Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zus

Zus

06-11-2009 om 12:19

Scores anders bij nieuwe en oude avi systeem, is dat niet raar?

Afgelopen week een gesprek op aanvraag van de juf van mijn dochter in groep 5 gehad. Ze heeft voor LVS (schijnt nieuwe AVI systeem te zijn) E5 te hebben gehaald (had ze ook eind groep 4). Maar schijnbaar is ze ook nog getest met het 'oude' AVIsysteem en daar scoorde ze slechts AVI 3! Dat niveau had ze ook eind groep 3. Volgens de juf test je met LVS alleen snelheid en met de oude AVI ook technisch lezen. Nu wil het geval dat in haar rapport eind groep 4 juist stond dat ze 'zeer goed' scoorde op technisch en begrijpend lezen. Kunnen jullie hier chocola van maken?
Hoe zit het nu met die verschillende systemen? Is het mogelijk om 2 zulk uiteenlopende scores te halen?
Het meest vervelende is nu nog dat ze haar op basis hiervan (en C scores voor spelling) willen dat ze getest wordt op dyslexie. Als ik de LVS score zou aanhouden, lijkt mij lezen geen enkel probleem, maar als ik afga op AVI 3, dan is er wel een probleem. Oja, ze is gek op lezen en leest alles wat los en vast zit.
Nog een detail: er zitten 10 kinderen in haar klas met vermeende dyslexie, vandaar dat ik ook sceptisch sta tegenover de 'diagnose'.
Ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben en of iemand weet hoe het zit met die AVI systemen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

06-11-2009 om 14:01

Verchillende scores, dat klopt!

Als invalster op een basisschool heb ik er laatst bij een vergadering o.l.v. Luc Koning ook wat over gehoord. Er zijn hier vast up to date leerkrachten die er meer over weten, want inderdaad, bij testen valt de score meestal lager uit dan eerst!

Ik heb niet goed genoeg opgelet om je nu te kunnen uitleggen hoe dat precies zit (schaam...)

tonny

Hiero

Uitleg over de toetsverandering. http://www.taalsite.nl/bibliotheek/lexicon/00029/
Als je het dan nog niet snapt, bel dan met Cito. Die moet het uit kunnen leggen.
Groet,
Miriam Lavell

Zus

Zus

07-11-2009 om 15:52

Bedankt hoor

Dank voor de reacties, van de site ben ik een stuk wijzer geworden. Alleen die discrepantie van de scores kan ik nog niet rijmen zo. Hebben anderen er geen ervaring mee? Gebruiken andere scholen verder gewoon één systeem blijkbaar?

Hier ook

Bij de klas van mijn oudste stapten ze over van oude naar nieuwe avi en namen ze beide af. Ze scoorde Avi 9 en een eind groep 4 score (zat toen eind groep 3). Die eind groep 4 score kwam volgens de tabel overeen met een avi 4-5, dus dat was nogal een verschil.
De nieuwe avi is sowieso strenger genormeerd. En bij groep 3 is het tempo-aspect helemaal weg. Vanaf groep 4 speelt dat wel weer een rol, omdat ze dan in een bepaalde tijd een tekst moeten lezen en steeds uit 3 woorden het woord moeten kiezen dat in de tekst past. Dan speelt begrijpend lezen dus ook een rol en dat is bij de oude AVI niet zo. Wat gemeten wordt is dus wezenlijk iets anders en de norm is strenger en dan kom je aan verschillende scores.

