Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mama van S

Mama van S

09-09-2014 om 11:01

Thuisonderwijs

Zijn er hier ouders die aan thuisonderwijs doen? Wij zijn ons daarop aan het oriënteren en het zou interessant zijn om eens wat ervaringen te horen en vragen te kunnen stellen aan ouders die het al doen.


floor

floor

14-09-2014 om 09:30

maar waarom

begin je niet eens met 1 ruimte te legen? Jullie waren toch al rommelhok om aan het toveren tot slaapkamer, die ruimte kan dan toch wel leeg en je kunt kijken hoe het met de vloer gesteld is?
Huis helemaal leeg is zeker fijner, maar ook een luxe die vaak niet noodzakelijk is. Hier ook weleens cv aangelegd in klein huis met kleine kinderen, het is roeien met de riemen die je hebt. Als jullie de luxe hebben om het wel comfortabeler te organiseren allemaal zeker doen. Maar ergens proef ik dat je vooral beren ziet en en meer luxe verwacht dan er is.

Theekopje (volkomen ot)

"Maar hoe je die mensen in villawijken denkt te ontmoeten is mij niet helder."

Door je kinderen op een kakschool te doen. Dan worden ze uitgenodigd om te spelen en kom je daar ook eens over de vloer.

skik

Nog een tip

Lid worden van de vereniging eigen huis. Kun je ook gratis advies krijgen en problemen voorleggen. Kost een klein beetje, maar je kunt er veel profijt van hebben, zeker in jullie situatie.

Tsjor

rode krullenbol

rode krullenbol

14-09-2014 om 17:54

Bijzonder

Mama van S,
Een goede vriendin van mij heeft haar kinderen thuisonderwijs gegeven, ongeveer tot ze naar de middelbare school gingen. Ze woonden toen in Zuid-Europa, een zwervend bestaan met minimale middelen. Na een begin van kindgericht onderwijs sloop er al snel veel structuur in het onderwijs, want drie kinderen tegelijk superindividueel laten ontdekken was vooral ontdekken hoe ze elkaar het beste de hersens konden inslaan. Wat me ook bijbleef uit haar verhalen dat mijn vriendin Mama was voor haar kinderen, maar als ze les gaf was ze Maria (haar voornaam). Zelf had ik het graag gewild voor mijn kinderen, maar daar kwam ik pas achter toen ze eenmaal op school zaten.
Verder zijn er enorm veel blogs van mensen die in Nederland of erbuiten thuisonderwijs geven.
Ik schrik wel van je omstandigheden net als veel andere reageerders. Niet kwaad bedoeld hoor. Maar als je aangeeft dat het je niet lukt om een onveilige boiler te vervangen en een vloer netjes te maken, hoe doe je dat dan als je kind aangeeft te willen leren klussen als thuisonderwijsontwikkeling? En geloof me, dat willen veel kinderen uiteindelijk. En mocht je dat stulpje in de vrije natuur bemachtigen, wat doe je dan als je dak lekt? Dus behalve het mogelijke directe gevaar nu vraag ik me oprecht af hoe je je kinderen kunt leren problemen op te lossen als je dat zelf nu al zo moeilijk vind.

Andere vorm van onderwijs

Ik hoop dat je je speurtocht naar de mogelijkheden van thuisonderwijs voortzet, ook al ben je in dit draadje gewezen op de mogelljke beperkingen.
Vandaag in Trouw een artikel over 'de democratische school': de Vallei in Elst (ook mooie omgeving). Kinderen kunnen zelf bepalen wat ze willen leren. Misschien helpt dit om je gedachten verder te vormen.

Tsjor

Tsjor,

Die school vraagt een ouderbijdrage van wel €250,- per maand.

creabea

creabea

18-09-2014 om 09:37

interessant, maar....

die school ken ik, maakt een doorstart. De mensen die ik ken die thuisonderwijs wilden (maar niet mochten) gingen van die school af (o.a. te duur). Ook niet persé ideaal, niet alle kinderen waren al op hun twaalfde klaar met de basisschoolstof, terwijl het wel slimme kinderen zijn. Dat is hier in de regio niet persé een probleem voor het vo, maar ik lees hier nog wel eens over vrij strenge eisen om op het vwo te komen bijvoorbeeld.

Kunnen we hier eigenlijk ook PB'tjes doen? Ik wil best Mama van S. in contact laten komen met die vriendin van mij, maar ik ga hier natuurlijk niet strooien met e-mailadressen.

