Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

School gesloten

Vorige week donderdag is de vrouw van een van de leerkrachten gestorven. Nu is morgen de school gesloten om alle leerkrachten de gelegenheid te geven naar de uitvaart en crematie te gaan (de mis is om 10 uur, de crematie om 14 uur). In het weekend is er een mailtje naar de klasse-ouders gegaan, en vandaag hebben alle kinderen een brief mee gekregen. Hoe je als ouders deze plotselinge vrije dag opvangt is (kort gezegd) je eigen probleem.
Het gaat om een grote school, circa 25 groepen en met alle part-timers dus nog flink wat meer leerkrachten.

Natuurlijk vind ik het sterfgeval hardstikke triest, maar ik vraag me toch wel af of de school daarvoor nu helemaal dicht moet. Er hadden toch wel een paar leerkrachten op school kunnen blijven (of bv de vaste invallers) om kinderen op te vangen?

Ben ik nu zo'n koele kikker? En is er iemand die weet of dat eigenlijk mag, van de leerplicht en zo?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sjillie

Sjillie

17-11-2008 om 19:30

Hier bij de hand gehad

zo'n 2 jaar terug. Toen is op ook een vrouw van een leraar overleden en kreeg het hele team de gelegenheid om naar de uitvaart te gaan.

Aan ons ouders is gevraagd indien mogelijk de kinderen thuis te houden, kon dit niet konden de kinderen gewoon komen. Er werd dan geen les gegeven, er werd een beroep gedaan op de invalpoel en een (overblijf)ouder heeft bijgesprongen.

School hier telt zo'n 250 leerlingen en er was toen 's ochtends een groepje van 10 leerlingen en 's middags een groepje van 7 leerlingen.

hoe het met de leerplicht zit weet ik niet.

Vind ik ook hoor

Ze hebben vast wel vaste invalkrachten, die hoeven dan toch niet naar de begrafenis/crematie? Op zijn minst voor de ouders die de kinderen niet zelf kunnen opvangen zouden ze iets moeten regelen, vind ik.

Janna3

Janna3

17-11-2008 om 23:16

Begrijp het wel

Susanne, ik begrijp je reactie wel. Ik zou me kunnen voorstellen dat er een stevige delegatie gaat en de rest wordt opgevangen met stagiaires en invalkrachten. Ik geloof ook niet dat ik in zo'n geval al mijn collega's zou verwachten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er wel een beetje dubbel tegenover sta, want toen ik nog in het onderwijs werkte overleed mijn nichtje en kreeg ik geen vrij voor de crematie omdat het niet in de CAO stond.

Lynna

Lynna

18-11-2008 om 07:24

Susanne

Hallo Susanne, ik begrijp je reactie wel hoor. Ik vind inderdaad dat ze voor de vrouw van een collega (hoe verschrikkelijk ook) niet de hele school hoeven sluiten. Ze hadden best kunnen zorgen dat invallers de boel voor een dagje draaiende zouden houden.

Zo ging dat trouwens bij ons op school ook, toen een paar jaar geleden de vrouw van een collega overleed werd het rooster aangepast en mocht iedereen heen die wilde. Toen dit jaar een collega overleed ging wel de hele school dicht. Om ook de leerlingen de gelegenheid te geven erheen te gaan.

Ik hoop dat je samen met andere ouders opvang kunt regelen!

Bastet

Bastet

18-11-2008 om 07:36

Hmmm....

Vaste invalkrachten horen hier net zo bij de school als iedere andere collega!Eerlijk gezegd:ik zou het niet vreemd vinden,en het waarderen dat het team kennelijk zo'n hechte club is.Zij willen graag hun collega bijstaan.
Groetjes,Bastet

Tinus_p

Tinus_p

18-11-2008 om 09:14

Klassiek probleem

Dit begint een klassiek probleem te worden. Moet een school voor opvang zorgen en wanneer is er sprake van overmacht?

Meer pragmatisch; als het een openbare school is, of een school van een groter bestuur, had men dan leerkrachten van andere scholen kunnen halen? Wat voor contract is er met de BSO en kan de BSO inspringen? Beide icm de keuze tussen een vrije dag of opvang?

