Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Brigitte

Brigitte

21-08-2014 om 14:43

Vrijstelling CKV en rekentoets 3F bij doorstroom van Havo naar VWO?

Hallo allemaal,

Mijn dochter heeft vorig jaar haar havo diploma gehaald en doet nu het VWO.
In tegenstelling met vorig jaar doorgestroomde leerlingen vertelde de docent dat mijn dochter dit jaar wel het vak CKV moet volgen. De afdelingsleider gaf aan dat hij dit eerst nog uit moest zoeken.
Wie weet hoe dit wettelijk geregeld is?
En als ik toch bezig ben: hoe zit het dan met de rekentoets 3F?
Mijn dochter heeft beide met een voldoende afgesloten.

Wie kan ons wat duidelijkheid verschaffen? Ik kan zelf niet de juiste wetteksten vinden (of ik begrijp ze niet ).

Alvast mijn dank!
Brigitte

lennest

lennest

22-08-2014 om 15:15

rekentoetsen

Hoe het met CKV zit, weet ik niet, maar wel met de rekentoetsen. Neef heeft op het ene mbo de rekentoets afgesloten, zit nu op vervolgopleiding en krijgt het vak.... rekenen! Hij meldt dat hij dit vak op de andere school heeft afgesloten, school vraagt bewijs, neef maakt kopie en klaar, geen rekenlessen meer en geen toetsen. Af = af.

terentia

terentia

23-08-2014 om 16:26

Ja en nee

Voor het vak CKV krijgen leerlingen met een havo-diploma in 5vwo vrijstelling. Dat is wettelijk. De rekentoets is een andere: er is er een voor de havo en een voor het vwo. Die moet ze dus wel doen.
Vreemd trouwens dat de afdelingsleider dit niet wist.... Nieuw?

Barvaux

Barvaux

23-08-2014 om 17:05

Nee terentia

Havo moet 3F halen, net zoals MBO4 EN VWO, allemaal 3F dus.

http://www.cito.nl/onderwijs/voortgezet%20onderwijs/rekentoets_vo

Katniss

Katniss

23-08-2014 om 17:09

Ieder jaar opnieuw

Wanneer moeten ze eigenlijk de officiële toets doen? Mijn dochter had haar rekentoets in de brugklas en de tweede gehaald. In de derde had ze een onvoldoende. Nu heeft ze afgelopen week (in de vierde) wéér een toets gehad en als ze die onvoldoende heeft moet ze verplichte steunlessen volgen. Komt dan daarna de échte en laatste toets, of pas in de zesde?

Barvaux

Barvaux

23-08-2014 om 17:21

katniss

Dat vroeg ik net ook al aan mijn zoon, er stond nog een vette rode drie op zijn cijferlijst van begin derde maar een zwarte 8 aan het eind van het jaar (verschil tussen computertest en papierentest.. een spatie teveel en daar ga je weer).

Ik heb nu geen idee of dat 2F was of 3F? Ik vermoed dat ze nu 2F hebben gedaan in de derde omdat dat gelijk staat aan mavo4.

Marjolein

Marjolein

25-08-2014 om 09:49

In 4 havo rekentoets 3F

Zoon heeft de rekentoets eind 4 havo gehaald. Dit staat nu in zijn examendossier.
Als je het niet haalt in 4 havo moet je het in 5 havo nog eens doen.
Voor deze lichting (2014/2015) geldt nog dat ze er niet op zakken, het staat wel op de eindlijst en mogelijk kijken vervolgstudies ernaar.
Met ingang van examenjaar 2015/2016 kun je er echt op zakken.

Wanneer dit op het VWO wordt getoetst weet ik niet.

Brigitte

Brigitte

27-08-2014 om 08:10

Hmmm

Dank voor alle reacties!

Over CKV kan ik eigenlijk helemaal niets vinden.

Dochter heeft Op de Havo rekentoets 3F gedaan en tot nu toe wordt deze ook afgenomen op het VWO. Er is sprake van dat er mogelijk een 3S toets komt voor het VWO, dus als ze die dan moet afleggen begrijp ik dat. Ik meen echter ook ergens gelezen te hebben dat de uitslag van een rekentoets slechts 2 jaar geldig is en dan zou mijn dochter toch nog de 3F toets opnieuw moeten doen.

Ik zou zo graag een wettekst op kunnen noemen waarin staat hoe met geregeld is met CKV en de rekentoetsen. Die kan ik echter nergens vinden, dus ik hoop dat iemand mij die nog kan geven. Zou een leerplichtambtenaar het moeten weten?

