Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Tussendoortje op school

Ik ben een beetje aan het balen van het tussendoortjes gedrag van de ouders van onze school. Misschien kom ik nu over als een fatsoensrakker maar mijn kinderen krijgen altijd fruit mee en vruchtensap in een beker. In talloze nieuwsbrieven etc. is door de school gevraagd of ouders hun kinderen svp fruit mee willen geven ipv koekjes etc. maar dit gebeurd absoluut niet. Ik heb bij mijn kinderen navraag gedaan, ze zijn beiden, samen met 1 ander kind in hun klas, de enigen die elke dag fruit bij zich hebben. De meesten hebben allerlei liga's en koekjes mee. Daarnaast zie ik dat er in de bakken altijd een heleboel pakjes staan in plaats van bekers. Dat vind ik persoonlijk erg slecht voor het milieu en onnodig.
Over de koekjes en liga's ben ik helemaal niet te spreken. Koekjes spreken voor zich denk ik maar ook als we naar de gemiddelde liga of sultana van tegenwoordig kijken doen die niet onder voor koekjes, ze zitten stampvol suikers en er is geen vitamine in te bekennen.
Ik ben blij dat mijn kinderen er geen probleem van maken dat ze geen koek etc meekrijgen en gewoon dol zijn op hun fruit maar toch ben ik ontevreden. Ik vind dat de school een actievere rol zou moeten spelen in dit gedoe en dat ouders wat bewuster zouden kiezen.
Wat vinden jullie? En wie heeft er tips over wat een school kan doen om verandering teweeg te brengen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kijk maar eens bij ouders en school,

in het archief, en je zult zien dat je erg alleen staat in je wens dat school zich met het eten en drinken moet bemoeien. De meeste ouders (ik ook trouwens) vinden dat erg belerend en betuttelend. Het lijkt me dat JIJ verantwoordelijk bent voor het voedingspatroon van JOUW kinderen, en verder niet. Laat ze maar. Bovendien denk ik dat je erg ver gaat in je conclusies over het eetgedrag van andere kinderen op basis van wat ze mee naar school nemen. Volgens mij is een beker Karvan Cevitam weinig gezonder of ongezonder dan een glas vruchtensap. En mijn kinderen eten bijna altijd een koekje in de ochtendpauze, maar verorberen elders op de dag gemiddeld 2 a 3 stuks fruit per dag. Maar op school vinden ze het onhandig (moet geschild of gepeld, duurt lang om op te eten, dat soort dingen)

Je aversie tegen de pakjes deel ik, maar je kunt niet meer doen dan zelf wel een beker meegeven, en nog eens aan school vragen of ze hun beleid niet wat scherper kunnen stellen of handhaven.

Ingrid

brigges

brigges

04-11-2008 om 11:00

Beker beter voor het milieu?

Je gaat er vanuit dat een beker beter is voor het milieu. Maar de vraag is of dat zo is.De beker moet afgewassen worden (kost warm water, zeep)en heeft een levensduur van ongeveer een jaar. (daarna begeeft de deksel het meestal). De pakjes zijn van karton en zijn dus minder belastend voor het milieu. De sap die in de beker moet komt tenslotte ook uit een pak. Scheelt maar een klein beetje meer karton. Bovendien zijn de bekers niet altijd goed antilek..of kind heeft nog een slokje laten zitten en daarna de beker op zijn kop in de tas gezet...(grrr) en dan moet de tas weer in de was.

groeten brigges

Zorra

Zorra

04-11-2008 om 11:13 Topicstarter

Over die bekers...

Ik heb nooit problemen met die bekers. Ik heb hier bekers die meerdere jaren oud zijn, eentje is zelfs al 3,5 jaar dagelijks in gebruik en doet het nog altijd prima. Ze lekken alleen als je de deksel er niet goed op doet. Ze gaan gewoon in de vaatwasser en die draait toch wel 1x per dag dus dat kost niets extra. Die pakjes zijn overigens niet van karton, er zitten geplastiviceerde laagjes in, daarom mogen ze ook niet bij het oud papier. En 1 groot pak sinaassap o.i.d. bevat toch echt heel wat minder verpakkingsmateriaal dan 6 kleine losse pakjes...

ayla

ayla

04-11-2008 om 11:17

Daarom pakjes

Ik was in het begin ook van de bekers, maar nadat ik iedere week tig keer de tas kletsnat thuis kreeg en zelfs de kleren van dochter nat ben ik overgestapt op pakjes. Dochter dronk beker niet goed leeg, draaide dop er scheef op met als gevolg als vies en nat.

