Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
José van Meer

José van Meer

28-05-2018 om 16:27

Welke VO- school in Rotterdam?

Wij verhuizen komende zomer vrij onverwacht naar Rotterdam. Ik zoek een school voor onze dochters van 15 en 13, die gaan volgens jaar naar 4 atheneum en 2 havo.
Ze komen van Montessori. Ik zie dat R'dam ook een Montessorischool heeft.Ik wil eigenlijk ook verder kijken. Zijn hier mensen met ervaring op Rotterdamse VO-scholen op de Noordoever?
Het Lyceum Rotterdam lijkt me, zo op het oog, ook wel wat.
heb geen idee of ze nog plek hebben, maar ik wil me eerst orienteren en dan pas bellen.

Rotterdammer

Rotterdammer

28-05-2018 om 16:51

Mijn jongste zit op het Lyceum Rotterdam

Wij zijn heel tevreden. Het is wel een school die een toelatingsprocedure heeft die wat vraagt van leerlingen. Destijds ging dat om een motivatiebrief, toelatingsopdracht, een portfolio en een toelatingsgesprek. Ik geloof niet dat ze veel leerlingen afwijzen, maar je kinderen moeten daar wel zin in hebben.

Destijds (weet niet zeker of dat nu ook nog zo is), kon je zelfs na havo 3 nog opstromen naar VWO (zeven gemiddeld, geen extreme eisen).

José van Meer

José van Meer

28-05-2018 om 20:25

Rotterdammer

"motivatiebrief, toelatingsopdracht, een portfolio en een toelatingsgesprek. Ik geloof niet dat ze veel leerlingen afwijzen, maar je kinderen moeten daar wel zin in hebben."

Hallelujah. Dat hebben ze niet
Fijn dat ik dat weer weet, thnx.

iemand nog andere tips?

Dat mag niet meer

Dat soort toelatingsprocedures zijn er niet meer.
Dat mag niet meer.
De vo school moet afgaan op het advies van de basisschool.

V@@s

V@@s

28-05-2018 om 21:12

ze plaatsen volgens het advies

Maar de toelating is op grond van op deze opdrachten.

Lyceum

Lyceum

28-05-2018 om 22:21

Lyceum Rotterdam

Mijn zoon is dit jaar aangenomen op het LR, maar die 'opdracht' en toelating zijn een redelijke wassen neus. Niemand wordt afgewezen, maar het filtert misschien wel wat minder gemotiveerden uit en dat lijkt mij een goede zaak.

vlinder72

vlinder72

28-05-2018 om 22:53

Minder gemotiveerd?

Is het dan zo'n bijzondere school? Als het gewoon een normale middelbare school is dan vind ik die extra opdrachten te zot voor woorden.

Alleen als het speciale kunstschool of conservatorium of iets dergelijks kan ik mij er iets bij voorstellen.

Goede Co scholeb

Montessori lyceum staat zeer goed aangeschreven, Libanon lyceum ook.

Lyceum Rotterdam hoor ik weer minder goede verhalen over..

bicyclette

bicyclette

29-05-2018 om 00:28

waarom dan?

"maar het filtert misschien wel wat minder gemotiveerden uit en dat lijkt mij een goede zaak."

Waarom vind je dat een goede zaak? Kinderen zijn verplicht om naar school te gaan. Als heel gewone scholen gaan selecteren op motivatie, waar moeten de iets-minder-gemotiveerde leerlingen dan naar toe?

Rotterdamer

Rotterdamer

29-05-2018 om 07:35

geschiedens

Deze school heeft natuurlijk een geschiedenis. De school is begonnen als Lyceum voor beeldende vorming, volgens mij de enige school in Nederland met een puur kunstprofiel gericht op beeldende vorming. Begonnen is als heel klein schooltje, die ook maar twee profielen kon aanbieden, alleen cultuur en Maatschappij en economie en maatschappij.

Hetzelfde bestuur was ook verantwoordelijk voor het citycollege sint franciscus, een school met een slechte beoordeling van de onderwijsinpectie. Het citycollege ging daarom dicht, en een mooi schoolgebouw kwam daardoor vrij. Om van het Lyceum voor beeldende vorming een volwaardige school te maken was verbreding van de school nodig. Daarom kun je tegenwoordig ook kiezen voor wetenschap of business.