Groetjes,
Brigitte

wizzer

wizzer

27-08-2014 om 10:14

eindexamenbesluit

Dit kun je vinden in het eindexamenbesluit:

https://www.examenblad.nl/onderwerp/eindexamenbesluit/2015?topparent=vga6o2urmjtb

CKV

Volgens mij is er over de inhoud van het vak ckv niets wettelijks te vinden. Het is een vak waarvoor alleen schoolexamen gedaan hoeft te worden, geen centraal schriftelijk eindexamen. Het telt mee voor het combinatiecijfer.

Misschien maakt de ene school geen verschil tussen havo-ckv en vwo-ckv, waardoor een doorstromer het vak niet opnieuw hoeft te doen. Maar de meeste scholen zullen denk ik wel verschil in niveau hebben. Dan moet je als doorstromer ckv op het vwo gewoon volgen omdat uitgebreider of moeilijker is dan op de havo. Net als de andere vakken.

skik

Ckv

Ik ben Ckv docent en weet t
Ckv is een schoolexamenvak, maar de landelijke eis is wel dat er culturele activiteiten ondernomen worden. Op havo 6, op vwo 8. Dat is, behalve het verschil in niveau (oa theorie) een reden waarom dit
bij de overstap vaak een reden is het vak alsnog over te doen.
Wij lossen t zo op dat de leerling vrijstelling krijgt voor alle onderdelen die al gedaan zijn, en alleen de theorie lessen volgt en dus 1 culturele activiteiten (met verslag) doet.
Ik zou t even overleggen met de docent.

Typfout

Dat de leerling TWEE culturele activiteiten doet natuurlijk

Marjoleine64

Marjoleine64

30-08-2014 om 11:23

Vraag aan Zilli

Wij vragen ons al een tijd af hoe het nu zit. Oudste (nu 5 VWO) heeft vorig jaar zijn eerste culturele activiteiten voor CKV gedaan, en moet er dit jaar nog een paar. Jongste (nu 4 VWO, gymnasium) heeft geen CKV maar krijgt als onderdeel van het vak grieks ook KCV (klassieke culturele vorming of zoiets). Krijgt hij dan dus geen cijfer voor CKV als onderdeel van het combinatiecijfer? Of wordt KCV op dezelfde manier beoordeeld als CKV? Voor zover ik weet worden de meeste culturele activiteiten voor dit vak uitgevoerd tijdens de Rome-reis die later dit jaar (april) zal zijn. Daar zullen ze inderdaad een verslag van moeten maken. Meer info krijgen we volgende week op de eerste ouderavond van het jaar.

Marjoleine

"Of wordt KCV op dezelfde manier beoordeeld als CKV?" Ja.

skik

Antwoord

Nou, eh, niet precies.
Ckv is een handelingsdeel en moet met een voldoende (of hoger) afgesloten worden, bij KCv werken ze met cijfers. Een leerling die KCv heeft gekozen volgt geen Ckv.
In het PTA (programma van toetsing en afsluiting) staan de keuzes die de school heeft gemaakt, en het PTA is bindend. Alle leerlinge horen dat (evt. Digitaal) te ontvangen en het staat meestal op de site.

Marjoleine64

Marjoleine64

31-08-2014 om 14:20

Ik hoop morgenavond meer te horen

want ik begrijp het nog steeds niet.
"Een leerling die KCv heeft gekozen volgt geen Ckv."
Maar een leerling KIEST geen KCV, hij kiest Grieks (of Latijn) en krijgt dan automatisch KCV ipv CKV. Het van KCV staat ook niet als vak ingeroosterd, maar is echt een integraal onderdeel van de klassieke talen.

Overigens heb ik een soortgelijk onbegrip over het vak ANW wat voor iedereen verplicht is, ook voor de NT/NG profielen. Ik zie werkelijk niet wat dit toevoegt voor leerlingen die al natuurkunde en scheikunde en soms ook nog biologie (en in het geval van mijn zoons ook nog 'onderzoeken en ontwerpen') hebben. Nou ja, ze zullen het wel overleven, maar het lijkt mij veel zinvoller om deze uren aan echte vakken te besteden.

Barvaux

Barvaux

31-08-2014 om 14:27

marjoleine

Ach met je verbazing ben je in goed gezelschap: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/wetsvoorstellen/2013/08/15/wetsvoorstel-afschaffen-maatschappelijke-stage-afschaffen-anw-voor-vwo-en-aanpassing-vakbenaming-l-g

Verder verduidelijkt wikipedia wel wat:

Algemene natuurwetenschappen is een metavak, dat wil zeggen dat het niet alleen als doel heeft om kennis aan te leren, maar ook om te leren denken over die kennis. Bij anw wordt zowel gerekend als geredeneerd. Onderzoek, maatschappelijke toepassingen van de wetenschap en ethiek zijn belangrijke onderwerpen binnen het vak.

