Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat betekent dit? leestechniek

hallo allemaal. Om te beginnen zoon (vorig jaar twijfel over zittenblijven) doet het prima in groep 3! Hij gaat heel goed en daar zijn we heel blij mee.

Afgelopen week kwam hij thuis met een werkje met aantekeningen van de juf. Ik weet niet wat het betekent. Deze week heeft hij een inval. Ik wil het volgende week zijn vaste juf wel vragen maar ondertussen wordt ik steeds nieuwsgieriger.

Het is een opgavenboekje M3, leerling volg systeem, leestechniek. Met logo van Cito erop. Juf heeft 2 keer (andere kleur inkt) aantekeningen erop geschreven;
'54 Start onder medio gr.3' en
'429'.

Vast iets over het niveau midden groep 3 en is 429 de score?

Wie weet wat dit betekent?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
AnnaM.

AnnaM.

23-01-2010 om 15:48

Leestechniek en leestempo

dag mamamic,

Ik denk dat het gaat om de cito technisch lezen en leestempo:

http://is41.introweb.nl/cgi-bin/cito.storefront/EN/product/LOVS_Technisch_lezen

Ik vermoed (weet het niet zeker; heb de toets niet bekeken) dat 54 de vaardigheidsscore is.
Het aantal goed beantwoordde opgaves wordt omgezet naar een vaardigheidsscore waar weer een bepaald niveau bij hoort.

Ik vraag me trouwens wel af of het de bedoeling was dat de kinderen de boekjes mee naar huis krijgen... (heeft de inval juf ze mee gegeven?)
groeten,
Anna Marijke

mamamic

mamamic

24-01-2010 om 20:44 Topicstarter

Hoe het er uit ziet

Het is zijn 4 kopietjes, dubbelzijdig dus 8 blz. Voorop titelblad, dan voorbeelden en de rest van de bladzijden meerkeuzevragen. In totaal 46 vragen. Elke vraag is een plaatje waarbij het goede antwoord aangekruisd moet worden (vijf keuzemogelijkheden). Bijvoorbeeld plaatje van een pop en dan hop, pop, plop, dop of prop.

Van de 46 vragen heeft zoon er vier fout, dus dat lijkt me best goed.
Ik bedenk me nu dat de '429' ook wel eens 42 g (goed) zou kunnen zijn.

Maar de rest kan ik niet duiden: '54 start onder medio gr.3.'

Hij heeft het mee naar huis gekregen samen met een rekenwerkje. Volgens mij gewoon uitgedeeld, het is wel de eerste keer dat ik zoiets zie inderdaad.

Weet iemand hier meer over te vertellen?

AnnaM.

AnnaM.

24-01-2010 om 21:54

Wat wil je nog meer weten dan?

Medio 3 heeft te maken met het tijdstip waarop de toets wordt afgenomen; in januari. Dat is midden groep 3.
In juni is er nog een cito toets en die heet dan eind 3.

Voor de rest weet ik vrij zeker dat het gaat om de toets waarvan ik je de link gaf in het eerdere bericht.
Als je precies wilt weten welke toetsen voor welke groep cito heeft voor het lvs dan kun je dat op die site precies na lezen..

42 goed is heel waarschijnlijk; cito telt heel optimistisch het aantal goed beantwoordde vragen om die om te zetten in een vaardigheidsscore (geen idee hoe dat precies werkt; daar zijn tabellen voor).
Voor de rest gewoon vragen aan juf?
groeten,
Anna Marijke (groep 4/5 juf)

moedervaneenkleuterzoon

moedervaneenkleuterzoon

24-01-2010 om 22:04

ps; de opmerking 54 start onder medio 3 heeft waarschijnlijk te maken met het omzetten van de nieuwe score leestempo naar het oude avi niveau van voorheen.

mamamic

mamamic

25-01-2010 om 22:45 Topicstarter

Waarschijnlijk

Ik heb de link van AnnaM gelezen en waarschijnlijk gaat het over hetzelfde. Ons kopietje dateert van 2001. Op de site is een moderne omslag te zien, dus ik kan het er niet direct uit afleiden.

Ik ben benieuwd naar de betekenis van de aantekening. Klinkt waarschijnlijk dat 54 een omzetting naar niveau is. Tsja, gezien het troubelige jaar van zoon in groep 2 houd ik zijn werkjes goed in de gaten. Hij is leergierig, komt misschien wel van zijn moeder want die wil ook het naadje van de kous weten haha.

Als ik de juf zie, ga ik het vragen.

Volgens mij

Volgens mij betekent het een CILT-score van 54 en dat komt overeen met AVI- start niveau en dat is dus onder het niveau van midden groep 3, waarbij een CILT van 55 hoort. Deze toets is heel streng genormeerd.Als je een paar foutjes maakt dan is het al geen A-score meer.

Mijn dochter scoorde op deze toets gewoon een midden groep 3, maar was al avi- uit (oude avi) en op de DMT scoorde ze op het niveau van groep 6.

mamamic

mamamic

29-01-2010 om 16:26 Topicstarter

Juf gesproken

en die vertelde idd dat de score 54 onder niveau M3 zit en dat hij voor M3 maar 1 of 2 fouten mag maken bij deze toets. Ze zei erbij dat haar indruk niet overeenkomt met de toets uitslag, dat zoon vlot leest en het maar een momentopname is. Ik zie zelf ook dat hij goed leest. Hij leest gemakkelijk AVI2 of de M3 boekjes van de bieb.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.