Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Prestatie-school of is dochter echt achter?

Mijn naam is Jana, nieuw op het forum en kwam hier terecht omdat ik opzoek was naar informatie over de basisschool. Ik heb een dochter van 6 jaar die net naar groep 3 is gegaan. Ze is een vrolijk meisje dat sociaal sterk is en veel vriendinnen heeft.
Vorig jaar vond haar lerares dat het inhoudelijk niet goed ging op school, vooral omdat ze een laag tempo heeft, het werk wat af kwam was wel in orde. Met de cito had ze 2x een A, een mooie score.
Wij dachten dat ze in de overgang van groep 2 naar groep 3 misschien beter zou gaan op school, omdat iedereen dan aan het werk is en het niet zo vrijblijvend is.
Maar de nieuwe lerares vind dat haar niveau onder de maat is.
Als voorbeeld gaven ze het letterdictee waar ze 6 fouten had van de 10 opgaven.
Wij zijn er van geschrokken en zijn het in de gaten gaan houden maar vinden eigenlijk dat het best goed gaat.
Ze herkende aan het begin van het schooljaar de schrijfletters nog niet en nu bijna allemaal. Andersom heeft ze wel moeite om de schrijfletters op te schrijven als je ze benoemd zonder dat ze ze leest zoals bij het dictee.
De drukwerkletters kent ze goed, ze leest op avi-2 niveau.
Verder is ze goed in rekenen.
Ze is wel een dromer en daardoor ligt haar tempo inderdaad lager als die van haar vriendinnetjes maar wij vinden het niet zorgwekkend, zeker omdat je duidelijke stappen van vooruitgang ziet.
Omdat we dachten dat deze school misschien niet goed bij haar zou passen hebben we wat informatie aan gevraagd van andere scholen maar wat ons meteen op viel is dat het alleen maar ging over de hoge score van de cito-toetsen, welke scholen ze heen gaan na de basisschool en welke opleiding (absolute meerderheid gaan naar het VWO). Maar nergens is iets terug te vinden over kinderen die wat meer begeleiding nodig hebben. Daardoor hebben we het idee dat van school veranderen misschien niet de juiste aanpak is, mede omdat dit een ingrijpende ommezwaai is voor onze dochter die sociaal gezien erg op haar plek zit.
Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen en meningen van andere ouders en leraren.
Wat hoort een kind van 6 jaar dat net een maand in groep 3 zit allemaal te kunnen?
Een rekensom als 13 plus 12 doet ze zonder blikken of blozen uit haar hoofd, het lezen gaat dus goed op avi-2 en de schrijfletters begint ze nu te herkennen. Haar fijne motoriek is niet optimaal (ze schrijft redelijk groot) maar ze is wel netjes.
Ze droomt veel en is daardoor afgeleid en kan zich niet lang concentreren, hierdoor is haar tempo lager als dat van een ander.
Wij zijn beiden hoog opgeleid en zouden er geen probleem mee hebben als dit er niet in zit voor onze dochter, we willen dat ze plezier heeft in school en als dit betekend dat ze er een jaartje langer over doet en daarna misschien naar de MAVO gaat in plaats van het VWO vinden wij dat oke, als het maar is wat goed bij haar past.
Is dat nu echt zo raar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou,..

Het is wat van een juf om na een maand al te zeggen dat je dochter onder de maat presteert. Baseert ze dat alleen op basis van een letterdictee?
In groep 3 scoorde mijn zoon ook slecht met rekenen totdat er om redenen een op een werd gewerkt met mijn zoon. Voor hem ontbrak total de uitdaging in sommen waardoor hij weinig gemotiveerd was. Maar hij kon het wel en heel goed ook kwam er toen uit.
In groep 3 moeten kinderen nog leren dat ze beoordeeld worden op de lesjes die ze maken. Dat schoolse hebben ze nog helemaal niet. Ik zou er voor waken om te snel aan zitten blijven te denken. Een jaar overdoen is erg ingrijpend voor een kind.
Ik zou eerder eens aan de juf gaan vragen Hoe ze je dochter nu gaat begeleiden want ze heeft nog bijna een schooljaar.
Probeer eens duidelijk te krijgen waar het probleem ligt want dat hoeft zeker niet aan het niet goed kunnen leren te liggen. Misschien ligt het gewoon aan het tempo en motivatie. Misschien moet je dochter nog even wennen dat het er anders aan toe gaat als in een kleuterklas. Het verbaasd me dat de juf hier geen rekening mee lijkt te houden.
Verder mag je ook verwachten dat men jouw en je man serieus nemen in hoe jullie je dochter inschatten. School vergeet vaker (juffen en meesters) dat zij ook wel eens verkeerd beoordelen.

