Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Versneld kind is zo ... anders?

Mijn dochter (van 6.5) is bijna 2 maanden geleden versneld van groep 3 naar 4. (er zitten wel 2 weken vakantie tussen).

Van een kind dat nogal actief was in de klas (vinger opsteken, werk snel af, netjes schrijven) blijkt zij nu een eerder passief kind te zijn geworden. Dromerig, slordig, niet opletten, vaak dingen niet af, veel prullen in de klas. Ik zie het gedrag thuis ook. Ze luistert niet, doet waar ze zin in heeft, en prult dat het een lieve lust is. [voorbeeld: het cijfer 0 wordt ingekleurd tot een oogje met wimpers eraan, het cijfer 8 wordt een sneeuwman met een bezem enzo.].

Ze zucht bij bijna alles wat ze moet doen thuis. De maaltafels heeft ze voor een deel moeten inhalen. Ze kan die best goed maar weigert ze te herhalen, idem dito voor spelling. Sinds amper 2 maanden krijgt ze spelling (de rest van de klas al dik half jaar langer) en ze vindt het nu al "saai – altijd diezelfde woordjes". Ze weigert haar spellingregels uit te leggen, wil niet zeggen hoe ze haar rekenensommen maakt etc.

Haar geschrift is ronduit slordig geworden (maar ze kan wel mooi schrijven), bij bijna elke plaatje in haar schriften schrijft ze een tekstballonnetje (dat vnl. grappig is/moet zijn).

Als toetsen slecht zijn, is het omdat ze de instructie niet heeft gehoord en dan maar wat uitvindt [niet bij elke vraag staat wat je moet doen, de juf zegt dat dan. Zo wordt duidelijk dat ze niet heeft gehoord dat ze een lijn moest verdertrekken tot 15 cm en dan maakt ze er maar eender wat van... .]

Gisteren liep haar huiswerk alweer niet, ik moest haar gerustlaten en voilà: alles juist op een wip. Het is dus niet dat ze het niet kan, het lijkt gewoon dat ze niet wil.

Een lang verhaal maar mijn vraag is: zijn er ouders (van versnelde kinderen) die ook zo'n 'omslag' gezien hebben? Is dit normaal en trekt dit terug recht? Gaat het gewoon om meer tijd hebben om zich nog in te werken? Ik krijg er zelf mijn vinger niet opgelegd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

07-05-2010 om 11:57

Verwachtingen en werkelijkheid

Welke verwachtingen had zij van groep 4? en zijn die ook uitgekomen? Op welk niveau zat ze voordat ze versneld werd? Kan het niet zijn dat zie heel veel van groep 4 verwacht had maar dat dat in haar ogen niet is uitgekomen en dat ze teleurgesteld is.

Misschien

is ze teleurgesteld omdat het nog niet moeilijk is, terwijl ze dat wel verwacht had?
Ik heb wel een versneld kind, maar herken dit zo niet. Maar onze dochter krijgt wel meer boze buien als het te makkelijk is op school, werkt slordig en zonder interesse. Wij hebben haar nu aangemeld voor een Leonardo-school.

Hoogbegaafd?

Zou kunnen duiden op hoogbegaafdheid. Versnellen is dan niet genoeg. Inclusief onderwijs is voor veel hoogbegaafden geen oplossing omdat plusklassen/versnellen gewoon niet genoeg uitdaging zijn. Misschien is exclusief onderwijs (Leonardo) veel beter. Hiervoor zijn natuurlijk wel (iq) testen nodig.
Ik zou het zeker nader onderzoeken, hoogbegaafdheid is echt een wereld apart en een groep overslaan is absoluut geen oplossing om een (behoorlijk, 150/160) hoogbegaafd kind uitdaging te bieden.

ayla

ayla

07-05-2010 om 14:13

Chocobo

zover ik weet is de dochter van sasvangent hoogbegaafd.

Sasvangent

Sasvangent

07-05-2010 om 14:17 Topicstarter

Verwachtingen?

Goh, aan teleurstelling had ik nog niet gedacht. Zou dat kunnen dan, zo snel al? Ze vindt het toch beter in groep 4 als in groep 3, dat zegt ze zelf.

