Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
gen

gen

08-06-2014 om 12:09

sector kiezen in brugklas vmbo, vreemd

Is dit bij meer vmbo scholen? Zoon heeft in het eerste jaar wat uren op de verschillende praktijklocaties van zijn school gehad om zich een beeld te kunnen vormen van de verschillende richtingen daar. Zorg en welzijn/intra groen/economie/techniek. Allemaal heel kort, heeft er ook echt nog geen bete beeld bij nu. Krijg ik deze week een brief dat ze voor het volgend jaar uit 6 sectoren, 2 moeten kiezen waarmee ze in de 2e verder gaan. Let wel: de anderen worden niet uitgesloten bij de keuze voor de "echte" sectorkeuze in het 2e jaar. Ik vind het vreemd. Ten eerste is dat wel erg vroeg. Ten tweede krijg je van de sectoren die je nu niet uitkiest dan ook niets meer mee waardoor je toch wel al beperkt tot de 2 je nu kiest.
Keuze uit 1. Zorg en Welzijn 2. Bedrijf en ondernemen 3. Intra groen 4. Techniek, bouw woning en interieur 5. Techniek, metaal 6. Techniek, electro
Binnen 10 dagen moet de keuze gemaakt zijn. Nu kijk ik wel met hem mee, laat hem veel info lezen maar er zijn toch hartstikke veel ouders die dat niet doen/kunnen vinden, wat dan ook. Er is geen info bijgeleverd, geen info avond geweest.
Wat vinden jullie daar nu van?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-06-2014 om 12:20

wat gaan ze ermee doen?

Wat gaan ze doen met die keuze? Het vakkenpakket zal er nog niet op worden aangepast neem ik aan. Misschien dat ze interessevakken of maatschappelijke stages er op aan gaan passen? Misschien dat ze op deze manier willen voorkomen dat er in de derde aan een verkeerde richting wordt begonnen?

gen

gen

08-06-2014 om 12:40

keuze

Ze gaan er niet meer mee doen dan dat ze volgende schooljaar (2e klas) alleen nog maar praktische les krijgen van de gekozen sectoren. Dat vind ik erg jammer, want ik vind hem nog veel te jong om daar in keuze in te maken en nu er al vier sectoren afvallen waarvan hij dus geen praktische vakken meer krijgt beperk je de kinderen naar mijn idee. Kies maar eens (voor het 3e leerjaar) voor metaal terwijl je dat alleen in de brugklas even hebt gehad.
Het is trouwens een vmbo kader klas.

Vziw

zoon zit op soortgelijke school.
Krijgt alle praktijkvakken 3 jaar en moet daarna 2 examen vakken kiezen.
3e-4e jaar ook lassen en Tractorrijbewijs erbij.
Hij zit op VMBO - BB.
Dat kan enig verschil uitmaken. BB of BK.

gen

gen

08-06-2014 om 13:05

apart

Jasam, dat is beter geregeld vind ik. Drie jaar lang alle sectoren (begrijp ik je goed?), dan heb je je wel een redelijk beeld gevormd. Ik denk trouwens dat de brief die ik heb gekregen voor alle niveaus geldt welke praktische vakken krijgen, dus ook vmbo basis. Die 3 jaar is volgens mij ook afwijkend aan het gemiddelde. Meestal wordt er toch in de 2e gekozen voor het 3e leerjaar. Dat is dan de officiƫle sectorkeuze die ze twee jaar lang volgen.

Stel dat zoon niet voor metaal kiest maar wel metaal in zijn definitieve sectorkeuze/examenkeuze mee zou willen nemen voorr het derde leerjaar, dan is dat toch niet te doen. Lassen bv heeft hij nog nooit gedaan dus hoe weet hij nou of hij dat leuk vindt.

Kiezen na het 2e jaar- geen 3 jaar dus.

De eerste 2 jaar bij ons op school noemen wij de onderbouw. In de onderbouw krijg je les in:

Nederlands
Fries
Engels
Wiskunde
Rekenen
Mens & Natuur
Mens & Maatschappij
Kunst & Cultuur
Sport & Beweging
Praktische Sector Oriƫntatie (vakken zoals Bloem & Design, Groen & Recreatie, Plant & Productie, Dier & Welzijn, Voeding & Gezondheid, Groene economie en Groene Techniek)

Even nagekeken, de 1e twee jaar dus alle praktijkvakken, het derde jaar 2 kiezen voor verdieping, 4e jaar examen.

Marie

Marie

08-06-2014 om 14:06

hier ook - Vakcollege

Dat is hier ook zo. Ze zijn hier 4 jaar geleden een Vakcollege geworden.

Het is/was namelijk zo dat veel leerlingen veel te breed werden opgeleid en eigenlijk net niks konden.
Door het Vakcollege kunnen leerlingen ook eerder vakken laten vallen die ze niet liggen of niet leuk vinden.
Het vakcollege is destijds vooral in het leven geroepen voor de technieksector, maar is nu ook voor de andere richtingen. Het is een samenwerking tusse VMBO, MBO en bedrijfsleven om weer vakmensen op te leiden. Bij de techniek zijn ze daar voor zover ik weet al aardig ver mee.