Succes Leen

Ook zo'n dochter

Mijn dochter zit inmiddels in groep 7, en nog lopen we te modderen met het beeld dat de leerkrachten van haar hebben. Dochter is vlak voor de zomervakantie jarig en dus altijd (bijna) de jongste van de klas. Verder is ze dromerig en rustig en daardoor net als Jana's dochter erg traag. Elke nieuwe juf of meester schat haar daardoor in op een te laag niveau. Elk jaar was juf of meester weer verbaasd over de hoge citoscores. Vorig jaar bekende de meester zonder blikken of blozen dat hij het hele jaar had gedacht dat dochter een 'typisch VMBO kind' was, terwijl de groep 6 entreetoets (vorig jaar voor het eerst gehouden op sommige scholen) VWO aangaf. Hij moest er hartelijk om lachen. Ik niet.
Waar dochter helemaal niet traag en dromerig is, is op de dansschool. Ze danst fanatiek een paar keer in de week en is daar onder de hoede van de dansjuf - die haar tot haar grote vreugde een natuurtalentje noemt - een totaal ander kind. Dit jaar heb ik aan het begin van het jaar een gesprek met de schooljuf gehad, waarin ik dat allemaal vertelde. Ik heb juf een dvd met wat dansfragmenten gegeven zodat ze zelf kon zien wat een pittig ding dochter kan zijn. Zo heeft juf een completer beeld van dochter en wordt ze ook anders behandeld.
Jana, heeft jouw dochter niet zo'n passie, waarmee je aan school kunt laten zien dat jouw kind niet zomaar het zoveelste dromerige kind is? Ik denk dat er in elk kind iets schuilt dat het bijzonder maakt en ik zie het als mijn taak om school daarop attent te maken.

Pippin

Pippin

25-09-2008 om 10:13

Motivatie

Bij allebei onze dochters, ja hoor, ook van het dromerige type, is het een eye-opener geweest, toen ze er halverwege groep 3 achter kwamen dat ze die 'rare' lesjes en toetsen niet voor het plezier van de juf moesten doen, maar voor zichzelf. Vooral onze tweede dochter snapte dat niet. Op een gegeven moment zei ze: 'Ach, al dat lezen, ik wordt later toch modeontwerpster, dan hoef je niet te lezen!'
Op school vergeten ze heel erg vaak om aan kinderen te vertellen WAAROM ze bepaalde dingen moeten doen.
En ja, bij mijn oudste zeiden ze in groep 7 verrast: 'Ze is heel slim hoor!' Duh.
Pippin

kiek0001

kiek0001

25-09-2008 om 10:31

Het is wat allemaal,

dat een juf dat al zo snel beoordeelt. Heb je zelf het gevoel dat je dochter niet gelukkig is? Of dat je dochter zelf aangeeft dat ze problemen heeft op school? Ik zou apetrots zijn op een dochter die begin groep 3 al avi 2 heeft, super! En het rekenen begrijpt ze ook heel goed.
Onze dochter was altijd een rommelkont. In groep 5 durfde de juf zelfs te vertellen dat ze werkte als een kip zonder kop (grrrr.... je kunt begrijpen dat onze verstandhouding met de juf niet geweldig was) En zij kon ons nu al vertellen dat we blij mochten zijn als onze dochter ooit haar vmbo kon afmaken...
Inmiddels is onze dochter getest, hoog begaafd en gaat volgend jaar naar vwo (als ze daar zin in heeft want haar keuze is belangrijker dat wat pa en ma willen)
Reactie van de juf: Tja, ik heb altijd al geweten dat het een bijzonder meisje was.
Kijk goed naar je kind en luister goed naar de juf, maar beslis zelf of je het standpunt van de juf kunt delen.
succes en veel wijsheid!

