Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marianne

Marianne

19-11-2009 om 17:09

Verhouding tussen groepen in een combinatieklas?

De school van mijn kinderen heeft combinatieklassen. Het is mij en ook andere ouders opgevallen dat de groepen binnen een combinatieklas geen enkele band hebben. Toch waren veel kinderen in groep 1/2 vaak goede vriendjes/vriendinnetjes.

Het ontbreken van samenhang geldt dus in de groepen 3/4, 5/6 en 7/8. Ik vraag me af of dit gebruikelijk is in combinatieklassen. Graag hoor ik jullie ervaringen.

Marianne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jvo

Jvo

19-11-2009 om 18:20

Prima

Hier zijn de verhoudingen prima binnen de groep. Mijn jongste zit nu in groep 5 van een 3/4/5 klas en heeft vriendjes (en vriendinnetjes) in zowel groep 3, 4 als 5. Ze doen ook veel samen en er is ook helemaal geen instructie die voor maar een van de groepen is.

De enige keer dat ze 'gescheiden' worden is als een aantal kinderen van groep 4 gaat schoolzwemmen (het zou me niets verbazen als kinderen amper van elkaar weten in welke groep ze zitten).

Starry Night

Starry Night

19-11-2009 om 18:43

Marianne

Ik herken wel wat je omschrijft. Mijn zoon zit vanaf groep 3 in een combinatieklas, maar richt zich overduidelijk alleen op de kinderen in zijn eigen groep. Wat jammer is, want dat zijn er niet zoveel.
Het gekke is dat zijn beste vriend een klas hoger zit dan hij (maar dus niet in die combinatiegroep). Dus het kan best, vrienden met leeftijdsverschil. Maar niet binnen deze groep dus.

Bastet

Bastet

19-11-2009 om 20:02

Herkenbaar

Mijn dochter zat twee jaar in een combiklas,maar het werkte niet.De meiden vd oudste groep kinderen wensten niet om te gaan met de jongsten,waardoor mijn dochter maar twee meiden had om mee te spelen.De groep is uit elkaar gehaald,en in haar huidige klas gaat het zoveel beter,ze is erg opgefleurd.
Groetjes,bastet

Verschillend

Ik heb verschillende ervaringen. Het kan echt in elke groep anders zijn.
Sneu Bastet, maar 2 meiden!

Bastet

Bastet

20-11-2009 om 07:56

Geerke

Ja,en dan ook nog twee meiden waar ze,naar eigen zeggen,mee speelde bij gebrek aan beter.....maar nu maar liefst negen meiden in de klas,en ze bloeit op,zelfs haar vorige juf viel het op.
Groetjes,bastet

kaatje43

kaatje43

21-11-2009 om 12:11

Kan gewoon aan de klas liggen

Ik heb alleen maar ervaring met combinatiegroepen (Jenaplan) en ik herken het helemaal niet. Wel eens gehad dat er in een bepaalde klas geen samenhang was, maar dat is weer wat anders.

Pippin

Pippin

21-11-2009 om 12:35

Houding leerkracht/school

Bij ons op school gaan ze uit van jaargroepen (afgezien van de kleuters). Hierdoor blijven leerkrachten, schoolleiding (en ouders) een combinatiegroep zien als een gemankeerde jaargroep. En dat terwijl we met acht leerjaren tien lokalen hebben, combigroepen zijn onvermijdelijk! Daar hoef je geen wiskundeknobbel voor te hebben.
De verschillende leerjaren worden hier binnen de combinatiegroep meestal apart aangesproken. De klassikale instructie vind apart plaats voor bijna alle vakken en bij leuke uitjes/schoolreisjes/excursies worden de leerjaren gescheiden. Volgens mij ligt het daaraan. De kinderen werken nooit samen, zitten nooit naast elkaar (de ene helft van de klas is het ene leerjaar, de andere het andere leerjaar) en leren elkaar dus niet echt kennen. De groep wordt niet als een groep benaderd maar als twee groepen die toevallig bij elkaar zitten. Ouders en leerkrachten klagen steen en been. 'Lastig hoor, zo'n combi-groep!' Het jaar daarop wordt de combi meestal weer helemaal uit elkaar gehaald en alle kinderen weer gewisseld. Vriendschappen krijgen eenvoudigweg de kans niet om op te bloeien.

Op scholen waar combigroepen de norm zijn, gaan er denk ik/hoop ik verstandiger mee om.

Marianne

Marianne

22-11-2009 om 10:25

School kan er dus wat aan doen?!

Ik ga het toch eens aankaarten op school. Als ik jullie verhalen lees, kun je er als leerkracht dus wel wat aan doen.

Ervaring

Hier helaas ook slechte ervaring met een combiklas. Er zijn scholen waar een combiklas onderdeel is van de methode (volgens mij bij jenaplan etc). Maar bij ons was het helaas noodzaak (te weinig lokalen en enkele jaargroepen die te groot waren).

De jaargroepen werden echt als apart klas gezien die noodgedwongen bij elkaar zaten maar verder bijna alles apart deden. Dus eigen leerstof (terwijl de andere helft van de klas iets voor zichzelf moest gaan doen en niet mocht storen bij de uitleg), apart schoolreisje en weinig tot geen omgang met elkaar. Wij hebben na dat jaar bewust gekozen voor een school zonder combiklassen.

Het kan wel goed gaan maar dan moet alles ook afgestemd zijn op de combiklas (en niet geboren uit noodzaak).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.