daar meteen al mee aan de slag. Eind van de week vormen ze met elkaar de klassen.
Voor dochter een belangrijke activiteit omdat ze niet makkelijk anderen aanspreekt. Zal ze daar wel moeten Het is niet verlicht maar ik denk wel een goede start, in elk geval voor mijn dochter.
Wat gek eigenlijk dat jullie geen informatie hebben. Hier al een aantal keer mail en een brief van de hogeschool.

Kugom

Kugom

16-08-2018 om 13:16

Toch een introductieprogramma

Er blijkt een verplicht introductieprogramma te zijn met overnachtingen. Toch handig dat ik me er mee ging bemoeien.... Zoon had me al een paar keer verzekerd dat het vanzelf goed zou komen, maar nu duurde het me toch te lang.

De introductieweek van de studentenstad slaat hij over, die van de opleiding niet.
Dank voor de reacties!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.