Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Pesten; negeren of aanpakken

In het draadje over het drama in Voorburg ging de discussie jammergenoeg over naar het verschil tussen niveau van leerlingen. Na het lezen van de link meldpuntonderwijsgeweld, werd mij duidelijk dat pesten juist een voedingsbodem heeft door het verschil in negeren of aanpakken.
De omschrijving van een melding bij een school en de afhandeling hiervan, was heel herkenbaar. Aha, onze ervaring was dus niet zo uniek maar komt vaker voor. De info in de link is een goede voorbereiding op wat een ouder te wachten kan staat, als de school negeert en het afdoet als plagerijen itt tot aanpakken zoals de overheid hen opdraagt.

Meldpuntonderwijsgeweld heeft zelfs een registratie van meldingen. (De oude school van mijn kind blijkt geen meldingen te hebben.) Nu moet ik zeggen dat na het lezen van de disclaimer, mij niet duidelijk werd wie nu eigenlijk verantwoordelijk is voor deze website en het cookiebeleid geen optimale bescherming biedt. Maar de organisatie laat wel een heel ander geluid horen.

De meeste pestwebsites roepen op tot melden bij school zodat de school het gaat aanpakken. Om te voorkomen dat een school negeert, zou een ouder het beste een onafhankelijke onderwijs instantie erbij kunnen betrekken, om te voorkomen dat het niet wordt aangepakt. Een instantie, die niet op de loonlijst van de school/stichting voorkomt. Een instantie die kan voorkomen dat ouders vanuit hun 'zwakkere' positie door de school onheus worden behandeld.

Kinderen die door pesten zich heel ongelukkig hebben gevoeld, zouden veel baat hebben aan een school, die wel durft aan te pakken. Dat schept vertrouwen en maakt minder diepe wonden. Gelukkig zit mijn kind nu wel op zo'n school en ziet het effect van het verschil tussen negeren en aanpakken . Dat is goed voor het zelfbeeld.

Ik vind dat meldpuntonderwijsgeweld meer bekendheid verdient, want uit praktijk blijkt de pestprogramma's niet afdoende werken. Meer tranparatie hoe men daadwerkelijk omgaat met meldingen. Het bestaan van een protocol is niet afdoende. Ik ben niet zo idealistische te denken dat pesten de wereld uit gaat, maar door het in de kiem te smoren, voelen kinderen zich een stuk veiliger.

http://www.meldpuntonderwijsgeweld.nl/Default.aspx

Ps. Ik heb geen persoonlijke belangen, ik wens alleen elk gepest kind een veilige tijd op school toe.

Barvaux

Barvaux

22-10-2014 om 11:19

hmmm

Slecht gekozen naam: geweld...

Flanagan

Flanagan

22-10-2014 om 12:29 Topicstarter

Hoezo?

Psychische leed is ook geweld. Niet alleen voor een kind maar ook voor een ouder. Al moet ik toe geven dat ik nooit onder deze woordkeuze 'meldpunt onderwijs geweld' zou hebben gezocht.

Ik gebruikte de zoekterm: pesten op school negeren. Maar de boodschap is hetzelfde; stop negeren.

Goede actie

Ik vind het wel een goede actie van ouders Flanagan.
Alleen bedienen ze zich natuurlijk van eenzelfde stijl als acties van scholen tegen ouders. Het is een formalisering van aanvallende en beschuldigende verhoudingen zoals die nu al kunnen voorkomen tussen ouders en scholen.
Ouders slaan terug. Grappig eigenlijk. Net als bij pesten. Heeft het zin om terug te slaan? Sommigen vinden van wel.
Ik vind het wel een interessant initiatief.
Waarom zou je je als ouders door scholen laten intimideren? En waarom sta je er dan alleen voor en heb je niets in te brengen?

De andere kant is dat ik het probleem te moeilijk vind. Je kunt van een school geen resultaatverplichting eisen op zaken die ze gewoon niet kunnen? Hoe kun je verwachten dat scholen wel kinderen gaan beschermen door ze te beschuldigen? Lijkt de kinderbescherming wel.
Beschuldig de ouders dan gaan ze wel beter voor hun kinderen zorgen. Val ze maar aan, dan redden we een kind.
Beschuldig de scholen dan gaan ze wel beter voor de veiligheid van de kinderen zorgen. Zou het helpen?
Als dat zo is doe ik mee!

Zit op facebook

https://nl-nl.facebook.com/MeldpuntOnderwijsgeweld

Gestart in 2013 met een adres in Eindhoven. Laatste berichten ook uit 2013. Jammer.

Flanagan

Flanagan

22-10-2014 om 15:52 Topicstarter

Meldpunt door ouders

Zelf zit ik niet op Facebook, ik wist niet wie achter dit meldpunt zat.

Wel taak voor school om, niet de ouders te wijzen op de kwaliteit van opvoeding, maar dmv bv schoonmaaktaken een pestkop bewust te maken van consequenties. Zodat een slachtoffer niet geïsoleerd raakt. Een school die laat zien dat ze een school zijn van ' niet woorden maar daden', geeft een duidelijk signaal af. Dat merkt een leerling al in de klas; het weet precies welke docent zaken in de smiezen heeft en wie niet.

Wanneer een slachtoffer op school geen gehoor vindt, is het een goede zaak als kind en ouders een onafhankelijk onderwijs instantie kunnen benaderen hen hierin te begeleiden.