Nu regulier

Wat ik begrijp uit het krantenartikel is dat de school eerst particulier was en nu regulier en dat de cito-toets gemiddeld gemaakt wordt. Het ligt er ook maar aan wat je belangrijk vindt voor de ontwikkeling van je kind: persé VWO halen of leren op jonge leeftijd zelf je eigen weg te bepalen.
Het zou mijn keuze overigens niet zijn.

Tsjor

wat ik me altijd afvraag bij thuisonderwijs...

... hebben die ouders geen baan?
En zo ja, wie is er bij hun kinderen als ze naar hun werk zijn?

Mama van S

Mama van S

18-09-2014 om 10:15

VWO hoeft niet

VWO zegt niets. Ik heb zelf VWO gedaan en kijk waar ik beland ben. Als werkloze die zich een ongeluk solliciteert maar nergens word aangenomen en nog een klein beetje extra geld binnensprokkelt met het bezorgen van reclame en weekbladen. Terwijl mijn vrouw die slechts 7 jaar les heeft gevolgd in een tochtig houten hutje in een bergdorpje in haar geboorteland hier een prima baan heeft gevonden.

Wat ik wil voor mijn dochter is dat ze:
1. Gelukkig is, de allerbelangrijkste
2. Respect toont voor iedere bevolkingsgroep, ieder soort mens, iedere cultuur, religie en denkwijze en ze allen als gelijk behandeld.
3. Weet dat ze altijd goed is zoals ze is en dat ze zichzelf nooit hoeft aan te passen omdat de rest van de wereld dat misschien liever ziet.
4. Later een succesvol eigen leven kan leiden, met een baan, een huis, als ze dat wenst een gezin en genoeg geld om van rond te kunnen komen zonder zorgen.

Of ze dat dan bereikt met VMBO, Havo, VWO, universiteit, huishoudschool, weet ik het wat voor niveau interesseert me echt niet. Ik ken mensen met enkel Mavo/VMBO die gelukkiger zijn en het leven beter voor elkaar hebben dan ik met mijn VWO en vervolgens HBO diploma.

Angela67

Angela67

18-09-2014 om 10:17

maar waarom dan zo moeilijk doen

waarom denk je dat jouw wensenlijst (let op; het is jouw wensenlijst) niet bereikt kan worden met regulier onderwijs?
gr Angela

Mama van S

Mama van S

18-09-2014 om 10:27

Staat daar los van

Ik zeg niet dat het met regulier onderwijs niet bereikt kan worden, maar dat het met thuisonderwijs óók (of misschien wel beter) bereikt kan worden.

Regulier onderwijs is in veel gevallen gericht op de toetsmomenten. Zoals een lerares Engels ooit tegen me zei: kinderen leren hoofdstuk 1 voor de toets van hoofdstuk 1. Daarna leren ze hoofdstuk 2 voor de toets van hoofdstuk 2 en als er in die toets ook een keer iets word gevraagd wat in hoofdstuk 1 voorkwam weten ze het niet meer en worden boos, want dat was niet de leerstof. Terwijl ze het gewoon hadden moeten weten.

Ik wil dat anders. Niet dat er geleerd word voor de toets en dat het daarna er niet meer toe doet, maar dat er geleerd word omdat het leuk is om het te leren (en dan dus anders aanbieden want veel leerlingen vinden een tekst lezen in een boek en daar vragen over maken niet leuk).

De punten die ik op noemde kunnen zeker bereikt worden met regulier onderwijs. Maar ik denk dat wij haar zelf meer kunnen bieden. Zeker hoe meer ik erover nadenk en hoe meer ik op papier zet. Ik raak iedere dag meer overtuigd van thuisonderwijs.

Barvaux

Barvaux

18-09-2014 om 10:30

tja

"Daarna leren ze hoofdstuk 2 voor de toets van hoofdstuk 2 en als er in die toets ook een keer iets word gevraagd wat in hoofdstuk 1 voorkwam weten ze het niet meer en worden boos, want dat was niet de leerstof. Terwijl ze het gewoon hadden moeten weten."

Ik vind dat jij teveel af gaat van wat bepaalde mensen zeggen en dat vind ik niet goed. Ik zou ook niet willen dat mijn kinderen dat leren. Ik geloof ook niet dat dat echt zo is en als dat wel zo is dan is die lerares Engels niet goed. Die moet uitleggen dat hoofdstuk 2 bovenop 1 komt en dat je nergens komt met Engels als je alleen het laatste hoofdstuk nog weet van wat je ooit geleerd hebt. Geen goede docent dus om zo te mopperen op haar leerlingen terwijl ze het zelf niet goed heeft uitgelegd. Iedereen begrijpt dat je over 10 jaar nog steeds wat hebt aan de woordjes die je aan het begin van de brugklas hebt moeten leren en dat je in de examenklas nog steeds de brugklasstof voor wiskunde moet begrijpen.

