Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
tonny

tonny

25-11-2008 om 19:09

Straf - wat voor straf?

Wat voor straf krijgen jullie kinderen als ze op school iets uithalen wat niet de bedoeling is? Voor wat voor straf kunnen jullie begrip opbrengen, welke straffen vind je waanzin en welke alternatieven zou je willen aandragen?

tonny
(weer even klaar als invaljuf)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petr@

Petr@

25-11-2008 om 19:25

Straffen

De school waar beide zonen op zit hanteert de volgende straffen:
te laat op school: volgende dag om 8.00 uur melden > ben ik het helemaal mee eens.
huiswerk niet gemaakt of boek vergeten: strafwerk schrijven of nablijven > waanzin, oudste had eens een opdracht niet begrepen en dus niet gemaakt en moest voor straf een uur nablijven. Alternatief: ?
spijbelen: aantal uur gespijbeld x 2 strafcorvee
uit klas gestuurd worden: 2 uur strafcorvee
Die strafcorvee vind ik geen slechte straf, hoewel ik nu net van oudste zoon hoor dat het soms ook wel erg gezellig kan zijn en hij het dan niet als straf ervaart...

Massi Nissa

Massi Nissa

25-11-2008 om 21:01

Hier

- 3x te laat is acht uur melden, na 2x3 "laatjes" is het elke keer melden om acht uur als je te laat komt (er zijn nog meer maatregelen, LPA enzo, maar dat voert te ver hier);
- eruitgestuurd = uur nablijven;
- vechten = schorsing (meestal 1 dag);
- 3x geen huiswerk of spullen is een uur nablijven;
- bij mij in de les storen betekent dat je na schooltijd mijn lokaal schoonmaakt of mij helpt bij andere stomvervelende klusjes. Soms wordt het dan toch te gezellig, vooral voor leerlingen die het thuis maar niks vinden. Dan verzin ik iets anders, ik leen ze uit aan de concierge ofzo.
Overigens vind ik straffen minder goed werken dan belonen, maar dat is ook maar mijn eigen ervaring. Misschien dat dat alleen voor mij opgaat.
Groetjes
Massi

Wauw

Zijn dat echt schoolbreed uitgevoerde straffen? Staat dat ergens op papier? Weten ouders dus precies welke sanctie op welk gedrag staat? Ik sta perplex.
Hier rommelt het maar wat aan geloof ik. Chronisch te laat komen wordt dacht ik besproken met ouders. Verder voert elke leerkracht zo haar (alleen maar vrouwen hier)eigen beleid. Vechters worden uit elkaar. Er wordt om 't één of ander wel eens nagebleven of bij pauzes binnen blijven. 'Het bankje' is hier een begrip. De houten bank staat tussen de kamer van de directeur en de congierge. Het is een nadenkbankje waarop een kind kan afkoelen en zonden overdenken. Corvee is alleen bedoeld als leuke afwisseling voor groep-8-ers, dus juist niet als straf.
Zonder nu mijn kinderen de hemel in te prijzen, moet ik zeggen dat zij nog nooit met enig strafmaatregel in aanraking zijn gekomen, dus echt precies weet ik het niet.

Hier

Mijn zoon is brugpieper en zit kennelijk op een vrij strenge school. Niets mee trouwens.
Te laat = volgende dag 8 uur melden
Geen boeken mee / geen huiswerk = uur terug komen
bij spijbelen = gelijk brief aan ouders.

etc. Precies weet ik het verder nog niet. Zoonlief wil zonder straffen het jaar door, goed streven vind ik wel. Of ie het volhoud?
Maar er zijn wel veel vaste afspraken voor. Daarnaast hebben leraren eigen sancties.
Een juf bv: zegt het leuk te vinden straf te geven. Ze is een erg leuke en gezellige juf. Maar werken = werken. Dat moeten de leerlingen weten. Dus als ze dat duidelijk heeft gemaakt en de leerlingen gaan door, dan is er strafwerk. Bij een bladzijde overschrijven uit het woordenboek. Door haar manier van doen pikken de leerlingen het en moeten er wel om lachen. Zo begrijp ik van mijn zoon. Hij vindt NL nu eindelijk een leuk vak en het lukt hem ook.

groet Kitkat

rosa

rosa

27-11-2008 om 08:38

Basisschool/vo

Vond dit de leukste regel:
gr 8 gymtas niet bij je: niet mee naar gym, maar opstel schrijven in die tijd in de klas.

tonny

tonny

27-11-2008 om 16:30

Basisschool en regels

nou, dat gevoel heb ik ook: op het VO zijn veel regels schoolbreed geregeld, op de basisschool meer per groep (waar de kinderen de hele dag zijn, anders dan op het VO waar je elk uur wisselt). Het gaat ook om andere kwesties.