Evanlyn

Evanlyn

22-10-2014 om 16:05

schoonmaaktaken

Di kunnen averechts werken: je hebt me deze straf bezorgd, nu ga ik je eens extra pakken. Het blijft lastig...Schorsen lijkt me beter, dan zijn ze ook even weg uit hun vriendenclub.

Flanagan

Flanagan

23-10-2014 om 10:15 Topicstarter

Zichtbaar ongewenst gedrag

Nadat ik een papieren vliegtuigje door de klas gooide, mocht ik met zak en prikstok op het schoolplein rotzooi prikken. Iedereen kon mij zien. Dat was eens, maar nooit weer. Zichtbaar ongewenst gedrag.

Een leerling dat geschorst wordt en thuis moet blijven, kan lekker uitslapen en tv kijken. De consequentie doet een geschorste niet veranderen. ( misschien zelfs in tegendeel). Een geschorste leerling die zich op school moet melden, wordt ook maar een of twee dagen gemist. Zelfs kans dat hij/zij zijn/ haar maten in de pauze kan opzoeken, lekker chillen.

De consequenties van tegenwoordig zijn niet meer zichtbaar/voelbaar want dat zou mensonterend zijn en dat mag niet. Maar hoe zit het dan met de beleving van het slachtoffer? Een zichtbare bevestiging dat een school niet de andere kant op kijkt, helpt een kind. 'Hij' weet dat school weet wie de daders zijn. Bij revanche, is de drempel voor het slachtoffer minder hoog dit te bespreken. En de daders kunnen weer zichtbaar op het schoolplein de kauwgum van de treden krabben omdat de school ze in de smiezen heeft. Is ook goed voor het imago van de school.

Meldpunt

Het is een mooi initiatief, maar ik vind de website niet duidelijk genoeg. Wie er achter zit, wat er met de info gebeurd etc, vager dan vaag.
Ik ben voorstander van een landelijke instantie, een soort nationale ombudsman maar dan voor pesten. Want waar kun je terecht als je kind gepest wordt en school kan het niet oplossen of doet er niet genoeg aan? Nergens.

Ik ben ouder van een kind dat wordt gepest. Als je kind zich al machteloos voelt, hoe gefrustreerd ben ik als ouder over de aanpak van de school.

In onze beleving een hoop blabla, flink wat gedreig vanuit school richting de pesters maar de pesters hebben er maling aan. Ik concludeer ook een heel belangrijk ding: als je als school dreigt met maatregelen, dan moet je die maatregelen ook uitvoeren en het niet blijven zalven. De daders hebben haarfijn door hoe ver ze kunnen gaan en krijgen geen signaal dat hun daden echt consequenties hebben. Naar mijn mening komen de pesters er vrij simpel mee weg. De ouders zijn vaak niet eens op de hoogte.

Mijn kind moet die consequenties wel dragen. Wat een hard gelach. En de gevolgen zijn al goed zichtbaar: gebrek aan zelfvertrouwen, faalangst en achterdocht bij het aangaan van nieuwe vriendschappen.

Ik ben het eens met Flanagan, die schrijft dat over zichtbaar ongewenst gedrag. Waarom zou je de daders niet duidelijk in beeld brengen en flink laten corveeën in en om school. Een soort HALT-traject. Ik ben voor. In mijn gedachten heb ik de daders (die zijn overduidelijk in beeld) al de meest gruwelijke dingen aangedaan. En eigenlijk wens ik ze dezelfde behandeling als die mijn kind krijgt.

Groet, Moppeke

winterzonnetje

winterzonnetje

24-10-2014 om 00:13

het gesprek aangaan

Volgens mij zou de school en iedere individuele leerkracht vanaf dag 1 duidelijk moeten maken hoe er met elkaar omgegaan moet worden en daar zelf voorbeeld in zijn. Met respect, grenzen van andere respecteren, niet pesten. En mochten er zich pest incidenten voordoen, dan met de pesters en het gepeste kind in gesprek. De pesters vragen hoe hun gedrag voor het andere kind is, hoe zouden ze het zelf vinden als ze zo behandeld worden etc.... Maar dat betekend dat je als leerkracht ook zelf geen pestgedrag laat zien. Het is denk ik een cultuurdingetje.

Flanagan

Flanagan

25-10-2014 om 20:01 Topicstarter

In actie komen

@ winterzonnetje, geheel met je eens. Als een leerkracht vanaf dag 1 in actie komt, is ieder gewaarschuwd dat met de persoon die voor de klas staat niet valt te spotten.

Het cultuurdingetje snap ik niet helemaal. De trieste nieuwsberichten in de kranten betroffen slachtoffers die door meerdere kinderen, van welke cultuur afkomstig dan ook, gepest werden en hoe de scholen dit wel wisten maar er niet naar handelden.

Igv leerkrachten die zelf pesten is er maar een ding te doen, overschrijven naar andere school.

winterzonnetje

winterzonnetje

25-10-2014 om 20:46

cultuurdingetje

Ik bedoel met cultuurdingetje dat op een school/ klas een bepaalde cultuur heerst waarin meer of minder voedingsbodem voor pesten is. Als de schoolleiding/ leerkrachten zelf niet echt het gesprek durft aan te gaan, of zelf uit gaat van vooroordelen zal er makkelijker gepest worden. Ik heb daar in mijn eigen omgeving nare situaties van gezien. Ook schoolleiding die niet durft op te treden tegen bepaalde kinderen omdat ze dat niet aankunnen. Ik denk dat het gesprek voeren met de pester ook een leermoment voor de pester kan zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.