Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
crientje

crientje

22-06-2014 om 10:40

wiskunde in Havo (3) heel anders dan in Mavo 4?

Zoon gaat helaas niet over naar 4 Havo en kan dus blijven zitten of naar 4 Mavo,dat kan hier gelukkig.
De keus van zoon is om naar 4 Mavo te gaan,want hij weet toch al dat hij een mbo 4 opleiding gaat doen.
Nu heeft hij in 3 Havo onderwerpen gehad zoals kwadratische vergelijkingen lineaire vergelijkingen enzo,echt wiskunde a of b.
Nu hebben we om te bepalen welke sectoren hij gaat kiezen in Mavo 4 diverse oude examens doorgekeken en daar valt het ons op dat het meer op rekenen met een natuurkunde tintje lijkt.
Eigenlijk alles wat hij dit jaar had zien we niet terug op die examens.Iemand ervaring met beide,of met Mavo 4 die hier meer over kan vertellen? Juist de lange verhaal sommen liggen hem niet.

Dalarna

Dalarna

23-06-2014 om 11:28

tja

Als je kijkt naar de examens zie je wat er gevraagd wordt. Ik denk niet dat ze dan nog wat anders doen dan dat.

abstractie

Wat ik ervan hoorde van twee kinderen die van havo naar vmbo-t/mavo gingen, was dat de abstractie zoveel mogelijk uit de wiskunde was gehaald. Beide kinderen die ik erover sprak vonden dat vreselijk. Het leek alsof er nieuwe stof behandeld werd, maar dat kwam omdat men verborgen leek te willen houden welke wiskundige stof er eigenlijk behandeld werd. Voorbeeld: ze waren al weken in de klas bezig met iets ingewikkelds, en na verloop van tijd begon de jongen die me dit vertelde te ontdekken dat men de stelling van Pythagoras probeerde uit te leggen. Die de jongen in kwestie allang op de havo gehad en begrepen had. Hij vond het stomvervelend kleutergedoe. Als jouw zoon de kortste route naar de MBO-opleiding van zijn keuze wil, zou hij inderdaad 4 mavo kunnen overwegen. Als hij degelijkere wiskunde wil en meer keuzemogelijkheden wil openhouden voor een vervolgstudie zou ik toch havo doubleren. Maar dat neemt wel twee haar meer dan de mavo-route ja...

crientje

crientje

23-06-2014 om 12:48

vreemd

Bedankt voor de reacties.Het lijkt me zo'n verschil in de soorten wiskunde.
Wij gingen er van uit dat het dezelfde wiskunde zou zijn,maar dan makkelijker.Tuurlijk,Dalarna, zal de wiskunde zoals in de examens staat ook wel in de les behandeld worden,maar dat je daarbij totaal geen gelijkenis ziet met 3 Havo lijkt me vreemd,vandaar mijn vraag.
Gelatine,dat klinkt inderdaad een beetje vaag om zo de stelling van pythagoras uit te leggen,die heeft zoon inderdaad allang gehad.
Van de week hebben we een informatie gesprek op de nieuwe school en dan vragen we er meer over.
Havo 3 over doen wil hij echt niet,moet hij weer die rottige duitse naamvallen door...

Katniss

Katniss

23-06-2014 om 13:23

Klopt

Ik heb laatst een vmbo-examen wiskunde gezien. Dat had meer weg van een rekentoets dan van wiskunde, en ik kon de meeste opgaven moeiteloos maken. Dat terwijl ik in 4 vwo ben afgehaakt met gemiddeld een 2, en op de HEAO met heel veel moeite een zesje haalde.

Naamvallen

Die rottige Duitse naamvallen werden hier juist in mavo4 behandeld.

Dalarna

Dalarna

23-06-2014 om 20:15

melleke

Je hoeft geen Duits te kiezen in mavo 4, je moet wel Duits leren in havo 3

Duits

Een 2e vreemde taal toch? Hier had de hele klas Duits. Geen idee verder hoor. Dacht dat het zo hoorde omdat iedereen het had.

Dalarna

Dalarna

24-06-2014 om 07:51

Melleke

Nee dat krijg je bij een bepaalde sector waar je voor gekozen hebt. Het is op de havo niet eens verplicht om een tweede taal te nemen.

Duitse naamvallen

Duitse naamvallen zijn zeker ellendig, maar kan hij voor die zwakke vakken niet bijles krijgen? Als je ergens mee achter bent geraakt, gaat de hele nieuwe lesinhoud je begrip te boven en zit je voor piet snot in de les. Als hij bijles krijgt die de hiaten opspoort en bijwerkt en hij gaat met de bijlesgever steeds van tevoren alvast het volgende hoofdstuk doornemen zodat hij weet wat komen gaat, zijn er vast wel zessen uit te slepen.

crientje

crientje

24-06-2014 om 11:28

geen Duits meer

Gelatine,zoon is echt klaar met deze school.Het is er een zootje en als sinds september hebben we met de mentor geschreven over de problemen waar zoon tegenaan liep.
Mentor vond het wel best,ging ook midden in het schooljaar weg en de rest van het jaar is mentor loos geweest.
Zoon heeft bijles wis en eng gehad van ons,school zag het probleem niet.
Maar de echte problemen zitten in economie en Duits en daar heeft hij echt geen motivatie meer voor.
Van ons mocht hij zelf kiezen en dat wordt dus Mavo 4.
Zo slecht stond hij er niet eens voor voor Duits,net geen zes,maar dat kwam doordat luister en lees toetsen wel prima gaan,maar die naamvallen..
Het blijft wel jammer,voor alle vakken binnen het gekozen profiel,ng,stond hij geen onvoldoendes.

zebra

zebra

24-06-2014 om 12:19

dit schooljaar overdoen

maar op een andere school, is dat geen optie? Zeker omdat hij voor de vakken binnen zijn gekozen profiel wel voldoendes gehaald heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.