Maar alles is bij de versnelling erg snel moeten gaan, en eigenlijk heeft niemand haar verteld wat haar te wachten stond (ja, tafels en spelling maar dat was misschien niet heel concreet). Misschien had ze inderdaad iets anders verwacht.

We zijn wel gewaarschuwd dat ze zich waarschijnlijk ooit terug zou vervelen, maar dat speelt toch pas over een paar jaar (denk ik dan).

Ik zie soms gewoon een kind dat ik eigenlijk niet ken en dat is sneu. Tja, eens zien of ik er iets uitkrijg over verwachtingen, toch niet gemakkelijk bij een 6.5 jarige trouwens.

ayla

ayla

07-05-2010 om 14:21

Sasvangent

de kindertherapeute heeft via een spelletje geprobeert wat te weten te komen van dochter haar gevoelens. Ze moesten kaartjes trekken en de vragen daarop beantwoorden. daar waren ook vragen over verwachtingen bij maar ook vragen over ruzie of blijdschap. Misschien is dat een idee, dan wordt het niet meteen zo'n kruisverhoor

Sasvangent

Sasvangent

07-05-2010 om 14:34 Topicstarter

Chocobo

Mijn dochter is getest en heeft een hoger IQ (ik hou niet van het woord hb maar uit de test kwam dit wel). In ieder geval zijn hier geen Leonardo scholen.

Ik weet eigenlijk gewoon niet of een gedragsverandering vaker voorkomt als je middenin het jaar van klas verandert (en het dan nog een hogere groep betreft). Een beetje als wanneer je zou verhuizen dus.

Als ik zou weten dat het meestal wel goedkomt (volgend schooljaar bv.), dan kan ik maar beter niet teveel achter haar vodden zitten, en haar laten doen. Anders moet ik beter nu al ingrijpen (maar hoe dan?).

Sasvangent

Sasvangent

07-05-2010 om 14:41 Topicstarter

Ayla

Hm, kaartjes trekken zou ze misschien wel willen doen bij een derde, maar ik denk niet dat ze dat zou willen doen bij mij, lijkt mij een beetje artificieel. Maar goed, ik kijk even of ik iets kan doen met je idee, al dan niet aangepast.

Thanks.

ayla

ayla

07-05-2010 om 14:49

Klopt

ik weet niet of dochter er bij mij in zou trappen hoor. Dochter vertelt vooral veel als we iets leuks aan het doen zijn, samen ijsje eten of samen naar de mac donalds. Dan komen vaak de grootste geheimen naar boven.

Kan het trouwens niet zijn dat het tegenvalt dat ze opeens er moeite voor moet doen. Ze is natuurlijk gewend dat alles vrij gemakkelijk gaat en nu opeens zal ze wat moeten doen. Kan best zijn datz e daar aan moet wennen. Daarbij is ze opeens de kleinste van de klas en waarschijnlijk ook niet meer de slimste.

Sasvangent

Heb je nog meer dingen gedaan met haar hoogbegaafdheid gedaan dan enkel versnellen?

Misschien is het interessant om bijvoorbeeld eens iets met Pharos te doen. Kinderen kunnen daar in een hele normale sfeer met andere kinderen met een hoger IQ in contact komen. Ik ken het zelf niet hoor maar ik weet dat mensen/kinderen echt enorm gelukkig ervan kunnen worden als ze met gelijkgestemden kunnen optrekken. Je moet je absoluut niet voorstellen dat alle kinderen daar zitten te schaken, ze doen juist de normale 'kinderlijke' dingen.

Ik denk persoonlijk dat ze verwacht had in groep 4 eindelijk met gelijkgestemden te kunnen omgaan en dat dit tot haar teleurstelling niet het geval is.

Misschien dat het haar gewoon zwaar valt in de nieuwe klas maar ik zou dit pas concluderen nadat het eerste is uitgesloten.

