Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zoontje met adhd, school werkt tegen

Hallo allemaal,

Eigenlijk is dit de vraag waarom ik op het forum terecht kwam. Mijn zoontje van 7 zit in groep 3 en heeft ADHD. Eerder werkten we met een schrift (heen-en-weer schrift) waarin de leerkrachten en wij zelf konden schrijven hoe het eraan toe was gegaan op een dag, zodat we zijn gedrag konden gaan overzien. Op het moment dat hij (vanwege mogelijk een reactieve hechtingsstoornis) in zijn broek poepte, werd hij buiten de klas gezet, al was het de hele morgen. De leerkracht gaf aan dit te doen, omdat de anderen het dan niet zouden ruiken. Zodoende kwam onze zoon, volgens haar, niet in een uitzonderingspositie (dus wel). Zijn medicatie wordt niet door de leerkracht gegeven, ze is er persoonlijk op tegen dat kinderen medicatie gebruiken. Hij heeft er echter zoveel baat bij, dat hij zelf aangeeft het fijn te vinden dat hij zijn medicatie krijgt. (Hij gebruikte de volgende vergelijking: Mam, er zit een stad in mijn hoofd en gelukkig zijn nu eindelijk alle winkels dicht.)
Ik weet niet, na talloze gesprekken, afspraken waaraan school zich niet houdt etc etc... wat ik er nog aan kan doen om het draaglijk te houden voor hem in de klas. De directrice gaat gewoon achter de leerkracht staan, dus daar is ook niks te beginnen. En de directeur van de overkoepelende organisatie staat vervolgens weer achter de directrice, die aan hem dan alles weer vervormd verteld. Stukken weglaten van voorvallen, halve waarheden die verteld worden... Ik heb er genoeg van, en wil weten wat ik eraan kan doen. Iemand tips?
xxx
Cinneke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

20-04-2011 om 16:19

Zoek een andere school

Ja zeker heb ik tips: eentje maar, zoek zo spoedig mogelijk een school die wel bij je zoon past. Deze school gaat je kind kapot maken.
Kijk anders ook even in de rubrieken ouders en school en zorgenkinderen naar de draadjes met berichten als morsdood paard of stinkend paard.
Groeten Primvera

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Guinevere

Guinevere

20-04-2011 om 19:13

Gruwel

Eens met Primavera. Je zoon zit niet op zijn plek op deze school. Bovendien is het niet aan een leerkracht om te besluiten dat een kind geen medicatie krijgt. Die persoonlijke mening moet die persoon maar fijn voor zich houden. Stel je voor zeg, dat je een kind met bv. epilepsie zijn medicijnen onthoudt, dan zou het huis te klein zijn! Maar bij ADHD-ers mag is dat opeens wel geoorloofd, yek.

Kobalt

Kobalt

20-04-2011 om 21:23

Nou

Dit is echt een verloren race, wegwezen. Je kind moet nog jarenlang naar de basisschool, stel je voor wat een impact dat moet hebben, zoveel onbegrip.

Fianna

Fianna

20-04-2011 om 22:05

Andere school

ik heb net mijn kinderen (oudste 7 adhd) van hun huidige school gehaald (ze gaan na de meivakantie naar een nieuwe school), maar mijn problemen met school vallen geloof ik in het niet bij wat jullie mee maken. Maw, verander van school. Echt doen hoor want school gaat niet veranderen, echt niet en de problemen zijn echt veel te groot!

cinneke1

cinneke1

21-04-2011 om 15:50 Topicstarter

Verdorie

Nou had ik vanmiddag (tegen beter weten in volgens mij) een gesprek met iemand van Riagg die school "wel even uit zou leggen wat er allemaal voor cinnekezoon nodig is". Gaat ze verdorie vragen wat ze al doen. Medicatie komt aan bod en leerkracht: 's morgens is hij er duf van en moet hem de hele tijd bij de les halen, ik vind dat het aangepast, zo niet weggelaten mag worden. Echt niet te geloven gewoon.
Ik moet het natuurlijk nog doorspreken met onze gezinsvoogd, maar echt, als het ff kan gaan ze naar een andere school. Dit schiet toch niet op?

Moek

Moek

21-04-2011 om 21:05

Gut, de juf is dus ook psychiater?

Ze gaat dus wel op de stoel van de psych zitten hiermee. Bovendien klopt het niet: van medicatie wordt een kind juist alerter. Dus als ze hem nu al moeilijk bij de les krijgt, zal dat zonder medicatie zeker het geval zijn en moet er misschien eerder aan een hogere dosis gedacht worden.

cinneke1

cinneke1

26-04-2011 om 12:38 Topicstarter

Ja, je zou het denken!

Je zou nog gaan denken dat je psychologie gestudeerd moet hebben voor je leraar/lerares wordt.

Ik denk niet dat ze psych wil spelen, maar het is algemeen bekend dat deze juf helemaal "into" het spirituele is. Ze denkt ook dat cinnekezoon ADHD heeft (en wss reactieve hechtingsstoornis) om mij te "helpen".
Wat was ik boos toen ze dat zei. ADHD heb je niet omdat je van boven meekrijgt om iemand te helpen! ADHD is iets waar vooral het manneke zelf erg veel last van heeft en niets aan kan doen. Medicatie helpt overigens goed als cinnekezoon thuis is. Dus moet op school ook helpen lijkt me.
School weet in deze gewoon niet wat ze met hem moeten denk ik, vandaar misschien alle weerstand. Maar deze school zou niet deze school zijn als ze niet alle leerlingen bij zich wilden houden. Er is al een hele stroom van leerlingen die op een andere school gaan, afkomstig van deze school, en die liggen, naar wat leraren op de andere school ervan zeggen ook nog achter qua leerprestaties.... Tja.....
Ik ga gewoon kijken waar hij wel geholpen kan worden, liefst van begin komend schooljaar af...
xxxxx

Moek

Moek

26-04-2011 om 17:41

Cinneke

Ik had ook zo'n amateur-psycholoog. Ze dacht dat ik "er moeite mee had dat mijn kind niet volmaakt was" (lees gestoord). Het wilde er bij haar niet in dat ik er alleen moeite mee had dat mijn zoon mishandeld werd door een ettertje uit de klas. Ze was dus ook niet bereid er iets aan te doen. Wegwezen bij dit soort sneue figuren!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.