Wie vertelt me eens wat zinnige en zinloze basisschoolstraffen?

tonny

Pippin

Pippin

27-11-2008 om 18:29

Op de basisschool

zinloos: Hele klas straffen als een paar kinderen zitten te klieren. Wie dat ooit verzonnen heeft, dat de goeden onder de slechten moeten lijden? Kweek je ontzettend opstandige en gedemotiveerde kinderen mee. En iedereen krijgt een grondige hekel aan de klierkinderen (die meestal toch niet zo goed in de groep liggen).
Pippin

Bastet

Bastet

27-11-2008 om 18:40

Hier

Wat hier goed werkt bij de bovenbouw basisschool:de rest van de ochtend of middag doorbrengen bij de kleuters..)Ze vinden het echt heel genant om verbannen te worden naar kleuters..)
Bastet

Jujube

Jujube

28-11-2008 om 09:39

Straf

Tsja, als ik hoor wat voor straffen er gegeven worden in het BO......ik vind het meestal onzin.
Voorbeeld: Vorig jaar zat oudste dochter in groep 8. Vlak voor de gymles gingen 5 jongens als grap in alleen hun boxershorts een paar rondjes door de gymzaal rennen. De lerares was furieus (why???) en de jongens mochten 4 weken niet meegymmen (ja, dat helpt, die jongens hebben juist beweging nodig naast al dat stilzitten op school). Juist zo'n soort situatie is makkelijk op te lossen met een beetje humor.
Nog een voorbeeld: Zoon zat in groep 7 en ze zaten in de kring te praten over 'sarcasme' en dat je dan vaak het tegenovergestelde zegt van wat je bedoelt. De lln moesten om de beurt iets sarcastisch zeggen. Een jongen zegt tegen lerares: "U bent de leukste juf die we ooit hebben gehad" (jaja, op het randje, maar een duidelijk geval van uitdagen). Juf wordt woedend, alle kinderen moeten lachen, kinderen moeten onmiddellijk naar hun plek en krijgen allemaal strafwerk. Als juf had gereageerd met iets in de trant van "En ik heb nog nooit een leerling in de klas gehad die zulke aardige dingen zegt" dan was het in 1 keer over geweest en had ze eventueel later nog even met die jongen kunnen praten.
Naar mijn mening wordt er snel straf gegeven omdat een leerkracht niet adequaat kan reageren. Straf meestal helemaal niet nodig.
Groet,
Jujube

Ha!

Leuke klas lijkt me dat, Jujube (niet sarcastisch bedoeld voor de duidelijkheid).

En voor Tonny, mijn voorbeelden hierboven zijn uit het bo (ook voor de duidelijkheid).
Snapt iemand trouwens waarom er op het vo schoolbrede sancties worden opgelegd en er op het bo maar wat aangerommeld wordt en het vooral veel aan de leerkracht ligt? Vaag heb ik het gevoel dat het bo te soft is, te veel uitgaat van het goede in het kind, en dus weinig sancties wil vastleggen. Vervolgens knapt de leerkracht natuurlijk toch bij tijd en wijle en knalt er dan een onredelijke straf uit. Het is toch veel slimmer om van te voren duidelijk te hebben welke straf er op welk vergrijp staat? Ik bedoel dan de meest voorkomende: chronisch te laat komen, schelden/vloeken, fysiek geweld, niet aan de les willen deelnemen.

Creatieve straffen

Ik hou zelf nogal van creatieve straffen. Nou correctie; ik hou eigenlijk helemaal niet van straffen maar als het dan toch een keertje moet liefst met wat humor. Zo laat ik leerlingen wel eens uit krant of tijdschrift aparte letters knippen en daar een bepaalde zin van maken (zijn ze toch even mee bezig). Of opstellen schrijven in het Engels (als ik dat geef op dat moment) over onderwerpen die ze door de klas schreeuwen, stomme lul ofzo; nou schrijf jij maar eens een opstel in het Engels over een stomme lul, komen soms de leukste dingen uit. Soms ook niet en als een leerling echt gewoon heeft zitten klieren krijgt ie een passende straf maar ik probeer het wel zinnig te houden, dus soms betekent dat ook gewoon de belangrijkste dingen uit een boek overschrijven. Ooit eens een leerling gehad die zooooo ontzettend kinderachtig was dat ik hem een boekje van de Teletubbies heb laten vertalen en een kleurplaat daarvan laten inkleuren (leerlingen zijn tussen 14 en 17).
Te laat en spijbelen is idd schoolbreed geregeld en hele klassen straffen voor iets van 1 leerling vind ik onzin, ook leerlingen langer laten blijven is erg irritant op de basisschool (misschien staat mama buiten wel in de kou met baby op de arm te wachten). Jammer genoeg zie ik hier op de basisschool ook dat gym vaak als straf wordt ingezet, te belachelijk voor woorden!

Gr.
Moon32

Emmawee

Emmawee

28-11-2008 om 22:30

Koos

Onze leraar aardrijkskunde liet wel eens kiezen: ofwel strafcorvee of verplicht mee naar een klassiek concert. En daar ging hij dan weer een avond met 6 pubers naar het concertgebouw. Inderdaad met veel humor en liefde voor het leraarschap. Ik weet trouwens niet hoe ik daar nu tegenaan zou kijken. Niet echt positief, denk ik. Jammer eigenlijk, want deze man had de beste bedoelingen, al was bij hem de grens tussen werk en privé wat vaag... geheel passend bij die tijd.
Groeten, Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.