Mss iets voor onze minister van jeugd en gezin; een ouder heeft recht op calamiteitenverlof als een school onaangekondigd sluit.

mar

mar

18-11-2008 om 09:47

Tijden?

Onhandige tijden of niet, dat is niet is waar de school over gaat!

Ik kan mij voorstellen dat iedereen naar het afscheid wil. Uit beleefdheid, medeleven of omdat ze gewoon een hechte band hebben met elkaar.

Dat school geen opvang heeft geregeld is jammer, maar was misschien niet mogelijk. Ik vind het overmacht en zou proberen met andere ouders iets te regelen.

Ik vind

het wel apart dat de hele school dicht gaat. Bij ons op het werk is laatst iemand overleden die het hele gebeuren heeft opgezet en pas een jaar met pensioen was. Maar patienten gaan voor dus helaas sommigen mochten niet heen.....terwijl ze de persoon in kwestie goed kenden. Ik vind wel dat de school voor opvang moet zorgen.

Martien

Martien

18-11-2008 om 12:45

Natuurlijk moet de school opvang bieden

Je kan toch moeilijk aan je werkgever vrij vragen, omdat de ganse school naar een begrafenis wil????
Dan nog op zo'n korte termijn.
Leerkrachten willen naar begrafenis gaan, dat begrijp ik best, maar ze hoeven daar toch niet een ganse dag aanwezig te zijn. Lijkt me dat school best gewoon les kan organiseren en verder op het moment van de begrafenis enkel leerkrachten laat gaan en anderen verzorgen dan een half dag sport en knutselles of zoiets. Het zou hier toch ondenkbaar zijn dat een school sluit. Is zelf niet wettelijk (Belgie). Ik zal ook geen vrij moeten vragen op m'n werk om naar de begrafenis van de partner van een collega te kunnen gaan. (enkenlen zullen misschien een half dagje krijgen, maar verder, ...) Hoe close we ook zijn, de boel moet draaiende gehouden worden, logisch toch. Daar is niks koels aan, gewoon gezond verstand.
Groetjes

Jose van Polanen

Jose van Polanen

18-11-2008 om 12:58

Er gaan scholen dicht voor minder

Benieuwd wat er bijvoorbeeld morgen gaat gebeuren met de lerarenstaking. En hier kreeg ik ook wel eens kinderen thuis omdat de leerkracht ziek was met de boodschap: thuis iets te regelen want wij zijn geen kinderopvang. Onze huidige school doet dat overigens niet, die regelt zelf iets als er een leerkracht ziek is, varieert van invalkracht tot schoolhoofd voor de klas tot kinderen verdelen over andere klassen.
Maar gezien het gemak waarmee in Nederland logistieke problemen van scholen op ouders worden afgewenteld, verbazen de reacties in dit draadje mij een beetje. Want ik ben heel kritisch over het gedrag van scholen hierin, maar dit vind ik inderdaad wel een gevalletje overmacht. Inderdaad, een sterfgeval kun je niet plannen. Dat alle leerkrachten naar de begrafenis willen vind ik te prijzen. Je zou inderdaad kunnen denken dat een halve dag dicht voldoende zou moeten zijn, anderszins is de schooldag ook niet lang. Als de uitvaart aan het eind van de ochtend valt, en de school gaat om 15.00 uur alweer uit dan kan dat al niet meer. Schooldagen beslaan nu eenmaal maar een klein deel van gewone werkdagen.
Als de school in een cluster functioneert, zou school voor de betreffende uren inderdaad misschien een beroep kunnen doen op leerkrachten van dat andere cluster. Of op hulp van BSO en/of overblijfkrachten. Maar dan nog moet je het merendeel van de kinderen naar huis sturen denk ik. Dat is onwenselijk maar dit is dan ook wel een heel naar probleem.
groet,

