Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Rechten en plichten or, middelbare school

Hallo,
Mijn zoon zit net op de middelbare school. Een hele overgang voor hem, maar ook voor mij. Om meer betrokken te zijn heb ik me aangemeld bij de OR en daar "zit" ik nu in.
Nu ben ik erg verbaasd over iets en wil ik even iets navragen hier.
De OR wil een ouderplatform oprichten met uit alle groepen ouders. Per leerjaar komen de ouders dan bij elkaar, met een OR lid en een teamlid. Zo krijgen we meer inzicht in wat er speelt bij ouders en kinderen.
Wat schetst mijn verbazing: een bouwvertegenwoordiger van de school ligt dwars. Ze heeft er slechte ervaringen mee en wil geen klachtencommissie.
Nu proberen we in gesprek te komen, dit schijnt niet te lukken. Ik wil me er voor inzetten, maar er lijkt geen opening.
Nu is mijn vraag: mag dat? Kan zij de boel weigeren? Of is school verplicht mee te werken? Wat is de rechtspositie van de OR?
Wie kan me helpen, liefst ook documentatie waar ik mee naar de OR kan, en evt. naar school.
Ik wil het niet gelijk zo hard aanpakken binnen school, maar het is handig wat info achter de hand te hebben.

Groet Kitkat

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vrijheid van vereniging

Kitkat, een ouderplatform kun je gewoon oprichten. Daar heeft de school niets over te zeggen. Of er een teamlid in dat platform zitting krijgt, is wel afhankelijk van de school. De school mag dat weigeren. Tegelijkertijd kun je met dat ouderplatform wel problemen bespreken en hiermee door een vertegenwoordiging van het ouderplatform naar de mentor, bouwcoördinator en of rector stappen.
Je hebt geen teamlid nodig om op die manier de communicatie over wat er leeft bij ouders te coördineren. Overigens: ouderplatform of niet, ook ouders houden het recht om hun eigen weg te bewandelen, om het platform heen.
Dit:"Ze heeft er slechte ervaringen mee en wil geen klachtencommissie." begrijp ik niet.
De school moet een klachtencommissie hebben. Men moet aangesloten zijn bij een van de landelijk georganiseerde commissies, maar moet ook binnen de school een procedure hebben voor klachten.
Als er al zo'n commissie is, dan kun je niet met de ouders een andere vormen die rechtsgeldig is. Maar volgens mij is er door een ouderplatform wel een gat op te vullen. Heel veel onduidelijkheid leidt niet tot klachten, maar tot een verzoek om informatie of een verzoek om details in het vervolg iets anders aan te pakken (mag/kan de excursie voortaan wat eerder kenbaar gemaakt worden? wanneer worden de kluisjes/wc's/ramen gerepareerd? komt er een gft bak voor de fruitschillen?).
Het gewone overleg dus dat ook in het belang van de school beter in openheid kan gebeuren dan in gemopper tussen enkele ouders onderling die zelf motieven gaan verzinnen waarom de school of de leerkracht zich gedraagt zoals men zich gedraagt.
Dat gat is prima op te vullen door een ouderplatform. Dat kan ook een yahoogroup zijn. Daar hoeft geen leerkracht zitting in te hebben. Een bouwvertegenwoordiger kan het vormen van zo'n platform niet verbieden of tegenhouden. Er is nu eenmaal vrijheid van vereniging en vergadering. Het lijkt me wel interessant om te weten wat de negatieve ervaringen van die bouwvertegenwoordiger precies zijn. Het is mogelijk dat deze ervaring heeft met een platform dat inderdaad een negatieve loop heeft gekregen die jullie ook helemaal niet willen (radicale actiegroep?). Om dat te voorkomen zijn dit soort ervaringen belangrijke kennis.
Groet,
Miriam Lavell

kitkat

kitkat

26-11-2008 om 12:34 Topicstarter

Ervaring

Ja, die bouwcoordinator heeft nare ervaringen ermee. In het verleden was het gestrand in een soort klachtencommissie. En dat is idd niet onze bedoeling. Maar het is nu zelfs zo dat ze niet om tafel wil om dit soort dingen te bespreken.
Het is goed om te weten dat we ook zonder het team van school een soort groep kunnen starten. We gaan eerst voor een samenwerking, lukt dit echt niet, dan kun je verder kijken.
Het is alleen belangrijk geen verharding te krijgen in het contact. Het is dus schipperen tussen beide koersen.
Ik zit natuurlijk ook pas net in de OR en wil niet te hard van stapel lopen. Ik vind het alleen onbegrijpelijk dat ze zo negatief is, en dat dit plan daar van moet afhangen.
In ieder geval bedankt voor je informatie hierover, dan weet ik beter hoe ik in de vergadering kan staan en waar we voor kunnen gaan.

