Jolinar
09-06-2011 om 16:56
Slimme meid of toch gemiddeld?
Sorry beetje lang geworden....
Mijn dochter van 6,5 jaar zit in groep 3. Het hele schooljaar loop ik er tegen aan dat ze op mij als (bevooroordeelde) ouder overkomt als wel errug slim voor haar leeftijd. De juf doet het echter af met een "het valt wel mee". De psychiater van zoonlief heeft nav mijn relaas gezegd dat ze op zijn minst erg slim overkomt. Een IQ test zou dat kunnen verduidelijken. Man vindt dat niet nodig. Ik weet het niet wat wijs is in deze.
Voor ik verder ga: Dochter hoeft van mij helemaal niet superslim te zijn. Ik ben ook geen ouder die zich op de borst wil slaan van: kijk mijn dochter eens. En wij zijn al helemaal geen gezin dat de lat ongelooflijk hoog legt. Integendeel. Haar broer heeft 4 diagnoses en wij gaan voor de: doe maar gewoon je best! opvoeding. Iedereen heeft zo zijn of haar talenten en uitdagingen en het is de kunst er wat van te maken.
Waarom zit ik er dan toch mee? Juist omdat ik weet hoe frustrerend het is als een kind iets heeft (een uitdaging) wat eerst niet gezien wordt en waardoor het tegen bergen op loopt, willen wij OOK voorkomen dat een evt te slim kind niet erkent wordt. Want volgens ons is een hoge inteligentie net zo goed een uitdaging en handicap als een lichamelijke beperking of een gedragsstoornis als ADHD. Immers hoe frustrerend kan het zijn voor een 6 jarige als het al heel veel snapt en begrijpt, maar wel elke dag diezelfde saaie sommen moet doen?
Omdat mijn oudste dus enkele gediagnosticeerde uitdagingen heeft en van het mannelijke geslacht is, vind ik het vrij onmogelijk dochter aan hem af te meten. Dus knal ik hier even de resultaten van dochter neer in de hoop dat andere moeders en vaders er iets van herkennen. En mij zodoende kunnen vertellen of dochter wellicht in de slimme categorie valt dan wel dat ze gewoon lekker gemiddeld is. Want ik weet echt niet welke cito scores er nu bij deze leeftijd horen tegenwoordig.
Dochter is van eind december. Heeft destijds groep 0 als 4-jarige gedaan van januari tot juli. Vorig schooljaar als 4 jarige aan groep 1 begonnen en in januari doorgeschoven naar groep 2 omdat ze zich verveelde. Dit schooljaar direct in groep 3 geplaatst (dus feitelijk groep 1 en 2 in 1 jaar gedaan) waar ze de een na jongste is.
Lezen: in maart 2011 beheerste ze nivo E3 en mocht gaan beginnen op M4. Nu mei 2011 beheerst zij nivo E4 en mag ze lezen op M5. (dus in ong 3 maanden tijd een jaar verder)
Woordenschat: groep 3 B
Begrijpend Lezen: groep 3 B
Spelling: groep 3 A (wel moeite met a en aa, verf of veref en st-ts)
Rekenen: groep 3 A (in maart 0 fouten in rekenen)
Alle vakken staan op goed, alleen schrijftempo is wat te laag.
Ze heeft een tijdje achter gelopen. Volgens juf omdat ze te veel kletste en was de stof niet te makkelijk. Ze liet zich gewoon te veel afleiden.
Volgens mij kun je dat als oorzaak en gevolg omdraaien in haar geval: ze LAAT zich makkelijk afleiden omdat ze het werk zo makkelijk vind. Juf heeft haar bijv wel vaak doorgetoetst zodat ze een hele groep kaarten van taal niet hoefde te doen omdat ze dat al beheerste.
Na even aanzwengelen heeft ze de hele achterstand bijgewerkt.
Thuis: moet ik er echt op letten dat ze ook speelt. Ze is anders altijd aan het lezen en rekenen en schrijven. Ze speelt vooral schooltje. We geven haar genoeg uitdagingen in andere vormen zoals zwemmen, turnen, pony rijden en tekenles. Dingen die zij allemaal zelf wil doen en leuk vind. Ook hierin eisen wij geen hoge nivo's maar vinden het belangrijkste dat ze er lol in heeft, ontspanning ervaart en met andere kinderen samen werkt en speelt. Zijzelf legt de lat dan weer meteen hoog door dingen bij turnen direct perfect te willen kunnen doen. OOK de eerste keer dat ze een oefening doet bijv. Ze is dan ook heel verbeten en bijt op haar vingers als dat niet lukt. Ze heeft dus nogal een drive inwendig.