persicaria

persicaria

08-11-2009 om 10:05

Discrepantie

Ik denk dat er wat begripsverwarring plaatsvindt. Op veeel scholen beginnen ze met toetsen met de toetsen leestechniek (groep 3) en leestempo (groep 4 en hoger). Ik beperk me even tot CITO leestechniek: die toets kan klassikaal worden afgenomen. Kinderen lezen (stil, in hun hoofd) een tekst en komen steeds drie onderstreepte woorden tegen. Ze moeten steeds het goede woord onderstrepen. Het kan dus zijn dat ze bijvoorbeeld moeten kiezen tussen 'een', 'en' 'eens' of 'staan', 'staat' 'staart'. Zoals jullie zien lijken die woorden nogal op elkaar. Er staat een vaste tijd voor de toets, de leerlingen die het verst komen en de minste fouten (onderstreepte wooorden) maken hebben de hoogste score. Wie deze toets niet goed maakt heeft een lage score. De scores worden gekoppeld aan een AVI-niveau dat kinderen WAARSCHIJNLIJK aankunnen. Maar dit klopt niet voor alle kinderen. De AVI indeling van je kind kan dus verkregen zijn met deze toets en niet met het lezen van een AVI-kaart. Die kaarten bestaan ook nog steeds en zijn ook net vernieuwd. Scholen moeten eigenlijk kinderen die slecht scoren op leestempo óók toetsen met de nieuwe AVI-kaarten. Dan hebben ze een beter beeld van het eigenlijke AVI-niveau. Deze nieuwe AVI-kaarten zijn trouwens ook moeilijker, dus de kans dat het kind lager scoort dan vroeger is groot. Ik vind het nieuwe systeem geen verbetering. Dyslectische kinderen scoren slecht op de leestempo toets, steeds kiezen uit woorden die zoveel op elkaar lijken vertraagt hun tempo enorm. De nieuwe kaarten van AVI zijn vooral frustrerend. Er staan héél veel moeilijke woorden in. De foutennorm is ook heel soepel, ze mogen soms wel 12 fouten maken, maar eeen kind dat 3 woorden niet kan lezen schiet vaak in paniek en is dan zo onzeker dat het niet meer lukt. Hieronder nog een gekopieerd stukje van die taalsite van Miriam. hopelijk snappen jullie met mijn uitleg beter hoe het zit.
Trouwens: kijk gewoon welk niveau je kind aankan en snapt, dan zit je goed. Al die toetsen zijn alleen maar nuttig als ze worden gebruikt door mensen met verstand van zaken, die inzien dat een toetsresultaat maar relatief is. Geen kind is in een vakje te vangen, al willen scholen dat nog zo graag.

Opbouw vernieuwd AVI
Door het combineren van de AVI-toetskaarten en Leestechniek & Leestempo ontstaat de volgende opbouw:
De toetsen Leestechniek (groep 3) en Leestempo (groep 4 t/m 8) vormen de start. Met deze toetsen kan de leerkracht klassikaal van alle leerlingen hun technisch leesniveau bepalen.
Uit die toetsen komt het nieuwe AVI-niveau, waarop de leerkracht de leesboeken kan afstemmen.
Alleen de zwakke leerlingen of leerlingen waarover twijfels ontstaan kunnen vervolgens verder getoetst worden met de huidige AVI-toetskaarten om meer diagnostische informatie te krijgen.
Verschillende scholen gebruiken de huidige AVI-toetsen al op deze manier.
Scholen kunnen tot augustus 2008 de huidige AVI-toetskaarten op de vertrouwde manier kunnen gebruiken. Op elk gewenst moment in die twee jaar kunnen scholen de overstap maken. De overgangsperiode wordt ook gebruikt om de leesboeken van nieuwe AVI-niveaus te voorzien en om nieuwe diagnostische toetskaarten te ontwikkelen.

Diagnostiek

"Ik vind het nieuwe systeem geen verbetering. Dyslectische kinderen scoren slecht op de leestempo toets, steeds kiezen uit woorden die zoveel op elkaar lijken vertraagt hun tempo enorm."
Daar is het voor. Uit divers onderzoek blijkt dat dyslexie of andere leesproblemen, onopgemerkt blijven. Het is dus de bedoeling dat meer kinderen falen, want er is gebleken dat te veel kinderen onvoldoende leesonderwijs krijgen in het basisonderwijs.
Het erge is dat die kinderen juist niet allemaal dyslectisch zijn, ze zijn wel degelijk leerbaar als het om lezen gaat. Het gaat echt om een gebrek aan instructie.
Zus twijfelt terecht of alle tien opgespoorde uitvallers inderdaad dyslectisch zijn. Het zou ook een ramp zijn als school met deze kinderen omgaan alsof ze dyslectisch zijn. Maar dat deze kinderen inderdaad meer instructie nodig hebben, is goed mogelijk.
Overigens ben ik er niet zo zeker van dat de test met het strepen inderdaad de vinger op de zere plek legt. Ik vind lezen een heel andere vaardigheid dan die hier getoetst wordt. Maar het is wel een vaardigheid die je kunt oefenen. Leg je kind uit dat dit nu juist niet vloeiend en aansluitend in de context moet, maar heel precies, tot op de letter. Goed kijken en vergelijken. Dan gaat het beter.
Groet,
Miriam Lavell

