Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Praktijkschoolervaring gezocht


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vraagteken

Vraagteken

24-08-2009 om 09:13

Hoe zit het dan

wat zijn nou precies de uitzonderingen op de regel die maken dat je wordt toegelaten tot het praktijkonderwijs?

En Krulleke, zit jij in dezelfde situatie als Rugby of is Rugby en Krulleke 1 dezelfde persoon? Ik volg het even niet meer.

Wat ik me verder afvroeg. In welke groep van de basisschool zit je dochter nu Rugby? Wat zijn de afwegingen van de school om je kind richting praktijkonderwijs te laten gaan? Is er met jullie ook over alternatieven gesproken?

Nou ja, een hoop vragen eigenlijk...

elsje78

elsje78

24-08-2009 om 09:40

Leerkracht

Hoi

Ik ben leerkracht op het pro...

is de optie LWO besproken met jullie? leerweg ondersteunend onderwijs is dat. Dus wel vmbo maar kleine groepen en veel extra begeleiding.
Op basis van zo'n hoog iq zal het dossier goed onderbouwd moeten zijn voor toelating op pro.

sorry beetje kort maar even weinig tijd.

gr elske

Niet

Het is absoluut niet zo dat scholen leerlingen zomaar wegsturen of niet meer toelaten. Het is juist heel moeilijk om een leerling te verwijderen van school. Je hebt als school de plicht om een andere school voor de leerling te zoeken en er is een heel protocol wat afgewerkt moet worden, voordat je een leerling de toegang tot de school kunt ontzeggen.

Uitzonderingen

De uitzonderingen voldoen niet aan alle crieria voor het Pro, maar zouden er wel op hun plek zijn door bijvoorbeeld leerachterstanden, stoornissen, gedragsproblemen etc. Meestal een combinatie van deze zaken. Dan wordt er een aanvraag gedaan waarin alle onderzoeken, verslagen met een beargumentatie worden bekeken door een commissie die dan oordeelt of deze leerling wel/niet toelaatbaar is.

Vraagteken

ik ben krulleke en ben niet dezelfde persoon, ik haakte alleen in op deze discussie en mijn dochter gaat nu naar groep 8, zij krijgt in okt/nov een IQ test en een nio toets en daar zal uitblijken wat het beste is voor haar hoop ik. Ze had een percentielscore in groep 7 op de entreetoets van 17%. Wat dit inhoud weet ik nog niet precies, mijn dochter is een taalzwakke leerling, die veel moeite heeft met leren, zij heeft problemen met haar korte termijn geheugen en daar heeft het IQ niets mee te maken, de school die wij op het oog hebben heeft net boven de pro nog een aparte klas voor kinderen die wel wat meer aan zouden kunnen, is zeg maar een tussenstap naar de vmbo,tuurlijk hoop ik dat ze naar de vmbo kan met lwoo, de tijd zal het ons leren.
krulleke

Oja

haar iq is niet zo heel hoog,verbaal 98 en performaal 78.
krulleke

rugby

rugby

24-08-2009 om 11:00 Topicstarter

Ik ben rugby

idd. lijken de situaties van krulleke en mij op elkaar; mijn dochter heeft moeite met begrijpend lezen, spelling en rekenen. Maar qua IQ zit ze hoger. Ze zit in groep 7, we hebben nog tijd genoeg.
School twijfelt tussen PO of het OPDC, een school waar je naar toe kan als je leerproblemen hebt, maar dat er met extra begeleiding wel verwacht wordt dat je na 2-3 jaar hooguit toch naar het vmbo stroomt. (b. na 2 jaar OPDC ga je naar de 3de van het vmbo, meestal wel LWOO).

Mij maakt het niet echt veel uit waar ze heen gaat, wel maakt het uit of ze eindelijk eens op haar plek komt, qua nivo en qua zelfvertrouwen.

School praat over ''de toekomst'', maar we kunnen nog niet goed meepraten, aagezien we nog te weinig weten van deze keuzes allemaal.

rugby

rugby

24-08-2009 om 11:04 Topicstarter

O nog wat

ik zie net dat het peformaal en verbaal nivo bij krullekes kind precies andersom ligt, dan bij mijn dochter. Mijn kind is verbaal zwak en performaal zeer gemiddeld.

MAAR mn dochter heeft een heel hoog EQ !!!
(daar hebben we het hier wel niet over, maar vind ik net zo belangrijk!!)

MoederVan3

MoederVan3

24-08-2009 om 17:03

Zelfvertrouwen

Rugby,

Als je kind op goed passend vervolgonderwijs terecht komt, zal je zien dat haar zelfvertrouwen enorm zal groeien en als ze ook nog sociaal goed in elkaar zit, komt het heus wel goed. Mijn zoon heb ik ook enorm zien groeien op het LWOO. En trek je maar niets aan van mensen die zonder kennis van zake over het VMBO of het praktijkonderwijs hebben als het afvalputje.
En sterkte met je keuze. Laat je wel goed voorlichten. Ik heb zelf ook een Pv-kloof (P>V). Ik heb erg veel problemen met spelling gehad op de lagere school en was verbaal weinig begaafd. Ik werd daardoor onderschat. Het is allemaal wel goed gekomen, maar als het aan mijn meester had gelegen was ik naar de MAVO gegaan (en waarschijnlijk was het dan ook wel goed gekomen, maar met een omweg).
Misschien kan jouw dochter ook een niveau hoger aan dan nu wordt ingeschat. Ik heb gelezen dat kinderen met een Pv-kloof vaak worden onderschat en kinderen met een pV-kloof vaak worden overschat. Dat zie ik trouwens ook terug bij mijn jongste (pV-kloof), omdat hij zo goed gebekt is, wordt hij vaak te hoog ingeschat.
In ieder geval veel sterkte met de keuze en laat over anderhalf jaar nog eens horen wat het geworden is.

rugby

rugby

24-08-2009 om 20:18 Topicstarter

Thx moedervan3

he dat doed me goed, je lieve reactie!!
Ik denk idd. dat het zo is..over het onderschatten en overschatten; ik herken het bij mijn dochters!(de 1 verbaal dus zwak, en de ander juist HEEL sterk verbaal, maar samen zijn ze ''zwaan kleef aan'')
En mn dochter is idd. sociaal heel sterk.
Ik denk dat ik het nu ook weer wat van me af kan zetten, na de (meest)positieve reacties en nadat ik gister 2 buurtjongens sprak, die op opdc/PO zitten...ze waren zooo enthousiast!
Jullie horen het vast wel tzt.
Bedankt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.