Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

VO Den Haag / Hofstad Lyceum en Populier

Ziezo, het schooladvies van mijn zoon is binnen. Hij heeft een VWO advies, en we moeten nu op zoek naar een leuke VO-school voor hem. Heeft er iemand hier misschien ervaring met het Hofstad Lyceum in Den Haag? Ik heb natuurlijk de website en schoolresultaten bekeken, maar ik ben ook heel benieuwd naar ervaringen van ouders die kinderen op die school hebben?

Hetzelfde geldt voor het Christelijk College de Populier (ook Den Haag). Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en alle informatie is van harte welkom.

Alvast bedankt!
Mariola

Bloemetje11

Bloemetje11

11-12-2014 om 20:21

De Populier

Mijn zoon is dit jaar begonnen in de brugklas Havo/vwo. Hij heeft het erg naar zijn zin. Hij doet de Science stroom.

Enige nadeel tot nu toe, volgens zoon, is het vele huiswerk. Vanaf dag 1 is er bijna voor elk vak wel huiswerk, zijn er bijna dagelijks so's of is er een proefwerk gepland. Dat was wel even wennen en nog help ik hem om te plannen en het werk in hapklare brokjes te verdelen. Dochter in 5 vwo op een andere school had toentertijd veel minder te doen.

Wat ik zelf wat merkwaardig vind is dat het huiswerk soms vrij laat op magister wordt gezet. Denkt zoon dat hij klaar is en dan staat er om half zeven 's avonds nog nieuw huiswerk op wat ook niet in de klas is doorgegeven. Dit is al eens besproken met de mentor, maar het lukt blijkbaar niet om dit op een eerder tijdstip te doen.

Verder zijn er speciale uren waar kinderen die voor een bepaald vak wat minder scoren, extra kunnen oefenen. 'Taal' is een apart vak en dat helpt best bij het bijspijkeren van het al dan niet geleerde op de basisschool.

Tot nu toe zijn we heel tevreden.

Mariola

Mariola

14-12-2014 om 14:08 Topicstarter

Bloemetje11

Bedankt voor je reactie Bloemetje! Volgens mij zijn wij elkaar vorig jaar ook al tegen gekomen in een draadje over de scholenkeuze in Den Haag. Mijn zoon zat toen nog in groep 7. Wat grappig dat jouw zoon nu op de Populier terecht is gekomen.
Mijn zoon heeft ook belangstelling voor de sciencestroom bij de Populier en ik heb hem dan ook al opgegeven voor de leerlingenmiddag op 14 januari. Ik ben heel benieuwd hoe hij het vindt. Wat jij schreef over het huiswerk, en het late tijdstip van bekendmaking op Magister vindt ik wel een groot minpunt.Dat wordt straks wel even een aandachtspuntje...

Nog een vraag over de Populier? In naam is het een christelijke school, maar wat zie je daar in de praktijk van terug? Ik heb daar vorig jaar op de open dagen eigenlijk niets van gemerkt. Het is voor mij zeker niet doorslaggevend (mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar openbaar onderwijs), maar ben wel benieuwd wat er nu precies aan gedaan wordt.
En nog een vraag . Zit jouw zoon ook op de naschoolse huiswerkbegeleiding van het Studiepunt? Zo ja.. bevalt dat?

Nogmaals alvast hartelijk bedankt voor je antwoorden!

Groet,
Mariola

Bloemetje11

Bloemetje11

14-12-2014 om 19:06

Ha Mariola

Ja, we zijn elkaar eerder tegen gekomen

Mijn zoon maakt geen gebruik van de huiswerkbegeleiding, dus daar kan ik niets over zeggen.

Wat betreft je andere punt, ik zal dat aan zoon vragen. Er is godsdienstles (1 uur per week) en daarin worden momenteel de wereldgodsdiensten behandeld aan de hand van een creatieve opdracht en een werkboek. Eigenlijk een beetje zoals het op de rk basisschool ging, maar dan wat meer diepgang. Vind ik wel fijn, gezien de ontwikkelingen in de wereld.

