Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Officiële klacht indienen schoolbestuur basisschool


Mamsvaneen

Mamsvaneen

30-09-2019 om 17:32 Topicstarter

tsja...

Vandaag gesprek gehad met de interim directeur. Wat een deceptie: hij wil expliciet geen concrete afspraken maken, wij moesten vooral vertrouwen hebben in zijn 'aanpak' (?) Een hoop wollig gepraat maar we zijn geen snik wijzer geworden. Interim werd wel boos toen wij lieten blijken dat we na twee jaar tijd daden willen zien, geen woorden.

Morgenochtend dossier opvragen, al zie ik dat ze daar een maand over mogen doen...

Mamsvaneen

Mamsvaneen

16-10-2019 om 20:47 Topicstarter

Dossier

Ik weet niet of iemand dit draadje nog leest maar nog een vraag:

Vandaag het dossier ontvangen, inderdaad een deceptie, er zijn welgeteld 5 pagina's die er toe doen en gaan over incidenten, allemaal van dit schooljaar. De vorige twee jaar is er genoeg gebeurt maar nergens gedocumenteerd. Ook is kind kennelijk nooit besproken in overleggen kennelijk want daar is ook niets over te vinden...

Wel wordt er ergens verwezen naar een e-mail die naar het team zou gegaan zijn met aanbevelingen van ons en de psychiater richting team. Die mail gaat dus over ons kind en hoort naar mijn mening ook bij het dossier.

Zie ik dit het goed en hoort deze e-mail opgesnord te worden? Het is een vrij essentiële mail in deze aangezien deze zou moeten aantonen wat er wel en niet is geprobeerd om kind te helpen.

Mbt het leerlingdossier

Wij hebben ook heel wat te stellen gehad met de basisschool van onze kinderen. In het begin dacht ik nog dat rechten en plichten van ouders en school heel helder waren maar we zijn (terugkijkend) zo bespeeld.

De eerste keer dat we het dossier ter inzage wilden, moesten we een speciale afspraak maken. Toen we daar kwamen, kregen wij een maagdelijke map met 6 maagdelijke velletje (3x een zelfde kopie van mijn mail) met alle zes op dezelfde hoogte peforatiegaatjes. Met een stalen gezicht beweerde de iber dat dit het hele dossier was (ondanks alle gesprekken en zelfs bemiddeling met school). Wat begin je dan? Je kan niets bewijzen dus je hebt geen poot om op te staan.

De tweede vraag ter inzage was nadat we hadden meegedeeld dat onze kinderen naar een andere school zouden overstappen. Waar de directeur bij zat vroeg de iber wat we van het dossier wilden inzien (want ze moest het allemaal bij elkaar gaan zoeken (??). Alles hoor, doe niet meoilijk, gewoon écht alles! Die keer was het iets uitgebreider maar toen ik vroeg waar bepaalde gespreksverslagen waren, diagnose ergotherapeute en fysiotherapeute, zei ze dat dat in haar mail stond.. en dat ze toch echt niet van plan was om dat alle-maaaal te moeten printen.

Misschien hielden ze geen dossier bij en wilden ze dat niet zeggen of misschien wilden ze niet dat wij het echte dossier inzagen, wie zal het zeggen.

Voor je gaat, bel postbus 51 (ben het nummer kwijt maar het ondertussen ook gewijzigd). Daar heb ik van een ouder en later een leerkracht goede tips gekregen. Ik heb er wel een paar keer voor moeten bellen.

Een tip heb ik onthouden: vraag of dat wat je ter inzage hebt gekregen het volledige dossier is. Scholen willen bij lastige gevallen nog wel eens een mapje in het dossier doen met allerlei informatie over kind of ouders ˋvoor intern gebruik´. Bij het overhandigen van het dossier, halen ze dat eruit. En al zouden ze erover liegen, het is gevraagd en dat kan van pas komen nu je de formele kant op gaat.

Neem je telefoon mee om fotos te maken van bepaalde pagina‘s (als later bepaalde pagina‘s niet in je kopie zitten, heb je in elk geval

En bedenk wanneer je de inzage vraagt.. in het zelfde gesprek als de aankondiging dat je een klacht indient of eerder? School zal zich misschien twee keer bedenken als ze weten dat je gaat klagen. Het zou ze toch zomaar doen besluiten het dossier ˋwat overzichtelijker te makenˋ.

Ach

Ik lees het pas na het schrijven.. ook al een deceptie..

Mamsvaneen,

En, hun rapportage gaf zeker aan dat school geen blaam treft omdat ze volgens protocol reeds alles gedaan hadden. Ze kunnen hun bijdrage zo vreselijk mooi verwoorden, dat het bijna ongekend is dat een ouder over hen durft te klagen.

Met dat dossier schiet je zo weinig op, want het komt van hun hand. Ik heb bewust het dossier nooit opgevraagd. Het lezen ervan zou mij kwetsen en ‘verlammen’. Dat is precies het effect dat ze willen bereiken; mond snoeren.
Ik koos ervoor geen energie te steken in dergelijke mensen. Want negatieve energie is wat het uit je zuigt; het geeft geen genoegdoening. Ten minste, zo beleefde ik het.

Pesten is moeilijk te bewijzen. Pas als je kind een fysiek letsel oploopt, denk aan enkelbreuk door harde trap, kan een school er niet om heen. Maar ja als het zo ver komt, hebben de ouders er al politie werk van gemaakt, en is het sowieso niet aan de school dit op te pakken want dan lopen ze het politiewerk in de weg.
Overweeg je situatie; steek energie in het slagen van en overplaatsing voor je zoon.
Mijn kind was er helemaal klaar mee, wilde er geen woord meer over horen want kind wilde verder. Die wens heeft ook meegewogen in onze werkwijze. Wij waren maar een enkele ouder. De consulent zei dat je alleen maar iets kan bereiken als er meer ouders zijn die gaan klagen.

Sorry, geen opbeurende reactie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.