Judith

Judith

08-11-2009 om 14:12

Mogelijke verklaring

Hoi zus,

Een mogelijke verklaring kan zijn dat je dochter veel beter stil leest, dan hardop. De nieuwe testen worden klassikaal aangeboden en de tekst hoeft niet verklankt te worden. Bij de oude kaarten moest alles hardop (dus verklankt) worden en dat is voor sommige kinderen een lastige stap.
Als de uitslag andersom is: dus de nieuwe toetsen slechter dan de oude, dan kan dat komen omdat bij de nieuwe toetsen ook begrijpend lezen op de achtergrond een rol speelt.
Een conclusie zou dus kunnen zijn dat je dochter wel goed is in begrijpend lezen, maar moeite heeft met het verklanken van de tekst. Als ze ook op spelling zwak blijft scoren (D, E score) dan zou dat een reden kunnen zijn tot dyslexieonderzoek, want beide aspecten wijzen of fonologische problematiek. Dit onderzoek kan het beste gedaan worden door een GZ pscycholoog of orthopedagoog met een aantekening voor dyslexie onderzoek.
Zover is het echter nog lang niet. Zorg dat je dochter heel veel leeservaring opdoet. Ga thuis ook met haar aan de slag, en laat haar regelmatig hardop lezen. De kans is groot dat ze dan echt wel vooruit gaat.

Succes,

Judith

Zus

Zus

08-11-2009 om 17:43

Reacties en overpeinzingen

'Het erge is dat die kinderen juist niet allemaal dyslectisch zijn, ze zijn wel degelijk leerbaar als het om lezen gaat. Het gaat echt om een gebrek aan instructie.'
En daar zit voor mij de kern van het probleem: mijn dochter is niet goed in spellen (te groot woord om van een spellingsprobleem te spreken, score is C) en de uitslag van één van de AVI toetsen is laag. School stopt haar in het hokje dyslexie, trekt de handen van haar af (want school zegt dat wij haar moeten laten testen en dan neem instituut het over), en behandelt haar voortaan als een dyslect (en investeert niet meer in haar). Terwijl het, gezien de statistieken, de kans vele malen groter is dat ze matig is op dat gebied en DUS juist meer/betere instructie nodig heeft. Zoals bijvoorbeeld thuis met haar hardop lezen zoals Judith voorstelt.
Een diagnose dyslectisch heb ik geen problemen mee, mits ik ervan overtuigt zou zijn dat het op basis van juiste interpretatie van AVI/spelling uitslagen zou gebeuren. En daar ben ik nog niet van overtuigd. Nu heb ik uit jullie reacties begrepen dat die dicrepantie goed te verklaren is en het AVI systeem is ook een stuk duidelijker nu.
Alleen zou een dyslectisch kind een hoge score überhaupt op wat voor AVI toets dan ook kunnen halen? Ze heeft immers voor het nieuwe systeem niveau eind groep 5 gehaald.

Judith

Judith

08-11-2009 om 18:04

Je hebt gelijk

Hoi zus,

Je hebt gelijk hoor, ik geloof dat bij wel 40 procent van alle kinderen die als dyslectisch worden aangemerkt, een gebrek aan goede instructie/oefening de oorzaak is van de problemen.
Goede instructie en gevarieerde oefenvormen zijn heel belangrijk. Hiervoor moet een leerkracht zijn klas goed kunnen organiseren. En dat lukt niet elke leerkracht.
Bovendien krijgt een kind geen diagnose dyslexie als er door school niet een periode extra hulp geboden is. Kortom, de diagnose is nog helemaal niet in beeld voor jouw kind. Eerst thuis en op school veel oefenen, dan evt. nog een half jaar intensieve hulp als het niet vooruitgaat, en pas daarna, als ook de spelling ernstig achterblijft, verder onderzoek.
Vertel de school dit maar, en verlang een goed plan voor je dochter.
Succes,
Judith

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.