Niet geregeld

In Nederland kan dat wel. Leerplicht betekent dat je naar school moet als de school open is. Het geldt niet als de school dicht is. De school mag de deuren op zelf gekozen dagen sluiten, als het jaargemiddelde aan uren maar gehaald wordt en er niet te veel vier daagse schoolweken ontstaan. Er zijn inmiddels wel opvangplichten voor tussen- en naschoolse opvang (hoewel nog lang niet alle scholen daaraan voldoen), er is niets geregeld over calamiteitendagen of bijvoorbeeld stakingen. Het is een kwestie tussen ouders en school, de overheid bemoeit zich er helemaal niet mee.
In Belgie is dat inderdaad wel geregeld en heeft de school de plicht om kinderen op alle schooldagen op zijn minst opvang te bieden. Ik neem aan dat de gemeente bij schiet als het gebouw is afgebrand. Er is in ieder geval de gevoelde verantwoordelijkheid om de kinderen op te vangen en het besef dat ouders niet zomaar vrij kunnen nemen.
Het zou fijn zijn als dat besef er in Nederland ook was, maar hier geldt nog altijd de dooddoener: had je maar geen kinderen moeten nemen.
Groet,
Miriam Lavell

Ik vind het ook raar

een collega van ons (zorginstelling) is vorig jaar overleden én de man van een andere collega 2 jaar terug en voor beiden ging de tent niet dicht hoor. wie per sé wilde kon vrij krijgen, bij onze eigen collega werden er wat invalkrachten geregeld. de rest ging naar de condeleance. zou wat moois zijn als je opeens je dementerende moeder thuis zou krijgen als er iemand in de zorginstelling is overleden bij gebrek aan personeel...(mmm, misschien moeten we dat eens doen om wat aandacht te vragen voor de slechte financiéle middelen voor de zorg, lijkt me een leuke impact hebben qua staking.)
mijn eigen moeder was onderwijzeres en is tijdens haar nog werkzame leven overleden. daarvoor is haar school (ook basisschool, speciaal onderwijs) ook niet dicht gegaan. het overgrote deel van haar collega's was er wel, maar er was opvang geregeld met invallers en collega's van andere scholen en ze hebben zo'n beetje los-vast gewerkt voor zover ik weet. het was in ieder geval geen 'gewone' werkdag zoals normaal (lijkt me ook logisch, de hele school inclusief kinderen was van slag). lijkt me dus zeer overdreven, wat vindt de mr ervan? daar zou ik eens aan de bel trekken zodat er een protocol wordt ontwikkeld voor onverwachte calamiteiten en onverwachte vrije dagen.....
het lijkt me wel lastig om er nu wat van te zeggen. verkeerde moment zeg maar.
en een koele kikker ben ik over het algemeen toch niet...
groeten albana

Dubbel

albana:"een collega van ons (zorginstelling) is vorig jaar overleden én de man van een andere collega 2 jaar terug en voor beiden ging de tent niet dicht hoor."
Wat zou er in de schoolgids staan over verlof voor de leerlingen als zij met hun ouders zo'n begrafenis zouden willen bezoeken?
Ik vind het wel lief hoor, dat de hele club collega ondersteunt. Maar het leven is hard en gaat door en juist scholen zijn nogal eh... precies als het om de aanwezigheid van leerlingen gaat.
Hoewel de hele klas van mijn dochter vrij kreeg om de vader van een klasgenoot te begraven. Vond ik wel mooi. Ja, ik hou er wel van. Maar ik vrees dat de eenzijdigheid (school op eigen vingerknip, leerling niet tenzij moeilijk gedoe) het draagvlak onderuit haalt.
Groet,
Miriam Lavell

Jose van Polanen

Jose van Polanen

19-11-2008 om 10:42

Tops mentaliteitsverandering?

Tops: "begrijp niet zo goed wat het gemak van andere, onder prettiger omstandigheden, geplande extra vrije schooldagen daar mee te maken hebben." Nou, waar ik me over verbaas is dat er vaker gediscussieerd is over het naar huis sturen van kinderen gepland of ongepland en de onregelmatigheid en overlast voor ouders die dat met zich meebrengt. Dan waren er veel reacties die begrip hadden voor de logistieke moeilijkheden van de school en die vonden dat je als ouder maar wat flexibeler moest zijn. Velen kwamen dan aandraven met oplossingen waarbij ouders aangeraden werd om het op manier a of b op te lossen. Nu is er een behoorlijke calamiteit, maar komen de reacties neer op: "een schooldag is een schooldag". Mij ook goed, maar ik verbaas me. Zou dit toeval zijn of beginnen ouders toch meer eisen aan scholen te stellen wat betreft de betrouwbaarheid in deze?
groet,