Eén van de problemen die het voormalige citycollege had was het publiek dat door de school werd getrokken. Door de toelatingsprocedure is de school veel diverser geworden.

Lyceum

Lyceum

29-05-2018 om 08:54

bicyclette

Het is goed voor je kind om tussen andere gemotiveerde kinderen te zitten.

José van Meer

José van Meer

29-05-2018 om 14:40

MarSy

Fijn om te horen van dat Montessori. op papier leek hij me een stuk minder (bijv qua aanbod) dan wat ze nu gewend zijn. Dat viel ff tegen, maar wie weet.
Libanon ga ik ook bekijken.
Dank voor je tips.

José van Meer

José van Meer

29-05-2018 om 14:41

het lyceum R'dam

...valt voor ons af. Toch fijn dat ik daar niet meer tijd aan heb hoeven besteden. Dank.

Lyceum

Lyceum

29-05-2018 om 14:48

Jose

Gelijk heb je! Een beetje eisen gaan stellen, zijn ze nou helemaal..?

José van Meer

José van Meer

29-05-2018 om 14:56

Lyceum

Ik weet niet goed met welke toon je je reactie hebt geschreven. Jij weet toch niet welke overwegingen voor ons van belang zijn?
Ik ben blij met jullie input; het Lyceum R'dam lijkt niet goed bij ons te passen.

vlinder72

vlinder72

29-05-2018 om 16:41

Lyceum

Inderdaad. Voor ons zou een school met dat soort fratsen afvallen. Het is geen privéschool. Alle kinderen moeten toelaatbaar zijn. Ook voor die kinderen die de school uitkiezen omdat ze de kleur van de kluisjes zo mooi vinden of weet ik veel welke reden.

Gelukkig doen scholen in de stad waar wij wonen niet zo raar. En ook mijn kinderen zitten met leuke kinderen in de klas.

vlinder72

"Het is geen privéschool. Alle kinderen moeten toelaatbaar zijn. " Hear hear!
En nu maar hopen dat die gemotiveerde groep achters niet binnen paar jaar veranderen in ongemotiveerde pubers. Of zouden ze dan van school verwijderd worden?

De 4 scholen waar ik wat van weet

Waar in Rotterdam ga je wonen? Ook de noordoever is nog vrij 'uitgestrekt'.

De scholen die ik ken in het kort:

Emmauscollege : Schoolse school, divers wat betreft leerlingen, voor mijn zoon DE school. Redelijke nieuwbouw. In Prins Alexander. Eigenlijk alleen voor kinderen uit die wijk.

Libanon: Informatie via vriend van zoon. Iets 'vrijer' dan het Emmauscollege, meer project gerelateerde opdrachten. In Kralingen. Monumentale gebouwen, mooi, maar minder praktisch. Wel vroeg inschrijven, ze zitten snel vol.

Wolfert 2-talig: Informatie via een dochter van vriendin. Toffe school . Alleen in de onderbouw wordt in het engels les gegeven. Minder elitair dan de naam doet vermoeden. In Blijdorp..., tegenover de dierentuin.

Thorbecke: Voor kinderen die sport belangrijk vinden. Ze hebben speciale programma's voor topsporters. In Prins Alexander. Verder hoor ik niet zulke positieve verhalen, maar ik ken geen pubers die deze school bezoeken.

Alle 4 hebben ze VWO en Havo.

José van Meer

José van Meer

29-05-2018 om 18:46

vol

Op tijd inschrijven lukt niet meer.... we verhuizen nogal plotseling en ik probeer ze voor komende zomer nog ergens onder dak te krijgen...
Dank voor je tips.
Wolfert lijkt me een fijne optie, naast Montessori.

José

Emmaus staat inderdaad ook goed aangeschreven, wel wat schools/ strak in regels inderdaad. Thorbecke is alleen goed in de sportklassen (want betaald door KNVB,KNZB en andere grote bonden), andere klassen echt niet doen.

Vol gaat vooral over brugklassen, aangezien jij hogere jaars hebt, zal het inschrijven minder problemen opleveren.

Libanon heeft inderdaad veel projectonderwijs in samenwerking met bedrijfsleven. Zijn in de afgelopen jaren steeds populairder geworden. IS een gemengde school, zowel qua kleur als opleidingsniveau ouders.