groet Kitkat

Tinus_p

Tinus_p

26-11-2008 om 13:58

Aanvulling miriam

Miriam:
"Kitkat, een ouderplatform kun je gewoon oprichten. Daar heeft de school niets over te zeggen."
Dit wil ik graag ff benadrukken. Je kunt als ouders van alles en nog wat oprichten; Ouderraad, vereniging 'vrienden van..', Stichting, etc etc. Het enige wat NIET kan, is de school verplichten om die ouderraad te erkennen of er aan mee te werken. In die zin heb je geen rechten.

kitkat

kitkat

26-11-2008 om 14:29 Topicstarter

Tinus

Oke. Dat snap ik. Maar als wij dan als OR leden bij ontmoetingen van een platform zijn en daaruit punten in de OR brengen? Is dat dan rechtsgeldig? De OR is erkend en de rector van school neemt ook deel aan deze OR. Hij staat wel achter een platform, maar wil niets ondernemen zonder medewerking van zijn team.
Dus wat als we een platform oprichten, zonder medewerking?Kunnen wij dan punten daaruit wel inbrengen in de OR?
groet Kitkat

Tinus_p

Tinus_p

26-11-2008 om 14:56

Zangkanarievereniging

Kitkat:
"Dus wat als we een platform oprichten, zonder medewerking?Kunnen wij dan punten daaruit wel inbrengen in de OR?"
Je kunt heel lang praten over 'rechten' en wie er punten waar mag inbrengen. Het grote gevaar is, dat je dan verwordt door de spreekwoordelijke zangkanarievereniging waar de leden vooral praten over artikel 237 lid 17 van het huishoudelijk reglement, ipv over kanaries (ook wel bekend als het oudhollandsche gezelschapsspel 'bestuurtje spelen').
Het helpt daarom, om dichtbij de basis van het oorspronkelijke plan te blijven; WAAROM wil je zo'n platform, wat is het DOEL?

Vragen staat vrij

Kitkat, iedereen heeft het recht om zich met vragen tot de school te richten. Daar is geen wettelijke status voor nodig. Alle ouders zijn individueel, of als gevolg van een vereniging of vergadering (per klas, yahoogroup, noem het maar) zich tot de OR leden te richten om voor bepaalde punten aandacht te vragen.
Elke vraag verdient bovendien een antwoord (geen wet, geen recht, maar wel fatsoen). Zolang je maar accepteert dat 'nee' ook een goed antwoord is, is er niks aan de hand.
Groet,
Miriam Lavell

roanne

roanne

26-11-2008 om 21:49

O je

Ik las het eerst niet goed, je schreef OR en dat is vast Ouderraad en ik heb iets voor je gekopieerd van een site over de MR.
Afijn, ik kopieer het toch maar! Het oprichten van een ouderplatform kan wellicht via de MR als een soort raadpleegforum? Het onderstaande artikel (van www.infowms.nl ) geeft aan dat raadplegen van de achterban, zowel in het formele als in het informele circuit van belang is.