Ouders verschillen

Jose, de meningen van ouders verschillen nu eenmaal. Deze roept kennelijk vooral reacties op van mensen die menen dat school inderdaad betrouwbare openingstijden moet hebben.
Overigens is er wel degelijk een gedragsverandering gaande, want ook de feiten en omstandigheden zijn anders. De bewering van een school dat school geen opvang is, raakt inmiddels kant noch wal. School is wettelijk verplicht opvang te regelen op schooldagen buiten de schooluren (overblijf, NSO).
Het zou daarom logisch zijn dat de school ook in dit geval wel degelijk iets geregeld zou hebben voor opvang, hoewel de wet daar nog niet duidelijk genoeg toe verplicht. Dat gaat wel komen, vermoed ik.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

19-11-2008 om 10:59

Quote van de dag

Jose:
"Zou dit toeval zijn of beginnen ouders toch meer eisen aan scholen te stellen wat betreft de betrouwbaarheid in deze?"
Laat ik je (n aanvulling op wat Miriam heeft gezegd) deze quote aanbieden, blijkbaar van de Duitse filosoof Arthur Schopenhauer, maar desondanks in het Engels:
All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.

Toch

een school met 25 groepen, zijn minstens 25 leerkrachten (waarschijndelijk wel 35). Zijn die allemaal close met de desbetreffende collega (en zijn overleden partner). Vind toch echt dat de school prima voor opvang had kunnen zorgen. Hoe lief het ook is dat iedereen komt...

Begraafcultuur

Joost, niet alleen de plichten van scholen zijn veranderd, maar ook de begraafcultuur door stille tochten, Sam Klepper, Diana en Pim Fortuyn. De begrafenis in besloten kring is niet zo heel gewoon meer. Het heeft inderdaad wel iets oneindigs zo (het hele dorp loopt uit, alle scholen vrij?).
Groet,
Miriam Lavell

Jose van Polanen

Jose van Polanen

19-11-2008 om 12:33

Sja

"Jose, de meningen van ouders verschillen nu eenmaal." Als ik nu Tinus was, zou ik nu zeggen: Ja Duh! Het valt mij gewoon op, juist omdat het hier om een sterfgeval gaat had ik wat meer schoolondersteunende reacties verwacht. En Tinus, zegt Marianne Thieme dat niet ook van die drie fasen? Grijnzz. Maar goed, ik vroeg me dus gewoon af of het al zover is dat scholen niet meer wegkomen met de oude mores.
Overigens zie ik hier argumenten langskomen die te maken hebben met de omvang van deze specifieke school. Dat vind ik nu weer minder aansprekend. Groot of klein, scholen horen open te zijn op de afgesproken tijden. In een kleine school is het team niet noodzakelijkerwijs hechter en die vinden misschien makkelijker mogelijkheden voor inval. Een grote school moet dan misschien te veel kinderen "in de lucht houden" en heeft misschien evengoed een hecht team. In alle gevallen komen er ouders in de problemen of school nu groot of klein is en dat is hier de kwestie. Maar ik blijf dit wel een noodgeval vinden.... maar nu verval ik in herhaling. Pardon.
groet,

Tinus_p

Tinus_p

19-11-2008 om 13:39

Gelijke behandeling

Joost:
"een school met 25 groepen, zijn minstens 25 leerkrachten (waarschijndelijk wel 35). Zijn die allemaal close met de desbetreffende collega (en zijn overleden partner)."
Ik kan me het dilemma (vanuit managerskant) wel voorstellen: Hoe beslis je wie er 'close genoeg' is. Vanuit oogpunt gelijke behandeling in een team, is dit verstandig, en kan het omgekeerde aanleiding geven tot eindeloze scheve ogen.

Tinus_p

Tinus_p

19-11-2008 om 13:41

Gaat langzaam

Jose:
"Maar goed, ik vroeg me dus gewoon af of het al zover is dat scholen niet meer wegkomen met de oude mores."
Mores veranderen langzaam; soms gaat er een hele generatie overheen. Hoe lang heeft het niet geduurd voordat kinderopvang aanvaardbaar was?