Sasvangent

Sasvangent

07-05-2010 om 16:29 Topicstarter

Daar zeg je wat

Ayla, daar zeg je wat. Ik heb er precies zelf nog niet genoeg stil bij gestaan. Ze is nu inderdaad een trapje achteruit gegaan. Ze is nu én als kleinste én als jongste in een reeds samengestelde klas terechtgekomen. Best wel wat schokerend op die leeftijd als je erover denkt. Bovendien komt ze in een vrij hechte groep terecht, daar kom je natuurlijk ook niet zomaar tussen. Ze zal moeten kiezen tussen lawaai maken of stil zijn. Ze kiest blijkbaar voor het tweede.

En ja, inhaalwerk en huiswerk. Dat is voor het eerst in haar leventje dat ze echt wat moet doen en dan nog op de manier die de juf wil. Dat is ze ook niet gewoon.

Als ik het nu zelf allemaal zo lees, was ik er misschien ook niet zo goed op bedacht. Het is een sociaal meidje, maar misschien vragen we een volledige aanpassing wat te snel. Niet dat de situatie dramatisch is maar er is echt toch wel een omslag zichtbaar.

Misschien heeft ze gewoon wat meer tijd nodig om haar plaatsje weer te veroveren.

Sasvangent

Sasvangent

07-05-2010 om 16:37 Topicstarter

Hihi chocobo

Grappig eigenlijk wat je schrijft want schaken doet ze nl. echt in clubverband. Daar zitten inderdaad wel wat gelijkgestemde zieltjes, ben ik ondertussen achtergekomen. Maar geloof mij, allemaal heel normale kinderen hoor. Voor en na de les lopen ze gewoon als een bende wilde te schreeuwen en gekke spelletjes te doen.

Het is wel zo dat in de schaakles het sociale kind te zien is, naast het clowntje dat ze graag uithangt; heeft misschien te maken met toch aanvoelen dat daar wat gelijkgestemden rondlopen (letterlijk en figuurlijk dus .

Maar verder: ik denk dat het spelniveau van haar nieuwe klas haar nog altijd tegensteekt (nog steeds vadertje en moedertje, en tikkertje...). Haar oudere vriendinnetjes doen meer aan 'praten over vanalles'.

Ik heb weer wat denkwerk dit weekend!

Zes weken

..en dan vervelen ze zich weer.
Dat was bij ons voorspeld en dat is ook gebleken. Toen konden we dus meteen weer verder met gesprekken over compacten en verrijken en hoe dat allemaal heet.
Mijn zoon is van 3 naar 4 versneld.
Tis inderdaad even een tegenvaller omdat de overgang naar de stof van een jaar verder zo groot lijkt, en de buitenwacht vindt het ook heel wat (kreeg vragen van andere ouders hoe hij de stof van een hééél jaar had kunnen inhalen). Maar voor zo'n kind dat een beetje in de hoekjes van de Gaussche kromme heeft zitten lurken is het dus peanuts... helaas...

Sasvangent

Sasvangent

08-05-2010 om 11:48 Topicstarter

6 weken?

Dit kan toch niet waar zijn? Teleurstelling, aanpassingsperiode die nog bezig is, niet gewoon zijn van te moeten doen wat iedereen doet op de manier van de juf, nog niet aanvaard in de groep, ... dat kan ik mij allemaal voor de geest halen.

Maar na 6 weken (alweer) vervelen? Ik mag hopen dat dàt toch niet waar is... . Als dat zo snel terugkomt, dan staan we straks weer bij nul. Rodebeuk, ik hoop echt dat het niet verveling is, want daar word ik niet vrolijk van.

Maar het is ergens wel waar wat je zegt: er wordt nogal gewichtig gedaan over het inhalen, maar het gaat gewoonweg wel erg snel, het terug meezijn met de "stof".