Puck2

Puck2

04-11-2008 om 11:43

Met ingridt eens

Zorra, bemoei jij je met je eigen kinderen en laat andere kinderen erbuiten. Mijn jongste is idd zo iemand die voor 10-uurtje een Evergreen, Sultana, Liga of ontbijtkoek meeneemt. Ben ik daarmee een moeder die haar kind ongezonde dingen meegeeft? Dacht het niet. Jongste eet 's morgens als ontbijt altijd minstens 2 stuks fruit. Brood o.i.d. vind tze dan niet lekker. Dan vind ik het belangrijk dat ze ook nog iets van koolhydraten binnenkrijgt op de ochtend. En of ze nu thuis een boterham hagelslag eet of om 10 uur een liga: dat is lood om oud ijzer.

Hillary

Hillary

04-11-2008 om 12:05

Geen flauw idee

wat andere kinderen mee nemen. En tnt wist ik ook niet dat er ouders zijn die zich blijkbaar wel bezig houden met wat anderen mee nemen. Ik trek gewoon mijn eigen plan, gebaseerd op eetgewoonten, (licht)gewicht, beweegpatroon en gebitstoestand van mijn kinderen, kennis die ik zelf heb en eventuele andere factoren. Zo krijgen ze 2x per week fruit mee, dinsdag en donderdag, maar dochter (9) kwam vanochtend met een heel plausibele verklaring waarom ze een koek mee moest ipv mandarijn. Ze hebben die dag gym en dan hebben ze maar kort tijd, het lukt haar dan alleen de mandarijn te schillen en niet meer op te eten. Ok, dan is morgen fruitdag. Vruchtensap geef ik nooit, veel te zuur en een aanslag voor het tandglazuur, dat bij mijn zoon (10) op zijn melkgebit slecht is aangelegd. Dat probleem is met het wisselen gelukkig bijna opgelost. Als zoon ziek is geweest, zit hij altijd een week of 2 in de ondergewicht-zone en krijgt dan voor tussendoor een pakje liga milk (twee koeken dus) en een banaan mee. Hij heeft dan altijd een periode reuze-honger, blijkbaar geeft zijn lichaam heel goed aan wat hij nodig heeft. Maar nu kom ik er achter dat er dus moeders zijn die mij hierom veroordelen, immers die zien alleen het pakje wicky (dat is meer water dan sap, beter voor het glazuur) en de twee koeken, wonderlijk hoor.
En wat betreft je slotvraag wat ik vind. Ik vind dat de school zich bezig moet houden met de core-business namelijk kennis overdragen. Ze krijgen tegenwoordig toch geen voedingsleer op de PABO ofzo? Dus geen enkele reden om aan te nemen dat de juf het beter weet dan ik. Zou zo'n juf bijvoorbeeld net zoveel weten over zure voedingsmiddelen en tandglazuur als ik? Dat betwijfel ik ten zeerste, ik heb me er namelijk behoorlijk in verdiept. Ik merk dat als scholen het over gezond eten hebben ze dan de definitie hanteren weinig calorien = gezond. Ik ben het hier niet mee eens. Mijn kinderen krijgen bijvoorbeeld geen light producten, hebben ze niet nodig, ze zijn niet te dik, eerder te dun en suiker is toch een stuk natuurlijker dan chemische zoetstoffen, waarvan de gevolgen maar onduidelijk blijven. Als je je als school gaat bemoeien met wat gezond is en wat niet, begeef je je op glad ijs.

Asa Torell

Asa Torell

04-11-2008 om 12:15

Goh waarom vraag je er naar?

