Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sanne

Sanne

11-06-2019 om 20:27

Slechte sfeer in de klas

Ik weet het eventjes niet meer. Mijn dochter van 9 zit sinds begin van dit schooljaar op een nieuwe school, gelukkig heeft ze al een leuk groepje vriendinnen gevonden en ze gaat meestal met veel plezier naar school. Vanaf het begin hebben wij ons als ouders vaak verbaasd over de verhalen waarmee ze thuis kwam.
Er zitten een aantal jongens in de klas die erg grove taal gebruiken, veel scheldwoorden, opmerkingen over uiterlijk, seksuele en discriminerende opmerkingen en dat bij kinderen van 9/10 jaar. Ook is het erg onrustig tijdens de les en is er al een vervanger weggegaan omdat ze niet naar hem luisterden. De juf spreekt de kinderen wel aan als ze iets hoort maar ze werkt maar parttime en de kinderen zijn slim genoeg om dingen te zeggen waar geen volwassene bij is. Verder lijkt het niet zoveel consequenties te hebben.
Nu is er weer iets nieuws aan de hand: er wordt via Snapchat flink gepest, het gaat dan om bedreigingen, veel seksuele opmerkingen en zelfs verzoeken om naaktfoto’s. Dit is een paar weken terug aangekaart door een moeder en eigenlijk nog niet echt aangepakt. Er is wel in de klas gepraat door juf en directeur en een ouderavond geweest maar nog geen echte oplossing. School legt de verantwoordelijkheid bij de ouders, ouders willen niets verbieden, praten nu wel met hun kinderen maar lezen niet echt mee en als ze wel iets hebben gelezen wordt er niet direct gehandeld. Nu heeft mijn dochter geen Snapchat omdat we haar hiervoor te jong vinden en gaat het wat langs haar heen en raakt het haar niet direct. Ik krijg wel grote twijfels bij deze klas voor mijn dochter. Zelf wil ze niet weer naar een andere school nu ze een leuk groepje vriendinnen heeft.
Wat kunnen we als ouders nog doen om de sfeer te verbeteren in de klas en te zorgen dat ze weerbaar is op school?

directeur

Nogmaals een gesprek aanvragen met de directeur. Hij (of zij) kan het wel bij de ouders van de betreffende kinderen neerleggen, maar aangezien het doorwerkt in de klas zal ook hij actie moeten ondernemen. Richting de kinderen én toch ook echt richting de ouders van die kinderen. Dit kan niet zonder consequenties blijven als er andere kinderen onder gaan lijden. Hij is, samen met de leerkracht, verantwoordelijk voor de hele klas.
Wellicht kan een Rots en water training voor de hele klas ingezet worden?

Zelf zou ik ook in contact blijven met de ouders van de vriendinnetjes van je dochter. Wat vinden zij ervan? En wat kunnen jullie samen doen om ervoor te zorgen dat zij, als groepje vriendinnetjes, het samen wel leuk blijven hebben?

Ik vind 9 trouwens ook wel jong voor snapchat, überhaupt voor een telefoon, maar ja daar gaan de ouders wel zelf over.

Groothuizen

Groothuizen

28-06-2019 om 20:31

zeker praten met school

Wat erg dat dit gedrag al op die leeftijd is!

Maar ik zou zeker met school gaan praten en als het probleem blijft! En inderdaad ook eens vragen aan andere ouders of zij deze problemen ook zien en horen van hun kinderen

84H@artog

84H@artog

28-06-2019 om 23:30

zeker aankaarten op school!

Dit is echt geen normaal gedrag wat op een lagere school mag gebeuren. Ik zou zeker met school gaan praten! Misschien kun je een afspraak maken met de intern begeleider op jullie school? En anders idd naar de directeur gaan als leerkracht er zelf niet echt werk van maakt

-

-

22-06-2020 om 21:16

Zijn het wel de leerlingen?

" Nu is er weer iets nieuws aan de hand: er wordt via Snapchat flink gepest, het gaat dan om bedreigingen, veel seksuele opmerkingen en zelfs verzoeken om naaktfoto’s. "

Ik krijg hier de indruk dat het broers en vaders zouden kunnen zijn die via de accounts van de kinderen zulke berichten en voorstellen versturen...

-

-

22-06-2020 om 21:17

Herkenbaar

"School legt de verantwoordelijkheid bij de ouders, ouders willen niets verbieden, praten nu wel met hun kinderen maar lezen niet echt mee en als ze wel iets hebben gelezen wordt er niet direct gehandeld. "

Ontzettend herkenbaar. Hier kan je eigenlijk niets anders doen dan je eigen kind leren dat de rotzooi die zij binnen krijgen onzin is en helemaal nergens op slaat. Of eventueel gewoon helemaal stoppen met Snapchat als er geen leuke contacten op zitten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.