Valt deze dochter gewoon onder de categorie: normaal voor meisjes van die leeftijd? Of zit ze toch wat verder/ hoger qua leernivo? Is het wijs een IQ test te doen om zodoende een houvast te krijgen (evt ook voor school mocht ze WEL hoog uitvallen) of moeten we het nog een jaar aanzien? We weten nu al dat ze bij dezelfde juf blijft weer in een combi groep 3/4 klas (Montessori onderwijs)
Studiebol
19-06-2011 om 23:19
Vervelen
Ik begon me pas te vervelen in de bovenbouw van het gymnasium, want toen hadden we de basiskennis al gehad en gingen ze (deels) herhalen. Maar dan heb je je studievaardigheden al op orde gebracht in de onderbouw. Pas op de universiteit hoefde ik die studievaardigheden weer af te stoffen en ik studeerde als eerste van mijn jaar af. Ik weet niet of ik HB ben, maar wel dat die studievaardigheden pas kwamen toen ze nodig waren (al was enige uitleg toen misschien wel handig geweest).
MoederVan3
20-06-2011 om 01:52
De magische hb-grens
Dus Tirza, iemand met een IQ van 129 kan wel opeens leren leren, omdat hij gewend is bottom up te denken en een HB-kind met een IQ van 131 kan het niet omdat die gewend is om topdown te denken??? Lijkt me toch stug. Als ik in het Nederlands naar topdown leren zoek, kom ik alleen op HB-sites terecht. Op Amerikaanse sites blijkt dat het gewoon een glijdende schaal is. Er is zeker een relatie tussen IQ en topdown denken, maar het is onzin om te beweren dat HB-ers anders denken, want niet HB-ers kunnen ook topdown denken.
Overigens ben ik 100% met je eens dat al dat gedoe met tempobeurzen en bindende studieadviezen niet goed is. Naar mijn idee leidt het tot verspilling van talent.
Waar ik trouwens nog niemand over gehoord hebt, maar wat nu al is ingegaan, is dat iemand die al een bachelor heeft gedaan of een master, bij een volgende bachelor of master het instellingstarief moeten betalen als collegegeld, dan gaat het om bedragen van 5000,- tot 20.000,- Euro.
M Lavell
20-06-2011 om 11:01
Rare conclusie
Moeder van 3:"Dus Tirza, iemand met een IQ van 129 kan wel opeens leren leren, omdat hij gewend is bottom up te denken en een HB-kind met een IQ van 131 kan het niet omdat die gewend is om topdown te denken??? "
Dat zegt Tirza niet. Ze zegt zelfs niet dat alle hb kinderen overkomt wat haar kinderen overkomt. Ze zegt alleen iets over de consequenties van niet geleerd hebben te leren mbt hb kinderen. Daarmee zegt ze niet dat vergelijkbare problemen niet elders ook voor kunnen komen.
Moeder van 3:"Er is zeker een relatie tussen IQ en topdown denken, maar het is onzin om te beweren dat HB-ers anders denken, want niet HB-ers kunnen ook topdown denken. "
Lees nou eens wat Tirza echt schrijft. Dat bijt deze bewering helemaal niet.
Groet,
Miriam Lavell
Tirza G.
20-06-2011 om 20:18
Moedervan3
Eeeeeeh......ik weet niet waar jij leest wat je denk dat ik schrijf, maar die conclusie trek ik helemaal niet. Ik heb het niet over een IQ-getal; ik heb het over leermethodieken waar de meeste HB-ers (let wel: dus niet alle) mee werken. Ik heb het nergens over IQ-cijfers enzo, die interesseren mij helemaal niet. En die glijdende schaal: die is me maar al te bekend.
Tirza
MoederVan3
21-06-2011 om 21:17
Kort door de bocht
Tirza,
Ik was wat kort door de bocht, ik begrijp ook wel dat als je met twee vingers in je neus je gymnasium hebt gehaald, het op de universiteit heel lastig kan worden. Maar juist op de universiteit is het leersysteem wel meer topdown en sluit dus beter aan bij het leerproces van meer begaafden en HB-ers. Dus waarom zou een HB-er dan niet na wat mislukkingen in een paar maanden kunnen leren hoe het wel moet en een niet-HB, goede VWO-er dit wel kunnen leren? Ik zag overigens op het rooster van mijn dochter (propedeuse universiteit, studierichting noem ik niet), dat herexamens van het eerste semester gelijk na de examens tweede semester zaten. Voor mensen die in dat eerste jaar nog moeten leren leren, lijkt me dat erg ongelukkig, zeker in de wetenschap dat er 40 studiepunten gehaald moeten worden.
Tirza G.
21-06-2011 om 22:32
Da's dan meteen al een verschil
Mijn dochter doet een honours college en daar heb je géén herkansingen. Het is in één keer - of niet. De druk is hoog, het universitair jaar is ook maar 30 weken ipv 40 (15 weken per semester dus ipv 20) - terwijl ze dezelfde stof doorwerken. Eens even op je gemak iets aankijken en proberen er grip op te krijgen is er niet bij.
Tirza
Jaade
26-06-2011 om 21:33
Normaal
Mijn dochter is zit ook in groep drie en is net zeven. Ook zij leest in M5 en is daarmee echt geen uitzondering in haar klas.
Verder staan er hoofdzakelijk A-tjes op haar lijst en een paar B-tjes.
Ik zou zelf geen reden tot testen zien.
Geniet ervan dat ze zo lekker mee kan komen!
Succes!