Zou niet bij me opkomen zoon daarnaar te vragen. Maar goed hij is pas 4 en redelijk fantasierijk dus ik zou ook niet zo snel zijn antwoord geloven moet ik bekennen. Toen hij naar school ging heb ik wel eens nagevraagd bij anderen wat de 10-uurtjes gewoonte is en me laten vertellen dat fruit bij ons ook een uitzondering is maar I could not care less, eerlijk gezegd. Zoon lust het graag dus dan vind ik het wel lekker makkelijk om hem fruit mee te geven, hoef ik er niet meer op een ander tijdstip aan te denken.
Overigens hier ook allerlei beleid van school met meeneemadvies en ik denk dat het wel werkt in die zin dat er heus geen chips of chocola wordt meegegeven. Maar af en toe herhalen wat de voorkeur van school is vind ik echt bemoeienis genoeg. Inderdaad omdat er zo'n groot grijs gebied is met wat wel en niet gezond zou zijn.
Voor echt 'fout' spul zoals chocola hebben ze trouwens wel de regel dat je het gewoon niet mag opeten, ondervond zoon eens tot zijn verdriet bij de overblijf toen papa hem een rest paaschocola had meegegeven. Vind ik eerlijk gezegd ook niet zo heel erg, maar meer vanwege het jaloezie-effect voor andere kinderen dan voor de gezondheid. (ik geloof ook dat die jaloezie de voornaamste reden van school is waarom het niet mag).

Asa Torell

Asa Torell

04-11-2008 om 12:18

Mazzel met bekers

hebben wij zo te lezen. Ik denk dat school de beker voor zoon open en dicht draait. Dat vind ik ook wel zo aardig voor 4-jarigen, jammer Ayla dat ze dat bij jullie niet doen.

Mamvantwee

Mamvantwee

04-11-2008 om 12:20

School mag toch advies geven?

De school mag m.i. best aangeven dat al die pakjes een berg afval opleveren. En ik vind ook dat een school wel mag zeggen dat snoepjes of bv chocoladekoekjes geen verantwoord tussendoortje zijn. Als je kind het 'nodig' heeft om aan te sterken (ik betwijfel of dat met een koek moet, geef dan een extra boterham mee), dan doe je dat toch thuis bij de thee?

Onze dochter krijgt meestal zeer waterige aanlenglimonade (ook nog eens zonder suiker) mee in een beker. En daarnaast wisselend een pakje knijpfuit, een stuk fruit (geschild in een boterhamzakje) of worteltjes, of een rijstwafel. Soms ontbijtkoek, maar nooit 'gewone' koekjes.
Wij doen dat niet met het oog op het milieu, maar alleen vanwege de (tand- en lijf-)gezondheid. Ik kijk nooit naar wat andere kinderen meenemen, en heb daar dan al helemaal geen mening of oordeel over.

Puck2

Puck2

04-11-2008 om 12:34

Tuurlijk mamvantwee

School mag uiteraard advies geven, niets mis mee. Maar er zijn ook scholen die fruit en bekers verplichten. Die zouden aan mij een hele slechte hebben denk ik.

Mamvantwee

Mamvantwee

04-11-2008 om 12:38

Mee eens

Verplichten van fruit als tussendoortje vind ik ook niet goed. Dat zal toch ook nooit lukken.

picobello

picobello

04-11-2008 om 12:44

Tussendoortjes

ik kijk ook mijn ogen uit wbt de tussendoortjes hier op school. Omdat ik elke week help op school zie ik wat kids meekrijgen. ( alle kinderen lunchen op school). Koeken, surprice eieren, danoontjes,snoep, maar zeker ook fruit. Verder krijgen de kids ook soep bij de lunch.
Eigenlijk is alleen chips echt verboden.
Juf gaat uit van het principe dat elke ouder zelf bepaald wat goed is voor zijn kind, ben ik het wel mee eens.
Dit geeft natuurlijk wel eens scheve gezichten in de klas, jantje heeft natuurlijk altijd veel lekkerdere koeken ect.
mijn idee, kijk niet te veel naar de anderen en bepaal zelf wat goed is voor je kind, en school moet zich niet met te veel dingen bemoeien.

Zucht

Dat gedoe altijd met die tussendoortjes. Weet je, voor mij mogen ze die hele handel gewoon afschaffen. Waarom kan een kind niet een hele ochtend zonder eten of drinken?? Kunnen ze wat langer buiten spelen en het scheelt een hoop gezeur tussen ouders onderling en tussen ouders en school.
n@nny

juno

juno

04-11-2008 om 13:04

Hier

Je zou voor de gein hier een dagje moet meedraaien op school...........denk dat je heeeel boos zou worden. Kids eten alleen maar troep, ook voor lunch, en allemaal voorverpakt dus enorm veel afval.