Zoon zegt dat hij er weinig van merkt. Er is geen dag/weekopening of zo. In ieder geval kan hij zich dat niet herinneren. Het lijkt me dat er wel een kerstviering is, maar daar heeft zoon nog niets over gehoord. Kan ook aan hem liggen hoor. Hij vertelt vrijwillig niet zo heel veel....

Ben benieuwd naar de ervaringen van jouw zoon op 14 januari.

Groet,
Bloemetje

Mariola

Mariola

14-12-2014 om 19:41 Topicstarter

Thanks!

Nog een keer bedankt voor je reactie Bloemetje. Ik vind het erg nuttig! De Populier trok mij erg aan toen we er vorig jaar waren op de open dag. Zoon vond het ook erg leuk, vooral de talloze proefjes die hij toen overal mocht doen Wat mij wel een beetje tegenhoudt is de loting die dit jaar ongetwijfeld weer gaat komen. Volgens mij heeft de Populier vorig jaar erg veel kinderen moeten uitloten omdat ze zoveel aanmeldingen kregen als gevolg van hun hoge score op de Dronkers-lijst.

We gaan dit jaar dus nog een keer kijken op de Populier en verder ook nog naar het Hofstad Lyceum, het Segbroek en naar het Zandvliet. Het Zandvliet ligt voor ons wel wat verder weg maar zoon had er veel leuke verhalen over gehoord en wil daar dus ook gaan kijken.
Omdat zoon dyslectisch is gaan we ons bovendien nu ook serieus verdiepen in de dyslexieprotocollen en zorgprofielen van de diverse scholen. Het wordt nog een hele klus....
Ik zal je straks natuurlijk op de hoogte houden van zoon's ervaring op de leerlingenmiddag in januari.

Groet,
Mariola

MariekeS

MariekeS

17-12-2014 om 09:19

Ik ken de scholen niet maar....

Ik heb even de schoolgids bekeken van het Hofstad lyceum. Daar zag ik wel dat er op het schoolplein gerookt mag worden. Weliswaar op een vaste plek maar ik vind het zelf toch een verkeerd voorbeeld geven voor de brugklassers. Verder zie ik niets over hoe ze het huiswerk aanbieden. Zou ik ook naar vragen... Wel leuke extra programma's zoals kunst en science. Ze gaan ook met de tijd mee, Ipad klas . De Populier heb ik nog niet bekeken. Het is natuurlijk heel persoonlijk hoe je een school ervaart. Ben je al langs geweest bij de scholen?

Mariola

Mariola

15-01-2015 om 10:45 Topicstarter

Bloemetje / update

Hoi Bloemetje,

Zoon kwam gisteren terug van zijn leerlingenmiddag bij de Populier. Hij heeft daar een middagje les gehad volgens de sciencestroom en hij was wildenthousiast! Van alle scholen die hij tot nog toe had bezocht vond hij dit de allerleukste, dus de kans is groot dat we hem uiteindelijk wel bij de Populier gaan opgeven. Dan wel nog even een plan B bedenken voor het geval hij wordt uitgeloot ;-(

Verder ben ik deze week ook nog naar de ouderavond geweest van Dalton Den Haag. Dat vond ik zelf een hele leuke school. Maar omdat de nadruk daar meer ligt op taal en cultuur denk ik niet dat dat echt iets voor mijn zoon is: hij houdt meer van sport en van beta-vakken. En bovendien heeft de Dalton wel een hele zware loting: ca. 30% van alle inschrijvers wordt uitgeloot. Dat vond ik wel erg veel van het goede.

Nu nog naar de open dagen van het Hofstad Lyceum en naar het Segbroek en dan zal de keuze gemaakt moeten worden....

