Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sascha2

Sascha2

31-10-2009 om 13:09

Recht op doorstroom groep 3 bij decemberkind?

Ik weet dat er regelmatig draadjes zijn over kinderen, die volgens de leerkracht nog een jaar groep 2 moeten doen, maar waar de ouders het niet mee eens zijn. Maar ik heb een concrete vraag zonder dat ik al weet hoe de leerkracht van mijn zoon gaat redeneren. Ik wil graag voorbereid zijn voor het oudergesprek dat over een paar weken zal plaats hebben.
Mijn zoon wordt begin december vijf jaar en zit nu in groep 2 van een combinatieklas 1-2. Vorig jaar vertelde de leerkracht (dezelfde als dit jaar), dat ze geen vast beleid hebben mbt doorstroom naar groep 3, in die zin, dat niet standaard alle kinderen van vóór januari door zullen stromen. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling van de betreffende kinderen. Ook gaf ze aan, dat mijn zoon weliswaar van vóór januari is, maar wel heel kort, namelijk van 3-12. In november zou ze al wel weten wat goed zou zijn voor mijn zoon en dat tijdens de ouderavond bespreken. Toen mijn zoon vorig jaar startte, zat er een aantal kinderen in groep 2, die van vóór januari was en dus een jaar extra kleuterde. Ik weet niet of, en zo ja hoeveel kinderen er dat jaar wel waren doorgestroomd naar groep 3.
Mijn vraag: heb je, nu de leeftijdsgrens op 1-1 ligt, sowieso het recht om je kind van vóór januari door te laten stromen naar groep 3, ongeacht het advies van de leerkracht, of kan de school een door ouders gewenste doorstroming tegenhouden? Wie bepaalt het uiteindelijk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
T&T

T&T

31-10-2009 om 13:36

Goede zet van school!

Ik zou blij zijn met een school die niet alleen naar een datum kijkt, maar vooral naar de ontwikkeling van het kind, dat laatste lijkt me nl veel belangrijker met de overgang naar groep 3.
Uiteindelijk hebben de ouders het laatste woord denk ik... maar goed, zou je er echt een drama van maken als hij nog niet naar groep 3 gaat, toen ik op de basisschool zat gingen alle december kinderen pas een jaar later naar groep 3. (zei een december kind- en nu moeder)
groetjes, Tess

Sascha2

Sascha2

31-10-2009 om 13:45

Klopt

Daar zijn wij ook zeker blij mee. De ontwikkeling is uiteraard belangrijker dan een datum. Ik zal ook zeker niet staan op doorstroming, als er een goede reden is dat hij volgend jaar beter af is in groep 2. Alleen, ik wil graag weten wie het uiteindelijk bepaalt. Ik ga graag goed voorbereid het gesprek in, zeg maar.

Primavera

Primavera

31-10-2009 om 14:14

Vaag van school

Ik vind het helemaal niet automatisch goed van school en bij het gesprek van de juf dat hij wel heel kort voor januari jarig is zouden de alarmbellen gelijk af gaan. Het doet mij erg denken aan dat 'kijken naar de ontwikkeling van de kinderen' weer het aloude eufemisme is van herfstkinderen moeten beter presteren dan lentekinderen om over naar 3 te mogen.
Normaal gesproken zouden gewoon alle kinderen die voor 1 januari jarig zijn over moeten, tenzij...
Mijn advies zou zijn om tijdens het gesprek niet te accepteren dat er wel 'gekeken gaat worden of je zoon over mag'. Dat wordt namelijk al als een toezegging gezien dat de ouders het ook met doorkleuteren eens zijn. Maak liever duidelijk dat je er vanuit gaat dat je zoon over gaat tenzij er grote problemen zijn en dat ze dan ook nog eerst iets aan de problemen moeten doen. Handelingsplan, weet je wel.
Dus gelijk reactie geven van hoezo zal mijn kind niet over gaan, zijn er nu problemen en wat voor problemen dan? Ik heb al veel te vaak gelezen over scholen , die zeggen dat ze ieder herfstkind afzonderlijk beoordelen op overgang naar groep 3, maar ondertussen het jaar ervoor in groep 2 het kind niet bewust stimuleren en maar wat laten aanmodderen met het idee, die is nog jong, hij gaat toch wel doorkleuteren.
Groeten Primavera