Snoep verboden

Op onze school is snoep als tussendoortje verboden, maar dingen als kapitein koek zijn toegestaan. Dat juffen soms geen verstand van gezond eten hebben ontdekten we toen een stagaire chips uitdeelde en serieus dacht dat ze gezond trakteerde. Geen voedingsleer kennelijk op de Pabo. Enfin, de echte juffen en meesters zijn iets beter op de hoogte.
Onze kinderen krijgen ook fruit als tussendoortje mee, ze krijgen een pakje drinken mee en een pakje schoolmelk. Als het niet op is, pech, dan kunnen ze het na school of in de middagpauze nog eten.
Dat andere kinderen andere dingen meekrijgen, daaraan zijn ze inmiddels wel gewend. Het is zoals met zoveel dingen; in andere huishoudens gelden andere regels. Daar hebben ze zich bij neergelegd, ook al omdat ze fruit erg lekker vinden en ik geloof dat ze er zelfs een soort elitair genoegen in scheppen om 'gezond bezig te zijn'. Enfin, als ze er daardoor verzoend mee blijven dat we ze de hele schooltijd fruit mee blijven geven, prima. Overigens stop ik ook wel eens een taaitaai bij de boterhammmen hoor.
Ik vind je vraag interessant, maar ik denk echt dat het de verantwoordelijkheid van de ouders is wat ze meegeven. Wat school wel kan doen (wat onze school doet) is kinderen voedingsleer geven. Bewust maken van wat gezond is en wat niet. Maar dat is nog altijd trickie business, want ooit was drie glazen melk per dag een ijzeren wet en nu blijkt dat toch niet zo gezond. Vis en visolie, sterk aangeraden voor een betere concentratie, blijkt nu misschien wel vol gif te zitten. Enfin, ik denk dat iedereen zelf moet weten wat zijn kinderen eten.
Azorca

Guinevere

Guinevere

04-11-2008 om 13:25

Haha

Nou, ik ben lekker een hele foute moeder. Zoon heeft vandaag een pakje wicky mee en een pakje Spongebob-chocoladekoekjes. Daar zitten er 2 in, ja. En voor de lunch een pakje houdbare melk.
Die koekjes: ik neem zelf óók een koekje bij de koffie 's morgens. Dus zoon mag dat ook van mij. Bovendien kan hij het best gebruiken met zijn magere lijf en zijn grote energieverbruik. Zijn ontbijt is om 10.15 al lang weggezakt, dus hier komt ie mooi zijn tijd mee door tot aan de lunch.
Overigens krijgt hij meestal Samsonkoekjes mee van de Aldi. Die vallen calorietechnisch best mee per pakje.
Vorige week heb ik hem trouwens éénmalig als verrassing een Kitkat meegegeven.
Wat ik persoonlijk veel erger vind op school, is dat uitdelen. Sommige kinderen delen per kind zoveel lekkers uit, dat je er 2 weken mee toe kan.

Mamvantwee

Mamvantwee

04-11-2008 om 13:37

Uitdelen (guinevere)

Over dat uitdelen (trakteren): inderdaad laatst in groep 1/2 een puntzak met snoep! Belachelijk vind ik dat. Dochter mocht van mij er iets uitzoeken bij de thee en moest ook aan broertje iets geven. De rest heb ik aan de Halloween-bende die vrijdag 's avonds langskwam gedoneerd.

Daar zal ik over een jaar of twee waarschijnlijk niet meer mee wegkomen, maar nu was ze de zak snoep alweer vergeten...