Ik vind wel duidelijk, dat we fase 2 zijn ingegaan; de opvangrol van school (die oa ik hier al een paar geleden beschreef) is inmiddels niet meer te negeren en wordt nu dus heftig bestreden.

Mamasan

Mamasan

19-11-2008 om 13:43

Hmmmm

"Vanuit oogpunt gelijke behandeling in een team, is dit verstandig, en kan het omgekeerde aanleiding geven tot eindeloze scheve ogen."
Nou ja zeg, het gaat toch niet om een gezellig uitje?! Je zou eigenlijk verwachten dat iedere leerkracht wel voor zichzelf kan bepalen of hij naar die uitvaart wil. Als bij ons een collega overlijdt, gaat ook niet iedereen naar de crematie of begrafenis. Je gaat toch niet als je de overledene of partner niet zo goed kent?

susanne h

susanne h

19-11-2008 om 14:02 Topicstarter

Plichten en bedrijfsmatig

eerlijk gezegd had ik zelf gisteren geen opvang probleem. Ik heb een flexibele baas, en kon mijn werkzaamheden zo regelen dat ik thuis kon zijn. Daar ging het me ook niet om. Het verbaast me gewoon hoe de directie kan besluiten om de hele school te sluiten. Het lijkt wel of alle verplichting van de kant van ouders/leerlingen komt. Ik moet het eens wagen om mijn kind een dag thuis te willen houden.... zelfs voor de begrafenis van de oma van mijn man kregen we niet zomaar toestemming.

Ook bedrijfsmatig verbaast het me zeer, welk ander bedrijf of instelling kan het zich veroorloven de hele tent te sluiten als de vrouw van een collega overlijdt?

En ja, het maakt me uit dat het de vrouw van was. Het overlijden van een leerkracht vind ik een andere zaak, heeft ook veel meer impact op de kinderen.

peach

peach

19-11-2008 om 14:02

Tinus

"Ik kan me het dilemma (vanuit managerskant) wel voorstellen: Hoe beslis je wie er 'close genoeg' is. "
Dat is iets waar managers in allerlei bedrijven geregeld mee te maken krijgen. Net als Albana heb ik in een instelling gewerkt waar echt niet de hele instelling dicht kon omdat een collega (dus niet eens een partner van) overleed. Dat wordt gewoon geaccepteerd, er zijn altijd een paar collega's die extra dichtbij staan die erg graag willen, en ook altijd wel wat collega's/invalkrachten die minder dichtbij staan die zich "opofferen" om de boel draaiende te houden (en die dan 's avonds naar de condoleance gaan). Het zijn allemaal volwassenen, daar kom je toch onderling uit?

Jose, ik denk inderdaad dat de tijden veranderen.

En staken dan?

Vandaag een aantal scholen dicht omdat leerkrachten staken. Hoe denken jullie daar dan over? Leerlingen die op school rond lopen van de ene studieles naar de andere studieles, naar een tussenuur. Leerlingen die pas na de middag op school hoeven te komen om dan er achter te komen dat de andere uren ook uitvallen?

Dat leerkrachten meeleven meteen collega en naar een begrafenis/crematie willen gaan, kan ik zeer waarderen.
Een voor een alle lessen laten uitvallen omdat er leeraren gaan staken.. nee, dat kan ik niet waarderen.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

19-11-2008 om 15:42

Druppel-emmer

Ik zit al een tijdje te twijfelen over wat ik hiervan vind.

Eerste reactie: ja natuurlijk gaan ze allemaal naar de begrafenis. Maar dat is omdat ik denk vanuit een mij bekende situatie: sterk bij elkaar betrokken team, na conflicten met management een groot "een voor allen, allen voor een"-gevoel en dan de gedachte dat de vrouw van zeergeliefde oudgediende collega A. zou overlijden.

Denk ik aan een minder hecht team of aan veel minder geliefde nieuwe collega B., dan is het ineens veel minder vanzelfsprekend om met z'n allen de tent dicht te gooien.