Ik hou alvast een vinger aan de pols.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-05-2010 om 20:59

Beetje herkenning

Vorig schooljaar heeft onze groep 3-zoon ook een tijdje meegedraaid in groep 4. Het was toen al april, dus laat in het schooljaar. Het bleek geen succes. Ik vind het lastig in te schatten waar het nu precies aan lag. Heimwee naar zijn vriendjes in ieder geval. En daarnaast opeens het gevoel te hebben écht aan de bak moeten, hij was niet meer automatisch de beste en snelste. Rekenen was geen punt, spelling wel. Hij leverde zijn werk dan bijvoorbeeld in met alleen maar vraagtekens erop. Uiteindelijk hebben we de versnelling niet doorgezet en heeft hij gewoon groep 3 afgemaakt. Wellicht gaat hij nu groep 5 overslaan, want de voorsprong blijft en groeit wel verder. Deze overstap zal makkelijker zijn; hij zit nu in een combigroep en trekt juist veel met de huidige groep 5 kinderen op.

Ervaring, en hier ook 6 weken

Hier ook dochter afgelopen november versneld van groep 4 naar groep 5. En ja hoor na een week of 6 begonnen haar buien thuis weer. Ze was al geheel bijgetrokken. Nu zitten we in de situatie dat er naast het reguliere werk niets wordt aangeboden.

Dochterlief ligt overigens goed in de groep.

Probeer haar buiten school te stimuleren en ga in gesprek wat er moet gebeuren ( evt doortoetsen)

Sas: twee lijnen

tekende de orthopedagoge.
Beetje versimpeld natuurlijk, maar een stijgende lijn voor de ontwikkeling van de gemiddelde leerling (en het aanbod voor regulier onderwijs).
En een steilere lijn voor de ontwikkeling van kinderen-met-een-voorsprong. Ze hebben dus niet alleen een voorsprong, maar een wezenlijk andere ontwikkeling.
Als je het zo bekijkt, dan is het helemaal niet raar dat je maar zes weken profijt hebt. Dat was dan het kruispunt van de lijnen, en daarna gaat zo'n kind weer harder door dan de rest. Gaat klagen over al die herhalingen, mist aansluiting in de zaakvakken bij zijn/haar belangstelling en focus.

Sja, ik denk dan altijd maar, je hebt maar één jeugd dus we proberen het goed te krijgen op school maar verder toch maar genieten van de dingen die wel goed gaan of leuk zijn of allebei...

Sasvangent

Sasvangent

09-05-2010 om 12:24 Topicstarter

Erg herkenbaar

moedervantwee, wat je schrijft is heel herkenbaar: de oude juf wilde niet meewerken aan verrijking of andere extra's. Er bleef voor ons niet veel over dan een versnelling. Maar de nieuwe juf had aan de zorgcoördinator gezegd dat ze het al te laat op het jaar vond. Die kreeg dus inderdaad buiten haar wil om, een extra kind in de klas.

En ja, ze vindt dochter jong: ze is trager met haar jas, ze heeft altijd als laatste haar boek uit de bank genomen etc. Volgens mij heeft de juf aan dochter ook laten verstaan dat het niet haar (juf) keuze zou zijn geweest, en daardoor heeft dochter niet al te veel zin om erg hard mee te werken.

Bovendien is het op sociaal vlak in de klas ook nog niet helemaal in orde. Er is aan dochter al gezegd geworden dat het maar een stukje van het tweede doen niet mag enzovoort, dat ze terug naar het eerste moet... .

Vandaar dat het moeilijk is om in te schatten of het het niveau is, dan wel of ze zich gewoon nog niet thuis voelt (zowel bij de juf als bij de kinderen).

En net dit weekend zit ze al heel de tijd schooltje te spelen met broer (dat was toch even geleden). Ik weet niet goed wat ik hier van moet denken?

Nooit gedacht dat ik met een gemotiveerde dochter nog dergelijke berichtjes zou moeten schrijven... .

Hermiena

Hermiena

09-05-2010 om 19:54

Gaat heel snel

Mijn dochter (okt 2004) is vlak na de herfstvakantie doorgestroomd naar groep 3. Was toen nog een maatje te groot, na 6 weken lag ze op het gemiddelde niveau in de klas en weer een week of 6 later zit ze alweer boven het gemiddelde niveau. Gelukkig is haar leesvaardigheid nu zo groot, dat er ook daadwerkelijk interessante verrijking en verdieping kan worden ingezet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.