Over montessori weet ik niet wat zij minder hebben dan wat jij gewend bent, maar ze hebben elk 3de lesuur keuze uur, er is veel mogelijkheid tot participatie door oudere leerlingen bij jongere leerlingen en de montessori academie biedt extra's buiten school aan. Het publiek is gemengd, maar toch ook redelijk wit en vooral hoogopgeleid, het is toch een bepaald 'soort' ouder dat montessori kiest.

Wolfert is inderdaad tweetalig en ook een goede school. Ken meerdere ouders die tevreden zijn. Ook een ouder die het wél elitair vond: want kinderen moeten eigen laptop hebben en daarmee sluit je een groep uit. Zij koos dus niet voor die school.

Er zijn ook nog 2 gymnasia: Erasmiaans, zeer goed, zeer bekend en openbaar. En het Marnix, ook goed, maar Christelijk en dat is te merken in het onderwijs.

Vanwege de geschiedenis van het Rotterdam lyceum, ken ik meerdere ouders die er niet voor kiezen.

Daarnaast is er ook nog de HAVO/VWO voor muziek en dans waar je auditie moet doen voor muziek of dans, verbonden aan Codarts. Heeft dus ook niet alle uitstroom profielen. En de theater HAVO bestaat ook nog.

O en dan vergeet ik bijna de Vrije School: Rudolf Steiner college, ook zeer goed aangeschreven.

Overigens

Ik weet zeker dat je bij alle scholen sfeer kan proeven door een afspraak te maken

Er zijn 2 scholen met de naam Wolfert

Zie de titel.

Wolfert 2-talig
en
Wolfert Dalton.

Het zijn andere scholen. Over Wolfert Dalton weet ik niets.

wolfert dalton

Wolfert Dalton en Melanchton zijn VO-scholen in Rotterdam Schiebroek. Ze hebben beiden mavo/havo/vwo. Wat ik er van hoor, zijn het goede middelbare scholen.

Ja klopt

Wolfert dalton is een dalton school en staat ook goed aangeschreven.

Melanchton ken ik niet.

José van Meer

José van Meer

30-05-2018 om 07:28

MarSy

"Vol gaat vooral over brugklassen, aangezien jij hogere jaars hebt, zal het inschrijven minder problemen opleveren. "

Daar had ik ff niet aan gedacht, scheelt weer wat stress.

Montessori: ik zag zo gauw geen Spaans en Cambridge in het reguliere aanbod en dat zou een gemis zijn. Ook jammer dat de populatie blijkbaar niet zo divers is....dat vind ik nou juist zo fijn aan Rotterdam. Maar je ken nie alles hebben natuurlijk. Wolfert....ik ga kijken. Klinkt idd wat elitair maar wie weet.
Hartstikke bedankt voor al je tips!

Spaans

Wordt aangeboden via montessori academie, Cambridge weet ik ff niet

ook een Rotterdammer

ook een Rotterdammer

31-05-2018 om 13:38

Het Lyceum Rotterdam

Wat wordt hier ineens negatief gedaan over Het Lyceum Rotterdam? De school staat de laatste jaren juist zeer goed bekend.
Wij zijn er erg tevreden over. Natuurlijk moet je als leerling wel iets hebben met een van de richtingen: kunst, wetenschap of ondernemen. Dat staat ook duidelijk op de website. Leerlingen krijgen extra uren les in die richtingen, dus je moet er wel gemotiveerd voor zijn. Daar is die toelating ook voor bedoeld en dat lijkt me logisch. Op de theaterhavo moet je ook eerst laten zien dat je iets met theater hebt. Uiteindelijk zijn ze helemaal niet streng in de beoordeling van de toelatingsopdracht, het gaat echt om de motivatie. Anders zit je elke week langer op school dan je leeftijdsgenoten voor richtingsvakken waar je niks aan vindt.

Verder (maar dat is mijn mening hoor) vind ik Wolfert Tweetalig wel degelijk elitair. Ten eerste idd vanwege die verplichte laptop (niet zomaar een, het moet een Apple zijn van 1100 euro), ten tweede vanwege de hoge ouderbijdrage (die niet iedereen kan opbrengen) en tenslotte vanwege die verplichte zeven gemiddeld als overgangseis. Onzin vind ik dat. Maar ieder zijn ding. De meeste kinderen die ik ken die er op zitten, zijn wel tevreden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.