Guinevere

Guinevere

25-09-2008 om 10:34

Prestatieschool

Als ik de groep 3 van jouw dochter vergelijk met de groep 3 van mijn zoon, dan vind ik wel dat ze er hard aan trekken ja. Ik zou me op geen enkele manier zorgen maken over de capaciteiten van je dochter, wel over de manier waarop de juf haar denkt tot betere prestaties te krijgen.
Daarbij: juf van mijn zoon zegt dat het heel normaal is als jonge groep-3-kinderen nog wat moeite hebben met de concentratie. Als de concentratie echter niet verbetert, zeg maar over een half jaar, dan kun je er eens door de schoolbegeleidingsdienst naar laten kijken.
Mijn eigen kind heeft ook concentratieproblemen trouwens (door ADHD) en de juf verwacht van hem niet dat hij zijn werkjes volledig afmaakt, wel dat hij de dingen goed oppakt. Dus het kan ook helpen iets aan verwachtingsmanagement richting de juf te doen.

Roos

Roos

25-09-2008 om 10:46

Zo zeg

6 jaar, avi-2 en rekenen tot 20, na 1 maand groep 3! Ik vind het aan de snelle kant hoor. De meeste kinderen op onze school lezen avi-1 zo rond de kerstvakantie. Helemaal precies qua rekenen en dergelijke weet ik het niet meer, maar ik weet wel zeker dat je dochter echt niet achterloopt.
Ik zou je vraag nog even stellen in de rubriek ouders en school (of aan het forumbeheer vragen of dit draadje verplaatst mag worden, zie envelopje boven aan deze rubriek). Daar komen ook een aantal juffen, dus die zullen vast meer weten.
Roos

Dees 68

Dees 68

25-09-2008 om 14:22

Juf kijkt wel erg eenzijdig...

Maar blijkbaar ziet ze een probleem... Dus mijn vraag aan haar zou zijn: "wat kun jij doen om mijn dochter te helpen met dit probleem?" En dan maar eens kijken wat het antwoord daarop is.
Een kind dat Cito-scores A haalt, Avi-2 leest in begin groep 3 en al kan rekenen tot 20 is geen standaard VMBO-T kind. Laat je dat niet wijsmaken. Als ze echt op sommige punten uitvalt, moet ze daarbij geholpen worden. En dat is echt zeker OOK een taak van school!

Het kan zijn dat haar concentratievermogen nog niet helemaal uitontwikkeld is. Maar het kan ook zijn dat het bijvoorbeeld een ADD-er is met hyperfocus, die dus wel presteert op het moment dat het echt moet en voor de rest een beetje in haar eigen wereld zit (en daardoor dus haar werk niet af krijgt).

Ik zou het gewoon nog even aanzien. Als ze zo goed blijft scoren komt ze er waarschijnlijk toch wel en het schooljaar is pas net begonnen. En mocht het toch problemen blijven opleveren dan kun je wellicht kijken of je haar capaciteiten niet ergens kunt laten testen (ggz, vrijgevestigde psycholoog,...). Het lijkt me dat dat wel helderheid biedt namelijk.

JanaD

JanaD

25-09-2008 om 15:56 Topicstarter

Dank jullie wel

voor alle reacties. Een hoop herkenbare berichten en ook bevestiging van onze vermoedes dat het allemaal wel mee valt met onze dochter. Wij begrijpen best dat de juf liever een kind in de klas heeft dat geen aansporing nodig heeft om aan het werk te gaan maar hadden gehoopt dat er een plekje is voor ieder type kind. Zelf heb ik heel sterk het gevoel dat onze dochter een Havo-kind is, vraag me niet waarom. Misschien omdat ik weet dat ze best slim is maar haar priorieiten elders liggen.

Helaas heeft ze geen hobby waar ze zich helemaal in stort. Misschien toch eens zoeken.

Wij hebben het er gisteren samen nog eens over gehad en denken dat het misschien ook komt doordat onze oudste hoogbegaafd is, deze heeft op de zelfde school gezeten. Ze hebben de eerste jaren erg vergeleken, ik heb dat toen vrij duidelijk afgekapt want ze zijn niet te vergelijken, maar misschien dat dit ook mee speelt. En zo te lezen is het toch echt een prestatieschool, want mijn dochter is als je het vergelijkt met klasgenootjes zeker minder ver. Hier licht het niveau dus erg hoog. Alleen voor ons hoeft dat niet perse.

Ik zal vragen of het topic verplaatst kan worden, als ik kan vinden hoe ik dat moet doen.