Ik sluit me maar aan bij een aantal eerdere reacties: onverwacht sluiten wegens studiedagen vind ik onzin, sluiten vanwege stakingen vind ik niet netjes, sluiten vanwege begrafenis collega of partner van collega vind ik nou juist één van de dingen waar ik me het minst snel druk om zou maken.

Als scholen zelf altijd netjes en voorspelbaar zouden zijn met dichte en vrije dagen/uren, en zelf niet pietluttig zouden doen over een leerling die naar een begrafenis moet, dan zou vrijwel niemand zich druk maken over deze begrafenis, toch? Dit lijkt me eerder een gevalletje druppel-emmer.

Groet, Ellen

peach

peach

19-11-2008 om 18:07

Ellen

"Als scholen zelf altijd netjes en voorspelbaar zouden zijn met dichte en vrije dagen/uren, en zelf niet pietluttig zouden doen over een leerling die naar een begrafenis moet, dan zou vrijwel niemand zich druk maken over deze begrafenis, toch?"
Nou, dat zou wel uitmaken voor het rechtvaardigheidsgevoel (een school die geen vrij geeft voor de begrafenis van overoma, en dan zelf wel de deuren sluit voor een begrafenis van een partner van een collega is natuurlijk helemaal idioot), maar ook dan zou ik verwachten dat de school gewoon opvang regelt. Blijkbaar zoals het in Belgie gaat. En in bijna iedere andere instelling.

Calamiteitenverlof

Dat van het calamiteitenverlof, da's een goeie. Zou je hiervan gebruik kunnen / mogen maken, in een dergelijke situatie?

Hoe verdrietig een kwestie als dit ook is, het bedrijf waar ik werk, zou de tent echt niet sluiten als een partner van een medewerker zou overlijden. Dat een delegatie gaat van de medewerkers naar de uitvaart gaat (in eigen tijd!!!!) , oke, maar wij zouden dit echt niet aan onze klanten kunnen verkopen....

Linda

Puck2

Puck2

19-11-2008 om 21:26

Denk 't niet linda

Volgens mij mag je calamiteitenverlof alleen gebruiken om onverwacht bij ernstige dingen vrij te nemen om de eerste dingen/opvang te regelen. Een begrafenis heb je toch al minstens 2 dagen cde tijd gehad om iets voor kunnen regelen.

tonny

tonny

19-11-2008 om 23:15

Begrafenis...

Tjongejonge wat doen velen van de mensen hier zakelijk. Een begrafenis, kom kom, daar kan toch geen school voor sluiten? Dat geeft veel te veel overlast.

Tja.

Zo raar is het niet hoor, een zaak dicht wegens een begrafenis ('familieomstandigheden'). Zien jullie nooit een bordje op een gesloten winkeldeur wegens begrafenis? In de krant zie je, bij het overlijden van een directeur van een bedrijf ook wel eens een apart geplaatst berichtje dat wegens het overleden van de heer/mevrouw Y bedrijf Y die-en-die dag gesloten zal zijn.
En dat zoiets op korte termijn bekend wordt - tja, dat is het euvel van begrafenissen...

Het is jammer dat de uitvaart van die echtgenote van de schooldirecteur niet tot één dagdeel beperkt kon worden, maar ook daarin is niet altijd alle keuze, zeker niet als het een grote stad met een druk gebruikte aula/veelbezocht crematorium betreft.

Het zou natuurlijk praktisch zijn als de school op de begrafenisdag beschikbaar zou kunnen zijn (van lesgeven kan nauwelijks geen sprake zijn, lijkt me zo; opvang dus!) voor die kinderen van wie de ouders op deze korte termijn niets kunnen regelen.

Ik denk dat velen van jullie iets te makkelijk denken over de ogenblikkelijk inzetbare invalleerkrachten van elders - daar trek je echt niet zomaar een blik van open.

En de buitenschoolse (!) opvang heeft ook niet zomaar personeel genoeg dat op schooluren (!) inzetbaar zal zijn en dus zal moeten overwerken.

Nee, dood gaan is een probleem, dat geeft maar overlast. Graag in je eigen tijd regelen allemaal, laat niemand er last van hebben.

Sorry voor mijn wat sarcastische reactie...

tonny (momenteel overbezette invaljuf, en er zijn niet eens sterfgevallen...)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.