Varianten
Op sommige scholen wordt het vak anw in twee varianten gegeven:

een Maatschappij-variant voor de alfa's (degenen met een cultuur en maatschappij-profiel of een economie en maatschappij-profiel), en
een Natuur-variant (voor degenen met een natuur en gezondheid-profiel of een natuur en techniek-profiel).

Bij de alfa's worden dan bijvoorbeeld de algemene natuurwetenschappen behandeld, terwijl de beta's dieper ingaan op de stof, omdat zij een groot deel al beheersen door de andere vakken in hun profiel.

Alleen nog op vwo
Algemene natuurwetenschappen was een verplicht vak voor zowel havo als vwo, maar met ingang van studiejaar 2007-2008 is het alleen voor het vwo nog maar verplicht. Aan de meeste havo-opleidingen is het vak hiermee verdwenen. De laatste tijd wordt besproken om het vak anw helemaal af te schaffen als verplicht examenvak.[1]

Nuttig?
Er is diversiteit van meningen bij leerlingen over het nut van algemene natuurwetenschappen. Leerlingen met de profielen 'Cultuur en Maatschappij' en 'Economie en Maatschappij' kiezen meestal deze profielen omdat ze geen interesse in of talent voor exacte vakken, waaronder anw, hebben. Leerlingen met de profielen 'Natuur en Gezondheid' en 'Natuur en Techniek' claimen juist dat de lesstof een overbodige toevoeging aan hun vakkenpakket is.

Voorstanders van het vak anw beweren dat het vak goed is voor de algemene ontwikkeling van de leerling. Als metavak is het vak ook goed in een geschikte vorm voor niet-exacte leerlingen te geven. Voor exact (en niet exact) aangelegde leerlingen geeft het vak overzicht over en inzicht in de ontwikkeling van de wetenschap, wat in die vorm niet in reguliere lessen aan bod komt.

Marjolein

Dit is per school verschillend ingericht. Een gymn ll. heeft idd automatisch KCv. Bij sommige scholen staat dit als apart vak ingeroosterd , bij sommige is t integraal opgenomen bij Latijn en/if Grieks. Een vwo ll kan op veel scholen kiezen of hij Ckv of KCv doet.
Iets anders ; ik vind wel dat je te makkelijk een oordeel klaar hebt over anw; zonder dat je t echt kent of begrijpt vind je al dat ze die tijd beter kunnen besteden aan 'echte vakken'. ALs Ckv docent hoor ik dit ook vaak, en ik vind t opvallend dat er vaak al een oordeel bestaat zonder dat ouders weten wat t vak inhoudt.

Annet

Annet

31-08-2014 om 19:01

ANW

Dochter vond ANW een prettig vak, juist ook door de afwisseling. Ze kregen bijvoorbeeld ook een kwartaal filosofie. Dat heeft ervoor gezorgd dat veel leerlingen interesse gekregen hebben in dat vak en dat ze dat vanaf de vijfde konden kiezen in hun pakket. (dat was voor deze school nieuw, filosofie als eindexamenvak)
Dochter heeft een NG/NT profiel op een gym, inmiddels klas 6.

Yura

Yura

04-09-2014 om 23:00

Laat

Wat ik jammer vind is dat je pas echt in de 5e te horen krijgt wat je moet bezoeken. We hebben veel gedaan in de grote vakantie, maar ik weet niet of dat binnen de eisen past, heb in ieder geval alle tickets bewaard.

Brigitte

Brigitte

10-09-2014 om 15:40

De verplichting tot deelname aan activiteiten vervalt Zilli

juli 2013, passage uit een brief van staatssecretaris Dekker aan de Tweede kamer:

Teneinde meer ruimte daarvoor te creëren zal de verplichting tot actieve deelname aan 6 of 8 culturele activiteiten komen te vervallen. Dit vergt geen aanpassing van de Wet of van het Inrichtings- of Examenbesluit, het kan via aanpassing van de examenprogramma’s bij Ministeriële Regeling zijn beslag krijgen (augustus 2015).

Voor de hele brief, zie http://kernvakckv.nl/kamerbrief-over-het-wetsvoo.pdf

Dus dat argument gaat naar mijn idee niet meer op. Mijn dochter doet in 2016 eindexamen.

Het is me nog steeds niet duidelijk.

Groetjes,
Brigitte

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.