Angela67

Angela67

18-09-2014 om 10:41

je hebt veel meer invloed dan je denkt

aan de ene kant kun je natuurlijk schoolkeuzes en gedrag/kwaliteit van docenten niet beïnvloeden, maar jij bent natuurlijk altijd veel meer bezig met je kind en ook veel meer 'begaan' ermee dan ieder ander. Dus de opvoeding van je kind en hoe het zich op school staande houdt en wat er buiten school gebeurt daar kun je ontzettend veel mee bereiken. Dan heb je de voordelen van school (die je zo goed mogelijk uikiest) maar niet de nadelen van thuisonderwijs.
gr Angela

nog eens!

Ouders die voor thuisonderwijs zijn, hoe verdienen die hun geld??

Mama van S

Mama van S

18-09-2014 om 10:53

Leg dat maar eens uit aan een puber van 13

Dat ze de stof van hoofdstuk 1 ook nog moeten weten in de toets van hoofdstuk 2. Ik heb zelf voor de klas gestaan op een middelbare school en pubers van 13/14/15 jaar zijn vaak met hele andere dingen bezig. En ik herinner het ook nog van mezelf. Leren gingen we pas serieus doen vanaf ongeveer de 4e klas, toen het ineens serieuze boel werd en de eindexamens in zicht kwamen. In de brugklas was het nog poppetjes tekenen in schriften, stiekem briefjes schrijven naar elkaar, het huiswerk 5 minuten voor de les van elkaar overschrijven en bij toetsen een spiekbriefje onder de tafel plakken.

Mama van S

Mama van S

18-09-2014 om 10:55

Bromvlieg

Dat is al eerder in dit draadje aan bod gekomen. Mijn vrouw werkt, ik doe het thuisonderwijs. Twee salarissen is voor ons niet nodig, we zijn tevreden met weinig. Eventueel zoek ik nog een baantje voor de avonduren en weekenden (ben ik nu mee bezig) maar dat is geen vereiste, enkel voor mezelf omdat anders de muren op me af komen (wat overigens wel voorbij zal zijn zodra het thuisonderwijs start want dan gaan we veel ondernemen).

moeder

moeder

18-09-2014 om 10:56

bromvlieg

"nog eens!
Ouders die voor thuisonderwijs zijn, hoe verdienen die hun geld??"

Is dit een serieuze vraag Bromvlieg? Heb je echt geen idee hoe gezinnen waarvan 1 partner veel thuis is, hun geld verdienen? Wat denk je zelf?

(zomaar een suggestie: misschien omdat we partner die wél werkt het geld verdient?)

mama van S

Zo is dat! Pubers hebben nog niet het inzicht dat ze leren 'voor later'. Die leren voor een toets en een cijfer.

Mijn neef kreeg veel leerstof pas onder de knie toen hij zelf huiswerkbegeleiding ging geven (had met veel zesjes een vwo diploma gehaald.

Talen leer je sowieso pas echt als je ze gebruikt!

nou moeder, wel serieus bedoeld

ik meen dat wel serieus hoor. Als maar één partner werkt terwijl de ander jarenlang het thuisonderwijs verzorgt, krijg je last financiele narigheid als je oud bent. Geen/weinig pensioenopbouw, want hoe ga je weer werken als je zoveel jaren thuis bent gebleven voor thuisonderwijs. En hoe wil je de studie van je kind (universiteit) gaan betalen, als er in de toekomst geen studiebeurs meer is.

Ik denk dat dat gezien de ontwikkelingen op pensioengebied dringender wordt dan het voorheen was, toen het minder ernstig was als een van de twee thuis bleef. Thuisonderwijs is dan een luxe die alleen mogelijk is als de werkende partner een uitstekend betalende baan heeft.

Mama van S

Mama van S

18-09-2014 om 11:04

Daarom wil ik praktijkleren

Omdat kinderen bizar veel informatie opdoen wanneer ze in de praktijk met een onderwerp bezig zijn. Er was eens onderzocht hoeveel kinderen opnemen van mondelinge lesstof. Dat was iets van 20%? Ik weet het niet meer precies, in ieder geval schrikbarend weinig. Van schriftelijke lesstof en vragen beantwoorden zal dat meer zijn, maar dat is voor veel kinderen helemaal geen leuke manier van leren. En iets wat leuk is word beter onthouden dan iets wat niet leuk is.