Maar er kan bij jullie uit wel veel richtingen gekozen worden. Hier alleen uit Tecniek, Zorg en Welzijn en Economie. Voor de groene richting is hier een aparte VMBO-MBO opleiding (daar moet je dus na groep 8 al voor kiezen).

Dochter heeft net examen VMBO-BB Zorg en Welzijn gedaan. Zij heeft in de eerste dus alle vakken gehad, toen moest ze een richting kiezen - Techniek of Z&W (daar viel alles onder wat geen techniek was). In de derde moest ze verder kiezen uit Zorg en Welzijn, Uiterlijke verzorging of Economie.

Er zitten natuurlijk voor- en nadelen aan dit systeem. "Laatbloeiers" moeten wellicht te snel kiezen, maar leerlingen die al snel weten wat ze willen kunnen daar snel mee verder en hoeven geen vakken meer te doen die ze niet liggen.

Trouwens wij moesten "vroegah" nog veel eerder kiezen. Toen werkte het vaak nog zo: als je een jongen was en kon niet goed leren, ging je naar de LTS. Meisjes naar de Huishoudschool (LHNO) en de rest naar de LEAO.
Als je een beetje beter kon leren naar de Mavo en kinderen die heel goed konden leren (of beter gesitueerde ouders hadden) naar de Havo of VWO.

Eigenlijk gaan ze nu dus weer een beetje terug naar dat systeem met het Vakcollege.

Je doet nu trouwens net alsof dit als een verassing komt voor je. Hier werd dat systeem al bij de voorlichting in groep 8 en begin van schooljaar in eerste klas uitgelegd.
Ik vind het wel een goed systeem trouwens.

Marie

Marie

08-06-2014 om 14:13

helemaal geen info?

O, ik lees net dat er geen info-avond is geweest. Weet je dat zeker? Zoon heeft niet ergens onderin zijn tas een briefje liggen?
En staat er ook niks op de agenda van het ouderportaal van school?
Neem anders contact op met zijn mentor hierover, die zijn daar namelijk voor.

Dalarna

Dalarna

08-06-2014 om 16:10

hmm

Ik denk dat je vooral heel blij moet zijn dat hij uit zes sectoren kan kiezen. De meeste vmbo's hebben maar keus uit 3 of 4 en dan zijn er ook nog vmbo's die maar 1 of 2 keuzemogelijkheden hebben. De meeste kinderen moeten dus op de basisschool al een sectorkeuze maken door er 2 of 3 weg te strepen van de 6 of omdat er helemaal geen vmbo in de buurt is met bepaalde sectoren.

Mij is nog niet duidelijk of hij nu wel of niet volgend jaar kan overstappen naar een andere sector. Zo ja: geen probleem, op andere scholen volg je in de tweede van alle sectoren een beetje, iets wat hij dus al heeft gehad en wat andere kinderen helemaal niet hebben in de brugklas. Zo nee: is het echt zo lastig om uit die zes sectoren er twee te kiezen?

gen

gen

08-06-2014 om 18:02

mentor mailen ja

Ik vind het vooral vreemd dat ze daar plotsklaps mee aankomen en dan verwachten dat die keuze binnen tien dagen gemaakt is. Opzet was, net als op de meeste vmbo's, twee jaar van alles een beetje zodat je voor het 3e jaar een beter beeld hebt om uit te kiezen. Het is geen vakcollege. Het is een vmbo met alle niveaus. Zoals de schoolgids aangeeft: Basis en Kader hebben na twee jaar keus uit zorg&welzijn/intra groen/economie (2 afdelingen van de 4, geen consumptief)/techniek(bouw, electra, metaal).
Waarom ze dan nu ineens het eerste jaar al moeten kiezen.

Dalarna, je laatste stukje begrijp ik niet goed, of wel: Deze keuze is nog niet vast nee, in maart 2015 wordt er definitief gekozen uit al die 6 (uitgesplitste) sectoren. Maar hoe kun je nu bv voor metaal kiezen als je dat nog amper hebt gehad. Hij heeft een keer een plaat omgebogen tot iets. Dus als je dat met overstap bedoeld dan ja, dat kan. Hij vindt het erg lastig om uit die zes te kiezen ja. En ik snap wat je wilt zeggen, we moeten blij zijn met de ruime keuze.

Ik begrijp niet waarom ze zich niet aan plan a houden, twee jaar alles aanbieden en dan laten kiezen. Net als bij Jasam, zo is het altijd geweest.
Geen info over gehad, alleen nu die brief dan.

Dalarna

Dalarna

08-06-2014 om 21:38

gen

Als jij iets niet begrijpt moet je aan de bel trekken, via de mentor want jij zal heus niet de enige zijn die dit plotselinge blijkbaar besluit niet begrijpt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.