Annet

Annet

25-09-2008 om 20:03

Bizar

Mijn zoon van 6 zit op een hele gewone basisschool. Uitstroom is wat hoger dan verwacht wordt van de instroom. Oftwel ze doen het goed.
Ze volgen de methode veilig leren lezen. De methode deelt kinderen in in verschillende niveaus. Kinderen die al een avi-niveau beheersen zijn zonkinderen. (voor meer info zie: www.veiliglerenlezen.nl )
In de klas van mijn zoon (20 kinderen) zijn 7 zon-kinderen waarvan 3 kinderen die zijn blijven zitten (extreem hoog aantal dit jaar). De kinderen die niet zijn blijven zitten lezen avi2 (2x), avi 3 en avi5.
Het lezen van avi2 zou in onze groep 3 al automatisch betekenen dat kind bij de betere lezers hoort.
In rekenen wordt nog niet gedifferentieerd. Ze zijn volgens de methode nog vooral aan het tellen. (methode alles telt, gestart met groep 3 in september).
Als je wilt weten hoever je kind is, kun je eens kijken op www.allestelt.nl Het kunnen rekenen boven de 10 is als snel 2e helft groep 3.
Samenvatting: ik snap helemaal niets van jouw school/juf. Jouw kind is een snelle groep 3-er.

Meyke

Meyke

26-09-2008 om 09:32

Razend benieuwd

Naar waar die school staat. Ik heb nog nooit een school gezien waar het merendeel van de kinderen al meer dan AVI-2 leest in begin groep 3. En ik heb wat scholen gezien, ook in cognitief zeer sterke wijken za'k maar zeggen....

Verveling?

Ze loopt in ieder geval met rekenen en lezen voor. Droomt ze misschien zoveel omdat ze zich verveelt en het saai is? HB kinderen hebben vaker hb broertjes en zusjes, weten jullie zeker dat ze niet ook hb is? Is ze getest? Het klinkt inderdaad nogal als onderpresteren.

Margot Mulder

Margot Mulder

02-10-2008 om 21:38

Groep 3

Mijn zoon zat in groep 3 en had op rekenen een dikke D. Hij is laatbloeier en ook nog van september, dus een vroege leerling. In groep 7 behaalde hij echter een B op rekenen, dus die scores willen nog niet altijd iets zeggen....
Ook mij lijkt de dochter van Jana het prima doen met AVI2 en rekenen! Als mijn zoon daar had gezeten, hadden ze mss wel gedacht dat hij oliedom moest zijn geweest...

Nog ander onderwerp; vraag me soms af hoe het toch kan dat er zoveel HB klantjes rondlopen. Met al deze einsteins in de dop moeten we in NL toch op een mega ontwikkeling gaan denken in de toekomst...

JanaD

JanaD

04-10-2008 om 16:46 Topicstarter

Heeeej verplaatst en reacties!

Ik dacht weer eens kijken op het forum, het is erg druk dus het lukt me vaak niet. En zie dat het topic verplaatst is en er nog veel gereageerd is! De naam van de school noem ik liever niet omdat ik hier onder een andere naam post. Maar hij zit in Noord-Holland. We hebben deze week op de site van de onderwijsinspectie gekeken en de school scoort echt enorm hoog, er gingen dit jaar van alle 8e groepen ook maar 2 naar het VMBO en een paar HAVO, de rest naar VWO. Het is een school met veel hoog opgeleidde ouders en ik denk dat het niveau daarom zo hoog is. Maar dat zou geen excuus mogen zijn voor de hoge verwachtingen want ook dan kan je een kind hebben wat het wat minder goed op pikt allemaal.

Gerry, ze is nooit getest maar ik kan me haast niet voorstellen dat ze ook HB is, ze is gewoon snel afgeleid en heeft veel faalangst, ze is een dromer en zeker niet dom maar ben juist zo blij dat ze niet is zoals onze oudste, onze jongste heeft nl wel de verschijnselen en ik vond het een ramp dus duim dat het niet zo is. En het is een montessorischool dus ze hoeft zich nooit te vervelen. Ze kunnen altijd door werken als ze dat willen.

