Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
angie71

angie71

26-11-2008 om 11:01

Verhuizing: kiezen voor andere school?

Hallo allemaal, ik zit ermee, echt, dat ik in juni jl verhuisd ben (binnen de woonplaats) en mijn zoon Tijn op dezelfde school heb laten zitten. Dat is voor mij totaal geen punt, beetje naar de andere kant van de stad rijden, ik ging ervan uit dat nog meer veranderingen voor hem beetje teveel zou worden.
Nu merk ik dat het toch wel prettig zou zijn als hij meer kinderen uit de buurt leert kennen? En als hij ouder is, wat meer zelfstandig ZELF naar school kan gaan? Als ik het er met hem over heb (hij is 6 jr) dan vindt hij het (natuurlijk) geen goed idee om dichter bij huis naar n andere school te gaan.
Ik denk omdat ik zelf vroeger 2x verwisseld ben van basisschool, ik hiermee zelf vooral veel moeite heb.
IEdereen om mij heen adviseert om toch zo snel mogelijk te gaan veranderen van school, omdat hij nu vrienden begint te maken, en het loslaten alleen maar moeilijker wordt. Ik hoop ergens, dat hij o p n bepaald moment zelf ernaar gaat vragen... Wie heeft ervaring en tips voor mij?? De juf wil voor de kerstvakantie weten hoe of wat, en ik stel het liever uit tot aan de zomervakantie... Help?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

26-11-2008 om 11:09

Ik zou switchen

Als er een goede basisschool bij jou in de buurt zit, die jou net zo goed aanstaat als de 'oude' zou ik zeker switchen. Met 6 jaar is het geen probleem om nieuwe vriendjes te maken!
Jesse

angie71

angie71

26-11-2008 om 11:13

Nog 'n vraagje

hoi dankje voor je antwoord! Heb jij dan ook nog ideeen over het "wanneer"? Kerst of zomervakantie? De juffen en buurvrouwen hier roepen allemaal dat we dat zo snel mogelijk moeten switchen. Maar ik gun hem nog een leuk jaar bij zijn huidige vriendjes. Of zie ik dat verkeerd...?

Wat is de afstand?

Tja, er zijn hordes kinderen die niet dicht bij school wonen, simpelweg omdat niet overal de school om de hoek staat (dat is eigenlijk alleen in een stad of flink dorp zo). Alle kinderen die op het SO zitten, gaan ook 'ver weg' naar school.
Mijn eigen kinderen gingen 'ver' omdat de dichtsbijzijnde boschool 5 km ver is. Ze zijn ook nog van school gewisseld. Het vo was 15 km fietesen. Uit eigen ervaring dus: Kinderen 'uit de buurt' leer je ook kennen zonder dat ze bij je op school zitten. Zelfstandig naar school gaan op wat grotere afstand is vooral een kwestie van wennen. Hoe ver is het eigenlijk? Van school wisselen hoeft geen ramp te zijn, voor mijn kinderen was het zelfs een zegen.
Never change a winning team. Als het nu goed gaat op zijn school en hij is er tevreden, dan zou ik niet wisselen. Als je al twijfels hebt dan zou ik samen met je zoon eens in de omgeving gaan rondkijken of de scholen daar beter aanspreken.
Je kunt ook volgend jaar of daarna zelfs nog wisselen. Je hoeft helemaal niet voor de kerst te beslissen.
Groet,
Miriam Lavell

Wisselen

Mijn kinderen zijn van school veranderd toen ze 8 en 4 waren. In verband met slechte ervaringen met school. Wij hadden er totaal geen spijt van, ze kregen snel vrienden en de school is gewoon beter, zeker op sociaal vlak.
Het is dus echt per kind afhankelijk hoe snel die aard.
Of en wanneer je het moet doen is lastig. Kent hij kinderen uit de buurt die naar de nieuwe school gaan? Misschien kan je afspreken met de ouders van kinderen uit de buurt en hem zo laten wennen aan kinderen.
Je kan idd ook wachten tot na de zomervakantie. Een nieuw schooljaar kan het makkelijker gaan.
heb je al eens gekeken op een andere school? Misschien kun je met hen overleggen.
Succes ermee,
groet Kitkat

Nasha the first

Nasha the first

26-11-2008 om 16:34

Niet wisselen

ik merk dat het voor de kinderen zelf echt niet uitmaakt dat ze verder van huis op school zitten. Ze spelen hier in de buurt gewoon met de andere kinderen, die niet bij hun op school zitten. Speelafspraakjes worden er ook genoeg gemaakt.

angie71

angie71

26-11-2008 om 16:57

Niet wachten tot de zomervakantie

Hoi Pelle,
bedankt voor t meedenken.
Hij zit idd in groep 3. Maarre in de zomervakantie is hij 3 weken weg met vakantie en de andere 3 weken bij zn vader... Ik vind het wel een goeie overweging om hem in t voorjaar buiten te kunnen laten spelen met andere kinderen uit de buurt.
groet,
Angela

Inge M

Inge M

26-11-2008 om 21:12

Buurtkinderen

In onze straat wordt niet buiten gespeeld omdat daar geen plek voor is. Buurtkinderen leer je alleen op school kennen, zeker als je 6 jaar bent.
Als je juist vlakbij een leuk pleintje woont waar veel kinderen buiten spelen, is het weer heel anders.

mirreke

mirreke

27-11-2008 om 12:08

Ik zie het probleem niet zo

Of eigenlijk is het jouw probleem. Jij zou graag willen dat hij verandert, om allerlei voor jou prettige redenen. Maar heeft hij het op school naar zijn zin? Als er geen problemen zijn en alles gaat lekker, waarom moet dat jochie dan veranderen omdat dat jou beter uitkomt?
En voor speelvriendjes maakt het niks uit. Geef het wat tijd en het komt vanzelf. Je moet hooguit iets meer regelen met afspraakjes op school. Probeer dat 's ochtends te regelen of de dag ervoor zodat je niet voor niets om drie uur naar school gaat.
Stel dat dit wel doorzet, bedenk dan wel dat je de vader hiervoor mede moet laten ondertekenen. Als je gescheiden bent, zoals je schrijft, betekent dat niet dat jij de alleenzeggenschap hebt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.