De MR en zijn achterban
Op school behartigt de MR de belangen van ouders en personeel. De leden zitten in de MR zonder last en ruggespraak, dat wil zeggen dat zij zelfstandig en zonder verder overleg kunnen adviseren over of instemmen met voorstellen van het schoolbestuur. Het creëren van draagvlak voor te nemen besluiten is echter zeer van belang. De MR-leden kunnen daartoe een spreekuur in het leven roepen, waar ouders en personeelsleden hun vertegenwoordigers kunnen spreken over dingen die zij belangrijk vinden. Daarnaast kunnen de MR-leden “in de wandelgangen” informatie verkrijgen die nuttig kan zijn bij het MR-werk. Structurele geluiden verdienen het in de MR te worden besproken met de directie. Al dan niet kan dit leiden tot verbetermaatregelen op school.
Via de mail kunnen geïnteresseerden op de hoogte worden gebracht van allerlei vergaderstukken. Dit kan leiden tot aanwezigheid van die geïnteresseerden bij de eerstvolgende vergadering, maar zeker tot een beter begrip voor de zaken die zijn besproken en besloten.
Om steeds meer mensen te bereiken kunnen de MR-leden ook tijdens de informatieavonden aan het begin van het schooljaar of tijdens de ouderavonden aanwezig zijn om iets te vertellen over het MR werk. Een vragenuurtje op school werkt prima en is zeker geen extra belasting wanneer het wordt gepland voorafgaand aan een reguliere MR-vergadering.
Voor een goede communicatie tussen MR en de achterban is het informele circuit dus evenzeer van belang als het meer formele.

Raadplegingen van de achterban
In enkele situaties moet de achterban worden geraadpleegd alvorens de (G)MR een beslissing kan nemen over een voorstel van het schoolbestuur. Dit is het geval bij een voorgestelde wijziging van de onderwijstijd en de wijze van organiseren van buitenschoolse opvang. De manier waarop de achterban wordt geraadpleegd is vrij en daardoor een zaak van bestuur en (G)MR. Te denken valt aan een schriftelijke enquête of een informatieavond waar meningen worden gepeild.
Geïnteresseerde ouders en personeelsleden kunnen daar met de (G)MR allerlei zaken bespreken en hun mening geven. Dat is een actieve manier van informeren en raadplegen, een mix dus. Ook kan op schoolniveau tijdens de jaarlijkse ouderavond een MR-lid acte de présence geven en vragen beantwoorden, maar ook zaken voorleggen aan de aanwezigen. Deze kunnen dan reageren en hun visie doorgeven.

Naast de formele en informele raadplegingen is een goed, regelmatig contact met die achterban van belang. Structureel informeren op een voor iedereen toegankelijke wijze is het begin van het creëren van draagvlak voor te nemen beslissingen. Ook het achteraf informeren over genomen beslissingen en daarover verantwoording afleggen verdient aandacht. Praktische manieren voor deze wijze van communiceren zijn:
- meeliften met de op school en bij het bestuur gebruikelijke informatiekanalen
- een (G)MR-rubriek daarbinnen, geschreven door iemand met een vlotte pen
- een website met een plaats voor de MR met online discussies
- automatische verspreiding van verslagen van bijeenkomsten
- het bijhouden van een weblog door een (G)MR-lid

Jujube

Jujube

28-11-2008 om 09:48

Hier

Op de school van zoon is het als volgt geregeld: Van in ieder geval klas 1 t/m 3 heeft iedere klas minstens 1 klassenouder. Die komen geregeld bij elkaar samen met coordinatoren van de verschillende richtingen (TL, Havo, VWO, onder -en bovenbouw). Minimaal 1 van die klassenouders zit ook in de Ouderraad en kan zodoende de vinger aan de pols houden en belangrijke zaken daar bespreken en omgekeerd. Bij de ouderraad is altijd de rector aanwezig en worden ook andere docenten uitgenodigd. In de MR zitten minimaal 2 ouders uit de Ouderraad en 1 van die ouders zit weer in de GMR.
Dit verloopt o.h.a. naar ieders tevredenheid.
Groet,
Jujube

kitkat

kitkat

28-11-2008 om 23:02 Topicstarter

Lastig

Bedankt voor alle antwoorden tot zo ver.
Ik ga eens goed bedenken hoe ik het in de OR ga brengen, als net nieuw lid. Die zijn nu nog vrij rustig onder de weigering tot medewerking van de coordinator. Maar ik ga denk ik wel inbrengen dat ik vind dat ouders recht hebben op overleg etc. En dat er een manier moet zijn. Ik vind het ook raar dat die coordinator geen eens in gesprek wil met OR afgevaardigden. Alleen via de rector, die bij de OR zit.
Het idee van jujube vind ik wel een goede.
groet Kitkat

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.