Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Slimme meid of toch gemiddeld?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Studiebol

Studiebol

19-06-2011 om 23:19

Vervelen

Ik begon me pas te vervelen in de bovenbouw van het gymnasium, want toen hadden we de basiskennis al gehad en gingen ze (deels) herhalen. Maar dan heb je je studievaardigheden al op orde gebracht in de onderbouw. Pas op de universiteit hoefde ik die studievaardigheden weer af te stoffen en ik studeerde als eerste van mijn jaar af. Ik weet niet of ik HB ben, maar wel dat die studievaardigheden pas kwamen toen ze nodig waren (al was enige uitleg toen misschien wel handig geweest).

MoederVan3

MoederVan3

20-06-2011 om 01:52

De magische hb-grens

Dus Tirza, iemand met een IQ van 129 kan wel opeens leren leren, omdat hij gewend is bottom up te denken en een HB-kind met een IQ van 131 kan het niet omdat die gewend is om topdown te denken??? Lijkt me toch stug. Als ik in het Nederlands naar topdown leren zoek, kom ik alleen op HB-sites terecht. Op Amerikaanse sites blijkt dat het gewoon een glijdende schaal is. Er is zeker een relatie tussen IQ en topdown denken, maar het is onzin om te beweren dat HB-ers anders denken, want niet HB-ers kunnen ook topdown denken.
Overigens ben ik 100% met je eens dat al dat gedoe met tempobeurzen en bindende studieadviezen niet goed is. Naar mijn idee leidt het tot verspilling van talent.
Waar ik trouwens nog niemand over gehoord hebt, maar wat nu al is ingegaan, is dat iemand die al een bachelor heeft gedaan of een master, bij een volgende bachelor of master het instellingstarief moeten betalen als collegegeld, dan gaat het om bedragen van 5000,- tot 20.000,- Euro.

Rare conclusie

Moeder van 3:"Dus Tirza, iemand met een IQ van 129 kan wel opeens leren leren, omdat hij gewend is bottom up te denken en een HB-kind met een IQ van 131 kan het niet omdat die gewend is om topdown te denken??? "
Dat zegt Tirza niet. Ze zegt zelfs niet dat alle hb kinderen overkomt wat haar kinderen overkomt. Ze zegt alleen iets over de consequenties van niet geleerd hebben te leren mbt hb kinderen. Daarmee zegt ze niet dat vergelijkbare problemen niet elders ook voor kunnen komen.
Moeder van 3:"Er is zeker een relatie tussen IQ en topdown denken, maar het is onzin om te beweren dat HB-ers anders denken, want niet HB-ers kunnen ook topdown denken. "
Lees nou eens wat Tirza echt schrijft. Dat bijt deze bewering helemaal niet.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

20-06-2011 om 20:18

Moedervan3

Eeeeeeh......ik weet niet waar jij leest wat je denk dat ik schrijf, maar die conclusie trek ik helemaal niet. Ik heb het niet over een IQ-getal; ik heb het over leermethodieken waar de meeste HB-ers (let wel: dus niet alle) mee werken. Ik heb het nergens over IQ-cijfers enzo, die interesseren mij helemaal niet. En die glijdende schaal: die is me maar al te bekend.

Tirza

MoederVan3

MoederVan3

21-06-2011 om 21:17

Kort door de bocht

Tirza,

Ik was wat kort door de bocht, ik begrijp ook wel dat als je met twee vingers in je neus je gymnasium hebt gehaald, het op de universiteit heel lastig kan worden. Maar juist op de universiteit is het leersysteem wel meer topdown en sluit dus beter aan bij het leerproces van meer begaafden en HB-ers. Dus waarom zou een HB-er dan niet na wat mislukkingen in een paar maanden kunnen leren hoe het wel moet en een niet-HB, goede VWO-er dit wel kunnen leren? Ik zag overigens op het rooster van mijn dochter (propedeuse universiteit, studierichting noem ik niet), dat herexamens van het eerste semester gelijk na de examens tweede semester zaten. Voor mensen die in dat eerste jaar nog moeten leren leren, lijkt me dat erg ongelukkig, zeker in de wetenschap dat er 40 studiepunten gehaald moeten worden.

Tirza G.

Tirza G.

21-06-2011 om 22:32

Da's dan meteen al een verschil

Mijn dochter doet een honours college en daar heb je géén herkansingen. Het is in één keer - of niet. De druk is hoog, het universitair jaar is ook maar 30 weken ipv 40 (15 weken per semester dus ipv 20) - terwijl ze dezelfde stof doorwerken. Eens even op je gemak iets aankijken en proberen er grip op te krijgen is er niet bij.

Tirza

Normaal

Mijn dochter is zit ook in groep drie en is net zeven. Ook zij leest in M5 en is daarmee echt geen uitzondering in haar klas.

Verder staan er hoofdzakelijk A-tjes op haar lijst en een paar B-tjes.

Ik zou zelf geen reden tot testen zien.

Geniet ervan dat ze zo lekker mee kan komen!

Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.