Groet,
Mariola

Bloemetje11

Bloemetje11

15-01-2015 om 19:57

Dank voor de terugkoppeling

Wat leuk dat je zoon zo enthousiast is!
Tot nu toe zijn we heel tevreden. Deze week is de eerste proefwerkweek. Dat was wel even een uitdaging maar het gaat goed. Er zijn 1 of twee proefwerken per dag gepland. Voorafgaand aan of tussen de proefwerken door, is een studieuur. Dat werkt best goed. Kunnen ze zich in alle rust nog even voorbereiden. Het is een heel gestructureerde school.
Over de Dalton hoor ik trouwens ook goede verhalen, vooral over de Theaterklas.

Het loten afgelopen jaar bij De Populier was heel spannend. Weet het percentage niet meer, maar ook hier heel veel kinderen afgevallen. Jammer is dat toch.

Veel plezier bij de open dagen nog! Ben benieuwd wat jullie keus gaat worden....

Mariola

Mariola

30-01-2015 om 19:08 Topicstarter

Bloemetje / update 2

Het is de Populier geworden! Eigenlijk wist zoon al precies dat hij naar de Populier wilde na de leerlingenmiddag en dus hebben we hem vandaag maar meteen ingeschreven voor de sciencestroom. We waren een van de eersten bij de inschrijvingen ....
We zijn deze week ook op de ouderavond geweest en we vonden het zelf ook een hele leuke school! Ik ben blij dat de kogel door de kerk is! Nu alleen nog even duimen dat hij ook werkelijk wordt ingeloot ;-( Mocht dat niet lukken, dan is zijn tweede keuze het het Segbroek!

Groet,
Mariola

grappig

VWO advies toch? Dan komt hij bij dochter in de klas. Zij heeft zich ook ingeschreven bij de Populier en voor zover ik weet is er één VWO brugklas

Echt een super leuke school en wij zijn heel tevreden. We hebben al een dochter op school en hoeven dus niet te loten. Dochter 1 doet science stroom en vindt het heel leerzaam en vooral heel leuk. Dochter 2 wil cultuur stroom gaan doen.

Wij zijn ook bij Segbroek gaan kijken maar dat vonden we allebei helemaal niets. Weinig sfeer en we misten de warmte van de Populier.

Heb je hem vandaag ook ingeschreven tijdens de open middag? We hebben elkaar daar boven vast gezien De docent vertelde overigens dat ze geen loting voor VWO verwachten, wel waarschijnlijk voor HAVO en VMBO.

Mariola

Mariola

31-01-2015 om 10:00 Topicstarter

Doro

Wat grappig Doro! Wij hebben zoon inderdaad gisteren ingeschreven tijdens de open dag. Wij waren een van de eersten die dat deden, dus misschien heb ik jullie daarboven inderdaad wel gezien. Docent vertelde dat er één atheneumklas is en één gymnasiumklas. Ik heb zoon ingeschreven voor atheneum plus de sciencestroom dus. Ik hoop heel erg dat hij geplaatst kan worden: het is echt de school van zijn eerste keuze! Ik was dan ook blij met jouw opmerking dat er geen loting voor het VWO wordt verwacht
Wat leuk dat jouw dochter de cultuurstroom gaat doen. Dat vond ik eigenlijk het leukste programma, maar mijn zoon vond het helaas minder...

Mariola

Mariola

19-03-2015 om 22:48 Topicstarter

Update / Bloemetje en Doro!

Ik las net op de website van de Populier dat er (alleen) in de VWO-brugklassen nog een paar plekken vrij zijn, dus het ziet er naar uit dat mijn zoon dan gewoon geplaatst is. Morgen sluit nl. de inschrijvingsperiode.
Volgens de website is er dit jaar alleen een loting voor Mavo en Mavo/Havo-brugklassen. Ik ben erg blij voor mijn zoon, en opgelucht dat we aan een loting zijn ontkomen. Leuk dat onze kinderen straks bij elkaar op school zitten (en misschien wel in dezelfde klas komen).

Groet,
Mariola

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.