Ik ben ervan overtuigd dat mijn dochter meer van, neem als voorbeeld aardrijkskunde, opneemt en onthoud wanneer ik haar meeneem in praktijksituaties waar dat mogelijk is en samen met haar antwoorden ga opzoeken op vragen die ze zelf stelt, dan wanneer ze in een klas met 25 andere kinderen op een vast tijdstip naar een leraar moet luisteren en vervolgens een boek voor haar neus krijgt waaruit ze vragen moet beantwoorden. En als ze het in de praktijk toch niet opneemt omdat ze het niet interessant vind, wat dan nog? Hoe vaak gebruik je nog je kennis van rivierdijken als je dokter bent?

Mama van S

Mama van S

18-09-2014 om 11:05

Nogmaals bromvlieg

Dat is een keuze die ieder voor zich maakt, of je behoefte hebt aan luxe of met weinig tevreden bent. Als ik 4 muren om me heen heb, een dak boven mijn hoofd, een toilet en een stukje grond waar ik groente en fruit kan verbouwen ben ik een zeer gelukkig mens.

Mijntje

Mijntje

18-09-2014 om 11:15

tijd nuttig besteden

In de tijd dat je nu besteed aan Ouders Online en het op papier zetten van al je mooie plannetjes voor thuisonderwijs had je misschien beter kunnen besteden aan het ontvochtigen en ontschimmelen van je huis, trouwens. Hoe staat het daarmee? Back to the basics!

Mama van S

Mama van S

18-09-2014 om 11:19

Dat gaat niet nu

Daarmee moet alle vloerbedekking eraf en alle meubels verplaatst en dat gaat gebeuren in oktober, dat staat al gepland.

Nog heel even

Over die gaslucht, dat kan ook komen van poreuze leidingen. Was ons probleem in het eerste huis dat we kochten. De gaskachels wilden we gebruiken, maar de leidingen bleken poreus en het opzoeken en eventueel verhelpen van dat euvel was bijna net zo dus als het aanleggen van centrale verwarming. Bij ons kwam het aan het licht toen de gasmaatschappij de leidingen had afgesloten en gecontroleerd had: er bleek nog gas weg te lekken. Ik hoop niet dat dit bij jullie het geval is.

Tsjor

rode krullenbol

rode krullenbol

19-09-2014 om 12:39

Onrecht is overal

Waar ook ter wereld vormen ´vertrouwen in elkaar´ en ´onderlinge afhankelijkheden´ de basis van zowel het sociale als het economische leven. Het is zonder meer slecht toeven, daar waar onderling vertrouwen niet of nauwelijks bestaat / kan bestaan. Niet in de laatste plaats, omdat ook de economie er danig onder lijdt. Migratie biedt dan kansen op lotsverbetering.

In de regel trekt men naar oorden waar gelegenheid tot werken is; onder gunstiger arbeids- en leefomstandigheden dan op de plek die men achter zich laat. De migratie is natuurlijk 100% geslaagd, als het ook lukt om onzekerheden in te ruilen voor zekerheden, onvrijheid voor vrijheid, armoede voor welvaart; een naargeestig, uitzichtloos bestaan voor een leven vol met gunstige perspectieven voor jezelf en jouw nageslacht.

Het is precies hier, waar het leven zich wreekt. Er doemt namelijk - hoe tragisch! – vrijwel altijd wel een contrast op tussen droom en werkelijkheid. En hoewel dit een lot is dat iedereen riskeert, wordt doorgaans nu juist iemand met grootse plannen door zijn medemens nadrukkelijk gewezen op dit risico. “C’est la vie”! Om mij maar eens uit te drukken in de taal van de voorouders van mijn vader.

Het zal afhangen van je mensbeeld, hoe je de waarschuwende woorden opvat. Huist een negatief, pessimistisch mensbeeld tussen je oren, dan veronderstel je al snel bijvoorbeeld een benepen, kleingeestige, misschien wel jaloerse grondhouding bij diegenen die zich kritisch uitlaten over je plannen. Denk je over het algemeen positiever over je naasten, dan vertrouw je er eerder op, dat zij handelen vanuit de (beste) bedoeling: jou te behoeden voor tegenspoed, falen en ontgoocheling. Uiteraard getuigt het slechts van realisme, als je beseft dat de kritiek uit beide kokers kan komen.

Het is (me) wel duidelijk dat jij niet geheel gespeend bent van realisme, Mama van S. Al heeft deze jou vooralsnog niet geleid tot een voortreffelijke positie op de arbeidsmarkt; de weg van gedegen onderwijs, die je via VWO en HBO hebt doorlopen, heeft hier ongetwijfeld een rol in gespeeld. Maar dat overigens geheel en al terzijde, hoor. In theorie is het immers denkbaar dat thuisonderwijs eenzelfde resultaat zou hebben gehad. Zelfs ik, verklaard tegenstander van een recht op thuisonderwijs, wil dat wel toegeven.