Sascha2

Sascha2

31-10-2009 om 14:40

Maar

Daar zit nu de crux van mijn vraag. Wie bepaalt het uiteindelijk, leerkracht of ouders? Als ik dat antwoord weet, weet ik ook beter hoe ik het gesprek kan wegen.
Overigens, een goede tip van je, om duidelijk te maken dat ik ervan uit gadat hij doorstroomt, tenzij zou blijken dat dat te vroeg is. Vooralsnog zie ik nl. geen reden dat hij niet zou kunnen doorstromen en ik weet nog helemaal niet hoe de leerkracht erin staat.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

31-10-2009 om 15:35

School bepaalt

Volgens Postbus 51 bepaalt de school dit. Op hun website lees ik ondermeer dit:

Basisscholen bepalen zelf de regels voor het laten overgaan van een kind naar een volgende groep. Als ouder kunt u wel aangeven welke wensen u heeft, maar de school neemt uiteindelijk de beslissing. Als u het niet eens bent met de beslissing, kunt u volgens de klachtenprocedure van de school bezwaar maken.

1 oktoberregeling

Tot 1986 bepaalde de 1 oktoberregeling of een kind van de kleuterschool overging naar de lagere school (het huidige basisonderwijs vanaf groep 3). Dit hield in dat kinderen die ná 1 oktober 6 jaar werden, niet naar de lagere school mochten. Veel scholen gebruiken deze datum nog steeds om te bepalen of uw kind overgaat van groep 2 naar groep 3. Dit is geen wettelijk vastgelegde datum die voor alle scholen geldt. Elke school bepaalt immers zelf de voorwaarden voor overgang naar een volgende groep.

Lees hier meer:
http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/onderwijs/basisonderwijs/algemene-informatie-basisonderwijs/wie-bepaalt-of-mijn-kind-blijft-zitten-of-overgaat-naar-de-volgende-groep.html

Net als al het ander overgaan

"Daar zit nu de crux van mijn vraag. Wie bepaalt het uiteindelijk, leerkracht of ouders?"
Als je het bekijkt als al het ander overgaan, dan weet je het antwoord. De school bepaalt of je kind overgaat.
Maar je weet dan ook dat de school niet zomaar tot zittenblijven mag beslissen. Er moet wat aan de hand zijn.
Eerder schreef je:"dat ze geen vast beleid hebben mbt doorstroom naar groep 3, in die zin, dat niet standaard alle kinderen van vóór januari door zullen stromen."
Dat kan dus niet. Alle kinderen gaan over, tenzij er iets aan de hand is. Dat is voor alle klassen en al het overgaan hetzelfde.
Die tekst van Postbus 51 is er om te ontkrachten wat scholen tot voor kort (of soms nog wel) vaak zeiden, namelijk dat kinderen van na 1 oktober niet over mogen. De overheid distantieert zich daar inmiddels publiekelijk van. Het is een zaak tussen ouders en school. Je hebt geen recht op overgaan naar de volgende groep, je hebt wel recht op consistent behandeling en een gedegen uitleg en een handelingsplan als er tot zittenblijven besloten wordt.
Groet,
Miriam Lavell

Hier ook vorig schooljaar

Wij hebben dit probleem vorig jaar bij de hand gehad met onze december dochter. Wij waren ervan overtuigd dat doorstromen naar groep 3 het beste voor haar zou zijn. De juf dacht daar anders over, maar had geen concrete redenen. De IB-er die haar zou observeren had niets gedaan. Wel had dochter op de eind groep 2 cito
een A gescoord.

Uiteindelijk zijn wij met de directeur van de school gaan praten en heeft hij de beslissing van de juf overruled. Wij moesten er wel voor tekenen. Dit zodat we de school niet aansprakelijk zullen stellen als het verkeerd uitpakt.

Het blijkt een goede keuze te zijn geweest. Ze is helemaal opgebloeid nu er echt iets te leren valt. Ik zou zeggen: kijk goed naar je kind en probeer te communiceren met de juf. Maar als dat niet werkt, zoek het dan hogerop.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.