Hillary

Hillary

04-11-2008 om 13:40

Ene uiterste, andere uiterste

Wat Juno schetst geloof ik ook wel dat het in Canada veel erger is met voorverpakt. Moet zeggen dat mijn kinderen ook een pakje meekrijgen, dat is wel een stukje gemakzucht. Overigens is mijn zoon erg gemakzuchtig, je wilt niet weten wat er de laatste dag voor een vakantie allemaal mee naar huis komt. Dat zat dan blijkbaar nog in de luizenzak: paar beschimmelde fruittrommels (nee die ligt niet meer op school mama, echt niet), capuchon van winterjas die je al zo lang kwijt bent,2 paar handschoenen, enkele traktaties van klasgenoten die niet zijn opgegeten, 2 paar handschoenen etc. Ja dat is dan weer in groep 7, dan moeten ze daar zelf om denken.
Aansterken van koek is natuurlijk onzin, maar in twee liga milks zit een stuk meer calorien dan in een boterham, dus vandaar. Dan heeft hij sneller zijn twee kilo verloren gewicht weer terug. Extra boterhammen eet hij in zo´n periode tussen de middag en uit school wel.
Verder als ik hier voorbeelden hoor van verrassingseieren ben ik ook wel verbaasd hoor, maar nogmaals misschien gebeurt het bij ons ook wel, ik let daar nooit op en vraag daar ook niet naar. Enige keer dat ik ooit wat gezegd heb, was toen ik hoorde dat een kindje energiedrank mee had (redbul maar dan ander merk) op schoolreis. Hij had ook een blikje aan klasgenoot gegeven en ik wist dat dat kind het niet van moeder mocht. Toen heb ik wel in de rondvraag van de ouderraadsvergadering gevraagd of dat verboden kon worden.

Hillary

Hillary

04-11-2008 om 13:48

Uitdelen

Maak je geen zorgen hoor, die van mij van 9 en 10 vergeten het ook gewoon weer, dat ze wat hebben gekregen.

Mamvantwee

Mamvantwee

04-11-2008 om 13:49

Elena

Ja, daarin heb je helemaal gelijk. Ik ben ook niet roomser dan de paus...

Maylise

Maylise

04-11-2008 om 13:50

Niet de taak van school

Ik vind het prima als de school zou willen dat er persé fruit gegeten wordt 's ochtends maar dan moeten ze wel zelf voor het fruit zorgen. Zolang ik zelf geacht wordt om tussendoortjes en lunch mee te geven beslis ik ook wat ik meegeef.
Ik geef voor de pauze 's ochtends meestal een pakje drinken of een beker drinken mee; meestal sap of limonade. Soms op verzoek ook een kleine thermosfles met thee. Ik vind pakjes handiger maar heb ook bekers in huis dus dat wisselt een beetje met wat ik in huis heb.
Daar krijgen ze dan of een koek of fruit bij naar keuze. Koek kan iets als sultana zijn maar ook gewone biscuitjes.
Vandaag bijvoorbeeld heb ik speculaasjes meegegeven (twee stuks per kind) en pakjes appelsap.

Maylise

Elena

Doe ik ook, het drinken in zo`n weggooifles. Ik heb ooit èèn setje van 6 flesjes gekocht en doe er al jaren mee. Nooit geen gelek en toch recyclen we. Ze gaan ook mee naar sportwedstrijden, dagjes uit, achter in de auto. Ideaal.

mutsss

mutsss

05-11-2008 om 01:57

Reusing plastic bottles can pose serious health hazards

Dan zou ik toch even deze link openen en de inhoud lezen:
http://environment.about.com/od/healthenvironment/a/plastic_bottles.htm

Is er in NL niets in de media te horen/lezen over BPA in plastic flessen?
Vanaf april dit jaar mogen er hier geen babyflesjes gemaakt worden die deze chemicalien bevatten. Gebruik van plastic flesjes.
Als je onderop de flesjes kijkt zie je een nummer staan.
07 en 03 bevatten BPA en kunnen beter vermijdt worden.

~muts

mutsss

mutsss

05-11-2008 om 02:01

Correctie

'Gebruik van plastic flesjes' had moeten zijn:

Bij hergebruik van plastic flesjes kan BPA vrijkomen (door beschadiging bijv).

Pippie

Pippie

05-11-2008 om 02:13

Het vergelijken en oordelen

Het verbaast me eigenlijk best dat je zo kijkt naar wat anderen meenemen. Ik houd me daar helemaal niet mee bezig eigenlijk. Ik geef mijn kinderen mee wat ik zelf wil. Dat kan liga of fruit zijn. Of iets anders (nooit snoepsnoep) Ik vind het zelf erg belangrijk dat ze ook genieten van het 10-uurtje. Het is hard werken op school en dan verdienen ze wat ze lekker vinden. Al dat gedoe om gezondheid alleen. Het is zo zwart wit. Genieten is ook erg gezond. Gek op fruit maar fruit is niet altijd ideaal op school. Dus thuis genoeg.

Mijn kinderen hebben het zelf ook niet nodig om te gaan vergelijken en zich te 'verheffen' boven anderen met wat ze eten. Gelukkig niet, dat zou ik triest vinden.