Ik heb vorige week de juf (ze heeft er 2, de lieve juf was dit) aangesproken en gevraagd hoe ze het nu vind gaan, dat ik geschrokken ben van het gesprek. Dat ik haar laatjes door gekeken en ik was verbaasd hoeveel ze al geleerd had in die korte tijd, dat ik als moeder het eigenlijk wel goed vond gaan. Maar ze was helemaal niet negatief, vond dat er zeker een stijgende lijn in zat alleen dat ze nog steeds langzaam was en veel droomde. Ik heb duidelijk gemaakt dat dit ook karakter is en dat als je haar een beetje d'r gang laat gaan er vanzelf heel veel gaat gebeuren. Ben dus heel erg benieuwd hoe het gesprek in januari zal zijn maar voor nu maak ik me geen grote zorgen, van ons hoeft ze niet het onderste uit de kant te halen.

Wil jullie wel enorm bedanken voor alle tijd en moeite die er is gaan zitten in het beantwoorden van mijn vragen, super!

Gerry

Gerry

09-10-2008 om 09:46

Meisjes

Waarom ik er aan dacht is omdat je al een hb kind hebt (waarschijnljk twee dus) en ik op het HIQ forum nogal al een paar va ndergelijke verhalen tegen ben gekomen. Zoontje is hb maar zus echt niet want die is heel anders. En die zussen zijn dan vaak dromerig, faalangstig etc en een stuk meer aangepast Die zussen blijken dan later stuk voor stuk ook hb te zijn maar gedragen zich heel anders dan jongens. En lieten dat ook thuis niet merken.

Het lijkt mij de moeite van het onderzoeken waard. Als het niet zo is, dan moet je in het in een andere hoek zoeken, als het wel zo is, dan ga je een zeer intelligent kind frustreren met veel herhalen, een te laag tempo en mogelijk een te laag schooladvies. Het is natuurlijk heerlijk dat ze van jullie niet meer hoeft dan ze kan, maar je wilt er neem ik aan niet achter komen later dat ze makkelijk gekund had en dat niemand het ooit gezien heeft.

Een quote:

"Jongens uiten hun onvrede over de te gemakkelijke werkjes in de klas nogal eens met extravert {'acting-out') gedrag. Met dit opvallende, storende en vaak lawaaierige gedrag proberen zij {negatieve) aandacht te trekken van de omgeving. Meestal werkt dit gedrag averechts bij de leerkracht. Bovendien heeft het ook geen goed effect op het schoolwerk. Dit storende en negatieve gedrag is dan weer aanleiding voor de leerkracht om met de ouders te gaan praten. Hoogbegaafde meisjes daarentegen hebben meer de neiging zich aan te passen aan de normen in de klas. Zij gaan zich onopvallend gedragen en doen braaf wat er van hen gevraagd wordt. Soms gaan ze zelfs zover dat ze liever expres fouten hun in schoolwerk maken dan dat ze opvallen door hoge cijfers.
Ze gaan onderpresteren.

http://www.praktijk-hoogbegaafdheid.nl/phart2.html

MaaikeL

MaaikeL

10-10-2008 om 14:15

Gerry

Wat een grappige tekst. Mijn zoon reageert dus zoals beschreven wordt bij meisjes. Lastig hoor.

groene specht

groene specht

16-10-2008 om 12:56

Ook zo

(en ook nieuw op het forum)
Mijn dochter is ook zo, ze lijkt heel ongeconcentreerd maar heeft haar hoofd gewoon vol verhalen en beelden. Ze hoort je altijd wel, maar kijkt je niet aan. Dat soort dingen.
Ik dacht na haar A-scores in groep 1 en 2 dat ze zo door de leesstof heen zou fietsen, maar nee. Alleen vind ik het zelf wel lastig dat ze zo traag is in de klas. Ik vind het zelf erger dan de juffen die haar wel lief vinden, en trouwens meer van dit soort kinderen gewend zijn, haar beste vriendjes en vriendinnetje zijn ook wel een beetje zo. Er wonen in onze leefomgeving ook vrijwel geen saaie streberige mensen met bijbehorend kroost.
De juffen zijn allang blij dat de meeste kinderen op zich nieuwsgierig genoeg zijn om te leren, alleen dat het nogal de breedte in gaat. Gaan ze mij geruststellen: straks kan je dochter wel lezen wat haar interesse heeft (natuur, dieren, planeten), het komt wel.
Moeders is dus gerustgesteld. Als je nagaat wat de inhoud van de AVI-2 zinnetjes ook is: het gaat nergens over, dat loopt helemaal niet synchroon met de denkwijze van een 6-jarige!
En misschien zijn de leerkrachten van JanaD's voorbeeld wel helemaal verwend met zo'n uitstroom naar het VWO.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.