Ik kan mij levendig voorstellen, waarom het idee om thuisonderwijs te gaan geven jou zo aanspreekt. De voordelen voor jou zijn evident: je creëert ermee werk voor jezelf, en in één klap een ultieme kans om je – meer nog dan wie ook – positief waar te maken als partner en moeder. Een absolute win-winsituatie, zou je zo zeggen.

Toch zou een keuze voor thuisonderwijs in jouw geval wel eens heel nadelig kunnen uitpakken; zo concludeer ik uit jouw hutje-op-de-hei-scenario.

De tegenstelling die je ermee benadrukt tussen cultuur en natuur. Neem me niet kwalijk; maar dat vind ik toch zo´n achterhaald cliché! Hoe kan het jullie natuurmensen zijn ontgaan, dat het ook in een stad als Rotterdam barst van natuurschoon?; zo vraag ik me verbaast af. Prachtige wolkenpartijen aan de hemel, schitterende (al dan niet zeldzame) vogels in de lucht en op het water, welgevormde oude bomen en struiken her en der, door de plantsoenendienst aangelegde en onderhouden bloemenperkjes in de wijken, het Kralingse bos met zijn plas, de Rottemeren; adembenemend mooie zonsondergangen … Noem maar op! De (veer)kracht van de natuur is enorm. Ook vele wilde dieren en planten maken dankbaar gebruik van de stad als leefgebied. Wie daar geen oog voor heeft, doet niet alleen de werkelijkheid, maar ook zichzelf ernstig tekort.

En wat te denken van jouw behoefte om je met je gezinnetje zoveel mogelijk af te zonderen van je medemens? Wat is dat nu voor een pathetische, gedeprimeerde, antisociale opstelling? Sta me toe dit beestje bij zijn naam te noemen: xenofobie! Onderschat niet hoezeer dit (gebrek aan vertrouwen!) tussen jou en je kinderen kan gaan staan. In het ergste geval leidt het er op termijn toe, dat je hun net zo ´makkelijk´ de rug toekeert, als je medemens in het algemeen. Wel een erg wrang levenslot voor kinderen die jij eerst onevenredig afhankelijk hebt gemaakt van jouw persoon, lijkt me.

Dit stipje op de wereldkaart, Nederland, kent een rijke traditie van emancipatie van achtergestelde groepen via het reguliere onderwijs. Wie zich in de historische achtergronden ervan zou verdiepen, ontdekt ook dat schoolonderwijs en leerplicht in het leven zijn geroepen, teneinde algemeen kiesrecht in te kunnen voeren. De toenmalige elite stelde als voorwaarde, dat het volk over een zekere ontwikkeling diende te beschikken om te mogen delen in de bestuurlijke macht over ons land. Zo bezien vormt het onderwijsstelsel één van de peilers van onze democratie. Niet voor niets is het zo pluriform mogelijk. Wie er geen gebruik van wenst te maken en vooraf welbewust kiest voor het geven van thuisonderwijs, maakt een fundamentalistische, alternatieve keuze.

Ongewenste mengelingen van belangen zijn ongewenst, omdat het tot onrecht leidt. Onrecht vindt in principe overal plaats; ook binnen gezinnen. Ik zal jou niet belasten met allerlei biografische bijzonderheden over het leven van mijn moeder van Duitse afkomst, mijn eigen leven en dat van ons samen. Maar op basis van frappante overeenkomst tussen jouw grondhouding en die van mijn moeder, durf ik er mijn hand voor in het vuur te steken, dat je van een wel heel koude kermis zult thuiskomen, als je voor thuisonderwijs kiest. Doe het jezelf, je partner en je kinderen niet aan. Er zijn zo vele andere manieren om zin te geven aan het leven.

Rode krullenbol

Marie

Marie

19-09-2014 om 12:42

Mooi geschreven

Daar kan ik me helemaal bij aansluiten

Mama van S

Mama van S

19-09-2014 om 15:08

En toch

Noem me maar eigenwijs of wat dan ook, maar hoe meer tegens ik lees, hoe meer ik overtuigd raak van thuisonderwijs.

En ondanks dat ik al meerdere keren heb aangegeven dat ik er geen welles-nietes spelletje van wil maken hier in dit topic blijft het dat wel. Ik wil er nu graag gewoon mee ophouden. Wij gaan voor thuisonderwijs, jullie niet. Klaar.

Verwijderen

Je kunt de discussie laten verwijderen door forumbeheer, moet je even contact met ze opnemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.