Ze komen wel met ideetjes voor een 10-uurtje en de inspiratie hebben ze dan bij een vriendje o.i.d. Helemaal okee.

Maar hier niet vergelijken en bwr... helemaal niet oordelen.

Pippie

Bso

Zelfs de BSO waar mijn twee oudsten naar toe gaan, gaan zich ermee bemoeien. Zij vinden ook dat er fruit mee moet naar school en willen de kinderen die dat hebben op de BSOdagen gaan belonen.
Belachelijk vind ik dit. Ik geef mijn kinderen geen fruit mee naar school. Ik kan mezelf nog goed heugen dat ik altijd een geschild appeltje meekreeg (lang geleden ). Die appel was tegen de tijd dat het 10 uur was bruin en rimpelig. Bahhh !!!
En zelf lust je rond een uur of 10 toch ook wel een koekje, als je al om 7 uur hebt ontbeten. Waarom mag een kind dan geen koekje om 10 uur. Ik geef ze wel altijd een soort evergreen mee met krentjes (alleen dan een eigen merk).
groetjes, Sonja

Mamvantwee

Mamvantwee

05-11-2008 om 10:00

Bso en fruit

Op onze bso wordt fruit en groente (wortels, komkommer) gegeven. Dat hoeven ze niet zelf mee te nemen. En trouwens, de bso kijkt niet naar wat er in de broodtrommels voor school zit, dat is dan toch al op? Of moeten jullie ook nog eten meegeven voor de bso?

(overbezorgde)moeder

(overbezorgde)moeder

05-11-2008 om 10:24

Programma op tv hierover gezien?

Vorig jaar was er een programma op TV over het "10-uurtje".
Dat was overigens redelijk shocking (vond ik)...

Ze gingen in een klas kijken wat kids meekregen als 10-uurtje. En inderdaad; 99% krijgt pakjes koek en andere zoetigheden mee. Je wil niet weten wat er op de tafeltjes lag. Ook gingen ze kijken wat kinderen aan calorieën zouden moeten krijgen en in sommige gevallen (koek + breaker) bleek dat de kinderen met het 10-uurtje al op de 1/2 van de calorieën zaten die ze dagelijks tot zich mogen nemen. En mede daardoor ontstaat ook overgewicht.

Wat ook aan de orde kwam was dat vroeger er helemaal geen 10-uurtjes waren. Er was schoolmelk; en dat was het! De 10-uurtjes zijn er ook omdat ouders niet de moeite nemen om met hun kind normaal te ontbijten. Kinderen hebben het niet echt nodig;ze krijgen het 's middags namelijk ook niet...

Ik dacht, ik gooi nog even wat leuks in de groep

Moeder (wiens kind altijd fruit meekrijgt; alleen bij hoge uitzondering 1 koek (en NIET een heel pakje).

Tienuurtje vroeger

Vroeger was er wel een tienuurtje hoor, alleen brachten we die tijd op het schoolplein door. Daar at ik mijn appel of geplette mandarijn en dronk ik mijn melk (uit een beker, die altijd lekte). En soms, als mijn moeder een goeie bui had of het fruit was op, dan hadden we een liga.
's middags kreeg en krijg je het niet omdat de schooltijd dan korter is. Kinderen krijgen na schooltijd een 'drieuurtje' (bij ons ook weer fruit en een snoepje of koekje en limonade of thee).
Azorca

Mijn dochter valt wel om

als ze om 10 uur niets krijgt. Of wordt in elk geval zeer chagerijnig. Niet omdat ze niet ontbijt, maar omdat ze nooit te veel tegelijk kan verstouwen. Als ze om 7 uur een broodje heeft gehad is ze echt vol. En dan moet ze om 10 uur weer een broodje of een koek. Ik geef nooit fruit mee, dat eet ze thuis genoeg. En dan krijgt ze wel een heel pakje, niet 1 koekje. Ze is superslank, dus ik vind dat ze dit mag hebben. Wat anderen doen moeten ze zelf weten.
Mijn oudste dochter fietst naar het VO. Die heeft in haar pauze om half 10 vaak haar halve broodtrommel al leeg. EN koopt dan een lekker snoepje uit de automaat erbij als verwennerij. Prima toch? Ze fietst een flink stuk en mag zich zelf best wat verwennen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.