Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
varia

varia

29-05-2013 om 21:19

Waarop letten bij het uitkiezen van een andere basisschool voor 10 jarige

Hallo allemaal,
onze school heeft volgend jaar nog maar zo'n 25 kinderen totaal! (groep 1 t/m 8) en aangezien het sociaal wel erg beperkt wordt voor onze 10 jarige zoon, hebben we besloten in samenspraak met hemzelf en school hem naar een andere school te laten gaan na de zomervakantie. Hij gaat dus van een hele kleine, naar een hele grote school.
Waar moeten we op letten bij het gesprek wat we binnenkort hebben op de nieuwe school? Welke vragen stel je?
Tips zijn erg welkom.
Groet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marie

Marie

29-05-2013 om 23:18

Hoeveel keus?

Hallo
Ik zou ook kijken naar eventuele reisafstand. Wonen jullie wonen nu in een klein dorp?
Heb je al nagedacht over verschillende onderwijsvormen? Montessori, Jenaplan, Dalton, "gewoon" klassikaal onderwijs (alhoewel dat er eigenlijk niet meer is)?
Hij zit nu in een combinatiegroep. Vindt hij dat leuk of juist lastig als afwisselend instructie gegeven wordt aan verschillende groepen leerlingen?
Kan hij goed zelfstandig werken of heeft hij veel aansturing nodig? - dat kun je aan zijn huidige leerkracht vragen. Bij veel aansturing is Jenaplan of Montessori minder geschikt bijvoorbeeld.
Aan de nieuwe school kun je ook vragen naar samenstelling en grootte van klassen (verhouding jongens/meisjes bijvoorbeeld).
Heb je al wat scholen op het oog en ken je ook kinderen die daar naar toe gaan? (buurkinderen, sport). Praat ook eens met die ouders.
Is hij trouwens de enigste van de hele school die gaat wisselen?
Beetje warrig verhaal geworden, maar wellicht kun je er wat mee?

Jesse_1

Jesse_1

30-05-2013 om 00:45

Wennen

Niet echt vragen, maar ik ken mensen bij ons in het 'dorp' die om dezelfde reden van school zijn gewisseld.
Ik weet dat het met name wennen was voor de jongen (in dit geval) om in een groep te functioneren. Hij was gewend in bv de pauze altijd met maar een paar kinderen te spelen, maar moest dus in een groep zijn plek vinden bij het spelen.

Overzicht

Hier zijn ze ook ooit gewisseld van klein naar groot. Maar dat kwam omdat we verhuisden. Zo klein als jullie school was het nou ook weer niet, maar de nieuwe school was wel meteen de grootste van de omgeving (erg dicht bij nieuwe huis..dus vandaar), paar 100 kinderen dus de overgang was wél enorm. Jongste zat nog maar in groep 1 (dus over naar 2) die merkte er nog amper wat van. Oudste was een ander verhaal. Die raakte het 'overzicht' helemaal kwijt. Die was gewend aan een klein groepje leerkrachten die je allemaal bij naam en toenaam kennen en je hele familie ook en 1 ingang op school b.v. En opeens 'kent' niemand je meer en weten ze niet eens wie je moeder precies is...(ja je eigen leerkracht oke) en ze snapte ook niet goed wie, wie was (van het team) kon er geen wijs uitworden. Tig overblijfjuffen i.p.v. 1 enz. Doordat ze het overzicht kwijt was ging ze heel druk doen, ongeconcentreerd, hyper, poie-jopie doen tegen iedereen. Omdat daarover door de vorige school niets gemeld was, sprak leerkracht mij erover aan. Samen kwamen we tot de conclusie dat ze zich 'onveilig' voelde en daar heeft leerkracht op ingezet. Heeft toen ze er al een maandje ofzo was een rondgang gemaakt langs alle groepen (nou stagaire eigenlijk) en welke dat zijn en welke juf/meester dat is en bij de overblijf 'gekoppeld' aan 1 vaste overblijfjuf die er op haar dagen altijd was. De ingangen hebben wij samen ook bekeken van buiten, inclusief een rondje om school. Deze is voor de kleuters, deze is voor groep 3 en 4 etc. Dat hielp.
Haar concentratie en zelfstandig werken was juist stukken beter dan anders geweest zou zijn. Combi-klassen leren dat veel sneller. Waar ze zelf tegenaan liep...dat klassikaal les geven was zo vermoeiend...veel praten voor de klas en ze praten maar en ze praten maar....Dat was ze ook niet gewend. Het was wel erg prettig dat er nu meer keus was qua spelen en pauzes en vriendinnen. Op kleine scholen moet je wel...er zijn geen anderen. Je hebt weinig keuze. Nu waren er groepjes, waar je bij hoorde of niet. Dat was ook nog wel eens lastig maar uiteindelijk kwam dat allemaal goed.
Ik denk achteraf dat het wel goed is geweest. Anders was de overgang naar v.o. ook enorm geweest! En nu ging dat vrij geruisloos. En op v.o. hoef je zo'n hulp niet te verwachten als ze zich onveilig zouden voelen. Ook sociaal heeft ze veel bijgeleerd.
Dat zijn dingen waar je evt. op kunt letten.
groeten albana

Wij

dochter, gaat volgend jaar naar groep 8 en wil van school veranderen. Ik heb scholen geselecteerd die in aanmerking komen (2 maar want ze wil in het Frans gaan verder studeren). Ik heb een afspraak gehad met de directeurs van beiden scholen en heb de juf gezien waar ze telkens bij zou komen. Dat geeft mij al een bepaald gevoel, dat trouwens heel anders was in beide scholen.

We zijn vorige week naar het schoolfeest geweest van de ene school en dit weekend naar het feest van de andere school, zo krijg je een zicht op het publiek. Viel ons nogal tegen bij de eerste school (maar had ik eigenlijk ook verwacht). Na een paar minuten al zei ze dat ze 'hier niet wilde komen'. Nochthans was deze school voor haar eerst 'eerste keuze' omdat het een apart gebouw is. Maar gebouw, infractactuctuur, sportzaal etc. wegen niet op tegen het publiek, de warmte en sfeer van de leerkracht en kinderen.

Ik voorzie nu al dat het publiek in school 2, ondanks oud gebouw, haar toch beter zal meevallen.
Echt, langsgaan als de school 'bezig' is, geeft een goede indruk, voor jezelf maar ook voor je kind.

JanetEE

JanetEE

03-06-2013 om 23:01

Schooltijden + dynamiek van de groep waar ze in komt

Vergeet de praktische zaken niet. Had goede school gekomen maar realiseerde me pas later dat ik had gekozen voor een school met een lunchpauze van 1,5 uur.

In groep 6, 7, 8 heeft de school al een behoorlijke kijk op de dynamiek in de groep waar je zoon/dochter in terecht komt. Ik zou er gewoon naar vragen. Is het hun inschatting dat het een klas is die gemakkelijk een nieuweling opneemt of is het zo wie zo al een klas met een lastige dynamiek?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.